Λόγος εἰς τὸν Μέγαν Ἱεράρχην ΔΙΟΝΥΣΙΟΝ τὸν Ἀρεοπαγίτην, τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Β’ τοῦ Κυπρίου Πατριάρχου Κων/πόλεως.

Ἔχω τὴν γνώμην ὃτι αὐτὸ τὸ ἦθος κατεκόσμει τὸν Διονύσιον ἐξ ἐμφύτου καταβολῆς, ἐγεννήθη δηλαδὴ μὲ αὐτὸ τὸ προτέρημα. Ἐὰν κανεὶς δὲν παραδέχεται τὴν ἄποψιν αὐτήν, ἀλλὰ θεωρεῖ τὴν εὐσέβειαν ὡς αἰτίαν, ποὺ ἐμόρφωσεν εἰς τὸν Διονύσιον τὸ ἦθος αὐτό, ἡ γνώμη του δὲν διαφέρει ἀπὸ τὴν ἰδικήν μας, διότι καὶ ἐκεῖνος σκέπτεται ὅπως καὶ ἡμεῖς· ἐπειδὴ πράγματι καὶ ἡμεῖς πιστεύομεν, ὅτι ἐκ τοῦ Θεοῦ μόνον φθάνει εἰς τοὺς εὐσεβεῖς κάθε δώρημα τέλειον· ἐὰν δὲ ἀναφέρωμεν τὴν φύσιν ὡς αἰτίαν τῶν προσόντων εἰς τοὺς τοιούτους προσοντούχους ἀνθρώπους, ἐννοοῦμεν τὸν Δημιουργὸν τῆς φύσεως. Διότι ἡ πρώτη αἰτία τῆς κινήσεως εἶναι ὁ Θεός, ἐνῷ ἡ φύσις ἐξ Ἐκείνου κινουμένη κινεῖ· ἐπὶ τοῦ προκειμένου ἡ θέσις τῆς φύσεως εἶναι ὅπως τὰ ὄργανα εἰς τοὺς ἀσχολουμένους μὲ τὴν τέχνην.

Ἐκτὸς ἐκείνου καὶ ἄλλο πλεονέκτημα ὑπάρχει εἰς τὴν ψυχὴν τοῦ Διονυσίου· καὶ ἄλλα βεβαίως πολλά, ἐκ τῶν ὁποίων ὅμως περισσότερον ὁλοκάθαρον ἀπὸ ὅλα τὰ ἄλλα φαίνεται εἰς τὴν πρὸς Δημόφιλον ἔνθεον ἐπιστολὴν αὐτοῦ. Εἰς τὴν ἐπιστολὴν αὐτὴν ὑπάρχει πλουσία ἡ διδασκαλία τῆς καθ’ ἡμᾶς φιλοσοφίας, ἀλλὰ καὶ πολλὴ ἐπιτίμησις διὰ τοὺς παραβαίνοντας τὴν ἱερὰν καὶ ἔνθεσμον τάξιν, καὶ νομίζοντας ὃτι κάτι εἶναι, ἐνῷ δὲν γνωρίζουν τίποτε, εἰς τοὺς ὁποίους, ὡς τόσον, ἐπετράπη νὰ πράττουν κάτι ὑπέρτερον ἀπὸ τὴν ἀξίαν των. Ἀλλὰ δὲν εἶναι δυνατὸν ἐδῶ νὰ ἐκθέσωμεν διὰ μακρῶν οὔτε τὴν πράξιν τοῦ Δημοφίλου, οὔτε τὴν πρόφασιν τῆς ἐπιστολῆς. Αὐτὸς ὁ Δημόφιλος ἦτο θεραπευτής οἱ δὲ θεραπευταὶ ἦσαν ἐκκλησιαστικὸν τάγμα, εὑρισκόμενον ὑψηλότερον τοῦ λαϊκοῦ πληρώματος καὶ ταπεινότερον τῶν ἐντὸς τοῦ βήματος Κληρικῶν. Αὐτὸ δὲ τὸ τάγμα εἶχεν ὡς ὑπηρεσίαν νὰ φρουρῇ τὰς ἱερὰς θύρας ἱστάμενον πρὸ αὐτῶν. Τί λοιπὸν συνέβη;

Ἕνας ἐξ ἐκείνων ποὺ ἐνεδύθησαν τὸν Χριστὸν καὶ ἠξιώθησαν τοῦ Θείου Βαπτίσματος ἀσθενεῖ, κατὰ τὸν λογισμόν, μετὰ τὸ λουτρὸν τῆς παλιγγενεσίας, τὸ ἅγιον Βάπτισμα, ἀποβλέπει δὲ πάλιν πρὸς τὴν χειροτέραν κατάστασιν καὶ καταπολεμηθεὶς ἀπὸ χαυνότητα λογισμοῦ, ὅπως συμβαίνει ἐξ αἰτίας τοῦ εὐκολομεταβλήτου τῶν ἀνθρώπων, γλυστρᾷ καὶ πίπτει πτῶμα ἐλεεινὸν καὶ τρισάθλιον, θῦμα τῆς ἁμαρτίας κατασταθείς. Ἐξ αἰτίας τῆς πτώσεως αὐτῆς προσκρούει πρὸς τὸν καθαρώτατον καὶ λαμπρότατον Θεόν, ὅστις ἀπαιτεῖ ἀπὸ ἡμᾶς μοναδικήν, πρὸ παντὸς ἄλλου, θυσίαν, τὴν κάθαρσιν. Κατόπιν αὐτοῦ τί συνέβη;


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ ῥήτωρ ἐννοεῖ τὰ πνευματικὰ καὶ μυσταγωγικὰ ἔργα τοῦ Ἁγίου Διονυσίου· «Περὶ Οὐρανίας Ἱεραρχίας», «Περὶ Ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας», «Περὶ Θείων Ὀνομάτων», «Περὶ Μυστικῆς Θεολογίας».

[2] «Εἰς οὐδὲν ἕτερον ηὐκαίρουν ἢ λέγειν τι καὶ ἀκούειν καινότερον» (Πράξ. ιζʹ 21).

[3] «Τί ἂν θέλῃ ὁ σπερμολόγος οὗτος λέγειν» (Πράξ. ιζʹ 18).

[4] «Ὁ λόγος γὰρ ὁ τοῦ Σταυροῦ τοῖς μὲν ἀπολλυμένοις μωρία ἐστί» (Αʹ Κορ. αʹ 18).

[5] Γάδειρα εἶναι ὁ νῦν Κάδιξ τῆς νοτίου Ἱσπανίας πλησίον τοῦ πορθμοῦ τοῦ Γιβραλτὰρ ἐπὶ τοῦ Ἀτλαντικοῦ. Τότε αὕτη ἦτο νῆσος, μικρὸν ἀπέχουσα τῆς ξηρᾶς, μετὰ τῆς ὁποίας εἶναι ἤδη ἡνωμένη διὰ προσχώσεων. Ἐθεωρεῖτο ἀκραῖον, πρὸς τὴν δύσιν σημεῖον, τοῦ τότε γνωστοῦ κόσμου.

[6] Μαιώτιδα λίμνην ὠνόμαζον τότε τὴν Ἀζοφικὴν θάλασσαν. Αὕτη εἶναι κλειστὴ θάλασσα ὁμοιάζουσα μὲ λίμνην, ἀφοῦ διὰ μόνου τοῦ πορθμοῦ τοῦ Κὲρτς ἐπικοινωνεῖ μετὰ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Εἶναι ἡ βορειοτέρα διείσδυσις τοῦ Εὐξείνου Πόντου εἰς τὴν Οὐκρανικὴν Ρωσίαν, φρασσομένη πρὸς Νότον ὑπὸ τῆς Κριμαϊκῆς χερσονήσου, ἥτις καὶ Ταυρικὴ ὀνομάζεται.

[7] Ἡ λέξις ἁπλότης τίθεται ἐνταῦθα μὲ φιλοσοφικὴν σημασίαν, ἐκφράζουσα τὴν ἔννοιαν μὴ μεριζομένης ἢ διαιρουμένης καταστάσεως.

[8] Ὁ θεῖος Γρηγόριος ἐννοεῖ ἐνταῦθα τὰ ἑπτὰ πνεύματα περὶ ὧν ὁμιλεῖ ὁ Προφήτης Ἡσαΐας λέγων· «Καὶ ἐξελεύσεται ράβδος ἐκ τῆς ρίζης Ἰεσσαί, καὶ ἄνθος ἐκ τῆς ρίζης ἀναβήσεται· καὶ ἀναπαύσεται ἐπ’ αὐτὸν πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, πνεῦμα σοφίας καὶ συνέσεως, πνεῦμα βουλῆς καὶ ἰσχύος, πνεῦμα γνώσεως καὶ εὐσεβείας· ἐμπλήσει αὐτὸν πνεῦμα φόβου Θεοῦ» (Ἡσ. ιαʹ 1-3).

[9] «Ἐν αὐτῷ γὰρ ζῶμεν καὶ κινούμεθα καὶ ἐσμέν» (Πράξ. ιζʹ 28).

[10] Περὶ τῆς ἐνταῦθα ἀναφερομένης ὁράσεως τοῦ Κάρπου βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Διονυσίου, σελ. 65 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου. Λέγει δὲ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, ὅτι ὁ Κάρπος οὗτος εἶναι ὁ ἐκ τῶν Ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων, ὁ ἑορταζόμενος κατὰ τὴν κϛʹ (26ην) Μαΐου (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[11] «Εἰρηνεύτε ἐν ἀλλήλοις» (Μάρκ. θʹ 50), «Μετὰ πάντων ἀνθρώπων εἰρηνεύοντες» (Ρωμ. ιβʹ 18), «Εἰρηνεύετε ἐν ἑαυτοῖς» (Αʹ Θεσσ. εʹ 13).

[12] Τὸ μεγάλον πρόβλημα τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς τραγῳδίας, περὶ ἧς μνημονεύει ἐνταῦθα ὁ ἱερὸς Γρηγόριος, ὑπῆρξε διατὶ νὰ ὑποφέρῃ ὁ ἄνθρωπος καὶ μάλιστα ὁ καλός.

[13] Πρόκειται περὶ τῆς περιφήμου πόλεως τῶν Παρισίων, πρωτευούσης νῦν τῆς Γαλλίας, κληθείσης οὕτω, διότι ἐκτίσθη ἀπὸ τὴν φυλὴν τῶν Παρισίων κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Ἰουλίου Καίσαρος (100-44 π.Χ.). Κεῖται εἰς τὸ κέντρον τοῦ λεκανοπεδίου τῶν Παρισίων καὶ ἐπ’ ἀμφοτέρων τῶν ὀχθῶν τοῦ ποταμοῦ Σηκουάνα.

[14] Σημειοῦμεν περὶ Γαδείρων ἐν σελ. 79, προσθέτομεν δὲ ἐνταῦθα, ὅτι τὸ ἔξω τῶν Γαδείρων πέλαγος εἶναι ὁ Ἀτλαντικὸς Ὠκεανός, ὅστις καθὸ ἄγνωστος ἦτο φοβερὸς εἰς τοὺς ἀνθρώπους τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, δι’ αὐτὸ καὶ τὸ νὰ ἀνοιχθῇ κανεὶς ἔξω τῶν Γαδείρων ἐθεωρεῖτο παραφροσύνη.

[15] Πρόκλος· Νεοπλατωνικὸς φιλόσοφος ἀκμάσας κατὰ τὸ 410-485 μ.Χ., ἐκ τῶν τελευταίων τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς φιλοσοφίας. Ἐφρόνει συγγενῶς μετὰ τῶν Χριστιανῶν, ἰδίως περὶ τοῦ Θεοῦ.

[16] Τῖτος· αὐτοκράτωρ τῶν Ρωμαίων (79-81 μ.Χ.).

[17] Δομετιανός· ἀδελφὸς καὶ διάδοχος τοῦ Τίτου (81-96 μ.Χ.).

[18] Κηρύκειον· σύμβολον τοῦ Ἑρμοῦ, χρησιμοποιούμενον ὡς ὄργανον ἐκφράσεως εἰρηνικῶν καὶ διαλλακτικῶν διαθέσεων.

[19] «Μακάριος εἶ, Σίμων Βαριωνᾶ, ὅτι σὰρξ καὶ αἷμα οὐκ ἀπεκάλυψέ σοι, ἀλλ’ ὁ Πατήρ μου ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς» (Ματθ. ιϛʹ 17).

[20] «Ἡρπάγη εἰς τὸν Παράδεισον καὶ ἤκουσεν ἄρρητα ρήματα» (Βʹ Κορ. ιβʹ 4).