[ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ: Ὁ Μέγας οὗτος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἀστὴρ ὁ Κωνσταντινουπόλεως Γρηγόριος Βʹ διεκρίθη διὰ τοὺς ἀγῶνας του ἐναντίον τῶν λατινοφρόνων καὶ λατινοφίλων ἑνωτικῶν τῆς ἐποχῆς του, ὑπῆρξε δὲ ὁ σφοδρότερος ἀντίπαλος τοῦ λατινόφρονος Πατριάρχου Ἰωάννου ΙΑʹ τοῦ Βέκκου. Πρὶν εἰσέτι χειροτονηθῇ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, κατὰ τὸ 1283, ἐπὶ Ἀνδρονίκου Παλαιολόγου, διηύθυνε λίαν ἐπιτυχῶς τὰς Πατριαρχικὰς ὑποθέσεις ὡς λόγιος Γεώργιος ἐκ Κύπρου. Ἐκλεγεὶς Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ἀπὸ λαϊκῶν, ἠρνήθη νὰ δεχθῇ χειροτονίαν ἀπὸ λατινόφρονας ἢ λατινοφίλους Ἐπισκόπους, ἢ ἔστω καὶ ἁπλῶς ἐπικοινωνήσαντας μετὰ τῶν λατινοφρόνων. Ἐπειδὴ δὲ ὅλοι σχεδὸν οἱ Ἐπίσκοποι τοῦ κλίματος τοῦ Πατριαρχείου τῆς ἐποχῆς ἐκείνης εἶχον ὁπωσδήποτε ἐπικοινωνήσει μετὰ τοῦ προκατόχου του Πατριάρχου Ἰωάννου ΙΑʹ τοῦ Βέκκου, παρέμεινεν ἐπ’ ἀρκετὸν ἐψηφισμένος μὲν Πατριάρχης, ἀλλ’ ἄνευ χειροτονίας ἐκτελῶν μόνον ὅσα ἐκ τῶν πατριαρχικῶν καθηκόντων δὲν ἀπῄτουν ἱερωσύνην. Ἐλθόντων ἀκολούθως εἰς Κωνσταντινούπολιν τῶν μὴ λατινισάντων Ἐπισκόπων Κοζύλης καὶ Δεβρῶν (πόλεων Αἰτωλίας καὶ Μακεδονίας), ἐδέχθη τὴν χειροτονίαν ἀφοῦ προηγουμένως ἐχειροτόνησαν οὗτοι τὸν Ἡρακλείας Γερμανόν, ὅστις, κατὰ τὴν τάξιν, ἐγκαθίστα τὸν Κωνσταντινουπόλεως. Ἡ μόρφωσίς του καὶ ὁ ὑπὲρ τῆς Ὀρθοδοξίας ζῆλος του ὑπηγόρευσαν εἰς ἡμᾶς τὴν σκέψιν ὅπως ἀντὶ πάσης ἄλλης καταχωρίσωμεν ἐνταῦθα κατόπιν διασκευῆς διὰ τὸ εὐνόητον τὴν ἰδικήν του ἐγκωμιαστιακὴν ὁμιλίαν εἰς τὸν Ἅγιον Διονύσιον τὸν Ἀρεοπαγίτην. Τὸ εἰς τὴν ἀρχαίαν Ἑλληνικὴν κείμενον τοῦ λόγου τούτου εὑρίσκεται τετυπωμένον εἰς τὴν «Εὐαγγελικὴν Σάλπιγγα» Μακαρίου τοῦ Πατμίου.]
ΗΠΡΟΘΕΣΙΣ ΜΟΥ νὰ ὁμιλήσω εἶναι δικαιολογημένη· τὸ ἔργον ὅμως τῆς ὁμιλίας τολμηρόν, διότι ἔχει σκοπὸν νὰ ἐπαινέσῃ τὸν ἐκλεκτὸν Διονύσιον· καὶ πόσον πράγματι εἶναι μεγάλον τὸ μέγεθος τῆς ὑποθέσεως τῆς ὁμιλίας, εἶναι ἀρκετὸν νὰ καταδείξῃ εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς τὸ ἴδιον τὸ ὄνομα τοῦ σήμερον εὐφημουμένου, ἐνδόξου καὶ σεβαστοῦ ἀπὸ τοὺς πρώτους χρόνους Ἁγίου. Ἀλλ’ ὁ λόγος φοβηθεὶς περισσότερον τὰς συνεπείας τῆς ἀμελείας περὶ τὴν ἐκτέλεσιν τοῦ καθήκοντος, παρὰ τὴν δυσκολίαν τῶν ὀφειλομένων εἰς τὸν Ἅγιον ἐπαίνων, καὶ ἐπικαλούμενος τὸν Θεὸν ἡγεμόνα καὶ βοηθόν του, προχωρεῖ ἤδη, διὰ τῆς φωνῆς τοῦ ὁμιλοῦντος, εἰς τὴν ἐξύμνησιν καὶ ἔξαρσιν τοῦ δικαίου Διονυσίου.