Αὐτὴ ἡ ταχύτης, κατὰ τὴν γνώμην μου, εἶναι ἡ μεγίστη ἀπόδειξις τῆς ἀγαθῆς του γνώμης και τῆς καλῆς του, προαιρέσεως, πόσον δηλαδὴ εὐκόλως καὶ συντόμως ἀπεδέχετο τὸ καλόν, διότι ἡ ψυχή του εἶχε τὴν κλίσιν πρὸς αὐτό. Ἐξ αἰτίας αὐτοῦ ἐκλήθη ἀμέσως ἀπὸ τὸν Σώζοντα καὶ ἀνεδείχθη ἡ πίστις λαμπρὸν κατόρθωμα, ἀπὸ τὸ ὁποῖον ἤρχισε μία σώφρων καὶ ἀγαθὴ ζωὴ καὶ συμπεριφορά. Διότι τὸ φῶς καὶ ἡ φωτιὰ δὲν εὐθύνονται ἐὰν ὡρισμένα σώματα δὲν φωτίζωνται ἢ δὲν θερμαίνωνται· φωτίζονται ἢ θερμαίνονται μόνον τὰ εὐθερμαγωγὰ καὶ εὔφωτα. Κατ’ ἀνάλογον τρόπον καὶ ὁ Θεὸς οἰκονομεῖ ὥστε ψυχὴ τῆς ὁποίας τί προαίρεσις κεῖται ἐπιμελῶς πρὸς τὸ ἀγαθὸν καὶ τὴν ἀρετήν, νὰ Τὸν γνωρίσῃ συντόμως.
Δι’ αὐτὸ λοιπὸν καὶ ὁ θεῖος Παῦλος ἐκρίθη ἄξιος νὰ κληθῇ ὡς Ἀπόστολος, καὶ ἠλεήθη ἀπὸ τὸν Χριστόν, καὶ ἦλθε πλησίον τοῦ Χριστοῦ, καὶ ἀνεδείχθη σκεῦος ἐκλογῆς καὶ ἔφερε τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ ἐνώπιον βασιλέων καὶ ἐθνῶν, ἐπειδὴ εἶχεν ζῆλον Χριστοῦ, ἔστω καὶ χωρὶς ἐπίγνωσιν. Δι’ αὐτὸ καὶ ὁ Μέγας Διονύσιος ἠξιώθη τῆς τιμῆς νὰ ἔλθῃ πλησίον τοῦ Χριστοῦ, ἐπειδὴ εἶχε προγνωσθῆ ὑπὸ τοῦ Χριστοῦ, συμφώνως πρὸς τὴν βούλησίν Του, καὶ εἶχεν ἐκλεγῆ διὰ τὴν ὑπηρεσίαν τοῦ κηρύγματος, ὥστε νὰ γίνῃ κήρυξ καὶ εἰς τοὺς ἄλλους, καὶ νὰ διακηρύξῃ τὸ ἀγαθόν, καὶ ὅσον ἠδύνατο νὰ πείσῃ τοὺς ἀνθρώπους νὰ μετουσιώσουν τὸ ἀγαθὸν εἰς ζωὴν καὶ καθ’ ἡμέραν ἐμπειρίαν. Πῶς δὲ ἐκήρυξε καὶ ἀνεδείχθη χειραγωγὸς εἰς τοὺς πολλοὺς πρὸς τὸ ἀγαθόν, θὰ τὸ καταστήσω γνωστὸν κατὰ τὴν πορείαν τῆς ὁμιλίας.
Ἀφοῦ λοιπὸν ἐδέχθη τὸ θεῖον μήνυμα ὡς ἑξῆς ἐπολιτεύθη· ἐγκαταλείπει τὴν πόλιν, ἐγκαταλείπει δήμους, δικαστήρια, περιφανῆ κοινωνικὴν θέσιν, πλοῦτον, λαμπρὰν ζωήν, τὸ νὰ εἶναι μεγάλος καὶ σπουδαῖος μεταξὺ τῶν ἰσχυρῶν, καὶ πᾶσαν τὴν ἐξ αὐτῶν τῶν στοιχείων ἀπορρέουσαν ἀγάπην πρὸς τὰς τιμάς. Ἀφοῦ ἐσήκωσε δὲ μὲ μεγάλην καὶ ἀνέκφραστον προθυμίαν ψυχῆς τὸν Σταυρὸν τοῦ Κυρίου ἀκολουθεῖ τὸν Παῦλον ἤ, διὰ νὰ εἴπω καλύτερα, τὸν ἴδιον τὸν Χριστὸν ἔχων ὡς διδάσκαλον τὸν Παῦλον· καὶ δὲν τὸ ἐθεώρει ὡς αἰσχύνην του ὑποτασσόμενος ὑπὸ παιδαγωγὸν τόσον ἁπλοϊκὸν καὶ ἄγευστον φιλοσοφίας, αὐτὸς ποὺ ἦτο μεταξὺ τῶν πρώτων ποὺ εἶχον φιλοσοφικὴν κατάρτισιν καὶ ἐκαυχᾶτο καὶ διὰ τὴν κοινωνικήν του θέσιν, ἀλλὰ καὶ διὰ τὴν φιλοσοφικήν του κατάρτισιν. Μαζὶ δὲ μὲ ὅλα τὰ κατὰ κόσμον τίμια καὶ ἔνδοξα ἄφησε καὶ τὴν φιλοσοφίαν, ἡ ὁποία δὲν καταλήγει εἰς οὐδὲν ὠφέλιμον· δι’ αὐτῆς ὅμως ὡδηγήθη εἰς τὴν ἀληθινὴν φιλοσοφίαν, τὴν ὁποίαν χρησιμοποιοῦντες ἡμεῖς, καθιστάμεθα Θεοὶ κατὰ χάριν.