Νομίζω δὲ ὅτι εἰς αὐτὸ τὸ σημεῖον εἶναι ἀξιοθαύμαστος ἡ πόλις τῶν Ἀθηνῶν· ὄχι δηλαδὴ ἐξ αἰτίας τῶν πολλῶν καὶ ἐνδόξων περὶ αὐτῆς ἱστοριῶν, οὔτε διότι πάντοτε ἀνεδείχθη νικήτρια εἰς πολέμους ἐναντίον Ἑλλήνων καὶ βαρβάρων, στήσασα πολλὰ τρόπαια, ἀλλ’ ὅτι ἀφ’ ἑνὸς μὲν ἀνεδείχθη πατρὶς τοιούτου ἀνδρός, ἀφ’ ἑτέρου δὲ ηὐτύχησε νὰ ἔχῃ τοῦτον τροφέα διὰ τὴν παροχὴν ὑψηλοτέρας πνευματικῆς τροφῆς, καὶ πολιοῦχον καὶ πρὸς εὐσέβειαν χειραγωγόν. Καὶ διὰ νὰ μὴ καταστρέφωμεν τὴν ἀλήθειαν, χαριζόμενοι μόνον εἰς μίαν πόλιν τοὺς μακαρισμοὺς ἡμῶν, καὶ νὰ περιορίζωμεν εἰς αὐτὴν μόνον ὅ,τι ἀνήκει καὶ εἰς ἄλλους, λέγομεν, ὅτι ὄχι μόνον διὰ τὰς Ἀθήνας, ἀλλὰ δι’ ὁλόκληρον, τὴν οἰκουμένην, τὴν ὁποίαν ἐπεσκέφθη καὶ ἐπισκέπτεται, διὰ τῶν λόγων του, ἀνεδείχθη διδάσκαλος καὶ πνευματικὸς ὁδηγός.
Διότι, ποῖον βάθος Αἰγύπτου, ἢ κοίλη Συρία, ποία περιοχὴ τῆς Λιβύης, ἢ τῶν ἀπομεμακρυσμένων Γαδείρων [5], ποία Βρεττανικὴ νῆσος, ἂν θέλῃς, ἀκόμη, ποῖος Βόσπορος καὶ λίμνη Μαιῶτις [6], δὲν γνωρίζουν, ἢ δὲν ἔχουν ἀκούσει διὰ τὴν ἀρετὴν τοῦ Διονυσίου; Μήπως εἰς ὅλα αὐτὰ τὰ μέρη δὲν διεδόθη ἡ φήμη τοῦ Διονυσίου μεγαλοπρεπέστερον καὶ ἀπὸ αὐτὸν ἀκόμη τὸν ἦχον τῆς βροντῆς; Ἢ τώρα σκέψου τοὺς κατοίκους τῆς Ἀραβίας, καὶ ἐὰν θέλῃς καὶ Γερμανοὺς καὶ Ρωμαίους καὶ Ἕλληνας καὶ θὰ εὕρῃς εἰς ὅλους κοινὸν τὸ τοιοῦτον θαῦμα, ὅπως εἰς ὅλους εἶναι γνωστὰ τὰ στοιχεῖα τοῦ σύμπαντος, ὁ οὐρανός, ἡ γῆ, τὸ πῦρ, ὁ ἀήρ, καὶ τὸ ὕδωρ. Ἔργον ἐκείνου εἶναι αἱ ἐκκλησιαστικαὶ διατάξεις καὶ οἱ τύποι τῶν Μυστηρίων· ἐκείνου καὶ τὸ ἔργον περὶ τῶν οὐρανίων συνταγμάτων, τὰ ὁποῖα παρεδόθησαν μὲν προφορικῶς ὑπὸ τοῦ ἰδίου πρὸς τὸν Τιμόθεον, ὠφελοῦν δὲ πρακτικῶς ὅλους τοὺς ἀνθρώπους. Ἔργα ἐκείνου εἶναι καὶ αἱ σωτήριοι ἐπιστολαί, αἱ ὁποῖαι προτρέπουν εὐκόλως τοὺς ἀναγνώστας πρὸς ἀρετήν. Ὅλα δὲ αὐτὰ τὰ ἔργα ἀποδεικνύουν, διὰ νὰ εἴπω συντόμως, τὰ κάλλιστα. Ποῖα δὲ κάλλιστα λέγω καὶ ἐννοῶ; Τὴν οὐράνιον ἐπιστήμην καὶ τὴν θέωσιν αὐτοῦ τοῦ ἀνδρός! Ὅλα αὐτὰ ἀποτελοῦν ἐκδήλωσιν τῆς πρὸς τοὺς Χριστιανοὺς ὅλων τῶν αἰώνων προνοίας τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ καὶ θείαν διδασκαλίαν πρὸς τήν διὰ παντὸς τρόπου, καταστροφὴν τῆς πλάνης, ὥστε νὰ μὴ παρασύρεται κανεὶς οὐδέποτε ὑπὸ τοῦ ἐχθροῦ.