Λόγος εἰς τὸν Μέγαν Ἱεράρχην ΔΙΟΝΥΣΙΟΝ τὸν Ἀρεοπαγίτην, τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Β’ τοῦ Κυπρίου Πατριάρχου Κων/πόλεως.

Διότι δὲν εἶχε φθάσει μόνον εἰς ὕψη ρητορικῆς ἱκανότητος, οὔτε μόνον παρέκυπτε σιωπηλῶς εἰς τὰ Μυστήρια τοῦ Θεοῦ, εἰς δὲ τοὺς πολλοὺς δὲν ἠδύνατο νὰ γίνεται ἀντιληπτός. Ἀλλ’ ὁμοῦ μετὰ τῆς ὑψηλῆς θεωρίας καὶ τῶν θείων ἀναβάσεων εἰς τὰς ὁποίας αὐτὸς ἀνήρχετο, ἠδύνατο συγχρόνως καὶ εἰς τοὺς ἄλλους νὰ γίνεται ὠφέλιμος, συναναστρεφόμενος μὲν μετὰ τῶν πολλῶν, ἵνα τὰς ἀρετάς του μεταδώσῃ καὶ εἰς τοὺς ἄλλους, αὐτὸς ὅμως μηδόλως μετέχων ἀπὸ τὰς κακίας ἐκείνων.

Ὅτι βλέπομεν νὰ συμβαίνῃ ἐνταῦθα μὲ τὸ πῦρ, τὸ ἴδιον συνέβαινε καὶ μὲ τὸν εὐλογημένον Διονύσιον· διότι ἐκεῖνο, ἐξ αἰτίας τῆς καυσίμου ὕλης, ποὺ τὸ συντηρεῖ, φαίνεται νὰ ὑπάρχῃ ἐδῶ, ἐνώπιόν μας· αὐτὸ ὅμως διαρκῶς ἀναβαίνει ὑψηλὰ καὶ φθάνει εἰς ὑψηλότερα ἐπίπεδα, λόγῳ ἀκριβῶς τῆς ἐντεῦθεν ἐλαφρότητός του. Αὐτὸ ἀκριβῶς συνέβαινε καὶ μὲ τὸν Ἅγιον· οὗτος διὰ λόγους οἰκονομίας ψυχῶν συνανεστρέφετο μὲ τοὺς πολλούς, ὁ νοῦς του ὅμως ὑπῆρχε πλησίον τῶν Ἀγγέλων, χωρὶς αὐτός, ἐξ ἀφορμῆς αὐτῆς τῆς συναναστροφῆς, νὰ ἐκπίπτῃ ἀπὸ τὴν θεοειδῆ κατάστασιν τοῦ νοός, ἀλλά, ἀπ’ ἐναντίας, ἀναβίβαζεν ὑπεράνω τῆς ὕλης τοὺς ὑλικὰ καὶ γήϊνα φρονοῦντας, ἔχοντας δὲ ταπεινὸν φρόνημα, καὶ ἐτοποθέτει αὐτοὺς νοερῶς ὑπεράνω τῶν ὁρωμένων. Μάλιστα ὁ Ἅγιος Διονύσιος ἐξετέλει τὸ ἔργον τῶν ἡλιακῶν ἀκτίνων αἱ ὁποῖαι θωπεύουν καὶ ἐπικοινωνοῦν ἀδιακρίτως μὲ ρυπαροὺς καὶ ἀρρυπάντους, καὶ μὲ δυσώδεις καὶ μὲ καθαρούς, χωρίς, ἐξ αἰτίας τῆς ἐπαφῆς αὐτῆς, νὰ προσλαμβάνουν οἱανδήποτε ἰδιότητα ἐκ τῶν εἰς ἃ προσπίπτουν ἀντικειμένων, ἀλλ’ ἀπεναντίας ἔχουν τὴν δύναμιν νὰ ἀπαλλάσσουν τῆς ἀηδίας ὅσα βεβαίως ἀντικείμενα εἶναι δεκτικὰ τοιαύτης ἀπαλλαγῆς. Ἐὰν δὲ δὲν εἶναι τολμηρὸν νὰ τὸ εἴπω, ὁ Ἅγιος Διονύσιος κατέστη μιμητὴς τοῦ Χριστοῦ μου, ὅστις, ὅταν παρέστη ἀνάγκη νὰ ἀναγάγῃ τοὺς καταπεσόντας ἀπὸ τὴν ἁμαρτίαν, κατῆλθε μὲν εἰς τὴν γῆν, κενώσας ἑαυτὸν διὰ τῆς ταπεινώσεως, καὶ ἀνήγαγε τὸν πεσόντα, χωρὶς ὅμως νὰ ἐξέλθῃ τῶν ὅρων τῆς θεότητός του.

Φθάσας εἰς τὸ μέρος αὐτὸ τῆς ὁμιλίας μου ἀπορῶ τί νὰ εἴπω πρῶτον καὶ τί τελευταῖον· μᾶλλον μὴ τυχὸν δι’ ὅσων εἴπω πέσω μακρὰν τῆς πραγματικότητος καὶ μὲ τοὺς πτωχούς μου λόγους περιορίσω τὸ πλῆθος τῶν καλῶν του. Τί νὰ ἐπαινέσω προηγουμένως; τὴν φιλανθρωπίαν, ὅταν ὡμίλει πρὸς τὰ πλήθη καὶ ἦτο πρόθυμος νὰ γίνῃ τοῖς πᾶσι τὰ πάντα διὰ νὰ ἐπιτύχῃ τὴν πνευματικήν των οἰκοδομήν;


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ ῥήτωρ ἐννοεῖ τὰ πνευματικὰ καὶ μυσταγωγικὰ ἔργα τοῦ Ἁγίου Διονυσίου· «Περὶ Οὐρανίας Ἱεραρχίας», «Περὶ Ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας», «Περὶ Θείων Ὀνομάτων», «Περὶ Μυστικῆς Θεολογίας».

[2] «Εἰς οὐδὲν ἕτερον ηὐκαίρουν ἢ λέγειν τι καὶ ἀκούειν καινότερον» (Πράξ. ιζʹ 21).

[3] «Τί ἂν θέλῃ ὁ σπερμολόγος οὗτος λέγειν» (Πράξ. ιζʹ 18).

[4] «Ὁ λόγος γὰρ ὁ τοῦ Σταυροῦ τοῖς μὲν ἀπολλυμένοις μωρία ἐστί» (Αʹ Κορ. αʹ 18).

[5] Γάδειρα εἶναι ὁ νῦν Κάδιξ τῆς νοτίου Ἱσπανίας πλησίον τοῦ πορθμοῦ τοῦ Γιβραλτὰρ ἐπὶ τοῦ Ἀτλαντικοῦ. Τότε αὕτη ἦτο νῆσος, μικρὸν ἀπέχουσα τῆς ξηρᾶς, μετὰ τῆς ὁποίας εἶναι ἤδη ἡνωμένη διὰ προσχώσεων. Ἐθεωρεῖτο ἀκραῖον, πρὸς τὴν δύσιν σημεῖον, τοῦ τότε γνωστοῦ κόσμου.

[6] Μαιώτιδα λίμνην ὠνόμαζον τότε τὴν Ἀζοφικὴν θάλασσαν. Αὕτη εἶναι κλειστὴ θάλασσα ὁμοιάζουσα μὲ λίμνην, ἀφοῦ διὰ μόνου τοῦ πορθμοῦ τοῦ Κὲρτς ἐπικοινωνεῖ μετὰ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Εἶναι ἡ βορειοτέρα διείσδυσις τοῦ Εὐξείνου Πόντου εἰς τὴν Οὐκρανικὴν Ρωσίαν, φρασσομένη πρὸς Νότον ὑπὸ τῆς Κριμαϊκῆς χερσονήσου, ἥτις καὶ Ταυρικὴ ὀνομάζεται.

[7] Ἡ λέξις ἁπλότης τίθεται ἐνταῦθα μὲ φιλοσοφικὴν σημασίαν, ἐκφράζουσα τὴν ἔννοιαν μὴ μεριζομένης ἢ διαιρουμένης καταστάσεως.

[8] Ὁ θεῖος Γρηγόριος ἐννοεῖ ἐνταῦθα τὰ ἑπτὰ πνεύματα περὶ ὧν ὁμιλεῖ ὁ Προφήτης Ἡσαΐας λέγων· «Καὶ ἐξελεύσεται ράβδος ἐκ τῆς ρίζης Ἰεσσαί, καὶ ἄνθος ἐκ τῆς ρίζης ἀναβήσεται· καὶ ἀναπαύσεται ἐπ’ αὐτὸν πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, πνεῦμα σοφίας καὶ συνέσεως, πνεῦμα βουλῆς καὶ ἰσχύος, πνεῦμα γνώσεως καὶ εὐσεβείας· ἐμπλήσει αὐτὸν πνεῦμα φόβου Θεοῦ» (Ἡσ. ιαʹ 1-3).

[9] «Ἐν αὐτῷ γὰρ ζῶμεν καὶ κινούμεθα καὶ ἐσμέν» (Πράξ. ιζʹ 28).

[10] Περὶ τῆς ἐνταῦθα ἀναφερομένης ὁράσεως τοῦ Κάρπου βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Διονυσίου, σελ. 65 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου. Λέγει δὲ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, ὅτι ὁ Κάρπος οὗτος εἶναι ὁ ἐκ τῶν Ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων, ὁ ἑορταζόμενος κατὰ τὴν κϛʹ (26ην) Μαΐου (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[11] «Εἰρηνεύτε ἐν ἀλλήλοις» (Μάρκ. θʹ 50), «Μετὰ πάντων ἀνθρώπων εἰρηνεύοντες» (Ρωμ. ιβʹ 18), «Εἰρηνεύετε ἐν ἑαυτοῖς» (Αʹ Θεσσ. εʹ 13).

[12] Τὸ μεγάλον πρόβλημα τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς τραγῳδίας, περὶ ἧς μνημονεύει ἐνταῦθα ὁ ἱερὸς Γρηγόριος, ὑπῆρξε διατὶ νὰ ὑποφέρῃ ὁ ἄνθρωπος καὶ μάλιστα ὁ καλός.

[13] Πρόκειται περὶ τῆς περιφήμου πόλεως τῶν Παρισίων, πρωτευούσης νῦν τῆς Γαλλίας, κληθείσης οὕτω, διότι ἐκτίσθη ἀπὸ τὴν φυλὴν τῶν Παρισίων κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Ἰουλίου Καίσαρος (100-44 π.Χ.). Κεῖται εἰς τὸ κέντρον τοῦ λεκανοπεδίου τῶν Παρισίων καὶ ἐπ’ ἀμφοτέρων τῶν ὀχθῶν τοῦ ποταμοῦ Σηκουάνα.

[14] Σημειοῦμεν περὶ Γαδείρων ἐν σελ. 79, προσθέτομεν δὲ ἐνταῦθα, ὅτι τὸ ἔξω τῶν Γαδείρων πέλαγος εἶναι ὁ Ἀτλαντικὸς Ὠκεανός, ὅστις καθὸ ἄγνωστος ἦτο φοβερὸς εἰς τοὺς ἀνθρώπους τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, δι’ αὐτὸ καὶ τὸ νὰ ἀνοιχθῇ κανεὶς ἔξω τῶν Γαδείρων ἐθεωρεῖτο παραφροσύνη.

[15] Πρόκλος· Νεοπλατωνικὸς φιλόσοφος ἀκμάσας κατὰ τὸ 410-485 μ.Χ., ἐκ τῶν τελευταίων τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς φιλοσοφίας. Ἐφρόνει συγγενῶς μετὰ τῶν Χριστιανῶν, ἰδίως περὶ τοῦ Θεοῦ.

[16] Τῖτος· αὐτοκράτωρ τῶν Ρωμαίων (79-81 μ.Χ.).

[17] Δομετιανός· ἀδελφὸς καὶ διάδοχος τοῦ Τίτου (81-96 μ.Χ.).

[18] Κηρύκειον· σύμβολον τοῦ Ἑρμοῦ, χρησιμοποιούμενον ὡς ὄργανον ἐκφράσεως εἰρηνικῶν καὶ διαλλακτικῶν διαθέσεων.

[19] «Μακάριος εἶ, Σίμων Βαριωνᾶ, ὅτι σὰρξ καὶ αἷμα οὐκ ἀπεκάλυψέ σοι, ἀλλ’ ὁ Πατήρ μου ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς» (Ματθ. ιϛʹ 17).

[20] «Ἡρπάγη εἰς τὸν Παράδεισον καὶ ἤκουσεν ἄρρητα ρήματα» (Βʹ Κορ. ιβʹ 4).