Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμῃ τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος ΑΡΕΘΑ καὶ τῶν σὺν αὐτῷ.

Ὁμολογοῦμεν ὅτι ὁ Υἱὸς ἔγινεν ἄνθρωπος, καθὼς προεκήρυξαν οἱ Προφῆται, τὸν ὁποῖον οἱ πατέρες σας ἐσταύρωσαν, διότι δὲν ἠννόησαν οἱ ἀνόητοι τὸ τῆς οἰκονομίας Μυστήριον, ἀλλ’ αὐτὸς πάλιν ἀνέστη τριήμερος καὶ ἀναληφθεὶς εἰς τοὺς οὐρανοὺς δοξάζεται σὺν τῷ Πατρὶ καὶ τῷ Πνεύματι. Ταῦτα τὰ ἱερὰ λόγια μὴ ὑποφέρων ὁ μιαρὸς Ἑβραῖος ἐκίνησεν ὅσον ἠδύνατο πόλεμον καὶ ὅσους Χριστιανοὺς εὗρεν ἔξω τῆς πόλεως, ἄλλους μὲν ἀγρίως ἐφόνευσεν, ἄλλους δὲ ᾐχμαλώτισεν.

Ἡ Νεγρὰ ὅμως ἦτο πόλις ὀχυρὰ καὶ οἱ ἄνθρωποι αὐτῆς ἐπολέμουν ἀνδρείως. Ὅθεν μὴ δυνάμενος ὁ Ἑβραῖος νὰ νικήσῃ μὲ πόλεμον, ἔβαλεν εἰς τὸν νοῦν του νὰ τὴν κατακτήσῃ μὲ πανουργίαν ὁ δόλιος, καὶ ὀμνύει εἰς τὸν ἀληθῆ Θεὸν τῶν Πατέρων του, ὅστις ἔδωκε τὸν Νόμον, ὅτι δὲν θὰ ποιήσῃ εἰς αὐτοὺς οὐδὲν κακόν, μόνον νὰ τὸν ἀφήσωσι νὰ εἰσέλθῃ ἐντὸς αὐτῆς διὰ νὰ τὴν ἴδῃ ὡς ἐξουσιαστὴς καὶ ἔπειτα θὰ στρέψῃ εἰς τὰ ὀπίσω· οἱ δὲ Χριστιανοί, πιστεύσαντες εἰς τὸν ὅρκον τοῦ Δουνουάν, εἶπον τοιαῦτα πρὸς Κύριον· «Δέσποτα Χριστὲ Υἱὲ τοῦ Θεοῦ, ὅστις εἶσαι κατὰ τῶν ἐπιόρκων ταχὺς ἐκδικητής, ἐὰν ψευσθῶσιν οἱ πολέμιοι εἰς ταῦτα, ἅπερ ὤμοσαν, ἡ Χάρις σου ἂς ποιήσῃ εἰς αὐτοὺς ἐκδίκησιν, διότι ἡμεῖς εἴμεθα ἕτοιμοι νὰ ζημιωθῶμεν ὅλην τὴν περιουσίαν μας καὶ αὐτὴν τὴν ζωὴν μᾶλλον ἤ νὰ ἀρνηθῶμεν τὸ Πανάγιόν σου ὄνομα». Ταῦτα εἰπόντες ἠνέῳξαν τὰς θύρας τῆς πόλεως καὶ εἰσῆλθεν ὁ πονηρὸς βασιλεὺς ὡς λύκος εἰς τὸ ποίμνιον, ὅστις βλέπων τὴν θέσιν, τὸ σχῆμα καὶ τὸ πολυάνθρωπον τῆς πόλεως, ἐπῄνεσεν αὐτὴν καὶ τοὺς ἄρχοντας· ἔπειτα ἐξῆλθε μὲ ἱλαρὸν πρόσωπον εὐχαριστῶν ὅτι ὑπήκουσαν εἰς αὐτόν, ἔσωθεν δὲ εἰς τὴν καρδίαν ἐμελέτα κακὰ ὁ ψεύστης καὶ δόλιος.

Τῇ ἐπαύριον προσεκάλεσεν, ὁ μιαρὸς τοὺς ἄρχοντας ὅλους καὶ τοὺς πλουσίους τῆς πόλεως νὰ ἐξέλθωσι καὶ αὐτοὶ καὶ νὰ θεωρήσωσι τὸ στράτευμα, ὅπερ ἦτο ἔξω τῆς πόλεως. Ὅθεν ἐξῆλθον οἱ τὰ πρῶτα φέροντες, μεταξὺ τῶν ὁποίων καὶ ὁ ἡγεμὼν τῆς χώρας Ἀρέθας, ὅστις ἦτο τότε ἀνὴρ, λευκογένειος, ἐνάρετος καὶ πολὺ συνετὸς. Ὁ δὲ Ἑβραῖος, καταφρονήσας τοὺς ὅρκους, διέταξε καὶ τοὺς ἐφυλάκισαν ὅλους, γυμνώσας αὐτοὺς ἀπὸ ὅλα των τὰ ὑπάρχοντα. Ἔπειτα ἠρώτησε ποῦ εἶναι ὁ Παῦλος, ὁ τούτων Ἐπίσκοπος· καὶ ἀκούσας ὅτι πρὸ δύο ἐτῶν ἀπέθανεν, ὑπάγει εἰς τὸν τάφον του καὶ ἐξάγει τὸ ἅγιον του λείψανον, καύσας δὲ αὐτὸ ἐσκόρπισεν εἰς τὸν ἀέρα τὴν στάκτην ὁ ἀλιτήριος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ τοὺς ἱστορικοὺς, Νεγρὰ ὠνομάζετο ἡ πόλις Ναντσρὰν τῆς βορείου Ὑεμένης, ὅπερ καὶ πιθανώτερον, διότι τοῦτο συμβιβάζεται περισσότερον μὲ τὰ ἐξιστορούμενα γεγονότα.

[2] Ἀξώμη (Axum, Αὔξουμις, Αὐξούμη καὶ Αὔξουσα), πόλις τῆς Αἰθιοπίας, ἀρχαία πρωτεύουσα τοῦ βασιλείου αὐτῆς.

[3] Ὁμηρῖτις ἐκαλεῖτο τότε ὑπὸ τῶν Ἑλλήνων ἡ χώρα ἡ καλουμένη σήμερον Ὑεμένη, κατὰ δὲ τὴν ἀρχαιότητα Σαβᾶ, κατελάμβανε δὲ αὕτη τὸ νοτιοδυτικὸν τμῆμα τῆς Εὐδαίμονος Ἀραβίας. Κατά τινας ἱστορικούς, τῆς χώρας ταύτης ἦτο βασίλισσα ἡ θρυλικὴ βασίλισσα τοῦ Σαβᾶ, τῆς ὁποίας τὴν πρὸς τὸν Σολομῶντα ἐπίσκεψιν περιγράφει ἡ Παλαιὰ Διαθήκη (Γʹ Βασιλ. ιʹ 1-13 καὶ Βʹ Παραλ. θʹ 1-12). Κατ’ ἄλλους πάλιν βασίλισσα τοῦ Σαβᾶ ἦτο ἡ βασίλισσα τῆς Αἰθιοπίας, ἔχουσα τὴν ἕδραν της εἰς τὴν παλαιὰν πρωτεύουσαν τῆς Αἰθιοπίας Ἀξώμην. Κατὰ τοὺς Αἰθίοπας ἡ βασίλισσα τοῦ Σαβᾶ ἀπέκτησε τέκνον ἐκ τοῦ Σολομῶντος ὠνομασθὲν Μενελὶκ (υἱὸς τοῦ Σοφοῦ), ὅστις ἐβασίλευσε τῆς Αἰθιοπίας, εἰς αὐτὸν δὲ τὸν Μενελὶκ ἀναβιβάζουσιν ἔτι καὶ νῦν τὴν καταγωγὴν τοῦ βασιλικοῦ αὐτῶν οἴκου. Ἕτερος υἱός, κατ’ ἄλλους, τῆς βασιλίσσης τοῦ Σαβᾶ, πρεσβύτερος, ὁ Χιρὰμ ἢ Χιμὰρ ἢ Ἰμὰρ διεδέχθη τὴν μητέρα του εἰς τὸν θρόνον τοῦ Σαβᾶ, ἐξ αὐτοῦ δὲ οἱ κάτοικοι τῆς χώρας του ἀπεκλήθησαν Ἰμιαρῖται καὶ Ἑλληνιστὶ Ὁμηρῖται.

[4] Ἂς λάβωσι παράδειγμα ἀπὸ τὸ διήγημα τοῦτο αἱ σημεριναὶ μητέρες τῶν Χριστιανῶν καὶ ἄς διδάσκωσι τὰ τέκνα των, ἔτι νήπια ὄντα, νὰ μένωσι στερεὰ εἰς τὴν πίστιν και εὐσέβειαν, καὶ νὰ ἀγαπῶσιν ὁλοψύχως τὸν Ἰησοῦν Χριστόν, τὸν ποιητὴν καὶ πλάστην των· καὶ ἂν τὸ καλέσῃ ὁ καιρὸς καὶ ἡ ἀνάγκη, νὰ προτιμῶσι τὸν θάνατον καὶ τὸ Μαρτύριον μᾶλλον ἢ νὰ ἀρνηθῶσι τὸ τοῦ Χριστοῦ γλυκύτατον ὄνομα.