Τῇ Κ’ (20ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος ΑΡΤΕΜΙΟΥ.

ΕΙΚΟΝΑ

ΑΡΤΕΜΙΟΣ, ὁ μέγας καὶ ἔνδοξος Μάρτυς τοῦ Χριστοῦ, ἦτο κατὰ τὰς ἡμέρας τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου, παρὰ τοῦ ὁποίου κατεστάθη δοὺξ καὶ αὐγουστάλιος ἤτοι μικρὸς Αὔγουστος (ἡγεμὼν) τῆς Ἀλεξανδρείας καὶ πάσης τῆς Αἰγύπτου ἐν ἔτει τλ’ (330), ἐτιμᾶτο δὲ μεγάλως καὶ ἀπὸ τοὺς υἱοὺς καὶ διαδόχους τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου. Αὐτὸς ὅμως ἀπηρνήθη πᾶσαν ἀπόλαυσιν καὶ ὑπέμεινε διὰ τὸν Χριστὸν διάφορα κολαστήρια, καὶ τώρα ἀγάλλεται μετ’ αὐτοῦ αἰώνια. Ἀκούσατε ὅμως ἀπ’ ἀρχῆς τὸ Μαρτύριον αὐτοῦ, διὰ νὰ λάβητε μεγάλην ὠφέλειαν.

Μετὰ τὴν τελευτὴν τοῦ Ἁγίου Κωνσταντίνου διεμοίρασαν τὴν βασιλείαν οἱ τρεῖς αὐτοῦ υἱοί. Ὁ Κωνσταντῖνος, ὁ πρῶτος υἱός, ἔλαβε τὰς ἄνω Γαλλίας καὶ τὰς νήσους τῆς Βρεττανίας, ἕως τοῦ Ἑσπερίου Ὠκεανοῦ. Ὁ δὲ Κώνστας, ὁ τρίτος υἱός, ἔλαβε τὴν Ρώμην καὶ ὅλην τὴν Ἰταλίαν, καὶ ὁ Κωνστάντιος, ὁ δευτερότοκος, τὴν Ἀνατολὴν ἀπὸ τοῦ Ἰλλυρικοῦ ἕως τῆς Προποντίδος, τὴν Ἀσίαν, τὴν Συρίαν, τὴν Παλαιστίνην, τὴν Μεσοποταμίαν, τὴν Αἴγυπτον καὶ τὰς νήσους ὅλας.

Οὗτος λοιπὸν ὁ Κωνστάντιος, ἐπιστρέφων ἐκ πολέμου καὶ στρατοπεδεύσας εἰς Ἀδριανούπολιν, ἔμαθεν ὅτι τὰ λείψανα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἀνδρέου καὶ Λουκᾶ ἦσαν τεθαμμένα, τοῦ μὲν Πρωτοκλήτου εἰς τὰς Πάτρας, τοῦ δὲ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ εἰς τὰς Θήβας τῆς Βοιωτίας, καὶ γινώσκων τὴν μεγάλην εὐλάβειαν, τὴν ὁποίαν εἶχεν εἰς τὰ θεῖα ὁ μέγας Ἀρτέμιος, τὸν προσεκάλεσε μίαν ἡμέραν, καὶ ἀσπασάμενος αὐτόν, εἶπε· «Χαίροις, ἀνδρῶν ἁπάντων θεοφιλέστατε». Ἀντεχαιρέτησε δὲ τὸν βασιλέα ὁ Ἅγιος Ἀρτέμιος εἰπών· «Χαίροις καὶ σύ, βασιλεῦ εὐσεβέστατε». Λέγει ὁ βασιλεύς· «Τὴν ὥραν ταύτην, ὧ φίλε μου ἄριστε, μοῦ ἀνήγγειλεν ὁ Ἐπίσκοπος τῆς Ἀχαΐας, ὅτι εἰς τὴν Πελοπόννησον εὑρίσκονται τὰ ἱερὰ λείψανα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Λουκᾶ καὶ Ἀνδρέου, καὶ σὲ παρακαλῶ νὰ ὑπάγῃς τάχιστα, νὰ τὰ φέρῃς εἰς τὸ Βυζάντιον».

Ταῦτα ἀκούσας ὁ μέγας Ἀρτέμιος ἐχάρη καὶ εὐθὺς ἀπελθὼν εἰς Πελοπόννησον ἔλαβε μὲ πολλὴν τιμὴν καὶ εὐλάβειαν τὰ ἱερὰ λείψανα, καὶ φέρων αὐτὰ εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, τὰ ἔβαλον εἰς τὸν Ναὸν τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, τὴν οἰκοδομὴν τοῦ ὁποίου εἶχεν ἀρχίσει ὁ Mέγας Κωνσταντῖνος καὶ ἐτελείωσεν ὁ υἱός του Κωνστάντιος. Τοιοῦτος λοιπὸν ἦτο καὶ πρὸ τῶν ἀγώνων τοῦ Mαρτυρίου ὁ θαυμαστὸς Ἀρτέμιος, εἰς ὅλους αἰδέσιμος, ὄχι μόνον εἰς τὸν κοινὸν λαόν, ἀλλὰ καὶ εἰς αὐτὸν βασιλέα, διότι, ὡς ἀνωτέρω εἴπομεν, ἦτο ἡγεμὼν καὶ αὐγουστάλιος τῆς Ἀλεξανδρείας καὶ πάσης τῆς Αἰγύπτου κεχειροτονημένος ἀπὸ τὸν Μέγαν Κωνσταντῖνον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Τὰ περὶ τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου, τοῦ θανάτου τῆς Φαύστας, τοῦ Κρίσπου καὶ λοιπὰ βλέπε ἐν τῷ Βίῳ αὐτοῦ, ὃν διωρθωμένον ἔχομεν καταχωρίσει τῇ καʹ (21ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Μάλιστα βλέπε ἐν ταῖς ὑποσημειώσεσι ἐν αἷς λεπτομέστερον διασαφηνίζομεν τὰ γεγονότα ταῦτα. Σημειοῦμεν δὲ ἐνταῦθα ὅτι τὰ περὶ θανατώσεως τοῦ ἀδελφοῦ τοῦ Ἰουλιανοῦ Γάλλου καὶ τοῦ πατρὸς αὐτῶν Κωνσταντίου ὑπὸ τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου δὲν ἔχονται ἀληθείας, διότι οὗτοι ἐθανατώθησαν ὑπὸ τοῦ Κωνσταντίου υἱοῦ τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ. Ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος ἀπέθανεν ἐν ἔτει 337. Εὐθὺς ἀμέσως ὁ Κωνστάντιος ἐθανάτωσε τὸν πατέρα τοῦ Ἰουλιανοῦ Κωνστάντιον μεθ’ ὅλων τῶν ἄλλων συγγενῶν αὐτοῦ πλὴν τοῦ Γάλλου καὶ τοῦ Ἰουλιανοῦ, ἐπὶ τῇ κατηγορίᾳ ὅτι αὐτοὶ ἐδηλητηρίασαν τὸν πατέρα του Μέγαν Κωνσταντῖνον, τὸν δὲ Γάλλον ἐθανάτωσεν ὁ αὐτὸς Κωνστάντιος ἐν ἔτει 354, διότι παρὰ τὴν προστασίαν ποὺ τοῦ παρέσχεν ἐσκευώρει ἐπαναστάσεις κατ’ αὐτοῦ.

[2] Βλέπε περὶ τῆς Δάφνης καὶ ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 361.

[3] Βλέπε περὶ αὐτῆς εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Ἰουλίου, ὅτε ἑορτάζεται ὑπὸ τὸ ὄνομα Ἁγία Βερονίκη ἐν τόμῳ Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Εἰς τὴν ἐκεῖ ὑποσημείωσιν βλέπε καὶ περὶ τοῦ ἀνδριάντος τοῦ Χριστοῦ, τὸν ὁποῖον αὕτη ἐτεχνούργησε, ἡ δὲ πόλις τῆς Πανεάδος εἶναι ἡ κατόπιν κληθεῖσα Καισάρεια Φιλίππου (βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 241).

[4] «Ἀπώλετο τὸ μνημόσυνον αὐτῶν μετ’ ἤχου» (Ψαλμ. θʹ 7).

[5] «Δεῦτε καὶ ἐξολοθρεύσωμεν αὐτοὺς ἐξ ἔθνους καὶ οὐ μὴ μνησθῇ τὸ ὄνομα Ἰσραὴλ ἔτι» (Ψαλμ. πβʹ 5).

[6] «Καὶ εἶπεν Ἠλιού· ζηλῶν ἐζήλωκα τῷ Κυρίῳ… τὰ θυσιαστήρια σου κατέσκαψαν…» (Γʹ Βασ. ιθʹ 10).

[7] Εἰς πολλὰ καὶ διάφορα μέρη εὑρίσκονται τὰ πνεύματα καὶ αἱ ψυχαὶ τῶν Ἁγίων, διὰ τοῦτο καὶ ἐνεργοῦσιν εἰς τὸν αὐτὸν καιρὸν διαφόρους ἐνεργείας καὶ χάριτας, εἴτε ἀμέσως αἱ ψυχαὶ αὐτῶν, ὡς θέλουσί τινες, εἴτε ἐμμέσως διὰ τῶν Ἀγγέλων, ὡς θέλουσιν ἄλλοι, ἢ μᾶλλον καὶ ἀληθέστερον εἰπεῖν, διὰ τῆς θείας Χάριτος. Τί λέγω; Αἱ τῶν Ἁγίων ψυχαὶ πανταχοῦ ὁρῶσι καὶ ἐνεργοῦσιν, ὡς λέγει ὁ Μέγας Βασίλειος· «Τὰ τῶν Ἀγγέλων ἀναρίθμητα πλήθη. Καὶ μετὰ τούτων τὰ τῶν Πατέρων ἅγια πνεύματα (αἰδεσθήσεται ἡ Παρθένος)· οὐδεὶς γὰρ τούτων ἐστὶν ὃς οὐχὶ πανταχοῦ καθορᾷ»· (Λογ. περὶ παρθεν). Πῶς δὲ τοῦτο γίνεται; ἄκουσον. Ὁ Θεὸς καὶ ἡ τοῦ Θεοῦ Χάρις ὑπάρχει πανταχοῦ ὡς φύσει ἀπεριόριστος. Ἐπειδὴ δὲ αἱ ψυχαὶ τῶν Ἁγίων εἶναι ἡνωμέναι μετὰ τοῦ πανταχοῦ ὑπάρχοντος Θεοῦ καὶ τῆς πανταχοῦ ἐνεργούσης Χάριτος τοῦ Θεοῦ, διὰ τοῦτο καὶ αὐταὶ διὰ τῆς πανταχοῦ οὔσης Χάριτος τοῦ Θεοῦ, μετὰ τῆς ὁποίας εἰναι ἡνωμέναι, πανταχοῦ προφθάνουσιν ὄχι κατὰ φύσιν καὶ οὐσίαν· διότι περιγραπταὶ καὶ περιορισταὶ εἶναι αὗται λόγῳ τῆς οὐσίας αὐτῶν, ἀλλὰ κατὰ Χάριν καὶ μέθεξιν θείαν.