Ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὸ ὅτι εἶχον χοίρους ἠμπορεῖ νὰ ἐννοήσῃ τις ὅτι κατῴκουν ἐκεῖ Ἕλληνες, διότι ἡ χώρα τῶν Γεργεσηνῶν, εἰς τὴν ὁποίαν ἔκαμεν ὁ Χριστὸς τὸ θαῦμα καὶ ἰάτρευσε τοὺς δαιμονιζομένους, καὶ οἱ δαίμονες φεύγοντες εἰσῆλθον εἰς τὴν ἀγέλην τῶν χοίρων, καθὼς διηγεῖται τοῦτο ὁ Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος εἰς τὸ ὄγδοον κεφάλαιον, ἦτο εἰς τὰ περίχωρα τῆς Γαλιλαίας. Εἰς αὐτὴν λοιπὸν ἐπειδὴ κατῴκουν Ἕλληνες, διὰ τοῦτο εἶχον καὶ χοίρους, διότι οἱ Ἑβραῖοι δὲν ἔτρωγον χοίρους.
Τότε λοιπὸν καὶ ὁ θεῖος οὗτος Ἀπόστολος Λουκᾶς, τυχὼν ἐκεῖ εἰς τὴν Γαλιλαίαν, ἐπίστευσε καὶ αὐτὸς ἀκούσας τὸ κήρυγμα τοῦ Κυρίου, διότι δὲν εἶχεν αὐτὸς ὀφθαλμοὺς ψυχικοὺς τοῦ μὴ βλέπειν τὸ φῶς τῆς θεογνωσίας καὶ ὦτα τοῦ μὴ ἀκούειν τὸ κήρυγμα τῆς Βασιλείας τῶν οὐρανῶν, ἀλλὰ κεκαθαρμένος ἀπὸ τὰ πάθη τοῦ κόσμου, ἔχων δὲ τὸν νοῦν καὶ τοὺς ὀφθαλμοὺς τῆς ψυχῆς καθαροὺς ἀπὸ τὰς κοσμικὰς φροντίδας, παρευθύς, ὡς γῆ ἀγαθή, ἐδέξατο τὸν σπόρον τοῦ κηρύγματος, καὶ ἄφησε μὲν τελείως ὅλην τὴν θρησκείαν τῶν εἰδωλολατρῶν, ἠκολούθησε δὲ ὁλοψύχως τὸν Δεσπότην Χριστόν, διὸ καὶ εἰς ὅλα τὰ θαύματα τοῦ Χριστοῦ ἦτο καὶ αὐτὸς παρών, καὶ πλέον περισσότερον ἐστερεοῦτο ἐκ τούτων εἰς τὴν θεογνωσίαν. Διότι, ὅπως ὑπερέβαινε τοὺς ἀνθρώπους τοῦ καιροῦ ἐκείνου εἰς σοφίαν καὶ εἰς μάθησιν, τοσοῦτον ταχύτερα παρὰ τοὺς ἄλλους ἠννόησε τὴν ἀλήθειαν.
Διὰ τοῦτο λοιπὸν καὶ ὁ θεῖος οὗτος Λουκᾶς ἐγένετο μαθητὴς τοῦ Χριστοῦ γνήσιος, καὶ δὲν ἔλειπε παντελῶς ἀπὸ πλησίον του· πλὴν δὲν ἦτο εἷς ἀπὸ τοὺς Δώδεκα Ἀποστόλους τοὺς πρώτους, ἀλλὰ ἀπὸ τοὺς Ἑβδομήκοντα, οἵτινες ἐπίστευσαν ὑστερώτερα, ἦτο δὲ καὶ εἰς τὴν Σταύρωσιν τοῦ Χριστοῦ, καὶ εἰς τὰ Ἅγια Πάθη παρὼν καὶ αὐτὸς μετὰ τῶν ἄλλων Μαθητῶν. Κατὰ τοῦτο δὲ καὶ ὑπερέβαλλε τοὺς ἄλλους Ἀποστόλους, διότι μετὰ τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Χριστοῦ τὴν λαμπρὰν Κυριακήν, τὸ ἑσπέρας, εἶδε τὸν Χριστὸν ἀναστάντα, πρῶτος τῶν ἄλλων μαθητῶν, καθὼς τὸ διηγεῖται ὁ ἴδιος εἰς τὸ κατ’ αὐτὸν Εὐαγγέλιον, εἰς τὸ κδ’ (24ον) κεφάλαιον λέγων, ὅτι πορευομένους εἰς τὴν χώραν Ἐμμαοὺς μετὰ τοῦ Κλεώπα [2] συνήντησεν αὐτοὺς ὁ Κύριος ἐν σχήματι ἄλλου ἀνθρώπου· καὶ αὐτοὶ τότε μὲν δὲν τὸν ἐγνώρισαν, μετὰ δὲ ταῦτα, ὅταν ἐκάθησαν εἰς τὴν τράπεζαν διὰ νὰ φάγωσιν, ἐκεῖ ὅπου ἔκοψεν ὁ Χριστὸς τὸν ἄρτον, μετήλλαξε τὸ πρόσωπόν του εἰς τὸ πρότερον εἶδος καὶ τότε τὸν ἐγνώρισαν· αὐτὸς δὲ παρευθὺς ἀνελήφθη ἀπ᾽ ἔμπροσθέν των. Ἀλλὰ καὶ εἰς τὴν κάθοδον τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ἐκεῖ καὶ αὐτὸς ὤν, μετέλαβε τῆς ἴσης Χάριτος ὁμοῦ μετὰ τῶν ἄλλων Ἀποστόλων [3].