Ἐλθὼν εἰς ἡλικίαν, ἐπῆγε καὶ εἰς τὴν Ἑλλάδα καὶ εἰς τὴν Αἴγυπτον, καὶ ἔμαθε πᾶσαν τὴν σοφίαν τῶν Ἑλληνικῶν μαθημάτων. Διότι τὴν Γραμματικὴν τόσον τὴν ἔμαθε, ὥστε δὲν ἦτο ἄλλος τις ἀνώτερός του, εἰς τὴν Ρητορικὴν τόσον διέπρεψεν, ὥστε καὶ αὐτοὺς τοὺς παλαιοὺς ρήτορας ὑπερέβαλεν· ἀλλὰ καὶ εἰς τὴν Φιλοσοφίαν τίς ἄλλος τὸν ἔφθασεν; Καὶ ἐπειδὴ ἡ Φιλοσοφία διαιρεῖται εἰς δύο, εἰς τὸ θεωρητικὸν καὶ εἰς τὸ πρακτικόν, καὶ θεωρητικὸν μὲν εἶναι νὰ ἠξεύρῃ τις τὰ οὐράνια καὶ τὰ ἐπίγεια, πρακτικὸν δὲ εἶναι νὰ γνωρίζῃ πῶς νὰ διευθύνῃ τὸν ἑαυτόν του καὶ τοὺς ἄλλους ὅπου τὸν ἀκούουσιν, ἀμφότερα δὲ ταῦτα εἶχεν ὁ Ἀπόστολος· τὸ θεωρητικὸν μέν, ὅτι ἔμαθε τὴν γνῶσιν τῶν ὄντων· τὸ πρακτικὸν δὲ ὅτι ἐκυβέρνα ἑαυτὸν πρὸς ἀρετήν, καὶ εἰς τοὺς βλέποντας ἦτο παράδειγμα καλόν. Τέλος ἔμαθε καὶ τὴν φιλάνθρωπον ἐπιστήμην, τὴν ἰατρικὴν λέγω· τοσοῦτον δὲ ἔμαθε ταύτην, ὥστε ἀπὸ αὐτὴν εἶχεν ὄνομα ἐπαινετόν· καὶ ἐάν τις ἤθελεν ἀναφέρει τὸ ὄνομά του, δὲν τὸ ἐφανέρωνε καθολικά, ἐὰν δὲ προσέθετε καὶ τὸ ἰατρός, λέγων· «Ὁ ἰατρὸς Λουκᾶς». Καὶ τοῦτο τὸ βλέπει πᾶς τις εἰς τὰς Ἐπιστολὰς τοῦ θείου Παύλου, ὅστις γράφει περὶ τοῦ Ἀποστόλου τούτου, εἰς τὴν πρὸς Κολασσαεῖς ἐπιστολήν, εἰς τὴν ὁποίαν ὀνομάζει αὐτὸν ἰατρόν, λέγων· «Ἀσπάζεται ὑμᾶς Λουκᾶς ὁ ἰατρὸς ὁ ἀγαπητός». Καὶ ναὶ μὲν ἦτο ὁ Ἅγιος ἄριστος, ὡς εἶπον, εἰς τὰ Ἑλληνικὰ μαθήματα, ἀλλὰ τὴν εὐσέβειαν καὶ Ὀρθοδοξίαν δὲν τὴν ἐγνώριζεν ἀπ’ ἀρχῆς, διότι ἦτο ὅλως δι’ ὅλου βεβυθισμένος εἰς τὴν εἰδωλολατρίαν, ὡς Ἕλλην ὢν καὶ Ἑλλήνων γονέων υἱός· ἀκούσατε ὅμως πῶς προσῆλθεν εἰς τὴν ἀλήθειαν.
Τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ κατελθόντος ἐκ τῶν οὐρανῶν καὶ σαρκωθέντος ἐκ τῆς Αγίας Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας, βαπτισθέντος δὲ ὑπὸ τοῦ τιμίου Προδρόμου ἐν Ἰορδάνῃ καὶ ὑπὸ τοῦ Πατρὸς ἄνωθεν μαρτυρηθέντος ὡς Υἱοῦ ἀγαπητοῦ, διδάσκοντες εἰς τοὺς ἁμαρτωλοὺς μετάνοιαν, πολλοὶ ἐκ τῶν Ἰουδαίων ἀκούοντες ἐπέστρεφον διὰ τοῦ κηρύγματος τοῦ Κυρίου εἰς τὴν πίστιν. Οὐχὶ δὲ μόνον οἱ Ἰουδαῖοι, ἀλλὰ καὶ οἱ ἐξ ἐθνῶν ἐπίστευον εἰς τὸν Χριστὸν διδάσκοντα, ἦσαν δὲ τοιοῦτοι εἰς τὰ μέρη τῆς Γαλιλαίας, εἰς τὰ ὁποῖα κατῴκουν Ἕλληνες, καθὼς τὸ λέγει καὶ ὁ Προφήτης Ἡσαΐας, εἰς τὸ ἔνατον κεφάλαιον τῆς Προφητείας αὐτοῦ λέγων· «Γῆ Ζαβουλὼν καὶ γῆ Νεφθαλείμ, ὁδὸν θαλάσσης πέραν τοῦ Ἰορδάνου, Γαλιλαία τῶν Ἐθνῶν, ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει, εἶδε φῶς μέγα» (Ματθ. δ’ 15-16, Ἡσ. θ’ 1-2).