Τὸ δὲ τέταρτον, ὅτι δὲν εἶναι ἄλλος ἁρμοδιώτερος καιρὸς καὶ καταλληλότερος εἰς τὸ λέγειν, ἀπὸ τὸν παρόντα, κατὰ τὸν ὁποῖον τελεῖται μνήμη καὶ πανήγυρις Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ, καὶ κατὰ τὸν ὁποῖον μέλλομεν καὶ ὑμεῖς νὰ διηγηθῶμεν τὰς θεαρέστους αὐτοῦ καὶ ψυχωφελεῖς πράξεις. Διότι πάντων μὲν τῶν Ἁγίων τοὺς Βίους καὶ τὰς πράξεις δίκαιον εἶναι καὶ ψυχωφελὲς νὰ συγγράφωμεν καὶ νὰ διηγώμεθα πάντοτε, ἐπειδὴ ὅμως οἱ ἱεροὶ Εὐαγγελισταί, συγγράψαντες τὸ θεῖον καὶ ἱερὸν Εὐαγγέλιον, περισσότερον μᾶς ὠφελοῦσιν εἰς τὴν εὐσέβειαν ἀπὸ πᾶσαν ἄλλην διδαχὴν τῆς Ἐκκλησίας μας, διὰ τοῦτο καὶ τοὺς Βίους αὐτῶν ὀφείλομεν νὰ συγγράφωμεν καὶ νὰ διηγώμεθα μετ᾽ ἰδιαιτέρας εὐλαβείας. Καὶ πάντων μὲν τῶν Εὐαγγελιστῶν τὰς πράξεις πρέπον εἶναι καὶ ὠφέλιμον νὰ διηγώμεθα, περισσοτέραν ὅμως εὐφροσύνην καὶ ἀγαλίασιν δίδει εἰς ἡμᾶς ἡ περὶ τοῦ θείου καὶ ἱεροῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ διήγησις, διότι καὶ πολλὴν περισσοτέραν τὴν ὠφέλειαν προξενεῖ. Ἂς ἀρχίσωμεν λοιπὸν διηγούμενοι τὰς πράξεις του, καθ’ ὅσον εἶναι δυνατὸν συντομώτερον.
Πόλις τις κεῖται εἰς τὰ μέρη τῆς Ἀνατολῆς, εἰς τὴν περιοχὴν τῆς μεγάλης Συρίας, Ἀντιόχεια λεγομένη [1], τὴν ὁποίαν πρέπον εἶναι νὰ ἐπαινέσῃ τις καὶ δι’ ἄλλα καλὰ ἅπερ ἔχει, τείχη δυνατά, περιβόλια εὔμορφα, ποταμὸν θαυμαστόν, τὸν λεγόμενον Ὀρόντην, ἀλλ’ ὅμως διὰ τοῦτο εἶναι δίκαιον νὰ τὴν ἐγκωμιάσωμεν, ὅτι πρῶτοι οἱ ἄνθρωποι τῆς πόλεως ταύτης ἐδέχθησαν μετὰ πάσης χαρᾶς τὸ κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων, καὶ πρῶτοι αὐτοὶ ὠνομάσθησαν Χριστιανοί, καθὼς εἶναι εὔκολον νὰ τὸ μάθωμεν ἀπὸ αὐτὸν τὸν Ἀπόστολον Λουκᾶν, ὅστις γράφει εἰς τὰς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων οὕτως· «Ἐγένετο δὲ αὐτοὺς ἐνιαυτὸν ὅλον συναχθῆναι ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ, καὶ διδάξαι ὄχλον ἱκανόν, χρηματίσαι τε πρῶτον ἐν Ἀντιοχείᾳ τοὺς μαθητὰς Χριστιανοὺς» (Πράξ. ια’ 26). Καὶ ὄχι μόνον ἀπ’ αὐτὸ πρέπει νὰ τὴν ἐπαινέσωμεν, ἀλλὰ καὶ διότι αὕτη ἦτο ἡ πατρὶς τοῦ Ἁγίου τούτου Ἀποστόλου, καὶ αὐτὴ τὸν ἀνέθρεψεν ὡς κλάδον θεόβλαστον. Ἐν ταύτῃ ὁ Ἀπόστολος οὗτος γεννηθείς, ἔλαχε καὶ φύσεως εὐγενοῦς, καὶ ἦτο εἰς πᾶσαν τέχνην ἐπιτηδειότατος· διότι καὶ εἰς τὴν Ἑβραϊκὴν διάλεκτον ἐπαιδεύθη, καὶ τὴν Συριακὴν γλῶσσαν ἔμαθε καὶ καθὼς λέγει ὁ θεῖος Δαβίδ, «Ὡς τὸ ξύλον τὸ πεφυτευμένον παρὰ τὰς διεξόδους τῶν ὑδάτων» (Ψαλμ. α’ 3), τοιουτοτρόπως καὶ αὐτὸς ηὔξανεν εἰς πᾶσαν προκοπήν.