ΕΙΣ τέσσαρα μέρη διαιρεῖται τὸ ὀρθῶς λέγειν, εὐλογημένοι Χριστιανοί. Πρῶτον μέν, ἃ δεῖ λέγειν· δεύτερον δέ, ὅσα δεῖ λέγειν· τρίτον, πρὸς οὓς δεῖ λέγειν· καὶ τέταρτον, ὀπηνίκα δεῖ λέγειν. Ἤτοι ὅποιος ἄνθρωπος θέλει νὰ ὁμιλήσῃ ὀρθά, πρέπει τέσσαρα πράγματα νὰ σκέπτηται· πρῶτον μὲν νὰ λέγῃ ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα πρέπει νὰ λεχθοῦν· διότι ὅστις λέγει ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα δὲν πρέπει νὰ εἴπη τις, ἤτοι ἀργολογίας, βλασφημίας, φλυαρίας καὶ τὰ τοιαῦτα, ἐκεῖνος λέγει πράγματα, τὰ ὁποῖα δὲν πρέπει νὰ λέγῃ τις.
Δεύτερον νὰ λέγῃ ὅσα πρέπει νὰ λέγωνται, διότι εἶναι καὶ ἄλλοι πολλοὶ λόγοι ἀγαθοὶ καὶ ψυχωφελεῖς, ἀλλὰ δὲν πρέπει ὅλους νὰ τοὺς λέγῃ τις εἰς μίαν ὥραν, μόνον δὲ ὅσα εἶναι πρέπον, τόσα νὰ λέγῃ· διότι οἱ λόγοι ὅλοι τῆς Παλαιᾶς Γραφῆς καὶ τῆς Νέας, ὅλοι μὲν εἶναι καλοὶ καὶ πρέπει πᾶς Χριστιανὸς νὰ τοὺς διηγῆται, ἀλλὰ δὲν πρέπει ὅλους μαζὶ νὰ λέγῃ τις, ἀλλὰ μὲ ἡσυχίαν καὶ ὑπομονὴν καὶ μὲ καιρὸν κατάλληλον νὰ ὁμιλῇ ὅσα ἁρμόζουσι.
Τρίτον, νὰ μὰ ἀπευθύνῃ τις τοὺς λόγους του πρὸς πάντα ἄνθρωπον, ἀλλὰ μόνον πρὸς ἐκείνους τοὺς ὁποίους πρέπει, διότι ὅστις ὁμιλεῖ λόγους σωτηριώδεις καὶ περὶ Θεότητος πρὸς ἄνθρωπον λιθοκάρδιον καὶ ἄπιστον, ἐκεῖνος πίπτει ἔξω ἀπὸ τὴν παραγγελίαν τοῦ Κυρίου, ὅστις λέγει εἰς τὸ κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγέλιον· «Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσί, μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ρήξωσιν ὑμᾶς» (Ματθ. ζ’ 6). Διὰ τοῦτο πρέπει νὰ προσέχῃ ὁ ἄνθρωπος ὁ λέγων, πρὸς τίνας ἀνθρώπους λέγει τοὺς λόγους του, διὰ νὰ μὴ τοὺς χάσῃ.
Τέταρτον· πρέπει νὰ σκέπτηται ὁ ὁμιλῶν, ὅτι, ὅταν εἶναι καιρὸς τοῦ λέγειν, τότε νὰ ὁμιλῇ· διότι, ἐὰν θελήσῃ τις ἔξω τοῦ καιροῦ νὰ λέγῃ, ἤτοι ὅταν δὲν τὸν ἐρωτοῦν ἢ ὅταν δὲν τὸν ἀκροάζωνται, ὁ τοιοῦτος ὁμοιάζει μὲ ἐκεῖνον ὅστις ὁμιλεῖ μὲ τὴν σκιάν του.
Αὐτὰ τὰ τέσσαρα βλέπω, εὐσεβέστατοι ἀκροαταί, ὅτι συνέβησαν καὶ εἰς ἐμὲ σήμερον, ὅτε μέλλω νὰ ἀρχίσω τὴν περὶ τοῦ Ἀποστόλου Λουκᾶ διήγησιν· διότι καὶ ἐγὼ ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα πρέπει καὶ ὅσα μόνον πρέπει θέλω ὁμιλήσει πρὸς ὑμᾶς· ἔπειτα δὲ καὶ ἡμεῖς, ἐλπίζω εἰς τὸν Θεόν, ὅτι εἶσθε ὅλοι πρόθυμοι εἰς τὸ ἀκούειν, καὶ διὰ τοῦτο συνήχθητε σήμερον.