Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ὁσίων καὶ θαυματουργῶν Πατέρων ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ καὶ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, καὶ τῆς Ὁσίας ΕΥΦΡΟΣΥΝΗΣ, τῶν τὴν ἁγίαν καὶ θεομητορικὴν Εἰκόνα εὑρόντων, καὶ τὴν τοῦ Μεγάλου Σπηλαίου Μονὴν συστησαμένων.

Ὅσον λοιπὸν ηὔξανον εἰς τὴν ἐπίδοσιν καὶ κατανόησιν τῆς ἔσω καὶ ἔξω φιλοσοφίας, τοσούτῳ προέκοπτον εἰς τὴν αὔξησιν τῶν ἀρετῶν καὶ τὴν τελειότητα τῆς εὐσεβείας, σύμμαχον ἔχοντες τὴν ἐγκράτειαν καὶ τὸ ταπεινὸν καὶ ἄπλαστον ἦθος μετὰ τῆς ἐνοικούσης Χάριτος τοῦ Θεοῦ. Καὶ ἄλλοτε μὲν ὡς ἄλλοι τινὲς ὑψυπέται ἀετοὶ ἀνυψοῦντο μετέωροι εἰς τὴν μυστικὴν θεωρίαν τῶν πνευματικῶν νοημάτων τῶν θεοπνεύστων Γραφῶν, ἄλλοτε δὲ πάλιν ὡς φίλεργοι μέλισσαι διήρχοντο τῶν πρακτικῶν ἀρετῶν τοὺς λειμῶνας, εὑρίσκοντες τὴν ἔμπρακτον τοῦ θείου Νόμου μελέτην γλυκυτέραν «ὑπέρ μέλι καὶ κηρίον» (Ψαλμ. ιη’ 11) ἐν τῷ λάρυγγι αὐτῶν καὶ οὕτω διῆγον τὴν μακαρίαν αὐτῶν νεότητα, βίοι καὶ λόγου τὴν ἁρμονίαν ὡς ἐν ὀργάνῳ μουσικῷ συνηχοῦντες καὶ τὴν πρᾶξιν μετὰ τῆς θεωρίας ἀδιαλείπτως ἀσκοῦντες. Καὶ μᾶλλον κατὰ τὴν ψυχὴν παρὰ κατὰ τὸ σῶμα ἐπεπόθουν νὰ ζοῦν, ἕνα καὶ μόνον ζῆλον καὶ σκοπὸν ἔχοντες καὶ εἰς ἓν καὶ τὸ αὐτὸ τέλος ἀποβλέποντες, πῶς νὰ εὐαρεστήσωσι τὸν Χριστὸν ἵνα κερδήσωσι τὸν Χριστόν! [1] Τοῦτον ἠγάπων, τοῦτον ἐπόθουν καὶ πρὸς αὐτὸν ἀκαταπαύστως ἀπέβλεπον.

Καὶ λοιπὸν ἀκμάζοντες ἤδη κατὰ τὴν τοῦ σώματος ἡλικίαν, πολὺ περισσότερον κατὰ τὸ πνεῦμα καὶ κατὰ τὴν τοῦ Θεοῦ σοφίαν καὶ φρόνησιν, πάντων δὲ τῶν ὄντων τὸ ἄστατον καὶ πρόσκαιρον μελετῶντες, ἠσθάνοντο, ὡς ἐκ θείας ἐμπνεύσεως, ἀμφότεροι μεγάλην κλίσιν πρὸς τὴν μοναδικὴν μακαρίαν ζωήν, ὡς ἀνωτάτην φιλοσοφίαν, ἀπὸ τῶν κοσμικῶν θορύβων ἀπάγουσαν καὶ μᾶλλον ἀπερίσπαστον καὶ ἀτάραχον καὶ διὰ τῆς ἡσυχίας εἰς τὴν θεωρίαν τοῦ ὄντως Ὄντος ἀναβιβάζουσαν. Ἐκήρυττε δὲ τότε ἡ φήμη τὴν ἄσκησιν καὶ ἄλλων μὲν ἀλλαχοῦ Μοναστῶν, μάλιστα δὲ τῶν κατὰ τὰ μέρη τῆς Ἀλεξανδρείας καὶ τῆς Αἰγύπτου καὶ τῆς Παλαιστίνης ἐν ἐρήμοις ἀσκουμένων Ἁγίων Ἀναχωρητῶν. Διότι κατὰ τὴν Αἴγυπτον πρῶτον, ἔτι περὶ τὰ μέσα τοῦ πρώτου αἰῶνος μετὰ Χριστόν, Μάρκου τοῦ Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ τὸν θεῖον λόγον κηρύξαντος καὶ κατὰ τοὺς ἐφεξῆς χρόνους πολλοὶ πιστεύσαντες εἰς Χριστὸν διῆγον εἰς τὰς ἐρήμους, μιμούμενοι τὸν ζηλωτὴν Ἠλιοὺ καὶ τὸν ἐν πνεύματι καὶ δυνάμει Ἠλιοὺ ἐπελθόντα μακάριον Πρόδρομον καὶ διέτριβον, ὡς εἶπεν ὁ Προφήτης, «ἐν γῇ ἐρήμῳ καὶ ἀβάτῳ καὶ ἀνύδρῳ» (Ψαλμ. ξβ’ 2), εἰς τὸν Θεὸν λειτουργοῦντες καὶ ὑπὸ τοῦ Θεοῦ γνωριζόμενοι.


Ὑποσημειώσεις

[1] «Δι’ ὃν τὰ πάντα ἐζημιώθην, καὶ ἡγοῦμαι σκύβαλα εἶναι ἵνα Χριστὸν κερδήσω» (Φιλιπ. γʹ 8).

[2] Ἔμειναν δηλονότι ἐν ἀγαμίᾳ καὶ παρθενία, γενόμενοι Μοναχοί.

[3] Ὁ θεῖος Ἐπιφάνιος εἰς τὸ Κατὰ Αἱρέσεων, κεφ. νηʹ (58), σ. 491, ἑρμηνεύων τὸ χωρίον τοῦτο λέγει τὰ ἑξῆς· «Εἰσί γάρ, εὐνοῦχοι, οἵτινες εὐνούχισαν ἑαυτοὺς διὰ τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν». Τίνες ὅμως οὗτοι ἀλλ’ ἢ οἱ γενναῖοι Ἀπόστολοι καὶ οἱ μονάζοντες καὶ οἱ καθεξῆς παρθένοι; Ἰωάννης μὲν καὶ Ἰάκωβος υἱοὶ Ζεβεδαίου μείναντες ἐν παρθενίᾳ, καὶ θαυμασίως τὸ κλέος τοῦ στεφάνου τούτου τοῦ ἀγῶνος ἀπενεγκάμενοι· μετ’ αὐτοὺς δὲ ὅσαι μυριάδες ἐν τῷ κόσμῳ μονάζοντες καὶ ἀπὸ Μοναστηρίων (ἴσως Μοναστριῶν) καὶ παρθένων τουτὶ τοῦ ἀγῶνος τὸ κλέος ἀπηνέγκαντο· οἵτινες σώματα γυναικῶν οὐκ ἐμίλησαν, ἀλλ’ ἤθλησαν ἐν ἀγῶνι τελειοτάτῳ, ὡς καὶ Ἠλίας ἐν τῇ Παλαιᾷ Διαθήκη εὑρίσκεται, καὶ Παῦλος λέγων· «λέγω δὲ τοῖς ἀγάμοις καὶ ταῖς χήραις καλὸν αὐτοῖς ἔστιν ἐὰν μείνωσιν ὡς κἀγώ» (Αʹ Κορ. ζʹ 8).

[4] Μάξιμος ὁ Γʹ ὁ Ἱεροσολύμων ἐπατριάρχευσε τῷ 333 μέχρι τοῦ 348· τοῦτον διεδέξατο ὁ ἁγιώτατος Κύριλλος Αʹ 350-386.

[5] Ραγουὴλ ἢ Ἰοθόρ, πενθερὸς τοῦ Μωϋσέως. Αἱ θυγατέρες αὐτοῦ ἐποίμαινον τὰς αἶγας τοῦ πατρός των, ὅταν ὁ Μωϋσῆς φεύγων τὴν ὀργὴν τοῦ Φαραὼ εἰσῆλθεν εἰς τὴν γῆν Μαδιάμ, συναντηθεὶς δὲ μετ’ αὐτῶν καὶ γνωρισθεὶς μετὰ τοῦ πατρός των, ἔπειτα ἀπὸ ἐκδούλευσιν τὴν ὁποίαν παρέσχε πρὸς αὐτάς, ἔλαβεν ὡς σύζυγον μίαν ἐξ αὐτῶν, τὴν Σεπφώραν (ἴδε Ἐξόδου βʹ 15-22).

[6] Βλέπε εἰς τὸ Συναξάριον τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ ἐν σελ. 356-372 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου καὶ τὴν ἐν σελ. 356 ὑποσημείωσιν.

[7] «Ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω» (Γαλ. ϛʹ 17).

[8] «Λοιπὸν ἀπόκειταί μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ» (Βʹ Τιμ. δʹ 8).