Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος ΕΥΘΥΜΙΟΣ ὁ Νέος ὁ ἀπὸ Ἀγκύρας, ὁ κτίτωρ τῆς παρὰ τὴν Θεσσαλονίκην Μονῆς τῶν Περιστερῶν, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Μετασχηματίζεται ὅθεν ὁ νεαρὸς Νικήτας καὶ ἀναχωρεῖ ἐκ τοῦ οἴκου αὐτοῦ καὶ τῆς πεφιλημένης πατρίδος καὶ πεζοπορεῖ ἀγνώριστος εἰς πάντας, διαπερῶν χώρας καὶ κώμας ὡς τι ὑπόπτερον πτηνόν, διαβαίνων ἀπὸ πόλεως εἰς πόλιν καὶ τέλος καταντᾷ εἰς τὴν τῶν Βιθυνῶν χώραν καὶ καταλαμβάνει τὰς ὑπωρείας τοῦ ἐν αὐτῇ τῇ χώρᾳ ὑψουμένου ὄρους Ὀλύμπου [3]. Καὶ οὕτω πως ἀποδημεῖ ἅπαξ διὰ παντὸς καὶ ξενητεύεται ὁ εἰς τὸ ὕστερον μέλλων ν’ ἀποβῇ εἷς ἐκ τῶν σπουδαιοτάτων καὶ δι’ ἔργων καὶ διὰ λόγων καὶ διὰ θαυμάτων ὑπερφυσικῶν, ἀντιπροσώπων τοῦ μοναστικοῦ βίου ἔν τε τῷ Ἄθῳ καὶ τῇ Θεσσαλονίκῃ, ὡς προβαίνοντος τοῦ λόγου θὰ ἴδωμεν.

Εἰς τὸ ὄρος τοῦτο τοῦ Ὀλύμπου πλεῖστοι ὅσοι θεοφόροι Πατέρες τὸν ἀσκητικὸν δίαυλον διήνυον τότε, μετὰ τῶν ὁποίων συνηγωνίζετο καὶ ὁ μέγας Ἰωαννίκιος, ὁ θερμὸς τῆς εὐσεβείας ζηλωτὴς καὶ τῶν θείων δογμάτων ὑπερασπιστής, ὁ τὴν οἰκουμένην ἅπασαν καταπυρσεύων διὰ τῶν θείων αὐτοῦ ρημάτων καὶ τῶν ἐξαισίων αὐτοῦ θαυμάτων, ἅπερ καθημερινῶς ἐποίει. Κατὰ πρῶτον λοιπὸν ὁ μακάριος Νικήτας προσέρχεται εἰς τὸν ξένον τοῦτον τόπον, καὶ ὡς ἄλλη τις καλὴ μέλισσα προσκολλᾶται εἰς τὰ μυρίπνοα ἄνθη τοῦ Παραδείσου, τοὺς σημειοφόρους Πατέρας, ἀπὸ τοὺς ὁποίους ἀφοῦ ἀπολαμβάνει πᾶν λόγιον ψυχωφελὲς καὶ ὡς ἄλλη τις διψῶσα ἔλαφος ἐπὶ τὰς πηγὰς τῶν ὑδάτων κατασβένει τὴν πνευματικὴν αὐτοῦ δίψαν ἐκ τῶν ναμάτων τῶν θείων ρημάτων τῶν θεοφόρων τούτων Πατέρων. Τελευταῖον ὀρέγεται καὶ ἐπιθυμεῖ, ἵνα συναντήσῃ καὶ τὸν μέγαν Ἰωαννίκιον.

Τὴν ἡμέραν ἐκείνην, καθ’ ἣν προσῆλθεν ὁ καλὸς Νικήτας εἰς τὸν Ὅσιον Ἰωαννίκιον, εἶχον συναχθῆ πρὸς αὐτὸν πολλοὶ Πατέρες ἐξ ὅλου τοῦ ὄρους χάριν εὐχῆς καὶ εὐλογίας καὶ ψυχικῆς ὠφελείας, ὡς πρός τινα ἄλλον ἀρχιπάτορα. Ὁ δὲ Ὅσιος Ἰωαννίκιος, προϊδὼν ἐκ Πνεύματος Ἁγίου τὴν ἀρετὴν τοῦ ἀνδρὸς καὶ προγνωρίσας ὁποίαν νίκην θὰ ἄρῃ ὁ Νικήτας κατὰ τοῦ πολεμήτορος ἐχθροῦ, ἀφ’ ἑνὸς μὲν διὰ νὰ τὸν δοκιμάσῃ, ἀφ’ ἑτέρου δὲ ἵνα δι’ ἑνὸς προσχήματος ὠφελήσῃ πνευματικῶς τοὺς πρὸς αὐτὸν προσελθόντας, λέγει πρὸς αὐτοὺς ἐνατενίσας τὸν Νικήταν· «Τίς εἶναι οὗτος ὁ νέος μὲ τὴν λαϊκὴν ἐνδυμασίαν, ὅστις τόσον τολμηρῶς καὶ αὐθαδῶς ἀποπειρᾶται νὰ συναυλίζεται καὶ νὰ συντυχαίνεται μεθ’ ἡμῶν; Οὗτος ἐν τοιούτῳ σχήματι καὶ περιβολῇ ἱστάμενος ἀνὰ μέσον ἡμῶν εἶναι ἀνδροφόνος καὶ κακοῦργος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε τὴν ὑποσημείωσιν σελ. 228-229.

[2] Ἄγκυρα πόλις τῆς ἀρχαίας Φρυγίας ἥτις κατὰ τοὺς χρόνους τῆς Ρωμαϊκῆς κυριαρχίας ἦτο γνωστὴ ὡς Γαλατία (βλ. ὑποσημ. σελ. 228-229). Κεῖται εἰς ἀπόστασιν 450 χ.λ.μ. νοτιοανατολικῶς τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Κροίσου (βλ. ὑποσημ. σελ. 274-276) ὑπήγετο ὑπὸ τὴν ἐξουσίαν αὐτοῦ. Ὅτε οἱ Γαλάται προσῆλθον εἰς τὸν Χριστιανισμὸν ἡ Ἄγκυρα κατέστη Μητρόπολις τῆς λεγομένης Πρώτης Γαλατίας, ἐνῷ ἡ γειτονικὴ Πεσινοῦς τῆς Δευτέρας Γαλατίας. Πρὸς αὐτοὺς ἀπηυθύνετο ἡ πρὸς Γαλάτας ἐπιστολὴ τοῦ Παύλου. Ἐν αὐτῇ συνῆλθεν ἐν ἔτει 314 Τοπικὴ Σύνοδος ἐκδόσασα 25 Κανόνας οὓς βλέπε ἐν τῶ «Πηδαλίῳ». Ἀπὸ τοῦ 1362 περιῆλθεν εἰς τοὺς Τούρκους. Πρωτεύουσα τῆς νέας Τουρκικῆς Δημοκρατίας ἀνεκηρύχθη ὑπὸ τοῦ Μουσταφᾶ Κεμὰλ τὴν 13ην Ὀκτωβρίου 1923.

[3] Ὄλυμπος· ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας, βλέπε σχετικῶς ὑποσημείωσιν σελ. 229.

[4] Περὶ τούτου οὕτω πως χαρακτηριστικώτατα ὑπαινίσσεται ὁ ἱερὸς αὐτοῦ βιογράφος· «Ἦν γὰρ οὐ κρυπτός τις καὶ ὕφαλος κἂν ἀπ’ Ἀρμενίων τὸ γένος κατήγετο, ἀλλ’ ἀπόνηρος ἅμα τε καὶ ἁπλοῦς τὸν τρόπον καὶ ἄδολος…».

[5] Πρόκειται περὶ τῆς Σκύδρας, κώμης τῆς ἐπαρχίας Ἐδέσσης τοῦ νομοῦ Πέλλης τῆς Μακεδονίας ἀπεχούσης τῆς Θεσσαλονίκης περὶ τὰ 60 χ.λ.μ. Εἶναι ἕδρα κοινότητος περιλαμβανούσης καὶ τὰ χωρία Λιποχῶρι καὶ Μαυροβοῦνι. Ἐπὶ Βυζαντινῶν καὶ Τουρκοκρατίας ἐκαλοῦντο κοινῶς Σιδεροκάψια, ἐξ οὗ καὶ ὁ βιογράφος τοῦ Ἁγίου Εὐθυμίου Θεσσαλονίκης Βασίλειος ὀνομάζει αὐτὰ Σιδηροκαύσια.

[6] Περὶ τοῦ τιμίου λειψάνου τοῦ Ὁσίου τούτου Ἰωσὴφ γράφει ταῦτα ὁ ἱερὸς Βασίλειος ὁ Θεσσαλονίκης, ὁ συγγραφεὺς τοῦ παρόντος Συναξαρίου· «Τὸ πολύαθλον καὶ τίμιον σῶμα αὐτοῦ εἴδομεν ἀποκείμενον ἐν τῷ σπηλαίῳ ἐν ᾧ κεκόσμηται καὶ μὲ τὰς ἰδίας ἡμῶν χεῖρας ἐψηλαφήσαμεν αὐτὸ καὶ ἐθαυμάσαμεν καὶ ἐμείναμεν ἐκστατικοὶ οὐ μόνον διὰ τὸ τῆς ἀφθαρσίας τοῦ σώματος αὐτοῦ μέγα μυστήριον, ἀλλὰ καὶ διὰ τὸ μύρον τὸ εὐωδέστατον, τὸ ὁποῖον ὁ ἐν Ἁγίοις θαυμαστὸς Θεὸς ἡμῶν ἐκ τῶν κροτάφων τῆς ὁσίας καὶ τιμίας κεφαλῆς αὐτοῦ ἔτι παρόντων ἡμῶν ἐκεῖσε μυροβλύσαι καὶ ἐκκενωθῆναι παρεσκεύασεν, ὥστε ἀπὸ τῆς ὁσιακῆς αὐτοῦ κορυφῆς ἄχρι τῶν ἁγιωτάτων αὐτοῦ ποδῶν τῶν καὶ ἁγνοτάτων καὶ παρθενικῶν κατήρχετο μύρον εὐωδέστατον κρουνηδόν. Μὲ τοῦτο τὸ μύρον ἐπιχρίσαντες ἡμᾶς αὐτοὺς ἐν τρισὶν ὁλοκλήροις νυχθημέροις, εὐλογητὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν, μέχρις ἄρτι ἀποπνέουσαν διεσῴζομεν τὴν ὑπέρ τι ἄλλο ἀσυγκρίτως ἄρρητον ἐκείνην εὐωδίαν καὶ εἰς ἡμᾶς τοὺς ἰδίους καὶ εἰς τοὺς προσερχομένους καὶ ἐγγίζοντας ἡμᾶς. Καὶ τῶν ἐνταῦθα εἰρημένων τηλικούτων ὑπερθαυμασίων γεγονότων οὐδέν τι τῇ ἀπιστίᾳ χωρεῖ. Διότι δυνατὸν παρὰ τῷ Θεῷ καὶ ἐξουσίαν ἔχει ὁ Παντοδύναμος, ὅπως τοὺς ἱδρῶτας τῶν δι’ αὐτὸν ἐναγωνιζομένων καὶ ἐναθλούντων, ὁπότε τελευτήσωσιν, εἰς μύρον ἀκένωτον παρασκευάσαι ὡς πολλάκις πολλαχόθεν τοῦτο ἐβεβαιώθημεν, τὰ μὲν ἐκ τῆς γραφῆς, τὰ δὲ ἰδίοις ὄμμασιν ἐπιστώθημεν».

[7] Περὶ τοῦ Ὁσίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος καὶ τῆς βίβλου αὐτοῦ βλέπε ἐν τόμῳ Γʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ λʹ (30ῃ) τοῦ μηνὸς Μαρτίου.