Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος ΕΥΘΥΜΙΟΣ ὁ Νέος ὁ ἀπὸ Ἀγκύρας, ὁ κτίτωρ τῆς παρὰ τὴν Θεσσαλονίκην Μονῆς τῶν Περιστερῶν, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

ΕΙΚΟΝΑ

ΕΥΘΥΜΙΟΣ ὁ Ὅσιος καὶ θεοφόρος Πατὴρ ἡμῶν ὁ νέος ἐγεννήθη ἐπὶ τῶν ἡμερῶν τῆς βασιλείας τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Βυζαντίου Λέοντος Ε’ τοῦ Ἀρμενίου, τοῦ βασιλεύσαντος ἐν ἔτει ωιγ’-ωκ’ (813-820) εἰς κώμην τινὰ τῆς Γαλατίας [1] πολυάνθρωπον καὶ πλουσίαν ὀνομαζομένην Ὀψώ. Οἱ γονεῖς αὐτοῦ ἦσαν περιφανεῖς καὶ οἱ τὰ πρῶτα φέροντες τῆς κώμης ταύτης, ἥτις ἦτο συνοικισμένη πλησίον τῆς Ἀγκύρας [2], πρωτευούσης νῦν τῆς Τουρκίας. Ὠνομάζοντο Ἐπιφάνιος καὶ Ἄννα, εἶχον δὲ καὶ δύο θυγατέρας, ὧν ἡ μὲν πρεσβυτέρα Μαρία ἡ δὲ νεωτέρα Ἐπιφανία ἐκαλοῦντο. Ὁ δὲ Ἅγιος εἰς τὸ ἱερὸν βάπτισμα ἔλαβε τὸ ὄνομα Νικήτας. Ἀπορφανισθεὶς εἶτα τοῦ πατρός, κατὰ τὸ ἕβδομον ἔτος τῆς ἡλικίας αὐτοῦ, ἐκτρέφεται ὁ μικρὸς Νικήτας ὑπὸ τῆς εὐσεβοῦς καὶ φιλοστόργου αὐτοῦ μητρὸς ἐν ἄκρᾳ παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου καὶ διδάσκεται τὰ ὀρθὰ τῆς ἁγίας ἡμῶν Ἐκκλησίας δόγματα, καθότι τότε ἐπεκράτει εἰσέτι καὶ διετάραττε πᾶσαν τὴν Οἰκουμένην ἡ βδελυρὰ καὶ μισόχριστος αἵρεσις τῶν εἰκονομάχων.

Ὅταν ὁ Ἅγιος ἦλθεν εἰς νόμιμον ἡλικίαν πρὸς στράτευσιν, συμφώνως μὲ τὸ τότε ἐπικρατοῦν σύστημα τῆς Βυζαντινῆς στρατολογίας ἐπιστρατεύεται καὶ οὗτος, καθότι ὡς φαίνεται ἡ γενεὰ αὐτοῦ ὑπῆρχεν ἐκ τῶν στρατιωτικῶν οἴκων τῶν κατεχόντων τότε στρατιωτικοὺς τόπους τοῦ Βυζαντινοῦ Κράτους καὶ ὑπηρετούτων τοῦτο διὰ τοῦ αἵματος αὐτῶν κατὰ τὰς γινομένας ἐκστρατείας. Ὀλίγιστον ὅμως χρονικὸν διάστημα ὑπηρέτησεν εἰς τὸν στρατόν, καθότι ἐπελθούσης ἀμέσως τῆς γενικῆς ἀποστρατεύσεως, ὁ νεαρὸς τότε Νικήτας ἐπανῆλθεν εἰς τὸν πατρικὸν αὐτοῦ οἶκον, ὁπότε διὰ προτροπῆς καὶ παραινέσεως τῆς εὐσεβοῦς μητρὸς αὐτοῦ ἔρχεται εἰς γάμου κοινωνίαν μετά τινος κόρης, ὀνόματι Εὐφροσύνης, θυγατρὸς εὐγενῶν καὶ πλουσίων εὐπατριδῶν καὶ θεοφιλῶν γονέων, μετὰ τῆς ὁποίας ὁ τῆς σωφροσύνης πυρσὸς ἀπέκτησεν ἓν θυγάτριον, τὸ ὁποῖον εἰς τὸ θεῖον Βάπτισμα ὠνόμασαν Ἀναστασώ.

Ἀνέφλεγεν ὅμως τὸν Ἅγιον, ἐκ τῆς παιδικῆς του ἡλικίας θεῖος ἔρως καὶ ἐπεθύμει πάντοτε νὰ ὁδεύῃ τὴν στενὴν καὶ τεθλιμμένην ὁδόν, τὴν ἀπάγουσαν εἰς τὴν οὐράνιον Βασιλείαν, μετερχόμενος τὸν μονήρη βίον καὶ νὰ ἀφιερώσῃ ἑαυτὸν εἰς τὸν Νυμφίον Χριστὸν διὰ νὰ προσομιλῇ μόνος κατὰ μόνας τῷ μόνῳ Θεῷ καὶ πλάστη ἡμῶν. Καὶ ἐπὶ τούτῳ νυχθημερὸν εἰς τὰς πρὸς Κύριον δεήσεις καὶ προσευχὰς αὐτοῦ παρεκάλει τὸν Σωτῆρα ἡμῶν,


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε τὴν ὑποσημείωσιν σελ. 228-229.

[2] Ἄγκυρα πόλις τῆς ἀρχαίας Φρυγίας ἥτις κατὰ τοὺς χρόνους τῆς Ρωμαϊκῆς κυριαρχίας ἦτο γνωστὴ ὡς Γαλατία (βλ. ὑποσημ. σελ. 228-229). Κεῖται εἰς ἀπόστασιν 450 χ.λ.μ. νοτιοανατολικῶς τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Κροίσου (βλ. ὑποσημ. σελ. 274-276) ὑπήγετο ὑπὸ τὴν ἐξουσίαν αὐτοῦ. Ὅτε οἱ Γαλάται προσῆλθον εἰς τὸν Χριστιανισμὸν ἡ Ἄγκυρα κατέστη Μητρόπολις τῆς λεγομένης Πρώτης Γαλατίας, ἐνῷ ἡ γειτονικὴ Πεσινοῦς τῆς Δευτέρας Γαλατίας. Πρὸς αὐτοὺς ἀπηυθύνετο ἡ πρὸς Γαλάτας ἐπιστολὴ τοῦ Παύλου. Ἐν αὐτῇ συνῆλθεν ἐν ἔτει 314 Τοπικὴ Σύνοδος ἐκδόσασα 25 Κανόνας οὓς βλέπε ἐν τῶ «Πηδαλίῳ». Ἀπὸ τοῦ 1362 περιῆλθεν εἰς τοὺς Τούρκους. Πρωτεύουσα τῆς νέας Τουρκικῆς Δημοκρατίας ἀνεκηρύχθη ὑπὸ τοῦ Μουσταφᾶ Κεμὰλ τὴν 13ην Ὀκτωβρίου 1923.

[3] Ὄλυμπος· ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας, βλέπε σχετικῶς ὑποσημείωσιν σελ. 229.

[4] Περὶ τούτου οὕτω πως χαρακτηριστικώτατα ὑπαινίσσεται ὁ ἱερὸς αὐτοῦ βιογράφος· «Ἦν γὰρ οὐ κρυπτός τις καὶ ὕφαλος κἂν ἀπ’ Ἀρμενίων τὸ γένος κατήγετο, ἀλλ’ ἀπόνηρος ἅμα τε καὶ ἁπλοῦς τὸν τρόπον καὶ ἄδολος…».

[5] Πρόκειται περὶ τῆς Σκύδρας, κώμης τῆς ἐπαρχίας Ἐδέσσης τοῦ νομοῦ Πέλλης τῆς Μακεδονίας ἀπεχούσης τῆς Θεσσαλονίκης περὶ τὰ 60 χ.λ.μ. Εἶναι ἕδρα κοινότητος περιλαμβανούσης καὶ τὰ χωρία Λιποχῶρι καὶ Μαυροβοῦνι. Ἐπὶ Βυζαντινῶν καὶ Τουρκοκρατίας ἐκαλοῦντο κοινῶς Σιδεροκάψια, ἐξ οὗ καὶ ὁ βιογράφος τοῦ Ἁγίου Εὐθυμίου Θεσσαλονίκης Βασίλειος ὀνομάζει αὐτὰ Σιδηροκαύσια.

[6] Περὶ τοῦ τιμίου λειψάνου τοῦ Ὁσίου τούτου Ἰωσὴφ γράφει ταῦτα ὁ ἱερὸς Βασίλειος ὁ Θεσσαλονίκης, ὁ συγγραφεὺς τοῦ παρόντος Συναξαρίου· «Τὸ πολύαθλον καὶ τίμιον σῶμα αὐτοῦ εἴδομεν ἀποκείμενον ἐν τῷ σπηλαίῳ ἐν ᾧ κεκόσμηται καὶ μὲ τὰς ἰδίας ἡμῶν χεῖρας ἐψηλαφήσαμεν αὐτὸ καὶ ἐθαυμάσαμεν καὶ ἐμείναμεν ἐκστατικοὶ οὐ μόνον διὰ τὸ τῆς ἀφθαρσίας τοῦ σώματος αὐτοῦ μέγα μυστήριον, ἀλλὰ καὶ διὰ τὸ μύρον τὸ εὐωδέστατον, τὸ ὁποῖον ὁ ἐν Ἁγίοις θαυμαστὸς Θεὸς ἡμῶν ἐκ τῶν κροτάφων τῆς ὁσίας καὶ τιμίας κεφαλῆς αὐτοῦ ἔτι παρόντων ἡμῶν ἐκεῖσε μυροβλύσαι καὶ ἐκκενωθῆναι παρεσκεύασεν, ὥστε ἀπὸ τῆς ὁσιακῆς αὐτοῦ κορυφῆς ἄχρι τῶν ἁγιωτάτων αὐτοῦ ποδῶν τῶν καὶ ἁγνοτάτων καὶ παρθενικῶν κατήρχετο μύρον εὐωδέστατον κρουνηδόν. Μὲ τοῦτο τὸ μύρον ἐπιχρίσαντες ἡμᾶς αὐτοὺς ἐν τρισὶν ὁλοκλήροις νυχθημέροις, εὐλογητὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν, μέχρις ἄρτι ἀποπνέουσαν διεσῴζομεν τὴν ὑπέρ τι ἄλλο ἀσυγκρίτως ἄρρητον ἐκείνην εὐωδίαν καὶ εἰς ἡμᾶς τοὺς ἰδίους καὶ εἰς τοὺς προσερχομένους καὶ ἐγγίζοντας ἡμᾶς. Καὶ τῶν ἐνταῦθα εἰρημένων τηλικούτων ὑπερθαυμασίων γεγονότων οὐδέν τι τῇ ἀπιστίᾳ χωρεῖ. Διότι δυνατὸν παρὰ τῷ Θεῷ καὶ ἐξουσίαν ἔχει ὁ Παντοδύναμος, ὅπως τοὺς ἱδρῶτας τῶν δι’ αὐτὸν ἐναγωνιζομένων καὶ ἐναθλούντων, ὁπότε τελευτήσωσιν, εἰς μύρον ἀκένωτον παρασκευάσαι ὡς πολλάκις πολλαχόθεν τοῦτο ἐβεβαιώθημεν, τὰ μὲν ἐκ τῆς γραφῆς, τὰ δὲ ἰδίοις ὄμμασιν ἐπιστώθημεν».

[7] Περὶ τοῦ Ὁσίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος καὶ τῆς βίβλου αὐτοῦ βλέπε ἐν τόμῳ Γʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ λʹ (30ῃ) τοῦ μηνὸς Μαρτίου.