Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῆς Ὁσίας Μητρὸς ἡμῶν ΜΑΤΡΩΝΗΣ.

Ταῦτα ἀκούσασα ἡ ἀρχόντισσα ἐκείνη ὑπεσχέθη νὰ χαρίσῃ εἰς τὴν Ὁσίαν οἴκους πολλοὺς εἰς τόπον τινὰ ὡραιότατον καὶ ὅσας ἄλλας ὑπηρεσίας χρειάζεται νὰ τῆς κάμῃ ἐπιμελέστατα· ἡ δὲ Ἁγία γνωρίζουσα κατὰ πνεῦμα, πόσαι ψυχαὶ ἔμελλε νὰ σωθοῦν μὲ τὸν τρόπον αὐτόν, ἔστερξεν εἰς τοῦτο καὶ ἔστειλε τὸν Διάκονον Μάρκελλον νὰ τὰ ἴδῃ, ἐὰν ἦσαν ἁρμόδια. Ἰδὼν δὲ ὁ Διάκονος τὸν τόπον καὶ τὰ κτίρια ἐπῄνεσε ταῦτα πολὺ τῆς Ἁγίας, εἰπὼν ὅτι ἦσαν ταῦτα εἰς τόπον πολὺ ὡραιότατον, πλησίον τῆς θαλάσσης κείμενον, ἀπέναντι δὲ τούτου, εἰς τὰ δεξιὰ μέρη, ἦτο τὸ Μοναστήριον τοῦ Βασσιανοῦ· ἐδέχθη λοιπὸν τότε τὴν δωρεὰν ἡ Ἁγία, ἡ δὲ εὐλαβὴς ἀσθενὴς ἀφιέρωσε ταῦτα μὲ ἐπίσημα γράμματα καὶ παρευθὺς ἰατρεύθη τελείως, χωρὶς νὰ μείνῃ ποσῶς λείψανον τῆς ἀσθενείας της. Ὅθεν πάλιν ὕστερα ἐδαπάνησεν ἀργύρια πάμπολλα, διορθώσασα τὰ κτίρια καλλίτερα καὶ κοσμήσασα αὐτὰ ἐπιμελέστατα, ἔκτισε δὲ καὶ Ναὸν εἰς μνημόσυνον τῆς ψυχῆς της αἰώνιον. Μετοικήσασα δὲ ἡ Ἁγία εἰς τὸν τόπον ἐκεῖνον δὲν ἤλλαξε ποσῶς τὴν προτέραν διαγωγήν, ἀλλὰ μάλιστα καὶ περισσότερον ἠγωνίζετο καὶ πολλὰς ψυχὰς ὠφέλησεν.

Ἡμέραν τινὰ ἔτυχε καὶ διήρχοντο ἀπὸ τὸ Μοναστήριον τῆς Ἁγίας δύο ἀδελφαὶ κατὰ σάρκα, αἵτινες ἐπέστρεφον ἀπὸ τὴν ἑορτὴν τοῦ Ἁγίου Λαυρεντίου [4], ἦσαν δὲ αὗται περιφανεῖς λίαν καὶ πλούσιαι ὡς δὲ ἤκουσαν τὴν ψαλμῳδίαν, εἰσῆλθον νὰ προσκυνήσωσιν· ἡ μία δὲ ἀπὸ ταύτας, Ἀθανασία ὀνόματι, ηὐλαβήθη πολὺ τὴν Ἡγουμένην ἀπὸ τὰ ἤθη, τὴν εὐταξίαν, τὴν εὐλάβειαν καὶ τὰ γλυκύτατα λόγια αὐτῆς καὶ ἔβαλε καλὸν λογισμὸν νὰ γίνῃ μαθήτρια τῆς Ὁσίας. Ὅθεν εἶπε ταῦτα πρὸς τὴν ἀδελφήν της· «Ὕπαγε, ἀδελφή μου, εἰς τὴν οἰκίαν μας, ὅτι ἐγὼ δὲν μὲ μέλει πλέον διὰ ἄνδρα καὶ οἶκον καὶ συγγενεῖς, ἀλλὰ ἀπαρνοῦμαι διὰ τὸν κτίστην τὰ κτίσματα καὶ προκρίνω νὰ εὑρίσκωμαι εἰς τὸν οἶκον τοῦ Θεοῦ μᾶλλον ἢ νὰ ἔχω εἰς τὸν κόσμον εὐημερίαν καὶ ἀπόλαυσιν πρόσκαιρον». Ἡ δὲ ἀδελφή της τὴν ἠμπόδιζε λέγουσα, ὅτι αὐτὸ δὲν ἦτο γνῶσις, ἀλλὰ γνώμη παράλογος καὶ νοὸς ἐλαφρότης, ἥτις μετατρέπεται εἰς τὸ ἐναντίον ὕστερα. Τότε ἡ Ὁσία ἐπῄνεσε τὸν σκοπὸν τῆς Ἀθανασίας ὡς φιλόχριστον, ἀλλὰ δὲν ἐδέχθη οὔτε αὐτὴ νὰ μείνῃ τότε ἀμέσως εἰς τὸ Μοναστήριον καὶ τῆς λέγει· «Ὕπαγε, τέκνον μου, νὰ λάβῃς ἀπὸ τὸν ἄνδρα σου ἄδειαν, νὰ ἐγκρατευθῇς, ἀπὸ τὴν μῖξιν του ἀρκετὸν χρόνον, νὰ φυλάττῃς καὶ τὰς τάξεις τῆς πολιτείας μας πρότερον· καὶ ἔπειτα, ὅταν δοκιμάσῃς καὶ ἴδῃς ὅτι δύνασαι νὰ ὑποφέρῃς τὰ βάρη τοῦ σχήματος, τότε νὰ ἔλθῃς νὰ σὲ κείρωμεν».


Ὑποσημειώσεις

[1] Παμφυλία, Κιλικία καὶ Ἰσαυρία εἰναι ἀρχαίαι ὀνομασίαι περιοχῶν τῆς νοτίου Μικρᾶς Ἀσίας. Παμφυλία ὠνομάζετο ἡ περιοχή, ἥτις βρέχεται ἀπὸ νότου ἀπὸ τὰ ὕδατα τοῦ κόλπου τῆς Ἀτταλείας· πρωτεύουσα τῆς Παμφυλίας ἦτο ἡ Πέργη, τῆς ὁποίας μόνον ἐρείπια σῴζονται νῦν περὶ τὰ 10 χιλιόμετρα βορείως τῆς Ἀτταλείας. Πρωτεύουσα νῦν τῆς Παμφυλίας εἶναι ἡ Ἀττάλεια. Ἡ Κιλικία ἐπεξετείνετο πρὸς ἀνατολὰς τῆς Παμφυλίας ἔχουσα πρὸς νότον τὴν Μεσόγειον θάλασσαν ἕδρα αὐτῆς εἶναι νῦν τὰ Ἄδανα, Ἰσαυρία ἐκαλεῖτο ἡ πρὸς βορρᾶν τῆς Κιλικίας ἐκτεινομένη περιοχή.

[2] Ἡ Μονὴ τοῦ Βασσιανοῦ ἱδρύθη ἐν Κωνσταντινουπόλει κατὰ τὴν ἐνταῦθα ἀναφερομένην ἐποχὴν (μέσα τοῦ Εʹ αἰῶνος) καὶ διετηρήθη μέχρι τῶν ἀρχῶν τοῦ ΙΓʹ αἰῶνος. Αὕτη ἔφερε τὸ ὄνομα τοῦ ἱδρυτοῦ της Ὁσίου Βασσιανοῦ ὅστις ἡγίασε καὶ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιʹ (10ην) τοῦ Ὀκτωβρίου. Βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Ἡ εὕρεσις αὕτη τῆς Τιμίας Κεφαλῆς τοῦ Προδρόμου ἑορτάζεται εἰς τὴν κδʹ (24ην) Φεβρουαρίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[4] Ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Λαυρεντίου ἐπιτελεῖται τὴν ιʹ (10ην) Αὐγούστου. Βλέπε ἐν τόμῳ Ηʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».