Ἀπ’ ἐκεῖνο λοιπὸν τὸ πρόβατον ἐννόουν λέγοντες νὰ λάβῃ τρίχας, τὰς ὁποίας ἀφοῦ καύσῃ καὶ τρίψῃ καλῶς νὰ τὰς πίῃ μὲ ὀλίγον ὕδωρ· ὁ ἄρχων ὅμως ἐκεῖνος εὐλόγως ἠπόρει τὶ ἐδήλου ἡ ὀπτασία ἐκείνη, μὴ γνωρίζων οὔτε τὸ πρόβατον οὔτε τὴν ὀνομασίαν του. Ἀλλ’ ἰδοὺ πῶς ᾠκονόμησαν τὸ πρᾶγμα οἱ Ἅγιοι.
Ὅταν ἀνέτειλεν ἡ ἡμέρα, τὸ πρόβατον ἐκεῖνο, ὁδηγούμενον ἐκ τῆς χάριτος τῶν Ἁγίων, ἐπορεύθη και ἐστάθη ἐνώπιον τοῦ ἄρχοντος ἐκείνου, κράζον μεγαλοφώνως κατὰ τὴν φωνὴν τῶν προβάτων, ὥσπερ νὰ ἐζήτει τι. Οἱ δὲ ἄλλοι ἀσθενεῖς καὶ ὑπηρέται τοῦ ἄρχοντος, βλέποντες τὸ πρόβατον οὕτω στενοχωρούμενον καὶ μεγαλοφώνως κράζον, ἐθαύμαζον, τὶ ἆρά γε νὰ ἐσήμαινε τοῦτο. Μεθ’ ἱκανὴν δὲ ὥραν, εἷς τῶν Ἱερέων τῆς Ἐκκλησίας, ἐλθὼν καὶ ἰδὼν καὶ αὐτὸς τὸ πρόβατον εἰς τοιαύτην κατάστασιν τῷ εἶπε· «Τὶ ἔχεις, Κοσμᾶ, καὶ κράζεις οὕτω;». Τότε παρευθὺς ὡς ἤκουσε τὴν λέξιν «Κοσμᾶ» εἰς τὸ πρόβατον, ὡς φρόνιμος διηγήθη τὴν ὀπτασίαν εἰς τοὺς περιεστῶτας καὶ οὕτω λαβόντες τὸ πρόβατον ἐκούρευσαν ὀλίγας τρίχας ἀπὸ τοῦ δέρματός του καὶ τὰς ὁποίας, ἀφοῦ τὰς ἔκαυσαν καὶ τὰς ἔτριψαν καλῶς, κατὰ τὴν παραγγελίαν τῶν Ἁγίων, τὰς ἔδωκαν εἰς τὸν ἄρχοντα, ὅστις μετ’ ὀλίγου ὕδατος τὰς ἔπιε· παρευθὺς δέ, ὢ τῶν θαυμασίων σου, Χριστὲ Βασιλεῦ! ὑγιὴς ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος καὶ ἀπῆλθεν εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ δοξάζων τὸν Θεόν, τὸν θαυματουργοῦντα διὰ τῶν πιστῶν αὐτοῦ δούλων. Ἀκούσατε πρὸς περισσοτέραν δόξαν τῆς Παναγίας Τριάδος, εὐλογημένοι Χριστιανοί, καὶ ἄλλο θαῦμα ἐπίσης μέγα.
Ἄνθρωπός τις ἦτο ἀπὸ τὰ μέρη τῆς Ἀνατολῆς, πλούσιος καὶ ἄρχων, εὐλαβὴς δὲ καὶ φοβούμενος τον Θεόν, ὁ ὁποῖος εἶχε μεγάλην ἀσθένειαν εἰς τὴν καρδίαν καὶ τὸν στόμαχον, ἐκ νεαρᾶς του ἡλικίας· ἡ δὲ ἀσθένειά του αὕτη ἦτο ἀνίατος καὶ οὔτε νὰ φάγῃ ὅσον ἐχρειάζετο ἠδύνατο, οὔτε νὰ πίῃ καὶ τέλος ἐφαίνετο ὡς δαιμονισμένος. Ἀπορῶν δὲ περὶ τοῦ πρακτέου, ἦτο βυθισμένος εἰς μεγάλην στενοχωρίαν καὶ λύπην, ἔχων μόνην παρηγορίαν καὶ ἐλπίδα τὸν Θεόν. Οὕτω λοιπὸν διακείμενος ὁ ἄνθρωπος καὶ μὴ εὑρίσκων οὐδαμοῦ οὐδεμίαν ἰατρείαν, προσέδραμεν εἰς τὸν Ναὸν τῶν Ἁγίων Ἀναργύρων. Μείνας δὲ ἐκεῖ ὀλίγας ἡμέρας καὶ μὴ ἰδὼν καμμίαν ὠφέλειαν, ἐνόμισεν ὅτι δὲν εἶναι θέλημα Θεοῦ νὰ ἰατρευθῇ παντελῶς.