Τῇ ΙΓ’ (13ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου.

θ’ ὅτι κατέκρινε τρεῖς Διακόνους, Ἀκάκιον, Ἐδάφιον καὶ Ἰωάννην ὅτι ἔκλεψαν τὸ ράσον του· ἔλεγε δὲ ὅτι δι’ ἄλλην ὑπόθεσιν τὸ ἔκλεψαν, ἥτις δὲν δύναται νὰ φανερωθῇ· ι’ ὅτι Ἀντώνιόν τινα, ἐνῷ κατηγορήθη ὡς τυμβωρύχος καὶ ὅτι ἔκλεψε τὰ κοσμήματα ἀποθανούσης γυναικός, αὐτὸς τὸν ἐχειροτόνησεν Ἐπίσκοπον· ια’ ὅτι κατὰ τὰς ἡμέρας τῆς πατριαρχείας τοῦ Ἁγίου ἐγένετο σύγχυσις μεγάλη καὶ φόνοι πολλοὶ ὑπὸ τῶν στρατιωτῶν τοῦ βασιλέως, μεταξὺ τῶν ὁποίων ἦτο καὶ ὁ κόμης Ἰωάννης, ἐνῷ δὲ οὐδεὶς ἐγνώριζε τοὺς ὑποκινητὰς τῶν φόνων, ὁ Ἅγιος ἔδειξεν εἰς τὴν βασιλείαν, ὅτι ὁ Ἰωάννης ἦτο ὁ αἴτιος καὶ τὸν ἀπηγχόνισαν· ιβ’ ὅτι ἐμβῆκεν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν καὶ δὲν προσεκύνησε· ιγ’ ὅτι δίχως θυσιαστηρίου ἐποίησε χειροτονίας Διακόνων καὶ Ἱερέων· ιδ’ ὅτι ἐν μιᾷ χειροτονίᾳ ἐποίησε τέσσαρας Ἐπισκόπους· ιε’ ὅτι, ὅταν ὑπάγῃ γυνὴ νὰ τοῦ ὁμιλήσῃ, ἐξάγει ὅλους καὶ μένει μόνος μετὰ τῆς γυναικός· ιϛ’ ὅτι γυνή τις πλουσία ὀνόματι Θέκλα ἐδωρήσατο τὴν κληρονομίαν της εἰς Ἐκκλησίαν καὶ αὐτὸς τὴν ἔδωκεν εἴς τινα Θεόδουλον καὶ τὴν ἐπώλησεν· ιζ’ ὅτι τὰ εἰσοδήματα τῆς Ἐκκλησίας δὲν γνωρίζουσι τὶ γίνονται· ιη’ ὅτι ἐχειροτόνησεν εἰς Ἱερέα τὸν Διάκονόν του Σεραπίωνα, ὁ ὁποῖος ἦτο κατηγορημένος δι’ ἐγκλήματα· ιθ’ ὅτι ἔβαλε Χριστιανούς τινας εἰς τὴν φυλακὴν διὰ τὸ πεῖσμα του, ἕως οὗ ἐτελεύτησαν ἐκεῖ, καὶ κἂν νὰ τοὺς ἐνταφιάσωσι δὲν ἀφῆκεν· κ’ ὅτι τὸν Βερροίας Ἀκάκιον ὕβρισε καὶ δὲν ἠθέλησε οὔτε κἂν νὰ ὁμιλήσῃ μετ’ αὐτοῦ· κα’ ὅτι Ἱερέα τινά, ὀνόματι Πορφύριον, παρέδωκεν εἰς τὸν Εὐτρόπιον νὰ τὸν ἐξορίσῃ· κβ’ ὅτι παρέδωκεν ὁμοίως καὶ Ἱερέα τινὰ ὀνόματι Βενέριον· κγ’ ὅτι ἔχει λουτρὸν καὶ ἐμβαίνει μόνος του καὶ λούεται, καὶ ὁ Ἱερομόναχος Σεραπίων κλειδώνει τὸ λουτρὸν ἐκεῖνο, ὥστε οὐδεὶς εἶδε τὶ εἶναι μέσα εἰς τὸ λουτρόν· κδ’ ὅτι ἐχειροτόνησε πολλοὺς δίχως συμμαρτυρίας τῶν Κληρικῶν· κε’ ὅτι ποτέ του δὲν ἔφαγε μετ’ ἄλλου τινός· κϛ’ ὅταν ἀποφασίζῃ εἰς τὸ κριτήριον, δὲν ζητεῖ μάρτυρας, ἀλλὰ μόνος του γίνεται κατήγορος, μάρτυς καὶ κριτής, ὡς τὸ ἔκαμε δῆθεν εἰς τὸν Πρωτοδιάκονόν του, Μαρτύριον ὀνόματι, καὶ εἰς τὸν Ἐπίσκοπον Λυκίας Προαιρέσιον, τοὺς ὁποίους καθήρεσε δίχως Συνόδου καὶ μαρτύρων· κζ’ ὅτι ἐντὸς τῆς Ἐκκλησίας, εἰς τὴν ὥραν τοῦ κοινωνικοῦ, ἐκτύπησε διὰ γρόνθου τὸν Διάκονον Μέμνονα, καὶ ρέοντος τοῦ αἵματος ἐκ τοῦ στόματός του τὸν ἐκοινώνησε τὰ Ἅγια Μυστήρια· κη’ ὅτι δὲν ὑπάγει εἰς τὸ ἅγιον Βῆμα, ὅταν τελειώσῃ τὴν θείαν Λειτουργίαν νὰ ἐκδυθῇ τὴν Ἀρχιερατικὴν στολήν, ἀλλὰ καθήμενος ἔξω εἰς τὸν θρόνον του ἐκδύεται καὶ τοῦ φέρουσι καὶ γλυκίσματα ἐκεῖ καὶ τρώγει·


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὸν ἐν τῷ «Νέῳ Θησαυρῷ» Βίον τοῦ Ἁγίου, καθὼς καὶ ἐν τῷ Συναξαρίῳ τῶν Μηναίων, γράφεται ἐνταῦθα ὅτι οὗτος μετέβη καὶ συνεπλήρωσε τὰς σπουδάς του εἰς τὰς Ἀθήνας, ἡ περικοπὴ ὅμως αὕτη ἀπηλείφθη, διότι οὔτε ὁ Παλλάδιος, οὔτε ὁ Νικόδημος, οὔτε ἄλλος τις ἱστορικὸς ἀναφέρει ὅτι ὁ θεῖος Χρυσόστομος ἦλθε χάριν σπουδῶν εἰς τὰς Ἀθήνας. (Τὸν ὑπὸ τοῦ Παλλαδίου συγγραφέντα Βίον τοῦ θείου Χρυσοστόμου βλέπε ἐν τῇ Patrologia Graeca τοῦ Ἀββᾶ Migne τόμ. 47 στ. 5, ὑπὸ τὸν τίτλον «Διάλογος ἱστορικὸς Παλλαδίου Ἐπισκόπου Ἑλενουπόλεως ... πρὸς Θεόδωρον Διάκονον Ρώμης – Περὶ βίου καὶ πολιτείας τοῦ μακαρίου Ἰωάννου Ἐπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου»).

[2] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μελετίου βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Φεβρουαρίου (Τόμος Βʹ) τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Ἀξίζει νὰ σημειωθῇ ἐνταῦθα ὅτι ὁ Μαρκίων οὗτος ἦτο υἱὸς τοῦ Ἐπισκόπου τῆς Σινώπης καὶ ἐγένετο πιθανὸν καὶ ὁ ἴδιος Ἐπίσκοπος. Ὅταν ὅμως ἔγινεν αἱρετικός, ἀφωρίσθη ἀπὸ τὸν ἴδιον τὸν Ἐπίσκοπον πατέρα του καὶ ἔφυγεν εἰς Ρώμην, ὅπου καὶ ἀπέθανε.

[4] Ἀντίφωνον λέγεται ἓν μέλος ἢ τροπάριον, τὸ ὁποῖον ψάλλει ὁ χορός, ἔπειτα τὸ αὐτὸ ἐκεῖνο ψάλλει καὶ ὁ ἕτερος χορὸς μὲ τὸν αὐτὸν ἦχον, ὅπως εἶναι πολλὰ τοιαῦτα εἰς τὴν Ἐκκλησίαν μας. Λέγουσι δὲ ὅτι ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος παρέδωκεν ἀπ’ ἀρχῆς εἰς τοὺς Χριστιανοὺς τῆς Ἀντιοχείας νὰ τὰ ψάλλωσιν, οὐχὶ κατ’ ἐπίνοιαν ἰδίαν, ἀλλὰ διότι εἶδεν ἀποκάλυψιν, εἰς τὴν ὁποίαν ἵσταντο οἱ Ἅγγελοι εἰς δύο χοροὺς καὶ ἔψαλλον ὕμνον εἰς τὴν Ἁγίαν Τριάδα καὶ ὅ,τι ἔλεγεν ὁ εἷς χορὸς τῶν Ἀγγέλων, αὐτὸ ἀπεκρίνετο καὶ ὁ ἄλλος· διατηρεῖται δὲ ἡ τοιαύτη συνήθεια, ἡ ἁγία καὶ ἐπαινετή, μέχρι τῆς σήμερον.

[5] Ἡ Οὐαλεντινούπολις ἦτο πόλις κειμένη ἐπὶ τῶν ὀρέων τῆς Γιλβέας.

[6] Περὶ τῆς Ἐφέσου βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελ. 185-186.

[7] Οὗτος ἑορτάζεται κατὰ τὴν δʹ (4ην) Φεβρουαρίου (βλέπε Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[8] Αὕτη νῦν καλεῖται ὑπὸ τῶν Τούρκων Κιόκ-Σούν.

[9] Αὕτη νῦν καλεῖται ὑπὸ τῶν Τούρκων Γιαρμπούζ.

[10] Ἡ Πιτυοῦς ἦτο πόλις μεγάλη ἄλλοτε, τότε δὲ κατερειπωμένη κειμένη εἰς τὸ βάθος τοῦ Εὐξείνου Πόντου παρὰ τοὺς πρόποδας τοῦ Καυκάσου, εἰς τὰ ἔσχατα δηλαδὴ ὅρια τοῦ Βυζαντινοῦ Κράτους περιστοιχιζομένη ἀπὸ ἀγρίους καὶ βαρβάρους εἰδωλολάτρας.

[11] Δύο ἀρχαιόταται πόλεις τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Καππαδοκίας ἔφερον τὸ ὄνομα Κόμανα, ἡ μία τῆς ἄνω Καππαδοκίας καὶ ἡ ἑτέρα τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου ἡ δευτέρα ὑπῆρξε ἀποικία τῆς πρώτης. Ὁ θεῖος Χρυσόστομος ἐτελεύτησεν εἰς τὰ Ποντικὰ Κόμανα, εἰς τὰ ὁποῖα σῴζεται ἄχρι τοῦ νῦν ὁ τάφος του. Ταῦτα μετωνομάσθησαν ὑπὸ τῶν Τούρκων Κιουμενέκ, εὑρίσκονται δὲ πλησίον τῆς Τουρκικῆς πόλεως Τοκάτ.

[12] Βλέπε αὐτοὺς ὀνομαστὶ ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 390.