Τῇ ΙΓ’ (13ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου.

Αὐτὰ καὶ ἄλλα περισσότερα βλάσφημα λόγια εὑρέθησαν εἰς τὰ βιβλία τοῦ Ὠριγένους, τὰ ὁποῖα ἀνεθεμάτισαν οἱ Ἅγιοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας ἡμῶν, καὶ μάλιστα ἡ μετὰ ταῦτα συνελθοῦσα Ἁγία Ε’ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος, συγκληθεῖσα ὑπὸ τοῦ βασιλέως Ἰουστινιανοῦ τοῦ Α’ ἐν ἔτει φνγ’ (553) ἐντὸς τῆς Κωνσταντινουπόλεως.

Ὑπῆρχε δὲ κατ’ ἐκεῖνον τὸν καιρὸν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν ἄνθρωπος τις ὀνόματι Θεόγνωστος, ἄρχων καὶ πλούσιος ὄχι μόνον κατὰ τὸ σῶμα, ἀλλὰ πολὺ περισσότερον· κατὰ τὴν ψυχὴν εὐσεβὴς καὶ φοβούμενος τὸν Θεόν. Τοῦτον ἐφθόνησεν ἄλλος ἄρχων ἀρειανὸς καὶ τὸν κατηγόρησεν εἰς τὸν βασιλέα, ὅτι ὑβρίζει τοὺς βασιλεῖς. Κατέσχον ὅθεν τὴν περιουσίαν του καὶ τὴν κατέστησαν βασιλικήν, αὐτὸν δὲ ἐξώρισαν εἰς τὴν Θεσσαλονίκην, καὶ ὅταν ἐπορεύοντο εἰς τὴν ὁδόν, ἐτελεύτησεν ἀπὸ τὴν λύπην του. Ἡ δὲ γυνή του ἔμεινε χήρα καὶ ἐστερήθη καὶ τὸν πλοῦτόν της, διὰ δὲ τὴν πολλήν της λύπην ἐπῆγεν εἰς τὸν Ἅγιον· ὁ δὲ ὡς εὐσυμπάθητος καὶ ἐλεήμων τὴν παρηγόρησεν, οὐχὶ μόνον μὲ λόγους, ἀλλὰ καὶ μὲ ἔργον, διότι τῆς ἐπέτρεψε νὰ διατρέφηται ἀπὸ τὸ ξενοδοχεῖον τῆς Ἐκκλησίας ὁμοῦ μὲ τὰ τέκνα της. Δὲν εἶχεν ὅμως εἰσέτι παρέλθει ἡ πρώτη δυστυχία καὶ τῆς ἠκολούθησε καὶ ἄλλη συμφορὰ καὶ ἀκούσατε.

Καιρὸς ἦτο τότε τοῦ τρυγητοῦ τῶν ἀμπέλων, ἐξῆλθε δὲ ἡ βασίλισσα εἰς τὰ βασιλικὰ ἀμπέλια· εἰς δὲ τὰ σύνορα ἐκεῖνα ἦτο καὶ ἀμπέλιον τῆς χήρας ὡραῖον, πλησίον τῆς τάφρου. Ἰδοῦσα δὲ ἡ βασίλισσα βοτρύδιον ὡραῖον εἰς τὸ ἀμπέλιον τῆς χήρας, τὸ ἐζήλευσε καὶ λαβοῦσα τὸ ἔφαγεν· οἱ δὲ εὐνοῦχοι τῆς εἶπον ὅτι τὸ ἀμπέλιον ἐκεῖνο ἦτο ξένον, τῆς χήρας γυναικὸς τοῦ Θεογνώστου. Ἀπεκρίθη ἡ βασίλισσα· «Τόσον τὸ καλλίτερον, ἂς εἶναι καὶ αὐτὸ βασιλικόν». Διότι συνήθεια ἦτο, ὅτι, ὅταν ὀρεχθῇ ὁ βασιλεὺς ὀπωρικὸν ἀπὸ περιβόλιον ἢ ἀπὸ ἄμπελον ξένην καὶ τὸ φάγῃ, νὰ γίνηται βασιλικὸν ἐκεῖνο τὸ ἀμπέλιον ἢ περιβόλιον· ὁ δὲ ἰδιοκτήτης ἢ νὰ λαμβάνῃ ἄλλο ἀντὶ τοῦ ἰδίου του ἢ τὴν ἀξίαν του· διὰ ταύτην τὴν παράνομον συνήθειαν εἶπεν ἡ βασίλισσα νὰ εἶναι βασιλικὸν τὸ ἀμπέλιον τῆς χήρας καὶ διὰ νὰ εὕρῃ καὶ αἰτίαν σκανδάλου κατὰ τοῦ Ἁγίου, διότι ἐγνώριζεν ἡ βασίλισσα, ὅτι δὲν ἤθελεν ὑπομείνει ὁ Ἅγιος, ἂν τὸ μάθῃ ὅπερ καὶ ἔγινεν. Ὁ δὲ Ἅγιος, ὡς τὸ ἔμαθε, ἔγραψε πρὸς τὴν βασίλισσαν λόγους παραινετικοὺς καὶ τακτικούς, ὑπενθυμίζων εἰς αὐτὴν τοὺς νόμους τῶν Ἁγίων Πατέρων, νὰ μὴ ἀδικήσῃ τὴν πτωχὴν χήραν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὸν ἐν τῷ «Νέῳ Θησαυρῷ» Βίον τοῦ Ἁγίου, καθὼς καὶ ἐν τῷ Συναξαρίῳ τῶν Μηναίων, γράφεται ἐνταῦθα ὅτι οὗτος μετέβη καὶ συνεπλήρωσε τὰς σπουδάς του εἰς τὰς Ἀθήνας, ἡ περικοπὴ ὅμως αὕτη ἀπηλείφθη, διότι οὔτε ὁ Παλλάδιος, οὔτε ὁ Νικόδημος, οὔτε ἄλλος τις ἱστορικὸς ἀναφέρει ὅτι ὁ θεῖος Χρυσόστομος ἦλθε χάριν σπουδῶν εἰς τὰς Ἀθήνας. (Τὸν ὑπὸ τοῦ Παλλαδίου συγγραφέντα Βίον τοῦ θείου Χρυσοστόμου βλέπε ἐν τῇ Patrologia Graeca τοῦ Ἀββᾶ Migne τόμ. 47 στ. 5, ὑπὸ τὸν τίτλον «Διάλογος ἱστορικὸς Παλλαδίου Ἐπισκόπου Ἑλενουπόλεως ... πρὸς Θεόδωρον Διάκονον Ρώμης – Περὶ βίου καὶ πολιτείας τοῦ μακαρίου Ἰωάννου Ἐπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου»).

[2] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μελετίου βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Φεβρουαρίου (Τόμος Βʹ) τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Ἀξίζει νὰ σημειωθῇ ἐνταῦθα ὅτι ὁ Μαρκίων οὗτος ἦτο υἱὸς τοῦ Ἐπισκόπου τῆς Σινώπης καὶ ἐγένετο πιθανὸν καὶ ὁ ἴδιος Ἐπίσκοπος. Ὅταν ὅμως ἔγινεν αἱρετικός, ἀφωρίσθη ἀπὸ τὸν ἴδιον τὸν Ἐπίσκοπον πατέρα του καὶ ἔφυγεν εἰς Ρώμην, ὅπου καὶ ἀπέθανε.

[4] Ἀντίφωνον λέγεται ἓν μέλος ἢ τροπάριον, τὸ ὁποῖον ψάλλει ὁ χορός, ἔπειτα τὸ αὐτὸ ἐκεῖνο ψάλλει καὶ ὁ ἕτερος χορὸς μὲ τὸν αὐτὸν ἦχον, ὅπως εἶναι πολλὰ τοιαῦτα εἰς τὴν Ἐκκλησίαν μας. Λέγουσι δὲ ὅτι ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος παρέδωκεν ἀπ’ ἀρχῆς εἰς τοὺς Χριστιανοὺς τῆς Ἀντιοχείας νὰ τὰ ψάλλωσιν, οὐχὶ κατ’ ἐπίνοιαν ἰδίαν, ἀλλὰ διότι εἶδεν ἀποκάλυψιν, εἰς τὴν ὁποίαν ἵσταντο οἱ Ἅγγελοι εἰς δύο χοροὺς καὶ ἔψαλλον ὕμνον εἰς τὴν Ἁγίαν Τριάδα καὶ ὅ,τι ἔλεγεν ὁ εἷς χορὸς τῶν Ἀγγέλων, αὐτὸ ἀπεκρίνετο καὶ ὁ ἄλλος· διατηρεῖται δὲ ἡ τοιαύτη συνήθεια, ἡ ἁγία καὶ ἐπαινετή, μέχρι τῆς σήμερον.

[5] Ἡ Οὐαλεντινούπολις ἦτο πόλις κειμένη ἐπὶ τῶν ὀρέων τῆς Γιλβέας.

[6] Περὶ τῆς Ἐφέσου βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελ. 185-186.

[7] Οὗτος ἑορτάζεται κατὰ τὴν δʹ (4ην) Φεβρουαρίου (βλέπε Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[8] Αὕτη νῦν καλεῖται ὑπὸ τῶν Τούρκων Κιόκ-Σούν.

[9] Αὕτη νῦν καλεῖται ὑπὸ τῶν Τούρκων Γιαρμπούζ.

[10] Ἡ Πιτυοῦς ἦτο πόλις μεγάλη ἄλλοτε, τότε δὲ κατερειπωμένη κειμένη εἰς τὸ βάθος τοῦ Εὐξείνου Πόντου παρὰ τοὺς πρόποδας τοῦ Καυκάσου, εἰς τὰ ἔσχατα δηλαδὴ ὅρια τοῦ Βυζαντινοῦ Κράτους περιστοιχιζομένη ἀπὸ ἀγρίους καὶ βαρβάρους εἰδωλολάτρας.

[11] Δύο ἀρχαιόταται πόλεις τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Καππαδοκίας ἔφερον τὸ ὄνομα Κόμανα, ἡ μία τῆς ἄνω Καππαδοκίας καὶ ἡ ἑτέρα τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου ἡ δευτέρα ὑπῆρξε ἀποικία τῆς πρώτης. Ὁ θεῖος Χρυσόστομος ἐτελεύτησεν εἰς τὰ Ποντικὰ Κόμανα, εἰς τὰ ὁποῖα σῴζεται ἄχρι τοῦ νῦν ὁ τάφος του. Ταῦτα μετωνομάσθησαν ὑπὸ τῶν Τούρκων Κιουμενέκ, εὑρίσκονται δὲ πλησίον τῆς Τουρκικῆς πόλεως Τοκάτ.

[12] Βλέπε αὐτοὺς ὀνομαστὶ ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 390.