Τῇ ΙΓ’ (13ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου.

Ὁ δὲ νέος λαβὼν τὸ χρυσίον ἐπῆγε καὶ εἶπε τὴν ὑπόθεσιν εἰς τὴν μητέρα του· ἐκείνη πορεύεται εἰς τὸν πνευματικόν της πατέρα, τὸν Ἰσίδωρον, καὶ τοῦ λέγει τὴν ἐπιβουλὴν τοῦ Πατριάρχου. Ὁ δὲ ἀκούσας ἔρριψε τὴν ἐλπίδα του εἰς τὸν Θεόν, ὁ δὲ νέος ἐκεῖνος, φοβηθεὶς τὸν Θεόν, ἐπῆγε καὶ ἐπέστρεψεν ὀπίσω τὰ χρήματα, καὶ οὕτω κρυφίως ἡ ὑπόθεσις ἔμεινε μετέωρος. Ὁ δὲ Θεόφιλος ἔχων τὸν διάβολον εἰς τὴν καρδίαν του καθήρεσε τὸν Ἰσίδωρον, ἕως οὗ ἀποδειχθῇ ἡ ὑπόθεσίς του. Τότε ὁ Ἰσίδωρος, βλέπων τὴν κακίαν τοῦ Θεοφίλου καὶ δίδων τόπον τῇ ὀργῇ, ἐπῆγεν εἰς τὸ ὄρος τῆς Νιτρίας καὶ ἡσύχαζεν ἐκεῖ εἰς κελλίον εἰς τὸ ὁποῖον εἶχε μείνει καὶ κατὰ τοὺς χρόνους τῆς νεανικῆς του ἡλικίας.

Κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην συνέβη μεταξὺ τῶν Ἀσκητῶν τοῦ ὄρους τῆς Νιτρίας συζήτησις τοιαύτη· οἱ μὲν ἔλεγον ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι ἀνθρωπόμορφος, ἄλλοι δὲ ὅτι εἶναι ἀσώματος, χωρὶς μορφὴν καὶ εἶδος ἀνθρώπου· διῃρέθησαν λοιπὸν οὕτως εἰς δύο μέρη, ἕκαστον τῶν ὁποίων ὠνόμαζε τὸ ἄλλο αἱρετικὸν καὶ τ’ ἀνάπαλιν· ὁ δὲ Θεόφιλος, ὑπάρχων μὲ τὸ μέρος ὅπερ ἔλεγε τὸν Θεὸν ἀσώματο, ἀφώριζε τοὺς Μοναχούς, οἵτινες ἔλεγον τὸν Θεὸν ἀνθρωπόμορφον καὶ ἐκήρυττε πανταχοῦ νὰ μὴ τοὺς δέχωνται ὡς Χριστιανούς. Ἐκεῖνοι, ἀγράμματοι ὄντες καὶ νομίζοντες ὅτι ὀρθῶς πιστεύουσι, συνήχθησαν ἡμέραν τινὰ εἰς τὴν Ἀλεξάνδρειαν, θέλοντες νὰ φονεύσωσι τὸν Θεόφιλον ὡς αἱρετικὸν καὶ βλάσφημον. Ἐκεῖνος δέ, ὡς ἔμαθε τὴν ὑπόθεσιν, ἐφοβήθη· ἐξῆλθε λοιπὸν καὶ τοὺς προϋπήντησε χαιρετῶν αὐτοὺς καὶ λέγων· «Εἶδον τὰ πρόσωπα ὑμῶν, Ἅγιοι Πατέρες, ὡς πρόσωπον Θεοῦ».

Τοῦτο ὡς ἤκουσαν ἐκεῖνοι ἡμερώθησαν ἀπὸ τὴν ὁρμὴν τὴν ὁποίαν εἶχον καὶ λέγουσι πρὸς τὸν Πατριάρχην· «Ἐπειδὴ εἶσαι καὶ ἡ Ἀρχιερωσύνη σου ὁμόφρων μεθ’ ἡμῶν, πρέπει νὰ ἀναθεματίσῃς τὸν Φιλόσοφον, καὶ τὰ βιβλία ἅτινα ἀναφέρουσιν, ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι ἀνείδεος καὶ ἄμορφος. Ἀπεκρίθη ὁ Θεόφιλος· «Τί μὲ ἐμποδίζει νὰ μὴ ἀναθεματίσω ἐγὼ τὸν Ὠριγένην, ὅστις εἶναι ἐχθρὸς τῆς πίστεως τῶν Χριστιανῶν;». Ταῦτα ἀκούσαντες τὸν ἄφησαν καὶ διεσκορπίσθησαν εἰς τὰ κελλία των. Τοιοῦτος πολυμήχανος ἦτο ὁ πονηρὸς Θεόφιλος καὶ δὲν ἦτο ὡς Ἀρχιερεὺς μιμητὴς τοῦ Χριστοῦ, νὰ εἰρηνοποιήσῃ ἀμφότερα τὰ μέρη μὲ λόγους ὀρθοδόξους, νὰ ὀρθοτομήσῃ τὸν λόγον τῆς ἀληθείας, νὰ διδάσκῃ, ὅτι ἀληθῶς ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς ἦτο ἀσώματος πρὸ τῆς Ἐνσάρκου Οἰκονομίας·


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὸν ἐν τῷ «Νέῳ Θησαυρῷ» Βίον τοῦ Ἁγίου, καθὼς καὶ ἐν τῷ Συναξαρίῳ τῶν Μηναίων, γράφεται ἐνταῦθα ὅτι οὗτος μετέβη καὶ συνεπλήρωσε τὰς σπουδάς του εἰς τὰς Ἀθήνας, ἡ περικοπὴ ὅμως αὕτη ἀπηλείφθη, διότι οὔτε ὁ Παλλάδιος, οὔτε ὁ Νικόδημος, οὔτε ἄλλος τις ἱστορικὸς ἀναφέρει ὅτι ὁ θεῖος Χρυσόστομος ἦλθε χάριν σπουδῶν εἰς τὰς Ἀθήνας. (Τὸν ὑπὸ τοῦ Παλλαδίου συγγραφέντα Βίον τοῦ θείου Χρυσοστόμου βλέπε ἐν τῇ Patrologia Graeca τοῦ Ἀββᾶ Migne τόμ. 47 στ. 5, ὑπὸ τὸν τίτλον «Διάλογος ἱστορικὸς Παλλαδίου Ἐπισκόπου Ἑλενουπόλεως ... πρὸς Θεόδωρον Διάκονον Ρώμης – Περὶ βίου καὶ πολιτείας τοῦ μακαρίου Ἰωάννου Ἐπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου»).

[2] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μελετίου βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Φεβρουαρίου (Τόμος Βʹ) τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Ἀξίζει νὰ σημειωθῇ ἐνταῦθα ὅτι ὁ Μαρκίων οὗτος ἦτο υἱὸς τοῦ Ἐπισκόπου τῆς Σινώπης καὶ ἐγένετο πιθανὸν καὶ ὁ ἴδιος Ἐπίσκοπος. Ὅταν ὅμως ἔγινεν αἱρετικός, ἀφωρίσθη ἀπὸ τὸν ἴδιον τὸν Ἐπίσκοπον πατέρα του καὶ ἔφυγεν εἰς Ρώμην, ὅπου καὶ ἀπέθανε.

[4] Ἀντίφωνον λέγεται ἓν μέλος ἢ τροπάριον, τὸ ὁποῖον ψάλλει ὁ χορός, ἔπειτα τὸ αὐτὸ ἐκεῖνο ψάλλει καὶ ὁ ἕτερος χορὸς μὲ τὸν αὐτὸν ἦχον, ὅπως εἶναι πολλὰ τοιαῦτα εἰς τὴν Ἐκκλησίαν μας. Λέγουσι δὲ ὅτι ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος παρέδωκεν ἀπ’ ἀρχῆς εἰς τοὺς Χριστιανοὺς τῆς Ἀντιοχείας νὰ τὰ ψάλλωσιν, οὐχὶ κατ’ ἐπίνοιαν ἰδίαν, ἀλλὰ διότι εἶδεν ἀποκάλυψιν, εἰς τὴν ὁποίαν ἵσταντο οἱ Ἅγγελοι εἰς δύο χοροὺς καὶ ἔψαλλον ὕμνον εἰς τὴν Ἁγίαν Τριάδα καὶ ὅ,τι ἔλεγεν ὁ εἷς χορὸς τῶν Ἀγγέλων, αὐτὸ ἀπεκρίνετο καὶ ὁ ἄλλος· διατηρεῖται δὲ ἡ τοιαύτη συνήθεια, ἡ ἁγία καὶ ἐπαινετή, μέχρι τῆς σήμερον.

[5] Ἡ Οὐαλεντινούπολις ἦτο πόλις κειμένη ἐπὶ τῶν ὀρέων τῆς Γιλβέας.

[6] Περὶ τῆς Ἐφέσου βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελ. 185-186.

[7] Οὗτος ἑορτάζεται κατὰ τὴν δʹ (4ην) Φεβρουαρίου (βλέπε Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[8] Αὕτη νῦν καλεῖται ὑπὸ τῶν Τούρκων Κιόκ-Σούν.

[9] Αὕτη νῦν καλεῖται ὑπὸ τῶν Τούρκων Γιαρμπούζ.

[10] Ἡ Πιτυοῦς ἦτο πόλις μεγάλη ἄλλοτε, τότε δὲ κατερειπωμένη κειμένη εἰς τὸ βάθος τοῦ Εὐξείνου Πόντου παρὰ τοὺς πρόποδας τοῦ Καυκάσου, εἰς τὰ ἔσχατα δηλαδὴ ὅρια τοῦ Βυζαντινοῦ Κράτους περιστοιχιζομένη ἀπὸ ἀγρίους καὶ βαρβάρους εἰδωλολάτρας.

[11] Δύο ἀρχαιόταται πόλεις τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Καππαδοκίας ἔφερον τὸ ὄνομα Κόμανα, ἡ μία τῆς ἄνω Καππαδοκίας καὶ ἡ ἑτέρα τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου ἡ δευτέρα ὑπῆρξε ἀποικία τῆς πρώτης. Ὁ θεῖος Χρυσόστομος ἐτελεύτησεν εἰς τὰ Ποντικὰ Κόμανα, εἰς τὰ ὁποῖα σῴζεται ἄχρι τοῦ νῦν ὁ τάφος του. Ταῦτα μετωνομάσθησαν ὑπὸ τῶν Τούρκων Κιουμενέκ, εὑρίσκονται δὲ πλησίον τῆς Τουρκικῆς πόλεως Τοκάτ.

[12] Βλέπε αὐτοὺς ὀνομαστὶ ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 390.