Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Νέου Ὁσιομάρτυρος ΕΥΘΥΜΙΟΥ, τοῦ ἐν Κωνσταντινουπόλει ἀθλήσαντος ἐν ἔτει ͵αωιδ’ (1814), ξίφει τελειωθέντος.

Ἀπελθόντες μετὰ ταῦτα εἰς τὸν ἐκεῖσε Ναὸν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου τῆς καλουμένης Καφατιανῆς, ἐποίησαν εὐχέλαιον καὶ ἐκοινώνησαν τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων τὸ Σάββατον τοῦ Ἁγίου Λαζάρου. Τὴν δὲ ἐρχομένην ἡμέραν, ἥτις ἦτο ἡ ὑπέρλαμπρος Βαϊοφόρος Κυριακή, ἀπελθόντες εἰς τὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου καὶ ἀκούσαντες τὴν θείαν Λειτουργίαν, ἐκοινώνησαν πάλιν τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων. Τὴν ἡμέραν ἐκείνην ἔγραψεν ὁ Εὐθύμιος πρὸς ἡμᾶς ἰδιοχείρως ἓξ ἐπιστολὰς πλήρεις νοημάτων Εὐαγγελικῶν καὶ μαρτυρικῆς γενναιότητος. Κατελθόντες ἔπειτα εἰς τὸν αἰγιαλὸν εὗρον πλοίαρχόν τινα ἐκ Κεφαλληνίας, Ἰωάννην Τζάνε καλούμενον, ὅστις ὑποδεχθεὶς αὐτοὺς μὲ ἱλαρότητα καὶ εὐμένειαν, τοὺς προσέφερε καφέν, λαβὼν δὲ τοῦτον ὁ Εὐθύμιος δὲν ἔπιεν, ἀλλ’ εἶπε· «Τοῦτο, ἀδελφοί, δι’ ἐμὲ εἶναι τύπος τοῦ ποτηρίου τοῦ θανάτου καὶ εἴθε ὁ Πανάγαθος Θεὸς ὑμᾶς μὲν νὰ ἀξιώσῃ τῆς οὐρανίου Βασιλείας, ἐμὲ δὲ νὰ ἐνδυναμώσῃ ἵνα ὑποφέρω ἐπερχόμενα βασανιστήρια». Τοῦτο δὲ εἰπὼν ἀφῆκε τὸν καφέν, οἱ δὲ παρεστῶτες ἐδάκρυσαν.

Ἐγερθεὶς ἔπειτα ταχέως ὁ ἀείμνηστος, ἐξεδύθη τὰ μοναχικὰ ἐνδύματα, τὰ ὁποῖα ἐφόρει, καὶ ἐνεδύθη τὰ τουρκικά, ἅτινα τοῦ εἶχον προετοιμάσει. Τότε καί τις φιλόχριστος Χριστιανὸς ἐκ τῶν παρευρεθέντων, Ἰωάννης ὀνομαζόμενος, ἔδωκεν εἰς τὸν Εὐθύμιον ἓν μεταξωτὸν ὑποκάμισον καὶ εἶπε πρὸς αὐτόν· «Λάβε τοῦτο, Ἅγιε τοῦ Θεοῦ, νὰ τὸ φορέσῃς καὶ δὲν θέλω νὰ μοῦ τὸ ἐπιστρέψῃς πλέον, παρὰ μόνον κατὰ τὴν ὥραν τοῦ θανάτου σου». Ὢ πίστεως καὶ εὐλαβείας τοῦ φιλοχρίστου ἐκείνου ἀνδρός! Οὕτω λοιπὸν ἐνδυθεὶς ὁ εὐλογημένος Εὐθύμιος τὰ τῶν ἀσεβῶν ἐνδύματα, ἐφαίνετο ὡς ἄλλος τις στρατιώτης εὔζωνος, ὅλως φαιδρὸς καὶ χαίρων καὶ βαλὼν μετάνοιαν εἰς τὸν συνοδίτην του Γρηγόριον, εἶπεν· «Εὐλόγησον, Πάτερ, τὸν δοῦλον καὶ ἀδελφόν σου καὶ ὁ Θεός, Πάτερ, νὰ σοῦ ἀνταποδώσῃ, τοὺς μισθοὺς τῶν εὐεργεσιῶν, τὰς ὁποίας ἐκάμετε εἰς ἐμὲ τὸν ἀνάξιον καὶ νὰ σᾶς ἀνταμείψῃ δι’ οὐρανίων δωρημάτων διὰ τοὺς κόπους ὑμῶν». Τότε ὁ Γρηγόριος, συντριβεὶς τὴν καρδίαν, ἔχυσε ποταμὸν δακρύων διὰ τὸν ἀποχωρισμόν του. Ὁ δὲ μακάριος Εὐθύμιος τοῦ εἶπε· «Μὴ λυπεῖσαι, Πάτερ, κάμνων οὕτω νὰ λυπῆται καὶ ἡ ἐμὴ καρδία, ἀλλὰ παρακάλει τὸν Θεὸν νὰ νικήσω τὸν ἐχθρὸν διάβολον καὶ νὰ τελειώσω ἀνδρείως τὸν ἀγῶνα τοῦ Μαρτυρίου, τὸν ὁποῖον, ὅταν ἀκούσῃς, χαῖρε πλέον καὶ εὐφραίνου ἡ ὁσιότης σου καὶ πᾶς πιστός, ὅτι χαρὰ γίνεται ἐν τῷ οὐρανῷ δι’ ἕνα ἁμαρτωλὸν μετανοοῦντα».


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε ἐν τῇ Γενέσει, κεφ. λεʹ, στ. 16-18.

[2] Βλέπε περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Πατρὸς ἡμῶν Ἰωάννου τῆς Κλίμακος ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ εἰς τὴν λʹ (30ὴν) Μαρτίου, καθ’ ἣν ἐπιτελοῦμεν τὴν μνήμην αὐτοῦ.

[3] Σοῦμλα· πόλις νῦν τῆς Βουλγαρίας καλουμένη ὑπὸ τῶν Βουλγάρων Σοῦμεν, πρωτεύουσα ὁμωνύμου νομοῦ, κειμένη εἰς ἀπόστασιν 84 χ.λ.μ. δυτικῶς τῆς πόλεως Βάρνας, παρὰ τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τοῦ Αἵμου. Ἀνέκαθεν ὑπῆρξεν ἰσχυρῶς ὠχυρωμένη πόλις περιβαλλομένη ἔτι καὶ σήμερον ὑπὸ παλαιῶν φρουρίων.

[4] Κύριλλος Ϛʹ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (1813-1818), πρότερον Μητροπολίτης Ἰκονίου (1803-1810) καὶ εἶτα Ἀδριανουπόλεως (1810-1813). Ὑπῆρξεν ἐκ τῶν ἀρίστων Πατριαρχῶν τῆς προεπαναστατικῆς περιόδου. Παραιτηθεὶς τοῦ θρόνου κατὰ τὸ ἔτος 1818, ἡσύχαζεν εἰς τὴν ἰδιαιτέραν του πατρίδα Ἀδριανούπολιν, ὅτε ἐκραγείσης τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως ἐδέξατο τὸ μακάριον τέλος ἀπαγχονισθείς, κατόπιν διαταγῆς τοῦ Σουλτάνου, τὴν 18ην Ἀπριλίου 1821. Αἱ συνθῆκαι τοῦ Μαρτυρίου του ὑπῆρξαν ἰδιαιτέρως συγκλονιστικαί. Τὴν 17ην Ἀπριλίου 1821 ὁ σατράπης τῆς Ἀδριανουπόλεως ἐθανάτωσεν 23 προύχοντας τῆς πόλεως. Τὴν ἑπομένην διέταξεν ὅπως καὶ ὁ σεβάσμιος ἐκεῖνος Ἀρχιερεύς, ὅστις ἐτύγχανε καὶ προσωπικός του φίλος, ὁδηγηθῆ ἐνώπιόν του μετὰ μεγάλων τιμῶν, ἐπὶ χρυσοστολίστου ἵππου, συνοδευόμενος ὑπὸ τιμητικῆς φρουρᾶς. Ἐκεῖθεν, ἀφοῦ τοῦ προσεφέρθησαν ἀρκεταὶ φιλοφρονήσεις, ὡδηγήθη, πάντοτε ἔφιππος καὶ ὑπὸ τιμητικὴν φρουράν, εἰς τὴν τουρκικὴν ἀγορὰν τῆς πόλεως καὶ ἐν συνεχείᾳ εἰς τὸν Μητροπολιτικὸν Ναόν, ὅπου ἐπί τινος θύρας εἶχε στηθῆ ἡ ἀγχόνη. Κατὰ τὴν ἐκτέλεσιν τοῦ ἀπαγχονισμοῦ του ὁ βρόχος ἀπεκόπη τρὶς καὶ τὸ ταλαιπωρημένον σῶμα κατέπεσεν ἰσάκις ἐπὶ τοῦ ἐδάφους δεινοπαθοῦν. Εἶτα, ἀφοῦ παρέμεινε κρεμάμενον ἐπὶ τρεῖς ἡμέρας, ἐρρίφθη εἰς τὸν ποταμόν, παρασυρθὲν ὑπὸ τῶν ὑδάτων μέχρι Διδυμοτείχου. Ἐκεῖ ἀναγνωρισθὲν ἐτάφη μυστικὰ εἴς τινα οἰκίαν. Βραδύτερον, γενομένης μετακομιδῆς, ἐτέθη εἰς τὸν νάρθηκα τῆς Μητροπόλεως, ὅπου καὶ μέχρι σήμερον εὑρίσκεται.

[5] Βλέπε περὶ αὐτῆς ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελίδων 384-385.

[6] Οὗτος εἶναι ὁ ἐν Ἁγίοις καὶ Μάρτυσι Πατὴρ ἡμῶν Γρηγόριος ὁ Εʹ ὁ ἀπαγχονισθεὶς ὑπὸ τῶν Τούρκων ὑπὲρ Πίστεως καὶ Πατρίδος ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐν ἔτει 1821, Ἀπριλίου ιʹ (10ην), καθ’ ἣν καὶ τὴν σεβάσμιον αὐτοῦ μνήμην ἐπιτελοῦμεν (βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Τούτου τὸ σεπτὸν καὶ σεβάσμιον Λείψανον ὑπάρχει τεθησαυρισμένον ἐν τῷ Ἱερῷ Ναῷ τῆς Μητροπόλεως Ἀθηνῶν.

[7] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 393.

[8] Τὰ περὶ τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Αὐγουστίνου βλέπε ἐν τόμῳ Ϛʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὴν ιεʹ (15ην) Ἰουνίου ὅτε ἐπιτελοῦμεν τὴν μνήμην αὐτοῦ.

[9] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 385.

[10] Βλέπε περὶ τούτου ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ηʹ (8ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.