Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Νέου Ὁσιομάρτυρος ΕΥΘΥΜΙΟΥ, τοῦ ἐν Κωνσταντινουπόλει ἀθλήσαντος ἐν ἔτει ͵αωιδ’ (1814), ξίφει τελειωθέντος.

Ἡ δὲ θλῖψις καὶ τὰ δάκρυα καὶ ἡ συνοχὴ τῆς καρδίας του δὲν ἦσαν δι’ ἄλλο τι, εἰ μὴ μόνον διότι ἐνεθυμήθη τὸ ἴδιον του παράπτωμα, τὸ τῆς ἐξωμοσίας. Καὶ ἐπληροῦτο τὸ τοῦ Δαυίδ· «Ἐπελαθόμην τοῦ φαγεῖν τὸν ἄρτον μου ἀπὸ φωνῆς τοῦ στεναγμοῦ μου» (Ψαλμ. ρα’ 5-6). Τοιαῦτα δάκρυα καὶ κοπετὸς ἐγένοντό ποτε καὶ παρὰ τοῦ ἱεροῦ Αὐγουστίνου, ἀναλογιζομένου τὴν προτέραν του ζωήν, καθὼς διηγεῖται ἡ κατ’ αὐτὸν ἱστορία [8].

Ἄλλοτε πάλιν ὁ Πνευματικὸς Πατὴρ τοῦ Ἁγίου παρετήρησεν αὐτὸν ἐκτείνοντα πολλάκις τὸν λαιμόν του εἰς τὰ ἔμπροσθεν, γονατίζοντα καὶ τὰς χεῖράς του εἰς τὰ ὄπισθεν βάλλοντα καὶ ἄλλα τοιαῦτα σχήματα ποιοῦντα. Ἠρώτησε τότε αὐτὸν τί ἐσήμαινον τὰ τοιαῦτα κινήματα καὶ ἐκεῖνος ἀπεκρίθη· «Γυμνάζομαι, Πάτερ, εἰς τὴν σφαγήν». Ταῦτα ἀκούσας ὁ Πνευματικός του Πατὴρ ἐθαύμασε μέν, ὥρισεν ὅμως εἰς αὐτὸν νὰ μὴ τὸ ἐπαναλάβῃ. Οὕτω λοιπὸν διάγων ὁ Ἐλευθέριος καὶ διατρέχων τὴν ὁδὸν τῆς ἀσκήσεως καὶ τὸ Μαρτύριον ἀείποτε, ἀναπολῶν, νύκτα τινὰ εἶδε καθ’ ὕπνον, ὅτι εὑρέθη ἔξω τῆς καλύβης καὶ ἐκεῖ περιεχύθη αἴφνης ὅλος ἀπὸ φῶς ἀπερίγραπτον, ἐκπεμπόμενον ἀπὸ Σταυρόν, ὁ ὁποῖος ἐφαίνετο εἰς τὸ ἀνατολικὸν μέρος τοῦ οὐρανοῦ, ἐσχηματισμένος ἀπὸ ἀστέρας λαμπροτάτους. Ὁ Ἐλευθέριος ἔμεινε τότε ἐκστατικὸς καὶ ἔχαιρε θαυμάζων τὴν τοσαύτην λαμπρότητα τοῦ Σταυροῦ καὶ τοῦ φωτὸς ἐκείνου, τὸ ὁποῖον ἐκεῖθεν ἐφαίνετο ἐκπεμπόμενον. Συγχρόνως δὲ ἤκουσε φωνὴν μεγάλην, διὰ τῆς ὁποίας ὡραῖός τις νέος εὑρεθεὶς ἐκεῖ πλησίον ὡμίλει πρὸς αὐτόν, λέγων· «Οὗτος εἶναι, Ἐλευθέριε, ὁ Σταυρὸς μὲ τοῦ ὁποίου τὴν δύναμιν ἐνίκησε τοὺς ἐχθρούς του ὁ πρῶτος τῶν Χριστιανῶν βασιλεὺς Κωνσταντῖνος. Τοῦτον καὶ σὺ λαβών, τρέχε τὴν ὁδόν σου».

Ταῦτα ἀκούσας ὁ μακάριος Ἐλευθέριος ἐξύπνησε πάραυτα καὶ πεσὼν πρηνὴς ἐδόξασε τὸν Θεὸν μετὰ πολλῶν δακρύων, εὐχαριστῶν. Τοῦτο ἦτο τὸ πρῶτον βεβαιότατον σημεῖον τὸ δηλοῦν τὴν μετὰ ταῦτα ἄθλησίν του, μολονότι ἐκ ταπεινοφροσύνης τὸ διετήρησε μυστικὸν μέχρι τῆς ἀναχωρήσεώς του, ὅτε διηγήθη τοῦτο πρὸς ἡμᾶς ὁμοῦ μὲ ἄλλο ἓν χαριέστατον καὶ θαυμασιώτερον, ὡς προχωρῶν ὁ λόγος θέλει ἀποδείξει. Ὅθεν πυρωθεὶς τὴν καρδίαν ὁ Ἐλευθέριος, ἐζήτει πάλιν τὴν εὐλογίαν καὶ τὴν εὐχὴν τῆς ἐντεῦθεν ἀναχωρήσεώς του καὶ βλέπων ὅλους ἡμᾶς ἀκαταπείστους καὶ ἀνενδότους ὡς πρὸς τοῦτο, ἔμεινεν ἐν στενοχωρίᾳ καὶ λυπούμενος. Τέλος δέ, ἀποβαλὼν ὀλίγον τὴν συστολήν, μετὰ μεγάλης ἐπιμονῆς, ἐζήτει τὴν εὐλογίαν τὴν ὁποίαν ἑκόντες ἄκοντες ἐδώκαμεν εἰς αὐτόν. Τότε ἐγένετο Μοναχὸς Μεγαλόσχημος καὶ μετωνομάσθη Εὐθύμιος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε ἐν τῇ Γενέσει, κεφ. λεʹ, στ. 16-18.

[2] Βλέπε περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Πατρὸς ἡμῶν Ἰωάννου τῆς Κλίμακος ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ εἰς τὴν λʹ (30ὴν) Μαρτίου, καθ’ ἣν ἐπιτελοῦμεν τὴν μνήμην αὐτοῦ.

[3] Σοῦμλα· πόλις νῦν τῆς Βουλγαρίας καλουμένη ὑπὸ τῶν Βουλγάρων Σοῦμεν, πρωτεύουσα ὁμωνύμου νομοῦ, κειμένη εἰς ἀπόστασιν 84 χ.λ.μ. δυτικῶς τῆς πόλεως Βάρνας, παρὰ τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τοῦ Αἵμου. Ἀνέκαθεν ὑπῆρξεν ἰσχυρῶς ὠχυρωμένη πόλις περιβαλλομένη ἔτι καὶ σήμερον ὑπὸ παλαιῶν φρουρίων.

[4] Κύριλλος Ϛʹ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (1813-1818), πρότερον Μητροπολίτης Ἰκονίου (1803-1810) καὶ εἶτα Ἀδριανουπόλεως (1810-1813). Ὑπῆρξεν ἐκ τῶν ἀρίστων Πατριαρχῶν τῆς προεπαναστατικῆς περιόδου. Παραιτηθεὶς τοῦ θρόνου κατὰ τὸ ἔτος 1818, ἡσύχαζεν εἰς τὴν ἰδιαιτέραν του πατρίδα Ἀδριανούπολιν, ὅτε ἐκραγείσης τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως ἐδέξατο τὸ μακάριον τέλος ἀπαγχονισθείς, κατόπιν διαταγῆς τοῦ Σουλτάνου, τὴν 18ην Ἀπριλίου 1821. Αἱ συνθῆκαι τοῦ Μαρτυρίου του ὑπῆρξαν ἰδιαιτέρως συγκλονιστικαί. Τὴν 17ην Ἀπριλίου 1821 ὁ σατράπης τῆς Ἀδριανουπόλεως ἐθανάτωσεν 23 προύχοντας τῆς πόλεως. Τὴν ἑπομένην διέταξεν ὅπως καὶ ὁ σεβάσμιος ἐκεῖνος Ἀρχιερεύς, ὅστις ἐτύγχανε καὶ προσωπικός του φίλος, ὁδηγηθῆ ἐνώπιόν του μετὰ μεγάλων τιμῶν, ἐπὶ χρυσοστολίστου ἵππου, συνοδευόμενος ὑπὸ τιμητικῆς φρουρᾶς. Ἐκεῖθεν, ἀφοῦ τοῦ προσεφέρθησαν ἀρκεταὶ φιλοφρονήσεις, ὡδηγήθη, πάντοτε ἔφιππος καὶ ὑπὸ τιμητικὴν φρουράν, εἰς τὴν τουρκικὴν ἀγορὰν τῆς πόλεως καὶ ἐν συνεχείᾳ εἰς τὸν Μητροπολιτικὸν Ναόν, ὅπου ἐπί τινος θύρας εἶχε στηθῆ ἡ ἀγχόνη. Κατὰ τὴν ἐκτέλεσιν τοῦ ἀπαγχονισμοῦ του ὁ βρόχος ἀπεκόπη τρὶς καὶ τὸ ταλαιπωρημένον σῶμα κατέπεσεν ἰσάκις ἐπὶ τοῦ ἐδάφους δεινοπαθοῦν. Εἶτα, ἀφοῦ παρέμεινε κρεμάμενον ἐπὶ τρεῖς ἡμέρας, ἐρρίφθη εἰς τὸν ποταμόν, παρασυρθὲν ὑπὸ τῶν ὑδάτων μέχρι Διδυμοτείχου. Ἐκεῖ ἀναγνωρισθὲν ἐτάφη μυστικὰ εἴς τινα οἰκίαν. Βραδύτερον, γενομένης μετακομιδῆς, ἐτέθη εἰς τὸν νάρθηκα τῆς Μητροπόλεως, ὅπου καὶ μέχρι σήμερον εὑρίσκεται.

[5] Βλέπε περὶ αὐτῆς ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελίδων 384-385.

[6] Οὗτος εἶναι ὁ ἐν Ἁγίοις καὶ Μάρτυσι Πατὴρ ἡμῶν Γρηγόριος ὁ Εʹ ὁ ἀπαγχονισθεὶς ὑπὸ τῶν Τούρκων ὑπὲρ Πίστεως καὶ Πατρίδος ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐν ἔτει 1821, Ἀπριλίου ιʹ (10ην), καθ’ ἣν καὶ τὴν σεβάσμιον αὐτοῦ μνήμην ἐπιτελοῦμεν (βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Τούτου τὸ σεπτὸν καὶ σεβάσμιον Λείψανον ὑπάρχει τεθησαυρισμένον ἐν τῷ Ἱερῷ Ναῷ τῆς Μητροπόλεως Ἀθηνῶν.

[7] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 393.

[8] Τὰ περὶ τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Αὐγουστίνου βλέπε ἐν τόμῳ Ϛʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὴν ιεʹ (15ην) Ἰουνίου ὅτε ἐπιτελοῦμεν τὴν μνήμην αὐτοῦ.

[9] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 385.

[10] Βλέπε περὶ τούτου ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ηʹ (8ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.