Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος ΙΩΑΝΝΟΥ τοῦ κοινῶς λεγομένου Νάννου, τοῦ ἐκ Θεσσαλονίκης, ἀθλήσαντος ἐν Σμύρνῃ ἐν ἔτει ͵αωβ’ (1802).

Ὅθεν οὔτε δάκρυα μετανοίας τὸν εἶδέ τις νὰ χύσῃ, οὔτε ἀναστεναγμὸν νὰ ἐκβάλῃ, οὔτε καμμίαν σκυθρωπότητα εἰς τὸ πρόσωπον νὰ δείξῃ, ἐπειδὴ ἐγνώριζεν ἐκεῖνος τί ἔχει μέσα ἡ καρδία του, καὶ ποίους θεϊκοὺς λογισμοὺς εἶχεν ὁ νοῦς του, καὶ ἦτο παρόμοιον τὸ ἔργον του μὲ ἐκεῖνο τῶν παλαιῶν Μαρτύρων, οἵτινες ὑπέσχοντο εἰς τοὺς τυράννους καὶ προσεποιοῦντο ὅτι ἦσαν ἕτοιμοι νὰ προσκυνήσουν τὰ εἴδωλα, καὶ ἔπειτα διὰ τῆς δυνάμεως τῆς προσευχῆς τὰ ἐκρήμνιζον εἰς τὴν γῆν καὶ τὰ συνέτριβον.

Καὶ ὅτι μὲν εἶναι ἀληθές, ὅτι ὄχι δι’ ἄλλην αἰτίαν, ἀλλὰ διὰ μόνον τὸν πόθον τοῦ ὑπὲρ Χριστοῦ Μαρτυρίου προσεποιήθη τὴν ἄρνησιν, εἶναι φανερὸν ἀπὸ τὰ προειρημένα καλὰ περὶ αὐτοῦ, καὶ ἀπὸ τὰ ἀκόλουθα. Ὅτι δὲ ὁ φιλάνθρωπος Θεὸς δὲν ἀπέβλεψεν εἰς τὴν νεανικήν του ἁπλότητα, καὶ εἰς τὸ φαινόμενον ἄτοπον τῆς ἀρνήσεως, ἀλλὰ εἰς τὴν κεκρυμμένην εὐσεβῆ καὶ φιλόθεον γνώμην του, εἶναι ὁμοίως φανερὸν ἀπὸ τὸ ὅτι μετ’ ὀλίγας ἡμέρας τὸν ἠξίωσε νὰ λάβῃ κατὰ τὸν πόθον του τοῦ Μαρτυρίου τὸν στέφανον. Μὴ σᾶς φανῇ παράδοξον, Χριστιανοί, πῶς εἷς νεανίας ἁπλοῦς, ἀγράμματος, καὶ συντόμως εἰπεῖν «παπουτσῆς», ἐτόλμησε νὰ κάμῃ τοιοῦτον κακόν, διὰ νὰ κάμῃ ἄλλο μεγαλύτερον καλόν, τὸ ὁποῖον ἦτο ὁ μαρτυρικὸς θάνατος. Μὴ σᾶς φανῇ λέγω, παράδοξον, διότι σχεδὸν ἓν παρόμοιον εὑρίσκομεν εἰς τὰς παλαιὰς ἱστορίας, ὅτι ἔκαμεν ἐκεῖνος ὁ Ἀποστολικὸς Ἅγιος Αὐξίβιος [1].

Ὀκτὼ ἡμέραι ἐπέρασαν ἀφ’ ὅτου ὁ Ἰωάννης ἐχωρίσθη σωματικῶς ἀπὸ τὸν πατέρα του· σωματικῶς, δὲν λέγω ψυχικῶς. Καὶ ἐκεῖνος μὲν ὁ δυστυχής, ὡς ἄλλος Ἰακὼβ ἔκλαιε τοῦ υἱοῦ τὴν στέρησιν· αὐτὸς δὲ ὁ μακάριος, φανταζόμενος τοὺς μαρτυρικοὺς στεφάνους καὶ τὰ ἀνεκλάλητα κάλλη τῆς οὐρανίου μακαριότητος, ἔχαιρε καθ’ ἑαυτὸν καὶ ἠγάλλετο. Μετὰ τὰς ὀκτὼ ἡμέρας συνηντήθη μὲ ἕνα ἐξάδελφόν του, Χαριζάνην τὸ ὄνομα· ὁ Χαριζάνης δὲν γυρίζει νὰ τὸν ἴδῃ· δὲν τὸν χαιρετᾷ, ἀλλὰ μὲ τὴν κατήφειαν καὶ τὴν σκυθρωπότητα τοῦ προσώπου φανερώνει τὴν λύπην τῆς καρδίας του. Καὶ αὐτὸς ὅλος χαρὰ τοῦ λέγει· «Δὲν μὲ χαιρετᾷς, πλέον, ἐξάδελφε;». Ἀπεκρίθη ὁ Χαριζάνης· «Σὺ Τοῦρκος, ἐγὼ Χριστιανός, ποῖον χαιρετισμὸν νὰ κάμωμεν;». Τί ἀποκρίνεται ὁ φαινόμενος Τοῦρκος; εὗρε καιρὸν νὰ φανερώσῃ τὸν κρυπτόμενον Ἰωάννην. «Δὲν θὰ περάσουν, λέγει, δέκα πέντε ἡμέραι, καὶ τότε θὰ ἴδῃς ποίου εἴδους Τοῦρκος εἶμαι ἐγώ».


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ Ἁγίου τούτου Αὐξιβίου βλέπε εἰς τὴν ιζʹ (17ην) Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Σ.Ε. Κατὰ τὴν παροῦσαν ἡμέραν κθʹ (29ην) Μαΐου τοῦ ἔτους 1453, ἡμέραν τῆς Ἑβδομάδος Τρίτην, ἡ θρυλικὴ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΙΣ, ἡ βασιλὶς τῶν πόλεων, περιῆλθεν εἰς χεῖρας τῶν ἀντιχρίστων Ἀγαρηνῶν. Ὁ Ἑλληνισμὸς ἐπλήρωνε βαρύτατον τὸν φόρον τῆς μετὰ τῶν Λατίνων ἐπιχειρηθείσης ψευδοενώσεως. Μία μόνη παρήγορος πληροφορία διεσώθη μέχρις ἡμῶν δυναμένῃ νὰ ἀνακουφίσῃ τὴν ὀδύνην καὶ τὴν θλῖψιν τὴν συνέχουσαν πᾶσαν ψυχὴν Ὀρθοδόξων Ἑλλήνων καὶ ξένων ἀνὰ τοὺς διαρρεύσαντας ἔκτοτε αἰῶνας. Εἶναι δὲ αὕτη ἡ ἑξῆς:

Κατὰ τὴν τελευταίαν ἐκείνην νύκτα εἰς τὸν περιλάλητον Ναὸν τῆς τοῦ Θεοῦ Σοφίας ὁ τελευταῖος τῶν Ἑλλήνων αὐτοκρατόρων Κωνσταντῖνος ὁ ΙΑʹ, μεθ’ ὅλων τῶν ἀρχόντων καὶ τῶν ὑπευθύνων τῆς μετὰ τῶν Λατίνων ἐπιχειρηθείσης τέως ψευδοενώσεως ἐξ ἧς ἤλπιζον νὰ τύχουν βοηθείας, γονυπετεῖς καὶ δακρύοντες ἐζήτησαν παρὰ Θεοῦ συγχώρησιν ἐνώπιον πάντων, διὰ τὸ ἀποτολμηθὲν ἐκεῖνο ἀνοσιούργημα. Μετ’ ὀλίγην ὥραν αὐτοκράτωρ, στρατὸς καὶ λαὸς ἔπιπτον νεκροὶ ὑπὸ τὴν σπάθην τῶν βαρβάρων. Ἡ γῆ ἐκάλυψε τὰ ἱερὰ λείψανα τῶν ἐθνομαρτύρων αὐτῶν, ἡ Ὀρθόδοξος ὅμως ψυχή των ἐπτερύγισε νικήτρια εἰς τοὺς οὐρανούς. Ἀπέθανον ἐν τῇ Ὁμολογίᾳ τῆς Ὀρθοδοξίας, ἥτις ἐπέζησε

αὐτῶν καὶ θὰ ζῇ εἰς τοὺς αἰῶνας. Ὁ διαπρεπής, μακαριστὸς ἤδη, ἁγιογράφος μας Φώτιος Κόντογλου, ἐπὶ τῇ πεντακοσιετηρίδι ἀπὸ τῆς Ἁλώσεως, συνέθεσε καὶ «Θρηνητικὸν Συναξάριον Κωνσταντίνου τοῦ Παλαιολόγου», τὸ ἰδιόχειρον τοῦ ὁποίου ἐδημοσιεύθη φωτοτυπικῶς ἐν ἔτει 1953, εἰς ἔκτακτον ἔκδοσιν τῆς «Κιβωτοῦ» (φύλ. 17-18) τοῦ ἐκδοτικοῦ οἴκου «Ἀστή», Ἀλ. καὶ Ε. Παπαδημητρίου. Ἀπόσπασμα τούτου παραθέτομεν ἐν ταῖς σελίσιν 686-687.