Σελίδα 15 από 17
Ὅθεν ἠκολούθει αὐτοὺς ἐκ τοῦ μακρόθεν, ἕως ὅτου ἔφερον τὸν Ἅγιον εἰς τὸν τόπον τῆς καταδίκης, Δακτυλόπορταν καλούμενον, εἰς τὸν τρίτον λόφον τῆς Ἑπταλόφου πόλεως εὑρισκόμενον. Ἐκεῖ ὁ μακάριος Ἀκάκιος, ὅστις δὲν εἶχεν ἀκόμη πληροφορηθῆ ὅτι εἰς τὸ μέρος ἐκεῖνο ἐπρόκειτο νὰ ἀποτμηθῇ τὴν κεφαλὴν καὶ νὰ λάβῃ τὸ μακάριον τέλος, ἤκουσεν αἴφνης τὸν δήμιον νὰ τοῦ λέγῃ· «Γονάτισον, ἄπιστε». Εὐθὺς τότε ὁ Ἅγιος Μάρτυς τοῦ Χριστοῦ ἀτρόμως καὶ γενναίως ἔκλινε τὰ γόνατα καὶ τὴν ἁγίαν αὐτοῦ κεφαλήν, εἰπὼν μεγαλοφώνως εἰς τὸν δήμιον· «Κτύπησον μὲ τὴν σπάθην ἀνδρείως καὶ κόψε τὸν λαιμόν μου· μὴ λυπηθῇς καθόλου». Ἐνῷ δὲ ἔλεγε ταῦτα ὁ Ἀθλητής, κατέφερεν ἐκεῖνος τὴν σπάθην καὶ κτυπήσας κατὰ τοῦ τραχήλου ἀπέκοψε, τὴν ἁγίαν τοῦ Μάρτυρος κεφαλήν. Συγχρόνως δὲ στρατιαὶ Ἀγγέλων παρέλαβον τὴν ἁγίαν αὐτοῦ ψυχὴν καὶ τὴν ἀνήγαγον εἰς τὰς αἰωνίας μονάς. Ὅσοι δὲ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ ἠξιώθησαν νὰ παρευρεθῶσιν εἰς τὸν μαρτυρικὸν τοῦ Ἁγίου θάνατον, εἶδον ὀφθαλμοφανῶς τὰ τελεσθέντα καὶ θαυμάσαντες ἐδόξασαν τὸν Κύριον, τὸν ἐνδυναμώσαντα καὶ στεφανώσαντα τὸν Ὁσιομάρτυρα Αὐτοῦ Ἀκάκιον.
Οὗτοι διηγήθησαν, ὅτι ὁ Ὁσιομάρτυς Ἀκάκιος δὲν ἐφάνη σκυθρωπὸς οὐδὲ τεταραγμένος οὔτε ἔμφοβος ἕως τὴν τελευταίαν στιγμήν, καθ’ ἣν ἀπέκοψαν τὴν ἱερὰν αὐτοῦ κεφαλήν, οὔτε ἔφαγεν οὔτε ἔπιεν, ἀφ’ ἧς ὥρας ἐξῆλθε τοῦ πλοίου, ἕως ὅτου ἀπεκεφαλίσθη, ἐκτὸς τῆς Ἁγίας Κοινωνίας τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων, τῶν ὁποίων δὶς ἠξιώθη νὰ κοινωνήσῃ, ὡς ἀνωτέρω εἴπομεν. Ἐτελείωσε δὲ τὸ μαρτυρικὸν αὐτοῦ στάδιον τῇ α’ (1ῃ) τοῦ Μαΐου μηνὸς κατὰ τὸ ͵αωιε’ (1815) ἔτος, ἡμέραν τῆς ἑβδομάδος Δευτέραν καὶ ὥραν πέμπτην.
Ἀφοῦ δὲ ταῦτα πάντα ἐγένοντο καὶ διεμηνύθησαν εἰς τὸν Γέροντα Γρηγόριον παρὰ τοῦ προειρημένου φιλοχρίστου ἀδελφοῦ τοῦ πλοιάρχου τοῦ συνοδεύσαντος καὶ συγκινδυνεύσαντος μετὰ τοῦ Μάρτυρος, ὁ Γέρων Γρηγόριος ἐδόξασεν ὁλοψύχως τὸν Θεὸν τὸν ἐνδυναμώσαντα καὶ ἐμψυχώσαντα εἰς τὸ Μαρτύριον τὸν Αὐτοῦ Ὁσιομάρτυρα. Ἔλαβεν ὅθεν φροντίδα ἵνα ἐξαγοράσῃ τὸ μαρτυρικὸν Λείψανον.
Ὑποσημειώσεις
[1] Μετὰ ταῦτα ἐκομίσθησαν ἐκεῖ τὰ ἱερὰ Λείψανα καὶ τῶν ἄλλων δύο Ἁγίων Ὁσιομαρτύρων Εὐθυμίου καὶ Ἀκακίου, περὶ οὗ γίνεται λόγος κατωτέρω.
[2] Κατὰ τὴν ἡμέραν ταύτην ὁ μακάριος Ἀκάκιος ἔγραψε καὶ ἐπιστολὴν πρὸς τὸν Πνευματικόν του Πατέρα καὶ Γέροντα Νικηφόρον, ἔχουσαν οὕτω:
«Ἐν Κωνσταντινουπόλει τῇ 27ῃ Ἀπριλίου ͵αωιεʹ (1815). Πανοσιώτατέ μοι καὶ Πνευματικέ μου Πάτερ, προσκυνῶ καὶ ἀσπάζομαι τὴν ἁγίαν σου δεξιάν. Τὸ παρόν μου ταπεινὸν γράμμα δὲν ἀποβλέπει εἰς ἄλλο τι, εἰμὴ εἰς τὸ νὰ ζητήσω τὴν εὐχήν σας καὶ νὰ σᾶς γνωστοποιήσω καὶ τὴν αἰσίαν ἄφιξίν μας. Ὅτι μὲ τὴν Χάριν τοῦ Θεοῦ καὶ μὲ τὰς ἁγίας σας εὐχὰς κατευωδώθημεν εἰς τὴν Βασιλεύουσαν τῇ 25ῃ τοῦ μηνὸς Ἀπριλίου. Ἐλπίζω εἰς τὴν Χάριν τοῦ Θεοῦ καὶ μὲ τὰς ἰδικάς σου θερμὰς πρὸς Κύριον δεήσεις καὶ τῶν πνευματικῶν μου ἀδελφῶν νὰ λάβῃ τέλος ἡ ὑπόθεσίς μας. Τοὺς ἀδελφούς μου τοὺς χαιρετῶ καὶ πολὺ τοὺς παρακαλῶ νὰ μὴ μὲ λησμονήσωσιν. Ὅταν ἀκούσητε τὸ τέλος μου, νὰ εὐχαριστήσητε τὸν Κύριόν μας Ἰησοῦν Χριστὸν καὶ τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον καὶ νὰ δοξολογήσητε ὅλην τὴν ἑβδομάδα ἐν χαρᾷ καὶ ἀγαλλιάσει ψυχῆς. Διὰ τοὺς κόπους τοὺς ὁποίους ἐδοκιμάσατε ἕως τῆς σήμερον δι’ ἐμέ, ἐγὼ δὲν εἶμαι ἱκανὸς νὰ σᾶς εὐχαριστήσω· μόνον ὁ ἐπουράνιος Βασιλεύς μου νὰ σᾶς ἀντιβραβεύσῃ εἰς τὴν Βασιλείαν τῶν οὐρανῶν, τῆς ὁποίας εἴθε νὰ ἀξιώσῃ πάντας ἡμᾶς ὁ Κύριος, ἵνα συγκατοικήσωμεν.
Ὁμοίως καὶ ὅσοι ἀκόμη συνέδραμον καὶ ἐβοήθησαν εἰς αὐτὸ τὸ ἔργον, εἴθε νὰ λάβωσι τὸν μισθὸν ἀπὸ τὸν ἐπουράνιον Βασιλέα μου. Ὅλους τοὺς ἁγίους Πατέρας τῆς Σκήτης μας εὐλαβῶς προσκυνῶ, τὸν διδάσκαλόν μου Γέροντα Ὀνούφριον καὶ τοὺς παραδελφούς μου Γέροντας Ἀκάκιον, Ἰάκωβον καὶ Καλλίνικον. Χαιρετισμοὺς καὶ εἰς τὸν διδάσκαλον Γαβριήλ. Προσκυνήματα καὶ εἰς τὸν Ἱερέα Ἀγαθάγγελον, ἀσπάζομαι τὴν δεξιάν του. Τὸν Ἱερέα Δοσίθεον μετὰ τοῦ Γέροντός του καὶ τῆς συνοδείας του προσκυνῶ, ὡς καὶ τὸν γείτονά μας Γέροντα Νεόφυτον μὲ τὴν συνοδείαν του. Ἀσπάζομαι ὁμοίως καὶ τὸν γείτονά μας Γέροντα Μιχαὴλ μὲ τὴν συνοδείαν του. Ταῦτα γράφω ὡς ἐν συντόμῳ, Πάτερ καὶ Πνευματικέ μου. Αὔριον λοιπὸν Παρασκευῇ, 28ῃ Ἀπριλίου, μέλλω νὰ κινήσω εἰς τὸν δρόμον τῆς ἀθλήσεως καὶ αἱ ἅγιαι εὐχαί σας εἴθε νὰ μὲ ἐνδυναμώσωσιν. Ἀμήν. Ἐλάχιστος ΑΚΑΚΙΟΣ Μοναχός».