Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ὁσίων καὶ Θεοφόρων Πατέρων ἡμῶν ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ τοῦ ρήτορος καὶ ΜΗΤΡΟΦΑΝΟΥΣ, τῶν ἐν τῷ Ἁγιωνύμῳ Ὄρει τοῦ Ἄθῳ ἀσκητικῶς διαλαψάντων καὶ ἡ ἐν τῇ μικρᾷ Σκήτῃ τῆς Ἁγίας Ἄννης κειμένων.

Ἀπόδειξις δὲ τούτου σαφὴς ἄχρι τοῦδε οἱ παρ’ αὐτοῦ ἁπλοποιηθέντες διάφοροι τῶν Πατέρων λόγοι, διασῳζόμενοι ἐν χειρογράφοις εἰς πολλὰς τοῦ Ὄρους Μονάς, καὶ αὕτη ἡ ἰδιόχειρος αὐτοῦ βίβλος, ἡ ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Σκήτης τῆς Ἁγίας Ἄννης εὑρισκομένη κοινῶς «Κουβαρᾶς» καλουμένη, εἰς τὰς ὁποίας βλέπομεν ἐπιγραφόμενον καὶ τὸν δοθέντα εἰς αὐτὸν τίτλον τοῦ Ρήτορος.

Προκόπτων καὶ αὐξάνων ὁ θεῖος Διονύσιος ἐν τῇ θύραθεν σοφίᾳ συνεπρόκοπτε καὶ συνηύξανεν ἀναμφιβόλως, ὡς σοφὸς καὶ νουνεχής, καὶ εἰς τὴν κατὰ Θεὸν φιλοσοφίαν, διότι ἤκουσε τοῦ ἱεροῦ Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου λέγοντος· «Τίς σοφὸς καὶ ἐπιστήμων ἐν ἡμῖν; δειξάτω ἐκ τῆς καλῆς ἀναστροφῆς τὰ ἔργα αὐτοῦ ἐν πραότητι σοφίας». Διὸ καὶ ἐφαίνετο, κατὰ τὸν Προφητάνακτα, ὡσεὶ δένδρον πεφυτευμένον παρὰ τὰς διεξόδους τῶν μυστικῶν ὑδάτων, ὅπερ ἔμελλε νὰ καρποφορήσῃ καὶ ἀποδώσῃ εἰς τὸν κατάλληλον καιρὸν τῆς αἰωνίου ζωῆς τοὺς ἡδυτάτους καρπούς.

Τοιοτοτρόπως πολιτευόμενος ὁ θεῖος Διονύσιος πρὸ τῆς τοῦ ἁγίου σχήματος περιβολῆς καὶ ρυθμίζων ἑαυτὸν μὲ τὴν κατὰ Θεὸν εὐσέβειαν, καθὼς τὰ μετὰ ταῦτα αὐτοῦ ἀποδεικνύουσι, προσέτι δὲ καὶ τὰς ἁγίας καὶ θεοπνεύστους Γραφὰς μελετῶν, ἐτρώθη ὅλως τοῦ θείου ἔρωτος καὶ ἔκρινε δικαίως, ὡς ὄντως σοφός, ν’ ἀφιερωθῇ ἐξ ὁλοκλήρου εἰς τὴν κατὰ Χριστὸν πολιτείαν, ἥτις ἀναβιβάζει τὸν ἄνθρωπον εἰς τὴν πρώτην αὐτοῦ ἀξίαν καὶ συνάπτει αὐτὸν μετὰ τοῦ Θεοῦ. Καταλιπὼν δὲ τὰ πάντα ὡς πρόσκαιρα καὶ ἀπατῶντα καὶ «τὸ τῆς ψυχῆς εὐγενὲς διαφθείροντα» ὡς ὁ Θεολόγος λέγει Γρηγόριος [7], ἀλλὰ καὶ ἑαυτὸν ἀπαρνησάμενος, κατὰ τὴν εὐαγγελικὴν ἐντολήν, προσῆλθε, μετὰ θερμοῦ ζήλου καὶ μεγάλης προθυμίας εἰς τὴν ἐν Κωνσταντινουπόλει ἱερὰν καὶ εὐαγῆ Μονὴν τοῦ Στουδίου, ἄρας τὸν ἐλαφρὸν καὶ χρηστὸν τοῦ Κυρίου ἡμῶν ζυγόν.

Ὅτι εἰς τὴν τοῦ Στουδίου περιώνυμον Μονὴν ἐγένετο Μοναχὸς ὁ θεῖος Διονύσιος μαρτυρεῖ τοῦτο αὐτὸς ὁ ἴδιος, ἐπιγράφων ἑαυτὸν εἰς τὰ παρ’ αὐτοῦ γραφέντα «Στουδίτην». Ἀλλ’ ἐνταῦθα ἂς μοὶ ἐπιτραπῇ μία παρέκβασις. Ἡ ἐν λόγῳ Μονὴ τοῦ Στουδίου φαίνεται ὅτι διετηρήθη ἀρκετὰ ἔτη μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Κωνσταντινουπόλεως, γενομένην κατὰ τὸ 1453, διατελοῦσα πάντως ἐν παρακμῇ. Διότι ὁ καθολικὸς αὐτῆς Ναὸς εἶχε μεταβληθῆ εἰς τουρκικὸν εὐκτήριον, μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1500-1550, ὡς μαρτυρεῖ τοῦτο σοφός τις, περιηγησάμενος τότε τὰ τοῦ Βυζαντίου καὶ τὴν λοιπὴν Ἀνατολὴν καὶ ἰδὼν αὐτόν [8].


Ὑποσημειώσεις

[1] Γεώργιος Ἀλεξανδρείας.

[2] Σειράχ, ηʹ 7-9

[3] Λόγος εἰς εἰς Ἅγιον Κυπριανόν.

[4] Kεφ. δʹ 14.

[5] Λόγος εἰς Πέτρον καὶ Παῦλον, καὶ εἰς Ἁγίους Πάντας.

[6] Νικήτας Πατρίκιος. Βίος Ἁγ. Ἀνδρέου Κρήτης.

[7] Λόγος εἰς Ἅγιον Κυπριανόν.

[8] Οὗτος ἐστὶν ό Γάλλος Πέτρος Γύλλιος, γεννηθεὶς ἐν Ἀμβιανῷ τῆς Γαλλίας ἐν ἔτει 1490 ἢ κατ’ ἄλλους 1495, καὶ ἀποβιώσας ἐν Ρώμῃ, τῷ 1550. (Βλ. «Ἡ Κωνσταντινούπολις» ὑπὸ Β. Σκαρλάτου, τόμος αʹ σελ. 306, ἀλλὰ καὶ προλεγόμενα τοῦ αὐτοῦ τόμου).

[9] Βλ. Μεγάλην Ἐγκυκλοπαίδειαν «Πυρσοῦ» ἐν λέξει Δαμασκηνός.

[10] Βλ. Ἑλληνικὸν Βίον Ἁγ. Θεοδώρου Στουδίτου, καὶ «Βυζαντινὸν ἑορτολόγιον» ὑπὸ Μ. Γεδεών, τῇ 29ῃ Αὐγούστου καὶ 11ῃ Νοεμβρίου. Ἤδη δὲ ἡ ἐν Κων/πόλει πάλαι ποτὲ διάσημος Μονὴ τοῦ Στουδίου σῴζεται μεταβεβλημένη εἰς τουρκικὸν τέμενος, ὑπὸ τὸ ὄνομα «Ἐμὶρ-Ἀχὼρ-Τζαμισί», μετασκευασθεῖσα πρὸς τοῦτο ὑπὸ τῶν Τούρκων. (Παπαρρηγόπουλος, τόμ. γʹ σελ. 147, ἔκδοσις Καρολίδου).

[11] Ἡ αὐτὴ ἐπιστολὴ ἐξεδόθη ὑπὸ Χ. Κτενᾶ ἐν τῷ ἔργῳ αὐτοῦ «Ἅπαντα τὰ ἐν Ἁγίῳ Ὄρει ἱερὰ καθιδρύματα… Ἀθῆναι 1935», σελ. 856 στοιχεῖον Θ.

[12] Ψαλμὸς μδʹ.

[13] Φιλοκαλὴς λόγος ἀσκητικός.

[14] Ἐπιστολὴ υβʹ.

[15] Ἐπιστολὴ αʹ.

[16] Ἑρμ. εἰς τὸν μδʹ ψαλμόν.

[17] Ματθ. κεφ. εʹ 14.

[18] Ἤδη καλεῖται Στρατονίκη, καὶ κεῖται ἐν τῇ ἐπαρχίᾳ Ἀρναίας Χαλκιδικῆς.

[19] Βλ. ὀπτασίαν.

[20] Λόγος εἰς ἀνδριάντας.

[21] Ἔν τισι χειρογράφοις γράφεται ὅτι ἐκοιμήθη τῇ 6ῃ Ὀκτωβρίου 1596 καὶ ἐνίοις 1602.

[22] Βλέπε τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Εὐδοκίμου τῇ εʹ (5ῃ) Ὀκτωβρίου, εἰς τόμον Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[23] Λόγος εἰς Ἁγίους Τεσσαράκοντα.

[24] Ματθ. ζʹ 21.

[25] Βίος Ὁσίου Πέτρου ὑπὸ Ἁγ. Γρηγορίου Θεσσαλονίκης.

[26] Ἐν ἔτει 1956 ἱδρύθη ἐν τῷ ἱερῷ Σπηλαίῳ τῶν Ὁσίων μικρὸς μέν, ἀλλὰ περικαλλὴς Ναὸς ἐπ’ ὀνόματί των, ἔνθα πλεῖστοι εὐσεβεῖς προσέρχονται ἐπικαλούμενοι τὴν χάριν τῶν Ἁγίων, καὶ ὅπου κατὰ τὴν 9ην Ἰουλίου τελεῖται ἐν παννυχίῳ ἀγρυπνίᾳ, ἡ μνήμη αὐτῶν, ἐν συρροῇ πολλῶν Μοναχῶν ἐκ τῶν πέριξ Σκητῶν καὶ Μονῶν.