Οὕτω λοιπὸν ἐχόντων τῶν πραγμάτων καὶ εἰς τὰ προεκτεθέντα πειθαρχῶν καὶ ἑπόμενος, καθῆκον ἐθεώρησα ἐπιβεβλημένον, ἵνα καὶ τῶν ἐνταῦθα ἀσκησάντων Ὁσίων Πατέρων τὴν μνήμην, Διονυσίου καὶ Μητροφάνους, δι’ ἐγκωμίων καὶ ᾀσμάτων ὡς οἷόν τε τιμήσω, καὶ τοῦ ἐναρέτου βίου αὐτῶν τὰς ἀρετὰς ἀμυδρῶς πως καὶ ἐν ἐπιτομῇ διηγηθῶ εἰς τοὺς φιλοσίους ἀδελφούς. «Οὐ θεμιτόν ἐστι, λέγει σοφός τις, οὔτε μὴν ὅσιον τὴν τῶν δικαίων καὶ ἁγίων ἀνδρῶν ἐπὶ γῆς πολιτείαν, καὶ Θεῷ διὰ καθαρότητα πλησιάζουσαν, βυθῷ λήθης καταβαπτίζεσθαι, ἢ τῷ μοδίῳ τῆς σιωπῆς ἐπὶ πολὺ κατακαλύπτεσθαι, ἀλλ’ ἐπὶ τὴν λυχνίαν φανερῶς τῆς διηγήσεως ἐπιτίθεσθαι· ὅπως ἐντεῦθεν τῶν καλῶν ἔργων φανερουμένων, ἡ πρὸς τὸν ἀγαθὸν Θεὸν ἄδιτος ἐξανατέλλῃ δόξα» [6]. Καὶ λέγω ἀμυδρῶς, διότι εἴτε ἐξ ἀμελείας τῶν προγενεστέρων καὶ συγχρόνων τῶν Ὁσίων δὲν διεσώθη εἰς ἡμᾶς ἐκτενές τι ὑπόμνημα τοῦ βίου αὐτῶν, ἢ καὶ συγγραφὲν ἀπωλέσθη, πλὴν ἐλαχίστων περὶ αὐτῶν σημειώσεων καὶ μαρτυριῶν σποράδην διασῳζομένων, ἐπὶ τῶν ὁποίων βασιζόμενος, καὶ τὴν θείαν χάριν εἰς ἀρωγὴν ἐπικαλεσάμενος, ἄρχομαι τῆς περὶ τούτων διηγήσεως.
Ἐγεννήθησαν οἱ δύο οὗτοι, νοητοὶ ἀστέρες οἱ τῆς ἰσαγγέλοι διαγωγῆς θιασῶται καὶ τῶν πάλαι Ὁσίων μιμηταὶ καὶ ὁμότροποι, οἱ τῆς οὐρανίου πόλεως πολῖται καὶ οἰκήτορες καὶ τῆς Ἁγίας Τριάδος θεράποντες, κατὰ τὰς ἀρχὰς τοῦ δεκάτου ἔκτου (16ου) αἰῶνος, ὡς δύο βλαστοὶ εὐθαλεῖς καὶ ἀμάραντοι ὄρπηκες, οἵτινες ἔμελλον νὰ καρποφορήσωσιν εἰς ἑκατὸν τῆς ἐναρέτου ζωῆς τοὺς γλυκυτάτους καρποὺς καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος τὰς χάριτας, ὡς τοῦτο μετὰ ταῦτα ἐμπράκτως ἀπεδείχθη. Ἄγνωστον τυγχάνει εἰς ἡμᾶς τὸ ὄνομα τῆς πατρίδος αὐτῶν ἢ καὶ ἂν ἐκ μιᾶς τοιαύτης ἀμφότεροι κατήγοντο, καίτοι περὶ τούτου πολλὰ ἠρευνήσαμεν, ἀλλ’ οὐδὲν ἐξηκριβώσαμεν. Ἴσως καὶ οὗτοι οἱ θεῖοι Πατέρες ἔπραξαν ὡς πολλοὶ τῶν Ὁσίων, οἵτινες ἀποβλέψαντες ἐξ ὁλοκλήρου εἰς τὴν οὐράνιον καὶ μόνιμον πατρίδα ἡμῶν, τὴν μητέρα πάντων, κατὰ Παῦλον, ἀπέκρυψαν τῆς ἐπιγείου καὶ προσκαίρου τοιαύτης τὸ ὄνομα.
Ἀνατραφέντες οὗτοι ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου ἠγάπησαν μᾶλλον πάντων τὴν εὐκοσμίαν τῶν σεμνῶν καὶ χρηστῶν ἠθῶν καὶ τὸν φόβον τοῦ Κυρίου, τὸν ὄντα κατὰ τὸν Παροιμιαστὴν πηγὴν ζωῆς. Τοσοῦτον δὲ ἐπεδόθησαν εἰς τὴν σπουδὴν καὶ μάθησιν τῶν ἱερῶν γραμμάτων καὶ τῆς λοιπῆς ἐγκυκλίου παιδείας, καὶ μάλιστα ὁ θεῖος Διονύσιος, ὥστε ἐντὸς ὀλίγου ἐγένετο κάτοχος πολλῶν γνώσεων καὶ πολὺς κατὰ τὴν ἔξω σοφίαν. Ἐξ οὗ καὶ προσεκτήσατο καὶ τὴν ἐπωνυμίαν τοῦ ρήτορος, παραμείνασαν ἔκτοτε εἰς αὐτὸν μέχρι τέλους τοῦ βίου.