Λόγος εἰς τὰ Ἅγια ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Ἐσηκώθη, λοιπὸν ὁ ἄρχων Νεεμὰν καὶ ἐπῆγεν εἰς τὴν θύραν τοῦ Προφήτου Ἐλισσαίου, καὶ ἐστάθη ἔξω, περιμένων νὰ ἐξέλθῃ ὁ Ἐλισσαῖος νὰ τὸν προϋπαντήσῃ. Ὁ δὲ Ἐλισσαῖος εἶπε πρὸς αὐτόν· «Πορεύθητι εἰς τὸν Ἰορδάνην ποταμόν, καὶ λούσου ἐκεῖ ἑπτὰ φοράς, ἐὰν θέλῃς νὰ καθαρισθῇς». Ὡς ἤκουσε τοῦτο ὁ Νεεμάν, ἐθυμώθη καὶ εἶπεν· «Ἐγὼ ἀνέμενον νὰ ἐξέλθῃ, νὰ μὲ εὐλογήσῃ εἰς τὸ πρόσωπον, νὰ ἰατρευθῶ, καὶ αὐτὸς μὲ στέλλει νὰ ὑπάγω εἰς τὸν Ἰορδάνην ποταμὸν νὰ λουσθῶ; μήπως δὲν εἶναι καὶ ἀλλοῦ ποταμοὶ καλλίτεροι; Δὲν εἶναι ὁ Ἀρβανᾶς καὶ ὁ Φαρφάρ, οἱ δύο ποταμοὶ τῆς Δαμασκοῦ, καλλίτεροι ἀπὸ τὸν Ἰορδάνην; ὑπάγω ἐκεῖ νὰ λουσθῶ». Καὶ ἐκίνησε νὰ ὑπάγῃ εἰς τὸν τόπον του. Λέγουν πρὸς αὐτὸν οἱ ὑπηρέται του· «Ἴδε μέγαν λόγον σοῦ εἶπεν ὁ Προφήτης, καὶ δὲν τὸν ἔκαμες! Τί εἶναι αὐτό; Ὕπαγε νὰ λουσθῇς, τί ἔχεις νὰ πάθῃς μὲ τοῦτο;». Ἐπῆγε λοιπὸν καὶ ἐλούσθη ἑπτὰ φοράς, καὶ παρευθὺς ἐκαθαρίσθη, καὶ ἔγινε τὸ πρόσωπόν του τρυφερὸν ὡς μικροῦ παιδίου. Τότε ἐγύρισεν ὀπίσω καὶ ἐπῆγεν εἰς τὴν οἰκίαν τοῦ Ἐλισσαίου, καὶ ἔδωκεν εἰς αὐτὸν ἀπὸ τὸν ἄργυρον, αὐτὸς δὲ δὲν τὸν ἐδέχθη. Αὐτὸ εἶναι τὸ τρίτον θαῦμα ὅπερ ἔγινεν εἰς τὸν Ἰορδάνην.

Τέταρτον θαῦμα ἦτο τὸ ἑξῆς: Εἰς τὸν καιρὸν, τοῦ Ἐλισσαίου τοῦ Προφήτου μετέβησάν τινες εἰς τὴν ὄχθην τοῦ Ἰορδάνου ποταμοῦ νὰ κόψωσι ξύλα, μεταξὺ αὐτῶν δὲ ἐπῆγε καὶ ὁ Ἐλισσαῖος. Ἐκεῖ, κόπτοντες τὰ ξύλα, ἔπεσέ τινος ἀπὸ τὴν λαβήν του εἰς τὸν ποταμὸν ὁ πέλεκυς, καὶ ἐφώναζεν ἐν μέσῳ αὐτῶν. Λαμβάνει τότε ὁ Ἐλισσαῖος τὴν λαβὴν καὶ ἐτοποθέτησεν αὐτὴν εἰς τὸ χεῖλος τοῦ ποταμοῦ, καὶ εἶπε· «Δεῖξον θαῦμα, Θεέ μου». Καὶ παρευθὺς ἀνεπήδησεν ὁ πέλεκυς καὶ εἰσῆλθεν εἰς τὸ μέσον τῆς λαβῆς καὶ ἐγένετο ὡς σταυρός. Αὐτὸ τὸ θαῦμα ἦτο προεικόνισμα τοῦ ἁγίου Βαπτίσματος καὶ τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, καθὼς τὸ λέγει καὶ ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ μελῳδὸς εἰς ἓν Τροπάριον τῆς Ὑψώσεως. «Ὁ βυθῷ κολπωσάμενος, τέμνουσαν ἀνέδωκεν Ἰορδάνης ξύλῳ τῷ Σταυρῷ καὶ τῷ Βαπτίσματι, τὴν τομὴν τῆς πλάνης τεκμαιρόμενος», ἤτοι ὁ Ἰορδάνης ποταμός, ὅστις ἐδέχθη εἰς τὰ ὕδατά του τὸν σίδηρον, ὅστις ἔκοπτε, πάλιν τὸν ἔδωκεν ὀπίσω εἰς τὸ ξύλον του, καὶ ἐσημείωσεν, ὅτι ὅπως μὲ τὸν πέλεκυν ἔκοπτον τὰ ξύλα, οὕτω ἐκόπη μὲ τὴν δύναμιν τοῦ Σταυροῦ καὶ τοῦ ἁγίου Βαπτίσματος ἡ πλάνη τῶν Ἑλλήνων ἡ πολύθεος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ δὲ δύναμις ἐκείνων, οἵτινες κατέπεσον εἰς τὰ καταχθόνια, συνετρίβη μὲ τὴν κάθοδον τοῦ Κυρίου εἰς τὸν Ἅδην μετὰ τὴν σταύρωσιν, ἀφ’ ὅτου ἀναστὰς συνεξανέστησε καὶ ἅπαν τὸ γένος τῶν ἀνθρώπων.