Τῇ ΚΖ’ (27ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἡ ἀνακομιδὴ τοῦ λειψάνου τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ.

ὅτι δὲν ἀνεστήθη, ἀλλ’ οἱ Μαθηταί του τὸν ἔκλεψαν; ἐνθυμήθητι δὲ πάλιν τοὺς Ἀποστόλους τοῦ Κυρίου, ὅτι εἰς τὴν ἀρχὴν τοῦ Εὐαγγελίου ἐξεδιώκοντο ἐκ παντὸς τόπου καὶ ὅτι ἐκρύπτοντο εἰς τὰς πόλεις, καὶ ὁ μὲν Παῦλος ἦτο κεκρυμμένος εἰς τὴν πορφυροπώλιδα γυναῖκα, ὁ δὲ Πέτρος εἰς τὸν Σίμωνα τὸν σκυτοτόμον καὶ δὲν εἶχον τελείως παρρησίαν εἰς τοὺς πλουσίους· ὕστερον ὅμως ὅλα ἔγιναν εὔκολα εἰς αὐτούς· οὕτω καὶ σύ, ἀδελφέ, μὴ λυπῆσαι, ἂν τώρα συμβαίνωσι λυπηρά, διότι ὕστερον θὰ ἐπακολουθήσωσι τὰ χαροποιά. Ἤκουσα δὲ καὶ διὰ τὸν φλύαρον ἐκεῖνον Ἀρσάκιον [4], τὸν ὁποῖον ἐκάθισεν ἡ βασίλισσα Πατριάρχην εἰς τὸν θρόνον μου, ὅτι καθ’ ὑπερβολὴν ἔθλιψε τοὺς ἀδελφοὺς καὶ τὰς Παρθένους, οἵτινες μὲ ὑπερησπίζοντο καὶ δὲν ἠθέλησαν νὰ συγκοινωνήσωσι μὲ αὐτόν, ἐκ τῶν ὀποίων πολλοὶ καὶ ἀπέθανον ἐν τῇ φυλακῇ δι’ ἀγάπην μου. Ἐκεῖνος, λέγω, ὁ προβατόσχημος λύκος, ὁ ὁποῖος ἔχει μὲν σχῆμα Ἐπισκόπου, εἶναι δὲ μοιχὸς κατ’ ἀλήθειαν, διότι καθὼς ἡ γυνὴ ὀνομάζεται μοιχαλίς, ὅταν, ζῶντος τοῦ ἀνδρός της, λάβῃ ἄλλον ἄνδρα, οὕτω αὐτὸς εἶναι μοιχὸς οὐχὶ κατὰ σάρκα, ἀλλὰ κατὰ πνεῦμα, ἐπειδή, ζῶντος ἐμοῦ τοῦ Ἐπισκόπου τῆς Κωνσταντινουπόλεως, αὐτὸς ἥρπασε τὸν θρόνον μου.

Ταῦτά σοι, ἀδελφὲ Κυριακέ, γράφομεν ἀπὸ τὴν Κουκουσόν, ὅπου ἐξωρίσθημεν κατὰ προσταγὴν τῆς βασιλίσσης. Πολλαὶ δὲ θλίψεις καὶ πειρασμοί μοι ἠκολούθησαν καθ’ ὁδόν, ἀλλ’ ὅμως δι’ αὐτὰ δὲν ἐφρόντισα. Ὅταν δὲ ἤλθομεν εἰς τὴν χώραν τῶν Καππαδοκῶν καὶ εἰς τὴν Ταυροκιλικίαν, χοροὶ Ἁγίων Πατέρων μᾶς προϋπήντων ἀλλὰ καὶ πλῆθος Μοναχῶν καὶ Παρθένων, οἵτινες ἔχυνον βρύσεις δακρύων ἀπὸ τοὺς ὀφθαλμούς των καὶ ἔκλαιον ἀπαρηγόρητα, βλέποντες ἡμᾶς ὅτι ἐφερόμεθα εἰς τὴν ἐξορίαν καὶ ἔλεγον πρὸς ἀλλήλους ὅτι συμφερώτερον ἦτο εἰς τὸν κόσμον νὰ σβεσθῇ ὁ ἥλιος ἢ νὰ σιωπήσῃ τὸ στόμα τοῦ Ἰωάννου. Οἱ λόγοι οὗτοι μὲ ἐτάραξαν καὶ μὲ ἐλύπησαν, ἀδελφέ, περισσότερον, ἀφ’ ὅσον ὅλα τὰ δεινὰ τὰ ὁποῖα ἔπαθον, ἐπειδὴ καὶ ἔβλεπον ὅλους κλαίοντας· διὰ δὲ τὰ ἄλλα, ὅσα μοι συνέβησαν, οὐδόλως ἐφρόντισα. Κατὰ πολλὰ δὲ μᾶς περιεποιήθη καὶ ὁ Ἐπίσκοπος ταύτης τῆς πόλεως, καὶ πολλὴν ἀγάπην ἔδειξεν εἰς ἡμᾶς, ὥστε ἐὰν ἦτο δυνατὸν καὶ ἐὰν δὲν ἐφυλάττομεν τοὺς ὅρους καὶ Κανόνας, τοὺς μὴ συγχωροῦντας νὰ γίνωνται μεταθέσεις Ἐπισκόπων καὶ νὰ μὴ εἶναι δύο Ἐπίσκοποι ἐν μιᾷ καὶ τῇ αὐτῇ Ἐπισκοπῇ, βεβαίως ἤθελε δώσει καὶ τὸν θρόνον του εἰς ἡμᾶς. Δέομαι λοιπὸν καὶ ἀντιβολῶ, ἀπόρριψον, ἀδελφέ, τὴν λύπην καὶ ἀθυμίαν ἀπὸ τῆς ψυχῆς σου καὶ ἐνθυμοῦ καὶ ἡμᾶς εἰς τὰς πρὸς Θεὸν ἱκεσίας σου.

        

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ μετάφρασιν τοῦ Ἱεροῦ Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου.

[2] Βύσσος εἶναι λινάρι λευκότατον καὶ λεπτότατον, ἀπὸ τὸ ὁποῖον ὑφαίνονται τὰ λεπτότατα καὶ λευκότατα ἱμάτια, ἅπερ φοροῦσιν οἱ πλούσιοι ἐν τῷ καιρῷ τοῦ θέρους.

[3] Σημειοῦμεν ἐνταῦθα, ὅτι ὁ μὲν Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης ἐφανέρωσε διὰ ποῖον σκοπὸν ἐζήτησαν οἱ Ἰουδαῖοι νὰ συντριβῶσι τὰ σκέλη, τόσον τοῦ Κυρίου, ὅσον καὶ τῶν λῃστῶν· ἵνα ἀποθάνωσι τουτέστι ταχύτερον καὶ καταβιβασθῶσιν ἀπὸ τοὺς σταυροὺς καὶ ἀφαιρεθῶσιν ἐκ τοῦ μέσου διὰ τῆς ἐνταφιάσεως, ἵνα μὴ μένωσιν ἐπὶ τοῦ σταυροῦ ἐν τοιαύτῃ μεγάλῃ ἑορτῇ τοῦ Πάσχα, διότι τί λέγει; «Οἱ οὖν Ἰουδαῖοι ἵνα μὴ μείνῃ ἐπὶ τοῦ Σταυροῦ τὰ σώματα ἐν τῷ Σαββάτῳ, ἐπεὶ παρασκευὴ ἦν (ἦν γὰρ μεγάλη ἡ ἡμέρα ἐκείνη τοῦ Σαββάτου), ἠρώτησαν τὸν Πιλάτον, ἵνα κατεαγῶσιν αὐτῶν τὰ σκέλη καὶ ἀρθῶσιν. Ἦλθον οὖν οἱ στρατιῶται καὶ τοῦ μὲν πρώτου κατέαξαν τὰ σκέλη καὶ τοῦ ἄλλου τοῦ συσταυρωθέντος αὐτῷ»· (δῆλον δὲ ὅτι καὶ κατεβίβασαν αὐτοὺς ἀπὸ τοὺς Σταυροὺς καὶ ἐνεταφίασαν (Ἰωαν. ιθ’ 31). Ὁ θεῖος Χρυσόστομος λοιπὸν ἀκολουθῶν τὸν σκοπὸν τοῦτον τῶν Ἰουδαίων, ὑπέλαβεν ὅτι καθὼς οἱ στρατιῶται κατεβίβασαν τῶν λῃστῶν τὰ σώματα ἀπὸ τοὺς Σταυρούς, οὕτω κατεβίβασαν καὶ τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου ἀπὸ τὸν Σταυρόν· καὶ διὰ τοῦτο λέγει ἐδῶ, ὅτι οἱ Ἰουδαῖοι αὐτοὶ κατεβίβασαν τὸν Κύριον ἀπὸ τὸν Σταυρόν. Ἐπειδὴ ὅμως δὲν ἐδήλωσε τοῦτο ρητῶς ὁ Εὐαγγελιστής, μάλιστα δὲ λέγει παρακατιών, ὅτι «Μετὰ ταῦτα ἠρώτησε τὸν Πιλάτον ὁ Ἰωσὴφ ὁ ἀπὸ Ἀριμαθαίας ἵνα ... ἄρῃ (ὃ δηλοῖ ἵνα σηκώσῃ ἐκ τοῦ μέσου καθὼς ἀνωτέρω ἡρμηνεύθη καὶ τὸ ἀρθῶσι) τὸ σῶμα τοῦ Ἰησοῦ καὶ ἐπέτρεψεν ὁ Πιλάτος» (κεφ. ιθ’ 38)· καὶ ἴσως ἕως οὗ ὁ στρατιώτης νὰ νύξῃ αὐτοῦ τὴν πλευρὰν καὶ νὰ ρεύσῃ ἐξ αὐτῆς αἷμα καὶ ὕδωρ, παρῆλθεν ἐν τῷ μεταξὺ χρονικόν τι διάστημα, μεθ’ ὃ ὑπῆγεν ὁ Ἰωσὴφ καὶ ἐζήτησε νὰ καταβιβάσῃ ἀπὸ τὸν Σταυρὸν τὸ σῶμα τοῦ τεθανατωμένου Σωτῆρος. Μαρτυροῦσι δὲ τοῦτο συμφώνως καὶ οἱ δύο Εὐαγγελισταί, ὅ τε Μάρκος καὶ ὁ Λουκᾶς διότι ὁ μὲν Μάρκος λέγει περὶ τοῦ Ἰωσήφ. «Καὶ ἀγοράσας σινδόνα καὶ καθελὼν αὐτόν, ἐνείλησε τῇ σινδόνι». (Μάρ. ιϛ’ 46) ὁ δὲ Λουκᾶς «Καὶ καθελὼν αὐτό, ἐνετύλιξεν αὐτὸ σινδόνι» (Λουκ. κγ’ 53).

[4] Ὅρα περὶ τοῦ Ἀρσακίου τούτου εἰς τὴν ἑνδεκάτην τοῦ Ὀκτωβρίου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ι’).