Τῇ ΚΖ’ (27ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἡ ἀνακομιδὴ τοῦ λειψάνου τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ.

εἰς τὴν ἄλλην, οὐδεὶς θέλει μᾶς ἐμποδίσει τοῦ νὰ συναντηθῶμεν καὶ νὰ συζῶμεν ὁμοῦ. Τότε δὲ θέλομεν ἴδει καὶ ἐκείνους οἱ ὁποῖοι μᾶς ἐξώρισαν, καθὼς καὶ ὁ Λάζαρος εἶδε τὸν πλούσιον καὶ οἱ Μάρτυρες θὰ ἴδωσι τοὺς τυράννους, οἵτινες τοὺς ἐμαρτύρησαν.

Διὰ τοῦτο λοιπὸν μὴ λυπῆσαι, ἀγαπητὲ ἀδελφέ, ἀλλ’ ἐνθυμοῦ τὸν Προφήτην Ἠσαΐαν λέγοντα· «Μὴ φοβεῖσθε ὀνειδισμὸν ἀνθρώπων, καὶ τῷ φαυλισμῷ αὐτῶν μὴ ἡττᾶσθε· ὡς γὰρ ἱμάτιον βρωθήσεται ὑπὸ χρόνου καὶ ὡς ἔρια βρωθήσεται ὑπὸ σητός». (Ἠσ. να’ 7-8). Συλλογίσθητι δὲ καὶ τὸν Δεσπότην ἡμῶν Χριστόν, ὅτι ἐν τοῖς σπαργάνοις ἔτι ὢν ἐδιώκετο καὶ εἰς τὴν βάρβαρον γῆν τῶν Αἰγυπτίων ἀπερρίπτετο —ποῖος; ἐκεῖνος ὅστις κρατεῖ τὸν κόσμον εἰς τὰς χεῖράς του καὶ διατί; ἵνα γίνῃ τύπος εἰς ἡμᾶς καὶ παράδειγμα, τοῦ νὰ μὴ παραπονώμεθα καὶ νὰ γογγύζωμεν εἰς τοὺς πειρασμούς. Ἐνθυμήθητι δέ, πρὸς χάριν μου, καὶ τὸ πάθος τοῦ Σωτῆρος καὶ πόσας ὕβρεις ὁ Δεσπότης τῶν ἁπάντων ὑπέμεινε δι’ ἡμᾶς· διότι ἄλλοι μὲν τῶν Ἰουδαίων ὠνόμαζον αὐτὸν Σαμαρείτην καὶ οἰνοπότην, ἄλλοι δὲ δαιμονισμένον καὶ ψευδοπροφήτην· διότι ἔλεγον, ὅτι «Ἰδοὺ ἄνθρωπος φάγος καὶ οἰνοπότης» (Λουκ. ζ’ 34) καὶ «Ἐν τῷ ἄρχοντι τῶν δαιμονίων ἐκβάλλει τὰ δαιμόνια». (Ματθ. θ’ 34).

Τί δὲ νὰ σοὶ λέγω, πῶς ὑπῆγαν, ὢ τοῦ θᾳύμᾳτος! νὰ κατακρημνίσωσιν αὐτόν; καὶ πῶς εἰς τὸ πρόσωπον αὐτὸν ἔπτυον; καὶ ραπίσματα τῷ ἔδιδον; τί νὰ σοὶ λέγω; πῶς ἐπότιζον αὐτὸν χολὴν καὶ μὲ τὸν κάλαμον ἔτυπτον τὴν παναγίαν του κεφαλὴν καὶ ἐνέδυον αὐτὸν μὲ ἐμπαικτικὴν χλαμύδα; τὶ νὰ σοὶ λέγω, πῶς μὲ ἀκάνθας ἐστεφάνωνον αὐτὸν καὶ ἐγονάτιζον ἔμπροσθέν του, ἐμπαίζοντες καὶ πᾶν εἶδος χλεύης κατ’ αὐτοῦ ἐκτοξεύοντες; τί νὰ σοὶ λέγω, πῶς ἔφερον αὐτὸν εἰς τὸ Πάθος καὶ εἰς τὸν Σταυρόν, γυμνὸν καὶ κατάκριτον, οἱ αἱμοβόροι ἐκεῖνοι σκύλοι; καὶ πῶς ὅλοι οἱ Μαθηταί του τὸν ἐγκατέλιπον; διότι ὁ μὲν Πέτρος τὸν ἠρνήθη, ὁ δὲ Ἰούδας τὸν ἐπρόδωκεν, οἱ δὲ ἐπίλοιποι ἔφυγον, καὶ μόνος λοιπὸν ἵστατο γυμνὸς ἐν τῷ μέσῳ τῶν ὄχλων ἐκείνων (διότι ἑορτὴ τοῦ Πάσχα ἦτο τότε, ἡ ὁποία συνήθροιζεν ὅλους τοὺς Ἰουδαίους εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα ἵνα ἑορτάσωσιν)· ἢ τί νὰ σοὶ λέγω πῶς ἐσταύρωσαν αὐτὸν ὡς πονηρὸν ἀνὰ μέσον δύο ληστῶν; τί δὲ νὰ σοὶ διηγῶμαι, πῶς ὁ Κύριος ἔμενεν ἄταφος ὅταν τὸν κατεβίβασαν ἀπὸ τοῦ Σταυροῦ, ἕως οὗ ἦλθεν Ἰωσὴφ ὁ ἀπὸ Ἀριμαθαίας καὶ ἐζήτησεν αὐτὸν ἵνα τὸν θάψῃ; [3] καὶ πῶς τὸν ἐσυκοφάντησαν,


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ μετάφρασιν τοῦ Ἱεροῦ Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου.

[2] Βύσσος εἶναι λινάρι λευκότατον καὶ λεπτότατον, ἀπὸ τὸ ὁποῖον ὑφαίνονται τὰ λεπτότατα καὶ λευκότατα ἱμάτια, ἅπερ φοροῦσιν οἱ πλούσιοι ἐν τῷ καιρῷ τοῦ θέρους.

[3] Σημειοῦμεν ἐνταῦθα, ὅτι ὁ μὲν Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης ἐφανέρωσε διὰ ποῖον σκοπὸν ἐζήτησαν οἱ Ἰουδαῖοι νὰ συντριβῶσι τὰ σκέλη, τόσον τοῦ Κυρίου, ὅσον καὶ τῶν λῃστῶν· ἵνα ἀποθάνωσι τουτέστι ταχύτερον καὶ καταβιβασθῶσιν ἀπὸ τοὺς σταυροὺς καὶ ἀφαιρεθῶσιν ἐκ τοῦ μέσου διὰ τῆς ἐνταφιάσεως, ἵνα μὴ μένωσιν ἐπὶ τοῦ σταυροῦ ἐν τοιαύτῃ μεγάλῃ ἑορτῇ τοῦ Πάσχα, διότι τί λέγει; «Οἱ οὖν Ἰουδαῖοι ἵνα μὴ μείνῃ ἐπὶ τοῦ Σταυροῦ τὰ σώματα ἐν τῷ Σαββάτῳ, ἐπεὶ παρασκευὴ ἦν (ἦν γὰρ μεγάλη ἡ ἡμέρα ἐκείνη τοῦ Σαββάτου), ἠρώτησαν τὸν Πιλάτον, ἵνα κατεαγῶσιν αὐτῶν τὰ σκέλη καὶ ἀρθῶσιν. Ἦλθον οὖν οἱ στρατιῶται καὶ τοῦ μὲν πρώτου κατέαξαν τὰ σκέλη καὶ τοῦ ἄλλου τοῦ συσταυρωθέντος αὐτῷ»· (δῆλον δὲ ὅτι καὶ κατεβίβασαν αὐτοὺς ἀπὸ τοὺς Σταυροὺς καὶ ἐνεταφίασαν (Ἰωαν. ιθ’ 31). Ὁ θεῖος Χρυσόστομος λοιπὸν ἀκολουθῶν τὸν σκοπὸν τοῦτον τῶν Ἰουδαίων, ὑπέλαβεν ὅτι καθὼς οἱ στρατιῶται κατεβίβασαν τῶν λῃστῶν τὰ σώματα ἀπὸ τοὺς Σταυρούς, οὕτω κατεβίβασαν καὶ τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου ἀπὸ τὸν Σταυρόν· καὶ διὰ τοῦτο λέγει ἐδῶ, ὅτι οἱ Ἰουδαῖοι αὐτοὶ κατεβίβασαν τὸν Κύριον ἀπὸ τὸν Σταυρόν. Ἐπειδὴ ὅμως δὲν ἐδήλωσε τοῦτο ρητῶς ὁ Εὐαγγελιστής, μάλιστα δὲ λέγει παρακατιών, ὅτι «Μετὰ ταῦτα ἠρώτησε τὸν Πιλάτον ὁ Ἰωσὴφ ὁ ἀπὸ Ἀριμαθαίας ἵνα ... ἄρῃ (ὃ δηλοῖ ἵνα σηκώσῃ ἐκ τοῦ μέσου καθὼς ἀνωτέρω ἡρμηνεύθη καὶ τὸ ἀρθῶσι) τὸ σῶμα τοῦ Ἰησοῦ καὶ ἐπέτρεψεν ὁ Πιλάτος» (κεφ. ιθ’ 38)· καὶ ἴσως ἕως οὗ ὁ στρατιώτης νὰ νύξῃ αὐτοῦ τὴν πλευρὰν καὶ νὰ ρεύσῃ ἐξ αὐτῆς αἷμα καὶ ὕδωρ, παρῆλθεν ἐν τῷ μεταξὺ χρονικόν τι διάστημα, μεθ’ ὃ ὑπῆγεν ὁ Ἰωσὴφ καὶ ἐζήτησε νὰ καταβιβάσῃ ἀπὸ τὸν Σταυρὸν τὸ σῶμα τοῦ τεθανατωμένου Σωτῆρος. Μαρτυροῦσι δὲ τοῦτο συμφώνως καὶ οἱ δύο Εὐαγγελισταί, ὅ τε Μάρκος καὶ ὁ Λουκᾶς διότι ὁ μὲν Μάρκος λέγει περὶ τοῦ Ἰωσήφ. «Καὶ ἀγοράσας σινδόνα καὶ καθελὼν αὐτόν, ἐνείλησε τῇ σινδόνι». (Μάρ. ιϛ’ 46) ὁ δὲ Λουκᾶς «Καὶ καθελὼν αὐτό, ἐνετύλιξεν αὐτὸ σινδόνι» (Λουκ. κγ’ 53).

[4] Ὅρα περὶ τοῦ Ἀρσακίου τούτου εἰς τὴν ἑνδεκάτην τοῦ Ὀκτωβρίου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ι’).