Τῇ ΚΕ’ (25ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Θεολόγου.

Ἀφοῦ δὲ ὁ βασιλεὺς Θεοδόσιος ἐνίκησε τοὺς ἐχθρούς του καὶ ὑποτάξας αὐτοὺς τοὺς ὑπεχρέωσε νὰ τοῦ δίδουν ὡρισμένον φόρον, ἐπέστρεψε νικητὴς καὶ τροπαιοῦχος εἰς τὰ βασίλεια. Τότε ἐτίμησε πολὺ τὸν Ἀρχιερέα Γρηγόριον, συνοδεύσας δὲ αὐτὸν μὲ τοὺς δορυφόρους του καὶ ὅλην τὴν Σύγκλητον τὸν ἐπῆγεν εἰς Ἐκκλησίαν καὶ κάμνων εἰς αὐτὸν μεγάλην φήμην τὸν ηὐχαρίστησε διὰ τοὺς πολλοὺς κόπους καὶ τὴν κακοπάθειαν ποὺ ὑπέμεινεν ἀπὸ τοὺς κακόφρονας διὰ τὴν εὐσέβειαν. Ἀφοῦ λοιπὸν τὸν ἐνεκωμίασεν, ὡς ἔπρεπε, τοῦ ἔδωκεν εἰς τὰς χεῖρας τὴν ἀρχιερατικὴν ράβδον καὶ ἐφίλησεν ὁ εἷς τοῦ ἄλλου τὴν δεξιάν, καὶ λέγει πρὸς αὐτὸν ὁ ἀοίδιμος· «Ὁ Θεὸς διὰ τῆς ἰδικῆς μας χειρὸς σοῦ δίδει τὴν Ἐκκλησίαν του καὶ σοῦ παραδίδω καὶ ἐγὼ τὸν ἱερὸν θρόνον νὰ τὸν κυβερνᾷς ὡς ἔμπειρος». Ὁ δὲ Ἅγιος περιχαρὴς γενόμενος ἐφίλησε τὸν βασιλέα καὶ τὸν εὐχήθηκε.

Ταῦτα οἱ Ἀρειανοὶ βλέποντες ἐφθόνησαν πολλὰ διὰ τὴν τιμὴν τὴν ὁποίαν ἔκαμεν ὁ βασιλεὺς εἰς τὸν Ἅγιον καὶ ἀνεζήτουν καιρὸν ἐπιτήδειον νὰ θανατώσουν αὐτόν, διὰ νὰ μὴ τὸν ἔχουν ἀντίδικον· ἐπλήρωσαν ὅθεν οἱ ἄνομοι ἕνα νέον νὰ φονεύσῃ τὸν Ἅγιον ἀπόκρυφα, διὰ νὰ μὴ γίνῃ εἰς τὸν λαὸν σύγχυσις· οὗτος ἐδοκίμασε νὰ τελέσῃ τοιαύτην παρανομίαν καὶ δὲν ἠδυνήθη, διότι ὁ Θεός, ὅστις ἐφύλαττε τὸν δοῦλόν του, τὸν ἠμπόδισεν· ὅθεν ὁ νέος ἠννόησε τὴν θείαν θαυματουργίαν καὶ φοβούμενος τὴν φοβερὰν ἀνταπόδοσιν, μετενόησεν ἐκ καρδίας τὸ πταίσιμον καὶ πηγαίνων εἰς τὸν Ἅγιον ἔπεσεν εἰς τοὺς πόδας αὐτοῦ, μετὰ δακρύων ζητῶν συγχώρησιν· καὶ ἐρωτῶν αὐτὸν ὁ Ἅγιος τί ἔκαμε, δὲν ἠδύνατο νὰ ἀπαντήσῃ ἀπὸ τὰ δάκρυα. Τότε τοῦ λέγει εἷς κληρικός, ὅστις ἤξευρε τὴν ὑπόθεσιν· «Αὐτὸς εἶναι ὁ φονεύς, ὅστις ἀκούμβησε τὸ σπαθὶ εἰς τὸ στῆθός σου νὰ σὲ θανατώσῃ, καθὼς οἱ ἐχθροί μας τοῦ παρήγγειλαν, ἀλλὰ ὁ Χριστὸς σὲ ἐφύλαξε· τώρα λοιπὸν μετανοεῖ διὰ τὴν ἁμαρτίαν του καὶ σοῦ ζητεῖ συγχώρησιν». Τότε παρευθὺς ὁ χριστομίμητος Γρηγόριος ἐνηγκαλίσθη τὸν ἐχθρόν του, λέγων· «Ὁ Δεσπότης Χριστός, ὅστις ἐφύλαξεν ἐμέ, τέκνον μου, αὐτὸς νὰ συγχωρήσῃ καὶ τὸ ἰδικόν σου πταίσιμον μόνον ἄφες τὴν αἵρεσιν καὶ πρόσελθε εἰς τὴν ὀρθὴν ὁμολογίαν νὰ δουλεύῃς εἰς τὸν Χριστὸν μὲ καθαρὰν συνείδησιν». Ὡς ἤκουσεν ἡ πόλις ὅλη τὴν τοιαύτην ἀνεξικακίαν τοῦ Ἁγίου, τὸν ἠγάπησαν ἔτι περισσότερον.

Εἰς ἐκείνους τοὺς χρόνους ἀπὸ ὅλον τὸν κόσμον μὲ πρόσταγμα βασιλικὸν συνηθροίσθη εἰς τὴν βασιλεύουσαν τῶν πόλεων, τὴν Κωνσταντινούπολιν, ἡ Ἁγία καὶ Οἰκουμενικὴ Β’ Σύνοδος ἐναντίον Μακεδονίου τοῦ Πνευματομάχου, ὅστις τὴν


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Ναζιανζὸς ἐρειπωθεῖσα δὲν ὑπάρχει σήμερον. Τὴν θέσιν αὐτῆς τοποθετοῦν οἱ σημερινοὶ ἀρχαιολόγοι παρὰ τὸ τουρκικὸν χωρίον Ἐϋράν-Σεχὶρ ἢ παρὰ τὸ χωρίον Μιμὶ-σοῦ.

[2] Παρθενικὸν πέλαγος ἴσως νοεῖται ἡ μεταξὺ Αἰγύπτου καὶ Κρήτης θάλασσα, διότι ἐξ Ἀλεξανδρείας ὁ Γρηγόριος ἦλθεν εἰς Ἀθήνας.

[3] Τούτου ἕνεκεν καὶ Ἀλέξιος ὁ Ἀνθωρὸς ἐστιχούργησεν εἰς αὐτὸν ταῦτα: «Ὡς ἄλλος ἀστὴρ, ἀπλανὴς σελασφόρος ἡμᾶς πορθμεύεις μυσταγωγίαις, πάτερ, πρὸς ἡλιακὴν Τριάδος φωταυγίαν, Γρηγόριε μέγιστε, πυρίπνουν στόμα».

[4] Τοῦτο τὸ σημεῖον ἔγινεν εἰς τὸν Ἅγιον ἐξ αὐτῆς τῆς αἰτίας. Ὅτε ὁ θεῖος πατὴρ ἦτο παιδίον μικρόν, ἔκοψεν ἕνα κλῶνον ἀπὸ φυτὸν λυγαρίας, ἔπειτα ἔστρεψεν αὐτὸν καὶ ἐσχημάτισε δι’ αὐτοῦ κύκλον· ἀπολυθεὶς δὲ ὁ κλῶνος, ἐκτύπησε δυνατὰ τὸ ἄκρον τοῦ δεξιοῦ ὀφθαλμοῦ του καὶ ἐπλήγωσεν αὐτόν. Ὅθεν τὸ σημεῖον τῆς πληγῆς ἐφαίνετο εἰς τὸν ὀφθαλμόν του, ἕως οὗ ἐτελεύτησε. Παρετήρησαν δέ τινες, ὅτι τὸ σημεῖον αὐτὸ φαίνεται ἔτι καὶ εἰς τὴν ἁγίαν κάραν τοῦ θείου πατρός, τὴν εὑρισκομένην εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Βατοπαιδίου. Τοῦτο διηγεῖται μόνος του ὁ Ἅγιος διὰ στίχων ἡρωϊκῶν εἰς τὰ καθ’ ἑαυτὸν ἔπη.

Χαρίεν εἶναι τὸ θαῦμα, ὅπερ ἐποίησεν ὁ Θεολόγος οὗτος Γρηγόριος, τὸ ὁποῖον γράφει ὁ Δοσίθεος ἐν σελ. 679 τῆς Δωδεκαβίβλου, Μιχαὴλ ὁ Τραυλός, ὅτε ἔλαβε τὴν βασιλείαν, ἐν ἔτει ωκ’820), εὐνούχισεν ἓν παιδίον τοῦ προκατόχου του βασιλέως Λέοντος τοῦ Ἀρμενίου τὸ νεώτερον, τὸ ὁποῖον ἔζησε μέν, εὐνουχισθὲν ἐκρατήθη ὅμως ἡ φωνή του. Ὅθεν ἔκλαιεν ἔμπροσθεν τῆς εἰκόνος τοῦ Θεολόγου Γρηγορίου παρακαλοῦν τὸν Ἅγιον νὰ δώσῃ εἰς αὐτὸ τὴν προτέραν φωνήν· τὴν νύκτα δὲ εἶδε, κατὰ τὸν Ζωναρᾶν, ἐν ὁράματι τὸν μέγαν Γρηγόριον λέγοντα πρὸς αὐτόν· «Ἤκουσα τῆς προσευχῆς σου καὶ τὸ ζήτημά σου ἀπέλαβες». Καὶ ἐν τῷ ἅμα ἐξύπνησε καὶ λαβὼν τὸ βιβλίον τοῦ Ἁγίου Θεολόγου ἐξεφώνησε. «Πάλιν ὁ Ἰησοῦς ὁ ἐμὸς καὶ πάλιν μυστήριον»· τὸν εἰς τὰ Φῶτα, δηλαδή, λόγον τοῦ θείου πατρὸς καὶ παραχρῆμα ἔδωκε δόξαν εἰς τὸν Θεὸν καὶ τὸν Ἅγιον τὸ παιδίον. Ἡ ἀνακομιδὴ δὲ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου τούτου ἑορτάζεται κατὰ τὴν δεκάτην ἐνάτην τοῦ παρόντοςβλέπε σελίδα 455 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

Τελεῖται δὲ ἡ αὐτοῦ σύναξις εἰς τὴν Ἁγιωτάτην Μεγάλην Ἐκκλησίαν καὶ εἰς τὸν Μαρτυρικὸν Ναὸν τῆς Ἁγίας Ἀναστασίας, εἰς τὸ ἔμβασμα τοῦ τόπου, τοῦ καλουμένου Δομνίνου καὶ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν τῶν Ἁγίων Μεγάλων Ἀποστόλων, ὅπου τὸ ἅγιον αὐτοῦ λείψανον ἀπεθησαύρισεν ὁ φιλόχριστος βασιλεὺς Κωνταντῖνος ὁ Πορφυρογέννητος, ὁ βασιλεύσας ἐν ἔτει ϡιβ’ (912), ἀφοῦ ἔφερεν αὐτὸ ἐκ τῆς Ναζιανζοῦ.