Τῇ ΚΕ’ (25ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Θεολόγου.

ΕΙΚΟΝΑ
Τοιχογραφία ἐκ τοῦ παρεκκλησίου τῆς Ἱ. Μονῆς τῆς
Χώρας, ἐν Κωνσταντινουπόλει. Ἔργον ΙΔʹ αἰῶνος.

ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ὁ πάνσοφος καὶ θαυμάσιος ἀνὴρ ἐγεννήθη εἰς τὰ μέρη τῆς Ἀνατολῆς εἰς χωρίον καλούμενον Ἀριανζός, κείμενον πλησίον τῆς πόλεως Ναζιανζοῦ [1], ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὴν δευτέραν τῶν Καππαδοκῶν ἐπαρχίαν περὶ τὸ ἔτος τκθ’ (329). Οἱ γονεῖς του ἦσαν πλούσιοι, εὐγενεῖς, ἔντιμοι καὶ ἐνάρετοι. Ἡ μὲν μήτηρ αὐτοῦ ἦτο εὐσεβὴς ἀπὸ τὴν ἀρχὴν καὶ Χριστιανὴ Ὀρθόδοξος, ἀπὸ γένος εὐγενικώτατον, ὁ δὲ πατὴρ ἦτο εἰδωλολάτρης πρότερον, ἀλλ’ ὕστερον, ἀφοῦ ἐγέννησε τὸν Ἅγιον Γρηγόριον, ἐμίσησε τὴν εἰδωλολατρίαν καὶ προσῆλθεν εἰς τὴν εὐσέβειαν· ἐκαλεῖτο δὲ καὶ αὐτὸς ὁμοίως Γρηγόριος, ἡ δὲ γυνὴ ὠνομάζετο Νόννα. Αὕτη πρῶτον μὲν ἦτο στεῖρα καὶ ἄτεκνος, ὅθεν πολλάκις ἐδέετο τοῦ Παντοδυνάμου Θεοῦ μετὰ πίστεως νὰ τῆς δώσῃ παιδίον ἀρσενικὸν καὶ νὰ τοῦ τὸ ἀφιερώσῃ, ὡς ἡ Ἄννα τὸν Σαμουήλ, ἐξ αὐτῆς τῆς γεννήσεως καὶ ἀναγεννήσεως. Ἰδὼν λοιπὸν ὁ Κύριος τῆς γυναικὸς τὴν εὐλάβειαν, ἐπήκουσε τῆς δεήσεως αὐτῆς καὶ τῆς ἐφανέρωσε μίαν νύκτα εἰς τὸ ὅραμα, ὅτι μέλλει νὰ γεννήσῃ υἱόν, ὅστις θὰ γίνῃ δοῦλος τοῦ Θεοῦ γνησιώτατος καὶ νὰ τὸν ὀνομάσῃ Γρηγόριον. Ταῦτα βλέπουσα εἰς τὸν ὕπνον της ἡ Νόννα ἐχάρη.

Ἀφοῦ λοιπὸν ἐγέννησεν αὐτὸν καὶ τὸν ἀπεγαλάκτισε, τὸν ἐπῆρεν ἀπὸ τὰς ἀγκάλας της καὶ μὲ τὴν προθυμίαν τῆς πίστεως ἐνίκησε τὰ σπλάγχνα τῆς φύσεως καὶ τὸν ἀφιέρωσεν εἰς τὸν Θεόν, καθὼς ἔταξε πρὸ τῆς συλλήψεως· αὐτὸς δὲ πάλιν ὁ θεοχαρίτωτος ἐδείκνυεν ἀπὸ βρέφος ὁποῖος ἔμελλε νὰ γίνῃ, ὅταν ἔλθῃ εἰς ἡλικίαν νόμιμον· καὶ δὲν ἔκαμνε ποσῶς ἀταξίας καὶ παιδικὰ παιγνίδια οὔτε ἄλλας πράξεις τῶν παιδίων ἐζήτει νὰ κάμνῃ, ἀλλὰ μόνον ἐσπούδαζε τὰ γράμματα· καὶ τόσον τὰ ἐπόθησεν ἐξ ὅλης ψυχῆς καὶ καρδίας του, ὥστε ἐλησμόνει τὸ φαγητὸν πολλάκις διὰ νὰ μὴ ἀμελήσῃ τὸ μάθημα· ὁμοίως καὶ ὁ πατὴρ αὐτοῦ Γρηγόριος ἔδειξε τόσην θερμότητα καὶ εὐλάβειαν εἰς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ μετὰ τὴν θείαν αὐτοῦ ἀναγέννησιν, ὥστε τὸν ἐψήφισαν οἱ εὐσεβεῖς τῆς πόλεως ἐκείνης ποιμένα των καὶ διδάσκαλον καὶ ἐχειροτονήθη Ἀρχιεπίσκοπος τῆς Ναζιανζοῦ, ὅστις καὶ πρότερον μὲν ἦτο ἐνάρετος, ἀλλὰ τότε διὰ τὴν ἀξίαν τῆς Ἀρχιερωσύνης ἐφύλαττε πᾶσαν ἀκρίβειαν τῆς Ὀρθοδοξίας ἐπιμελέστατα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Ναζιανζὸς ἐρειπωθεῖσα δὲν ὑπάρχει σήμερον. Τὴν θέσιν αὐτῆς τοποθετοῦν οἱ σημερινοὶ ἀρχαιολόγοι παρὰ τὸ τουρκικὸν χωρίον Ἐϋράν-Σεχὶρ ἢ παρὰ τὸ χωρίον Μιμὶ-σοῦ.

[2] Παρθενικὸν πέλαγος ἴσως νοεῖται ἡ μεταξὺ Αἰγύπτου καὶ Κρήτης θάλασσα, διότι ἐξ Ἀλεξανδρείας ὁ Γρηγόριος ἦλθεν εἰς Ἀθήνας.

[3] Τούτου ἕνεκεν καὶ Ἀλέξιος ὁ Ἀνθωρὸς ἐστιχούργησεν εἰς αὐτὸν ταῦτα: «Ὡς ἄλλος ἀστὴρ, ἀπλανὴς σελασφόρος ἡμᾶς πορθμεύεις μυσταγωγίαις, πάτερ, πρὸς ἡλιακὴν Τριάδος φωταυγίαν, Γρηγόριε μέγιστε, πυρίπνουν στόμα».

[4] Τοῦτο τὸ σημεῖον ἔγινεν εἰς τὸν Ἅγιον ἐξ αὐτῆς τῆς αἰτίας. Ὅτε ὁ θεῖος πατὴρ ἦτο παιδίον μικρόν, ἔκοψεν ἕνα κλῶνον ἀπὸ φυτὸν λυγαρίας, ἔπειτα ἔστρεψεν αὐτὸν καὶ ἐσχημάτισε δι’ αὐτοῦ κύκλον· ἀπολυθεὶς δὲ ὁ κλῶνος, ἐκτύπησε δυνατὰ τὸ ἄκρον τοῦ δεξιοῦ ὀφθαλμοῦ του καὶ ἐπλήγωσεν αὐτόν. Ὅθεν τὸ σημεῖον τῆς πληγῆς ἐφαίνετο εἰς τὸν ὀφθαλμόν του, ἕως οὗ ἐτελεύτησε. Παρετήρησαν δέ τινες, ὅτι τὸ σημεῖον αὐτὸ φαίνεται ἔτι καὶ εἰς τὴν ἁγίαν κάραν τοῦ θείου πατρός, τὴν εὑρισκομένην εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Βατοπαιδίου. Τοῦτο διηγεῖται μόνος του ὁ Ἅγιος διὰ στίχων ἡρωϊκῶν εἰς τὰ καθ’ ἑαυτὸν ἔπη.

Χαρίεν εἶναι τὸ θαῦμα, ὅπερ ἐποίησεν ὁ Θεολόγος οὗτος Γρηγόριος, τὸ ὁποῖον γράφει ὁ Δοσίθεος ἐν σελ. 679 τῆς Δωδεκαβίβλου, Μιχαὴλ ὁ Τραυλός, ὅτε ἔλαβε τὴν βασιλείαν, ἐν ἔτει ωκ’820), εὐνούχισεν ἓν παιδίον τοῦ προκατόχου του βασιλέως Λέοντος τοῦ Ἀρμενίου τὸ νεώτερον, τὸ ὁποῖον ἔζησε μέν, εὐνουχισθὲν ἐκρατήθη ὅμως ἡ φωνή του. Ὅθεν ἔκλαιεν ἔμπροσθεν τῆς εἰκόνος τοῦ Θεολόγου Γρηγορίου παρακαλοῦν τὸν Ἅγιον νὰ δώσῃ εἰς αὐτὸ τὴν προτέραν φωνήν· τὴν νύκτα δὲ εἶδε, κατὰ τὸν Ζωναρᾶν, ἐν ὁράματι τὸν μέγαν Γρηγόριον λέγοντα πρὸς αὐτόν· «Ἤκουσα τῆς προσευχῆς σου καὶ τὸ ζήτημά σου ἀπέλαβες». Καὶ ἐν τῷ ἅμα ἐξύπνησε καὶ λαβὼν τὸ βιβλίον τοῦ Ἁγίου Θεολόγου ἐξεφώνησε. «Πάλιν ὁ Ἰησοῦς ὁ ἐμὸς καὶ πάλιν μυστήριον»· τὸν εἰς τὰ Φῶτα, δηλαδή, λόγον τοῦ θείου πατρὸς καὶ παραχρῆμα ἔδωκε δόξαν εἰς τὸν Θεὸν καὶ τὸν Ἅγιον τὸ παιδίον. Ἡ ἀνακομιδὴ δὲ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου τούτου ἑορτάζεται κατὰ τὴν δεκάτην ἐνάτην τοῦ παρόντοςβλέπε σελίδα 455 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

Τελεῖται δὲ ἡ αὐτοῦ σύναξις εἰς τὴν Ἁγιωτάτην Μεγάλην Ἐκκλησίαν καὶ εἰς τὸν Μαρτυρικὸν Ναὸν τῆς Ἁγίας Ἀναστασίας, εἰς τὸ ἔμβασμα τοῦ τόπου, τοῦ καλουμένου Δομνίνου καὶ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν τῶν Ἁγίων Μεγάλων Ἀποστόλων, ὅπου τὸ ἅγιον αὐτοῦ λείψανον ἀπεθησαύρισεν ὁ φιλόχριστος βασιλεὺς Κωνταντῖνος ὁ Πορφυρογέννητος, ὁ βασιλεύσας ἐν ἔτει ϡιβ’ (912), ἀφοῦ ἔφερεν αὐτὸ ἐκ τῆς Ναζιανζοῦ.