Τῇ ΚΕ’ (25ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Θεολόγου.

Παρέμεινε λοιπὸν πρὸς ὀλίγον εἰς τὰς Ἀθήνας ὁ θεῖος Γρηγόριος βλέπων την μεγάλην ἀγάπην, τὴν ὁποίαν ἔδειξαν πρὸς αὐτὸν καὶ τὰς τοσαύτας παρακλήσεις τὰς ὁποίας τοῦ ἔκαμνον οἱ Ἀθηναῖοι. Ἀλλὰ πάλιν εἰς ὀλίγον καιρὸν παρεκάλεσε τοὺς φιλοσόφους νὰ τὸν συγχωρήσουν νὰ ὑπάγῃ εἰς τὴν πατρίδα του, ἀπὸ τὴν ὁποίαν ἔλειπε χρόνους τριάκοντα. Ἀφοῦ λοιπὸν ἔλαβε τὴν ἄδειαν, ἐπῆγεν εἰς τοὺς γονεῖς του καὶ λαμβάνει ἀπὸ τὸν πατέρα του τὸ Ἅγιον Βάπτισμα, ἂν καὶ ἦτο καὶ πρωτύτερα φωτισμένος. Τότε ὁ πατήρ του τὸν ἐχειροτόνησεν Ἱερέα ἄκοντα, μετὰ μεγάλης δυσκολίας δεχθέντα, διὰ νὰ μὴ γίνῃ τοῦ πατρός του παρήκοος· πλὴν ἔχων πόθον πολὺν νὰ ἀπολαύσῃ τὸν ἠγαπημένον του Βασίλειον, ἔφυγε κρυφίως ἀπὸ τὴν πατρίδα του καὶ ἐπῆγεν εἰς τὴν Μαύρην θάλασσαν, ὅπου εὑρίσκετο τότε ὁ Μέγας Βασίλειος καὶ συνευφρανθέντες τῷ πνεύματι, ἐπολιτεύοντο ζωὴν ἰσάγγελον· ὁ δὲ Θεὸς ἦτο εἰς τὸ μέσον αὐτῶν κατὰ τὴν ὑπόσχεσιν· «οὗ γάρ εἰσι δύο ἢ τρεῖς συνηγμένοι εἰς τὸ ἐμὸν ὄνομα, ἐκεῖ εἰμι ἐν μέσῳ αὐτῶν» (Ματθ. ιη’ 20). Τότε δὲ ἐκεῖ εὑρισκόμενοι ἔγραψαν νόμους καὶ ὅρους διὰ τοὺς φιλοθέους Ἀσκητάς, οἱ ὁποῖοι ἀναχωροῦσιν ἀπὸ τὸν κόσμον, πῶς νὰ πορεύωνται.

Ἐπειδὴ δὲ ὁ πατὴρ τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου, Γρηγόριος, ἐγήρασε πλέον καὶ ἐπειδὴ ἐκοιμήθη ὁ εἷς υἱός, τὸν ὁποῖον εἶχε δεύτερον ἀπὸ τὸν Ἅγιον Γρηγόριον, τὴν κλῆσιν Καισάριος, ἔγραψε παρακλητικὰς ἐπιστολὰς πρὸς τὸν Ἅγιον νὰ ὑπάγῃ πρὸς αὐτόν, νὰ κυβερνήσῃ τὸ πρᾶγμα τῆς Ἐκκλησίας καὶ νὰ τοῦ δώσῃ καὶ τὴν εὐχήν του, ἐπειδὴ ἦτο χρόνων ἐνενήκοντα καὶ ἐπλησίαζεν εἰς τὸν θάνατον. Ὅθεν ἂν καὶ εἶχε πόθον ὁ Ἅγιος νὰ κάθηται εἰς τὴν ἀναχώρησιν, πλὴν διὰ νὰ μὴ παρακούσῃ τοῦ πατρός του ἔστερξε νὰ ὑστερηθῇ τὴν ποθουμένην του ἡσυχίαν καὶ τὸν φίλον του. Φθάσας λοιπὸν εἰς τὴν πατρίδα του τὴν εὗρεν εἰς μεγάλην σύγχυσιν, ὅτι τὸν καιρὸν ἐκεῖνον ἐβασίλευεν ὁ Οὐάλης, ὅστις ἦτο Ἀρειανός· ὅθεν πολλοὶ Ἀρχιερεῖς ἐξωρίσθησαν ἀπὸ τοὺς θρόνους, διότι δὲν συνεκοινώνουν μὲ τοὺς ἀσεβεῖς, οἱ δὲ αἱρετικοὶ ἐποίμαιναν τὸν λαὸν οἱ ἀνόσιοι καὶ μερικοὶ Ἐπίσκοποι ἐσυγκοινωνοῦσαν ἀπὸ τὸν φόβον των εἰς τὴν αἵρεσιν· ἄλλοι ἐδελεάζοντο ἀπὸ χρήματα καὶ ἄλλοι ἐνικῶντο ἀπὸ ἁπλότητα, μεταξὺ δὲ τούτων ἦτο καὶ ὁ πατὴρ τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου, ὁ ὁποῖος μὲ τὸ νὰ ἦτο ἁπλοῦς καὶ ἀγράμματος ἔπεσεν εἰς αὐτὴν τὴν αἵρεσιν, οἱ Μοναχοὶ ὅμως τῆς πόλεως Ναζιανζοῦ καὶ οἱ περισσότεροι τοῦ λαοῦ δὲν ἐδέχοντο νὰ ἐπικοινωνήσουν μετ’ αὐτοῦ, ἀλλὰ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Ναζιανζὸς ἐρειπωθεῖσα δὲν ὑπάρχει σήμερον. Τὴν θέσιν αὐτῆς τοποθετοῦν οἱ σημερινοὶ ἀρχαιολόγοι παρὰ τὸ τουρκικὸν χωρίον Ἐϋράν-Σεχὶρ ἢ παρὰ τὸ χωρίον Μιμὶ-σοῦ.

[2] Παρθενικὸν πέλαγος ἴσως νοεῖται ἡ μεταξὺ Αἰγύπτου καὶ Κρήτης θάλασσα, διότι ἐξ Ἀλεξανδρείας ὁ Γρηγόριος ἦλθεν εἰς Ἀθήνας.

[3] Τούτου ἕνεκεν καὶ Ἀλέξιος ὁ Ἀνθωρὸς ἐστιχούργησεν εἰς αὐτὸν ταῦτα: «Ὡς ἄλλος ἀστὴρ, ἀπλανὴς σελασφόρος ἡμᾶς πορθμεύεις μυσταγωγίαις, πάτερ, πρὸς ἡλιακὴν Τριάδος φωταυγίαν, Γρηγόριε μέγιστε, πυρίπνουν στόμα».

[4] Τοῦτο τὸ σημεῖον ἔγινεν εἰς τὸν Ἅγιον ἐξ αὐτῆς τῆς αἰτίας. Ὅτε ὁ θεῖος πατὴρ ἦτο παιδίον μικρόν, ἔκοψεν ἕνα κλῶνον ἀπὸ φυτὸν λυγαρίας, ἔπειτα ἔστρεψεν αὐτὸν καὶ ἐσχημάτισε δι’ αὐτοῦ κύκλον· ἀπολυθεὶς δὲ ὁ κλῶνος, ἐκτύπησε δυνατὰ τὸ ἄκρον τοῦ δεξιοῦ ὀφθαλμοῦ του καὶ ἐπλήγωσεν αὐτόν. Ὅθεν τὸ σημεῖον τῆς πληγῆς ἐφαίνετο εἰς τὸν ὀφθαλμόν του, ἕως οὗ ἐτελεύτησε. Παρετήρησαν δέ τινες, ὅτι τὸ σημεῖον αὐτὸ φαίνεται ἔτι καὶ εἰς τὴν ἁγίαν κάραν τοῦ θείου πατρός, τὴν εὑρισκομένην εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Βατοπαιδίου. Τοῦτο διηγεῖται μόνος του ὁ Ἅγιος διὰ στίχων ἡρωϊκῶν εἰς τὰ καθ’ ἑαυτὸν ἔπη.

Χαρίεν εἶναι τὸ θαῦμα, ὅπερ ἐποίησεν ὁ Θεολόγος οὗτος Γρηγόριος, τὸ ὁποῖον γράφει ὁ Δοσίθεος ἐν σελ. 679 τῆς Δωδεκαβίβλου, Μιχαὴλ ὁ Τραυλός, ὅτε ἔλαβε τὴν βασιλείαν, ἐν ἔτει ωκ’820), εὐνούχισεν ἓν παιδίον τοῦ προκατόχου του βασιλέως Λέοντος τοῦ Ἀρμενίου τὸ νεώτερον, τὸ ὁποῖον ἔζησε μέν, εὐνουχισθὲν ἐκρατήθη ὅμως ἡ φωνή του. Ὅθεν ἔκλαιεν ἔμπροσθεν τῆς εἰκόνος τοῦ Θεολόγου Γρηγορίου παρακαλοῦν τὸν Ἅγιον νὰ δώσῃ εἰς αὐτὸ τὴν προτέραν φωνήν· τὴν νύκτα δὲ εἶδε, κατὰ τὸν Ζωναρᾶν, ἐν ὁράματι τὸν μέγαν Γρηγόριον λέγοντα πρὸς αὐτόν· «Ἤκουσα τῆς προσευχῆς σου καὶ τὸ ζήτημά σου ἀπέλαβες». Καὶ ἐν τῷ ἅμα ἐξύπνησε καὶ λαβὼν τὸ βιβλίον τοῦ Ἁγίου Θεολόγου ἐξεφώνησε. «Πάλιν ὁ Ἰησοῦς ὁ ἐμὸς καὶ πάλιν μυστήριον»· τὸν εἰς τὰ Φῶτα, δηλαδή, λόγον τοῦ θείου πατρὸς καὶ παραχρῆμα ἔδωκε δόξαν εἰς τὸν Θεὸν καὶ τὸν Ἅγιον τὸ παιδίον. Ἡ ἀνακομιδὴ δὲ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου τούτου ἑορτάζεται κατὰ τὴν δεκάτην ἐνάτην τοῦ παρόντοςβλέπε σελίδα 455 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

Τελεῖται δὲ ἡ αὐτοῦ σύναξις εἰς τὴν Ἁγιωτάτην Μεγάλην Ἐκκλησίαν καὶ εἰς τὸν Μαρτυρικὸν Ναὸν τῆς Ἁγίας Ἀναστασίας, εἰς τὸ ἔμβασμα τοῦ τόπου, τοῦ καλουμένου Δομνίνου καὶ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν τῶν Ἁγίων Μεγάλων Ἀποστόλων, ὅπου τὸ ἅγιον αὐτοῦ λείψανον ἀπεθησαύρισεν ὁ φιλόχριστος βασιλεὺς Κωνταντῖνος ὁ Πορφυρογέννητος, ὁ βασιλεύσας ἐν ἔτει ϡιβ’ (912), ἀφοῦ ἔφερεν αὐτὸ ἐκ τῆς Ναζιανζοῦ.