Μετὰ τὴν ἀναχώρησιν τοῦ θείου Γρηγορίου, ἡ μὲν ἁγία Σύνοδος ἐξέλεξε Πατριάρχην τὸν θεῖον Νεκτάριον ἀπὸ τὴν Ταρσὸν τῆς Κιλικίας, ὁ δὲ Γρηγόριος ἐπῆγεν εἰς τὸ χωρίον τῆς Καππαδοκίας Ἀριανζόν, εἰς τὸ ὁποῖον ἐγεννήθη καὶ εἰς τὸ ὁποῖον εἶχε κληρονομίαν ἀπὸ τὸν πατέρα του καὶ εἰς αὐτὸ ἐκάθησεν. Ἐπειδὴ δὲ πρὸ μικροῦ εἶχεν ἀναπαυθῆ ὁ Μέγας Βασίλειος, ἔκαμεν ἐκεῖ ὁ Μέγας Γρηγόριος τὸν ἐπιτάφιον λόγον του εἰς τὸν Μέγαν τοῦτον φωστῆρα καὶ ἀκολούθως ἐπῆγεν εἰς τὴν Καισάρειαν καὶ τὸν ἀνέγνωσεν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν. Ἔπειτα ἐπέστρεψεν εἰς τὴν Ναζιανζόν, ἀπὸ τὴν ὁποίαν ἔλειψε χρόνους ὁλοκλήρους δώδεκα (12), τοὺς ὁποίους ἔκαμεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν.
Τὸν καιρὸν ἐκεῖνον, οἱ μαθηταὶ τοῦ Ἀπολλιναρίου, μὴ δυνάμενοι νὰ σπείρουν ἐκεῖ εἰς την βασιλεύουσαν τὴν αἵρεσίν των, διότι ἐφοβοῦντο τὸν Ἅγιον Γρηγόριον, τὴν ἐσκόρπισαν εἰς ἄλλους τόπους τῆς χώρας καὶ ἐπλάνησαν πολλοὺς μὲ τὰ μιαρά των διδάγματα· τινὲς δὲ ἀπ’ ἐκείνους ἐτόλμησαν καὶ ἐπῆγαν εἰς τὴν Ναζιανζὸν καὶ ἐχειροτόνησαν Ἐπισκόπους ἰδικούς των οἱ ἀλιτήριοι, τοὺς ὁποίους ἐξώρισεν ὁ Ἅγιος φθάνων ἐκεῖ καὶ χειροτονήσας Ὀρθοδόξους, ἐκαθάρισε δὲ πάλιν τὴν Ναζιανζὸν ἀπὸ τὸν μολυσμὸν τῆς αἱρέσεως. Πολὺ τὸν παρεκάλεσαν νὰ μείνῃ ἐκεῖ εἰς τὴν πατρίδα του, ἀλλὰ δὲν ἔστερξεν, ὅτι ἠγάπα πολὺ τὴν ἡσυχίαν. Μόνον ἐχειροτόνησεν ἐκεῖ εἰς τὴν Ναζιανζὸν Ἀρχιερέα ἕνα ταπεινόφρονα καὶ ἐνάρετον ἄνθρωπον, ὀνόματι Εὐλάλιον, τὸν ὁποῖον εἶχεν ὑπηρέτην πρότερον καὶ ἤξευρε τὴν ἀρετὴν καὶ πολιτείαν του. Καὶ τότε ἀφοῦ ἀνέσπασε τὰ ζιζάνια τῆς αἱρέσεως, ἐπῆγε πάλιν εἰς τὴν Ἀριανζὸν καὶ ἡσύχαζε, γράφει δὲ ἐκεῖθεν πρός τινα Πρεσβύτερον, ὀνόματι Κλυδώνιον, ἄνδρα θεοσεβέστατον καὶ εἰς ἄλλους τινάς, νὰ μὴ δέχωνται τὰς χειροτονίας τῶν Ἀπολλιναριστῶν, ἀλλὰ νὰ τοὺς ἀποστρέφωνται ὡς παρανόμους καὶ ξένους ἀπὸ τὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Χριστοῦ.
Ἔγραφε δὲ ὁ Ἅγιος καὶ εἰς ἄλλους τόπους καὶ χώρας καὶ ἔστελλε πανταχοῦ γράμματα, ὅπου ἤθελεν ἀκούσει ὅτι εὑρίσκοντο αἱρετικοὶ Ἐπίσκοποι καὶ ἐστηλίτευεν αὐτούς, ἀνατρέπων τὰ δυσσεβῆ καὶ ἄθεά των δόγματα, καθὼς φαίνεται καὶ εἰς τὰς δύο του ἐπιστολάς, τὰς ὁποίας γράφει πρὸς τὸν Κλυδώνιον καὶ εἰς τοὺς στίχους τοὺς ὁποίους συνέθεσε, διὰ δύο αἰτίας, σοφώτατα. Πρῶτον μὲν διὰ νὰ ἐλέγξῃ τὸ παράνομον