Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Καισαρείας Καππαδοκίας τοῦ Μεγάλου.

Ἐφάνη τότε εἰς τὸν Ἅγιον Βασίλειον, ὅτι ἦλθεν ὁ Μάρτυς Μερκούριος ἐνδεδυμένος μὲ τὰ ὅπλα του καὶ λαβὼν προσταγὴν παρὰ τῆς γυναικὸς ἐκείνης, ἥτις ἦτο ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, ἀπῆλθε ταχέως. Μετὰ δὲ τὴν ἀναχώρησιν τοῦ Μάρτυρος Μερκουρίου, προσκαλέσασα ἡ Βασίλισσα τῶν Ἀγγέλων τὸν Ἅγιον Βασίλειον, παρέδωκεν εἰς αὐτὸν βιβλίον περιέχον γεγραμμένην πᾶσαν τὴν δημιουργίαν τῆς Κτίσεως καὶ κατόπιν τὸν ἄνθρωπον πεπλασμένον ὑπὸ τοῦ Θεοῦ καὶ εἰς μὲν τὴν ἀρχὴν τοῦ βιβλίου ἦτο ἐπιγραφὴ λέγουσα· «Εἰπέ»· εἰς δὲ τὸ τέλος τοῦ βιβλίου, ἐκεῖ ὅπου ἔγραφε διὰ τὴν πλάσιν τοῦ ἀνθρώπου, ἔγραφε «Τέλος». Ταύτην τὴν ὀπτασίαν ἰδὼν ὁ Ἅγιος, εὐθὺς ἐξύπνησε. Πλήν, διὰ νὰ μὴ ἀπορῆτε τί ἦτο τὸ νόημα τῆς ὀπτασίας τοῦ βιβλίου, θὰ σᾶς τὸ ἐξηγήσω.

Ὁ Ἅγιος Βασίλειος ἔγραψεν ἑρμηνείαν εἰς τὴν Ἑξαήμερον τοῦ Μωϋσέως, εἰς τὴν ὁποίαν διηγεῖται, πῶς ἐποίησεν ὁ Θεος τον οὐρανόν, τὴν γῆν, τὸν ἥλιον, τὴν σελήνην, τὰς θαλάσσας, τὰ ζῷα καὶ πάντα τὰ αἰσθητὰ κτίσματα. Ὅτε δὲ ἔμελλε νὰ γράψῃ, καὶ περὶ τῆς ἑβδόμης ἡμέρας, τοὐτέστι πῶς ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν Ἀδὰμ καὶ τὴν Εὔαν, τότε, ἐκείνας τὰς ἡμέρας ἀπῆλθεν ὁ Ἅγιος εἰς τοὺς οὐρανοὺς καὶ ἄφησε τὸ βιβλίον ἀτελείωτον· κατόπιν δὲ ὁ ἀδελφὸς αὐτοῦ Γρηγόριος, ὁ χρηματίσας Ἀρχιεπίσκοπος Νύσσης, ἔγραψε περὶ τῆς πλάσεως τοῦ ἀνθρώπου καὶ ἐτελείωσε τοῦτο. Αὐτὸ εἶναι τὸ νόημα τὸ ὁποῖον ἔγραφε τὸ βιβλίον· εἰς μὲν τὴν ἀρχὴν «Εἰπέ», εἰς δὲ τὴν πλάσιν τοῦ ἀνθρώπου «Τέλος». Ἀλλὰ ἂς ἔλθωμεν εἰς τὸν εἱρμὸν τῆς διηγήσεως.

Ὅταν εἶδεν ὁ Ἅγιος τὴν ὀπτασίαν ταύτην, κατῆλθεν εὐθὺς μετά τινων Κληρικῶν εἰς τὴν πόλιν· ἦτο δὲ ἐκεῖ Ναὸς τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Μερκουρίου, εἰς τὸν ὁποῖον εὑρίσκετο τὸ λείψανον αὐτοῦ καὶ τὰ ὅπλα του, τιμώμενα παρὰ τῶν Χριστιανῶν, διότι ὁ Ἅγιος Μερκούριος ἐκεῖ εἰς τὴν Καισάρειαν ἐμαρτύρησε πρὸ χρόνων ἑκατὸν ἐπὶ τῆς βασιλείας Βαλεριανοῦ καὶ Βαλερίου. Εἰς αὐτὸν τὸν Ναὸν εἰσελθὼν ὁ Ἅγιος καὶ μὴ εὑρὼν τὸ λείψανον καὶ τὰ ὃπλα, ἠρώτα τὸν Σκευοφύλακα τῆς Ἐκκλησίας τί ἐγένοντο· ἐκεῖνος δέ, μὴ γνωρίζων τὴν ὑπόθεσιν, ὡρκίζετο ὅτι οὐδόλως γνωρίζει τὸ γεγονός. Τότε ἐγνώρισεν ὁ Ἅγιος, ὅτι ἀληθὲς ἦτο τὸ ὅραμα καὶ ὅτι κατὰ τὴν νύκτα ἐκείνην ἐφονεύθη ὁ ἀσεβέστατος βασιλεύς· παρευθὺς τότε ἔσπευσεν εἰς τὸ ὄρος καὶ λέγει εἰς τοὺς Χριστιανούς· «Χαίρετε καὶ ἀγαλλιᾶσθε σήμερον, ἀδελφοί· εἰσηκούσθη ἡ δέησις ἡμῶν, διότι ὁ μιαρὸς βασιλεὺς ὑπέστη τὴν πρέπουσαν τιμωρίαν· εὐχαριστοῦντες ὃθεν τὸν Θεὸν ἂς ὑπάγωμεν εἰς τὴν πόλιν, ἵνα λάβῃ ἕκαστος ἐξ ὑμῶν τὰ χρήματα αὐτοῦ».


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Γρηγορίου Νύσσης βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ Ἰανουαρίου Ιʹ (10).

[2] Τῆς Ὁσίας Μακρίνης τὸν κατὰ πλάτος θαυμάσιον Βίον συγγεγραμμένον ἀπὸ τὸν ἀδελφὸν αὐτῆς Ἅγιον Γρηγόριον Νύσσης βλέπε εἰς τὴν 19ην Ἰουλίου τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζʹ. Ἐκεῖ βλέπε καὶ περὶ τῶν ἄλλων ἀδελφῶν τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, τοῦ Ναυκρατίου δηλαδὴ καὶ τοῦ Πέτρου.

[3] Ἡ θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου τελεῖται κατὰ τὰς πέντε πρώτας Κυριακὰς τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, τὴν Ἁγίαν καὶ Μεγάλην Πέμπτην, τὸ Μέγα Σάββατον, τὴν παραμονὴν τῆς τοῦ Χριστοῦ Γεννήσεως, τὴν παραμονὴν τῶν Φώτων καὶ τὴν ἡμέραν τῆς ἑορτῆς τοῦ Μεγάλου Βασιλείου.

[4] Ὁ Μέγας Βασίλειος κατέλιπεν ἡμῖν πολλὰ καὶ σπουδαιότατα συγγράμματα, τὰ ὁποῖα ἀποτελοῦν πολυτιμοτάτην καὶ πλουσιωτάτην πηγὴν δι’ ἐκεῖνον, ποὺ ἐπιθυμεῖ νὰ κατανοήσῃ τὴν οὐσίαν τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ νὰ ἐνσαρκώσῃ τὸν ἰδανικὸν τύπον τοῦ καλοῦ Χριστιανοῦ. Τὰ ἔργα τοῦ Μεγάλου τούτου Πατρὸς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ Οἰκουμενικοῦ Διδασκάλου δυνάμεθα νὰ τὰ κατατάξωμεν εἰς δέκα γενικὰς κατηγορίας. Ἤτοι: Αʹ Λειτουργικά. Βʹ Δογματικά. Γʹ Ἑρμηνευτικὰ εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφήν. Δʹ Λόγοι εἰς διαφόρους ἑορτὰς Ἁγίων Μαρτύρων. Εʹ Παιδαγωγικά. Ϛʹ Ἠθικαὶ πρακτικαὶ ὁμιλίαι. Ζʹ Ἀσκητικά. (Πρόκειται, κυρίως περὶ συλλογῆς συγγραμμάτων, ἀναφερομένων εἰς τὸ περιεχόμενον καὶ τὴν ὀργάνωσιν τοῦ Μοναχικοῦ βίου. Εἰς τὴν συλλογὴν ὅμως αὐτήν, κατ’ ἐπέκτασιν, ἐξετάζονται καὶ ζητήματα, σχετιζόμενα μὲ τὴν ἐφαρμογὴν εἰς τὸν βίον τῆς κατὰ Χριστὸν Ἠθικῆς). Ὁ Μ. Βασίλειος διὰ τῶν δύο συγγραμμάτων, («Ὅροι κατὰ πλάτος» καὶ «Ὅροι κατ’ ἐπιτομὴν») ἀφ’ ἑνὸς μὲν ἐξαίρει τὴν ὑπεροχὴν τοῦ Κοινοβιακοῦ συστήματος τοῦ Μοναχικοῦ βίου, ἀφ’ ἑτέρου δὲ διατυπώνει τὰς βασικὰς ἀρχὰς ὀργανώσεως τῶν Κοινοβίων. Θὰ ἠδύνατο κανεὶς νὰ εἴπῃ ὅτι ὁ Μ. Βασίλειος εἶναι ὁ κατ’ ἐξοχὴν θεμελιωτὴς τοῦ Κοινοβιακοῦ συστήματος, δι’ αὐτὸ καὶ θεωρεῖται ὁ μεγάλος θεωρητικὸς καὶ πρακτικὸς Πατὴρ τοῦ Κοινοβιακοῦ πολιτεύματος. Βαθυτάτη δὲ πρέπει νὰ εἶναι ἡ εὐγνωμοσύνη τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ τοῦ Ὀρθοδόξου Μοναχισμοῦ πρὸς τὸν Μ. Βασίλειον διὰ τὴν ὀργάνωσιν αὐτήν. Ηʹ Ἐπιστολαί. Ὁ Μέγας Βασίλειος συνέγραψε, ὡσαύτως, περὶ τὰς 366 ἐπιστολὰς πρὸς διαφόρους καὶ ἐπὶ διαφόρων ζητημάτων. Αἱ ἐπιστολαὶ αὗται ἀποκαλύπτουν «τὴν λεπτότητα τοῦ πνεύματος, τὴν ἔξοχον πολυμάθειαν καὶ τὴν καταπλήσσουσαν πολυμέρειαν τοῦ ἀνδρὸς» καὶ διακρίνονται «οὐ μόνον ἀπὸ ἀπόψεως περιεχομένου, ἀλλὰ καὶ διὰ τὴν χάριν καὶ τελειότητα τοῦ ὕφους» (Πατρολογία Δ. Μπαλάνου σελ. 301). Θʹ Οἱ Κανόνες τοῦ Μ. Βασιλείου. Ἡ Ἁγία Ἕκτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδος περιέβαλε μὲ Οἰκουμενικὸν κῦρος καὶ ὡρισμένας διατάξεις τοῦ Μ. Βασιλείου, περιεχομένας εἰς τὰς ἐπιστολάς του κυρίως καὶ ἀναφερομένας εἰς τὸν καταλογισμὸν διαφόρων ἁμαρτημάτων, ὡς καὶ εἰς τὰ ἐπιβαλλόμενα ἐπιτίμια εἰς τοὺς διαπράξαντας αὐτά. Αἱ διατάξεις αὐταὶ ἀποτελοῦν τοὺς 92 Κανόνας τοῦ Μ. Βασιλείου, ποὺ περιλαμβάνονται εἰς τὸ Ἱερὸν Πηδάλιον. Καὶ Ιʹ Φιλοκαλία. Ὁ Μ. Βασίλειος, ὅταν ἐμόναζεν εἰς τὸν Πόντον, μαζὶ μὲ τὸν Θεολόγον Γρηγόριον, ἀνθολόγησαν ὡρισμένας σκέψεις ἀπὸ τὰ ἔργα τοῦ Ὠριγένους (τοῦ ὁποίου τὰ συγγράμματα δὲν εἶχον ἀκόμη καταδικασθῆ ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας) καὶ συνέγραψαν τὴν Φιλοκαλίαν.

[5] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου ἑορταζομένου κατὰ τὴν 25ην τοῦ παρόντος Ἰανουαρίου.

[6] Εἰς τὸν Ἅγιον Βασίλειον 24 Οἴκους ἐποίησεν ὁ Ὑμνογράφος τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης.