Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Καισαρείας Καππαδοκίας τοῦ Μεγάλου.

ΕΙΚΟΝΑ
Τοιχογραφία ἐκ τοῦ Καθολικοῦ τῆς
Ἱ. Μονῆς Μεταμορφώσεως Μετεώρων.
Ἔργον ΙϚʹ αἰῶνος.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ὁ Μέγας ἐν Ἁγίοις πατὴρ ἡμῶν ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ, βασιλέως Οὐάλεντος ἐν ἔτει τξδʹ (364) γεννηθεὶς περὶ τὸ ἔτος τκθʹ (329) ἐκ πλουσίων καὶ εὐγενῶν γονέων τοῦ ἐκ Πόντου Βασιλείου καὶ τῆς ἐκ Καισαρείας τῆς Καππαδοκίας Ἐμμελείας εὐσεβῶν καὶ Ὀρθοδόξων, οἱ ὁποῖοι εἶχον ἐν ὅλῳ τέσσαρας μὲν παῖδας ἄρρενας, Βασίλειον τὸν Μέγαν, Γρηγόριον [1], Ναυκράτιον καὶ Πέτρον, μίαν δὲ θυγατέρα, Μακρῖναν λεγομένην [2]. Κατ’ ἀλήθειαν δὲ εἰς αὐτοὺς ἐπληρώθη ὁ λόγος τοῦ Δαβίδ, ὅστις λέγει· «Γενεὰ εὐθέων εὐλογηθήσεται»· διότι ὄχι μόνον οὗτος ὁ Ἅγιος ἦτο εὐλογημένος, ἀλλὰ καὶ οἱ ἄλλοι τέσσαρες ἀδελφοὶ θαυμαστοὶ καὶ σημειοφόροι ἐγένοντο, διότι ὁ μὲν Πέτρος, ὁ μικρότερος ἀδελφὸς τοῦ Ἁγίου, ἐγένετο Ἀρχιεπίσκοπος Σεβαστείας, ὁ Γρηγόριος, ὁ τρίτος, ἐγένετο Μητροπολίτης Νύσσης, ὁ δὲ Ναυκράτιος ἐγένετο Ἀσκητὴς καὶ θαυματουργὸς Ἅγιος, ἡσυχάσας εἰς τὸ ὄρος τῆς Νητρίας. Ἡ Μακρῖνα δὲ καὶ αὐτὴ ἡγίασεν, εὑρίσκομεν δὲ τὸ Συναξάριον αὐτῆς τὴν δεκάτην ἐνάτην (19) τοῦ Ἰουλίου μηνός· πάντας ὅμως τοὺς ἀδελφοὺς ὁ Ἅγιος οὗτος ὑπερέβαλε καὶ εἰς τὴν ἀρετὴν καὶ εἰς τὴν μάθησιν, ὡς θέλετε ἀκούσει μετὰ ταῦτα.

Κατ’ ἀρχάς, παιδίον ἔτι ὁ Ἅγιος, ἐμάνθανε τὰ ἱερὰ γράμματα παρὰ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ Βασιλείου, Ἱερέως ὄντος καὶ διδασκάλου τῶν Χριστιανῶν. Ὅτε δὲ ἔφθασεν εἰς μεγαλυτέραν ἡλικίαν, ἐπεθύμησε νὰ λάβῃ καὶ παιδείαν ἑλληνικήν, τὴν ὁποίαν οἱ μὲν ἀνόητοι καὶ ἀμαθεῖς ἄνθρωποι κατηγοροῦσιν, ἐπειδὴ δὲν γνωρίζουσι τὸ κέρδος, οἱ δὲ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας ἡμῶν καὶ ἐσπούδασαν καὶ ἐπαινοῦσιν αὐτὴν καὶ μάλιστα ὁ Θεολόγος Γρηγόριος, ὅστις εἰς τὸν Ἐπιτάφιον λόγον τούτου τοῦ Ἁγίου λέγει, ὅτι ἐκεῖνοι οἵτινες κατηγοροῦσι τὴν Ἑλληνικὴν σοφίαν καὶ ἐμποδίζουσι τοὺς θέλοντας νὰ σπουδάσουν ταύτην, ὁμοιάζουσι μὲ ἐκείνους, οἵτινες εἶναι τυφλοὶ ἀπὸ τὸν ἕνα ὀφθαλμὸν καὶ ἀγαπῶσι νὰ εἶναι καὶ ὅλοι οἱ ἄνθρωποι εἰς αὐτὴν τὴν κατάστασιν, διὰ νὰ μὴ ἔχωσι κατηγορίαν. Καὶ βεβαίως, ἐάν τινες σοφοὶ ἐγένοντο αἱρετικοί, ὅμως ἄλλοι τοιοῦτοι ἐγένοντο Ἅγιοι καὶ Διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας ἡμῶν, τῶν ὁποίων τὰ ὀνόματα περιττὸν εἶναι νὰ ἀναφέρω, διότι καὶ οἱ ὀλίγα γράμματα ἠξεύροντες τοὺς γνωρίζουσιν.

Ἐκ τούτου λοιπὸν δύναται ὁ καθεὶς νὰ ἐννοήσῃ, ὅτι δὲν εἶναι ἡ μάθησις αἰτία, ὥστε νὰ γίνῃ ὁ ἄνθρωπος αἱρετικός, ἀλλὰ ἡ κακὴ προαίρεσις αὐτοῦ· διότι, ἐὰν ἔκαμνεν ἡ μάθησις αἱρετικούς, θὰ ἤθελον γίνει ὅλοι ὅσοι μανθάνουσιν αἱρετικοί. Τώρα δὲ δὲν συμβαίνει τοῦτο, διὰ νὰ ἐννοήσωμεν, ὅτι ἡ μάθησις εἶναι ὄργανον εἰς τὰς ὑπηρεσίας τοῦ ἀνθρώπου.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Γρηγορίου Νύσσης βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ Ἰανουαρίου Ιʹ (10).

[2] Τῆς Ὁσίας Μακρίνης τὸν κατὰ πλάτος θαυμάσιον Βίον συγγεγραμμένον ἀπὸ τὸν ἀδελφὸν αὐτῆς Ἅγιον Γρηγόριον Νύσσης βλέπε εἰς τὴν 19ην Ἰουλίου τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζʹ. Ἐκεῖ βλέπε καὶ περὶ τῶν ἄλλων ἀδελφῶν τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, τοῦ Ναυκρατίου δηλαδὴ καὶ τοῦ Πέτρου.

[3] Ἡ θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου τελεῖται κατὰ τὰς πέντε πρώτας Κυριακὰς τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, τὴν Ἁγίαν καὶ Μεγάλην Πέμπτην, τὸ Μέγα Σάββατον, τὴν παραμονὴν τῆς τοῦ Χριστοῦ Γεννήσεως, τὴν παραμονὴν τῶν Φώτων καὶ τὴν ἡμέραν τῆς ἑορτῆς τοῦ Μεγάλου Βασιλείου.

[4] Ὁ Μέγας Βασίλειος κατέλιπεν ἡμῖν πολλὰ καὶ σπουδαιότατα συγγράμματα, τὰ ὁποῖα ἀποτελοῦν πολυτιμοτάτην καὶ πλουσιωτάτην πηγὴν δι’ ἐκεῖνον, ποὺ ἐπιθυμεῖ νὰ κατανοήσῃ τὴν οὐσίαν τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ νὰ ἐνσαρκώσῃ τὸν ἰδανικὸν τύπον τοῦ καλοῦ Χριστιανοῦ. Τὰ ἔργα τοῦ Μεγάλου τούτου Πατρὸς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ Οἰκουμενικοῦ Διδασκάλου δυνάμεθα νὰ τὰ κατατάξωμεν εἰς δέκα γενικὰς κατηγορίας. Ἤτοι: Αʹ Λειτουργικά. Βʹ Δογματικά. Γʹ Ἑρμηνευτικὰ εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφήν. Δʹ Λόγοι εἰς διαφόρους ἑορτὰς Ἁγίων Μαρτύρων. Εʹ Παιδαγωγικά. Ϛʹ Ἠθικαὶ πρακτικαὶ ὁμιλίαι. Ζʹ Ἀσκητικά. (Πρόκειται, κυρίως περὶ συλλογῆς συγγραμμάτων, ἀναφερομένων εἰς τὸ περιεχόμενον καὶ τὴν ὀργάνωσιν τοῦ Μοναχικοῦ βίου. Εἰς τὴν συλλογὴν ὅμως αὐτήν, κατ’ ἐπέκτασιν, ἐξετάζονται καὶ ζητήματα, σχετιζόμενα μὲ τὴν ἐφαρμογὴν εἰς τὸν βίον τῆς κατὰ Χριστὸν Ἠθικῆς). Ὁ Μ. Βασίλειος διὰ τῶν δύο συγγραμμάτων, («Ὅροι κατὰ πλάτος» καὶ «Ὅροι κατ’ ἐπιτομὴν») ἀφ’ ἑνὸς μὲν ἐξαίρει τὴν ὑπεροχὴν τοῦ Κοινοβιακοῦ συστήματος τοῦ Μοναχικοῦ βίου, ἀφ’ ἑτέρου δὲ διατυπώνει τὰς βασικὰς ἀρχὰς ὀργανώσεως τῶν Κοινοβίων. Θὰ ἠδύνατο κανεὶς νὰ εἴπῃ ὅτι ὁ Μ. Βασίλειος εἶναι ὁ κατ’ ἐξοχὴν θεμελιωτὴς τοῦ Κοινοβιακοῦ συστήματος, δι’ αὐτὸ καὶ θεωρεῖται ὁ μεγάλος θεωρητικὸς καὶ πρακτικὸς Πατὴρ τοῦ Κοινοβιακοῦ πολιτεύματος. Βαθυτάτη δὲ πρέπει νὰ εἶναι ἡ εὐγνωμοσύνη τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ τοῦ Ὀρθοδόξου Μοναχισμοῦ πρὸς τὸν Μ. Βασίλειον διὰ τὴν ὀργάνωσιν αὐτήν. Ηʹ Ἐπιστολαί. Ὁ Μέγας Βασίλειος συνέγραψε, ὡσαύτως, περὶ τὰς 366 ἐπιστολὰς πρὸς διαφόρους καὶ ἐπὶ διαφόρων ζητημάτων. Αἱ ἐπιστολαὶ αὗται ἀποκαλύπτουν «τὴν λεπτότητα τοῦ πνεύματος, τὴν ἔξοχον πολυμάθειαν καὶ τὴν καταπλήσσουσαν πολυμέρειαν τοῦ ἀνδρὸς» καὶ διακρίνονται «οὐ μόνον ἀπὸ ἀπόψεως περιεχομένου, ἀλλὰ καὶ διὰ τὴν χάριν καὶ τελειότητα τοῦ ὕφους» (Πατρολογία Δ. Μπαλάνου σελ. 301). Θʹ Οἱ Κανόνες τοῦ Μ. Βασιλείου. Ἡ Ἁγία Ἕκτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδος περιέβαλε μὲ Οἰκουμενικὸν κῦρος καὶ ὡρισμένας διατάξεις τοῦ Μ. Βασιλείου, περιεχομένας εἰς τὰς ἐπιστολάς του κυρίως καὶ ἀναφερομένας εἰς τὸν καταλογισμὸν διαφόρων ἁμαρτημάτων, ὡς καὶ εἰς τὰ ἐπιβαλλόμενα ἐπιτίμια εἰς τοὺς διαπράξαντας αὐτά. Αἱ διατάξεις αὐταὶ ἀποτελοῦν τοὺς 92 Κανόνας τοῦ Μ. Βασιλείου, ποὺ περιλαμβάνονται εἰς τὸ Ἱερὸν Πηδάλιον. Καὶ Ιʹ Φιλοκαλία. Ὁ Μ. Βασίλειος, ὅταν ἐμόναζεν εἰς τὸν Πόντον, μαζὶ μὲ τὸν Θεολόγον Γρηγόριον, ἀνθολόγησαν ὡρισμένας σκέψεις ἀπὸ τὰ ἔργα τοῦ Ὠριγένους (τοῦ ὁποίου τὰ συγγράμματα δὲν εἶχον ἀκόμη καταδικασθῆ ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας) καὶ συνέγραψαν τὴν Φιλοκαλίαν.

[5] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου ἑορταζομένου κατὰ τὴν 25ην τοῦ παρόντος Ἰανουαρίου.

[6] Εἰς τὸν Ἅγιον Βασίλειον 24 Οἴκους ἐποίησεν ὁ Ὑμνογράφος τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης.