Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Καισαρείας Καππαδοκίας τοῦ Μεγάλου.

σοῦ καὶ λάλησον Ἑλληνιστί». Εὐθὺς δὲ ὡς εἶπε τοῦτο ὁ Ἅγιος, ὢ τοῦ θαύματος! Ἠνοίχθη τὸ στόμα τοῦ Ὁσίου Ἐφραὶμ καὶ ἐλάλησεν Ἑλληνιστί, ὡς ὁ Ἅγιος Βασίλειος καὶ πάντες οἱ Χριστιανοί. Λέγουσι δὲ ὅτι ὁ Ἅγιος ἐχειροτόνησε τὸν Ὅσιον Ἐφραὶμ Ἱερέα, τὸν δὲ διερμηνέα αὐτοῦ Διάκονον. Παρέμεινε δὲ ὁ Ὅσιος Ἐφραὶμ παρὰ τῷ Ἁγίῳ τρεῖς ἡμέρας, πολὺ ὠφεληθεὶς ἐκ τῆς διδασκαλίας αὐτοῦ. Κατόπιν ἀνεχώρησε πάλιν εἰς τὴν ἔρημον, δοξάζων καὶ εὐλογῶν τὸν Θεόν. Ἀλλ᾽ ἂς διηγηθῶμεν καὶ ἕτερον θαῦμα τοῦ Ἁγίου Βασιλείου.

Ὅτε ἐβασίλευεν ἐν Κωνσταντινουπόλει ὁ βασιλεὺς Οὐάλης, ἦλθον πρὸς αὐτον οἱ ἀρειανόφρονες Ἐπίσκοποι καὶ Ἱερεῖς τῆς ἐπαρχίας Νικαίας, ἀξιοῦντες νὰ παραδώσῃ εἰς αὐτοὺς τὸν Μητροπολιτικὸν Ναὸν διὰ νὰ ψάλλωσιν αὐτοὶ ἐκεῖ καὶ νὰ ἐκδιώξωσι τὸν Ὀρθόδοξον Ἀρχιερέα. Ὁ δὲ Οὐάλης, ὡς ὁμόφρων τούτων, συνεφώνησεν. Εὐθὺς δέ, ἀποστείλας στρατιώτας, ἐξεδίωξε τὸν Ἀρχιεπίσκοπον τῶν Χριστιανῶν καὶ ὥρισε νὰ κατέχωσι τὸν Ἱερὸν τοῦτον Ναὸν οἱ Ἀρειανοί. Τοῦτο μαθόντες οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ τῆς Νικαίας ἔσπευσαν πρὸς τὸν Ἅγιον, παρακαλοῦντες τοῦτον νὰ μεσιτεύσῃ εἰς τὸν βασιλέα διὰ νὰ μεταστρέψῃ οὗτος τὴν γνώμην του. Μεταβὰς λοιπὸν ὁ Ἅγιος εἰς Κωνσταντινούπολιν καὶ ἐπισκεφθεὶς τὸν βασιλέα, εἶπε ποὸς αὐτόν· «Βασιλεῦ, ὁ Προφήτης Δαβὶδ λέγει. Τιμὴ βασιλέως κρίσιν ἀγαπᾷ ὁ δὲ σοφὸς Σολομῶν, κρίσις βασιλέως, δικαιοσύνη. Ἡ βασιλεία σου, λοιπόν, διὰ τίνα αἰτίαν, δίχως δικαίαν κρίσιν, ἐξεδίωξες τοὺς Ὀρθοδόξους ἀπὸ τὴν πάτριον Ἐκκλησίαν των καὶ παρέδωκες αὐτὴν εἰς τοὺς αἱρετικοὺς Ἀρειανούς;». Εἶπεν ὁ βασιλεύς· «Πάλιν εἰς ὕβρεις ἐξετράπης, Βασίλειε; Δὲν ἁρμόζει εἰς σὲ νὰ λέγῃς τοιούτους λόγους». Ἀλλ᾽ ὁ Ἅγιος ἀπήντησε· «Διὰ τὸ δίκαιον ἁρμόζει καὶ νὰ ἀποθάνω, ὦ βασιλεῦ». Τότε εἶπεν ὁ βασιλεὺς εἰς τὸν Ἅγιον· «Ὕπαγε μόνος σου εἰς τὴν Νίκαιαν καὶ κρίνε μὲ δικαιοσύνην καὶ ἀπὸ τὰ δύο μέρη. Ἰδὲ ὅμως νὰ μὴ πράξῃς ὅ,τι θέλει ὁ λαός σου». Ὁ Ἅγιος ἀπεκρίθη· «Δός μοι ἐξουσίαν νὰ κρίνω ἐγώ, βασιλεῦ, καὶ ὅταν ἀκούσῃς, ὅτι ἐμερολήπτησα ὑπὲρ τῶν Χριστιανῶν, θανάτωσέ με».

Λαβὼν λοιπὸν παρὰ τοῦ βασιλέως τὴν ἐξουσίαν ὁ Ἅγιος, ἀπῆλθεν εἰς Νίκαιαν, ὅπου, ἀφοῦ συνεκάλεσεν ὅλους τοὺς Ὀρθοδόξους καὶ τοὺς Ἀρειανούς, ὡμίλησε πρὸς αὐτοὺς διὰ τούτων τῶν λόγων. «Ἰδού, ἦλθον, κατὰ τὴν προσταγὴν τοῦ βασιλέως. Νὰ πράξωμεν λοιπὸν οὕτω. Ἂς κλείσωμεν τὴν Ἐκκλησίαν καὶ ἡμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι καὶ σεῖς οἱ Ἀρειανοί. Κατόπιν προσευχηθῆτε σεῖς πρῶτον. Καὶ ἐὰν ἀνοίξῃ ἡ Ἐκκλησία, κρατήσατε ταύτην. Ἐὰν δὲ δὲν ἀνοίξῃ, θέλομεν προσευχηθῆ ἡμεῖς, καὶ ἐὰν διὰ τῆς ἰδικῆς μας δεήσεως ἀνοίξῃ, τότε νὰ


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Γρηγορίου Νύσσης βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ Ἰανουαρίου Ιʹ (10).

[2] Τῆς Ὁσίας Μακρίνης τὸν κατὰ πλάτος θαυμάσιον Βίον συγγεγραμμένον ἀπὸ τὸν ἀδελφὸν αὐτῆς Ἅγιον Γρηγόριον Νύσσης βλέπε εἰς τὴν 19ην Ἰουλίου τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζʹ. Ἐκεῖ βλέπε καὶ περὶ τῶν ἄλλων ἀδελφῶν τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, τοῦ Ναυκρατίου δηλαδὴ καὶ τοῦ Πέτρου.

[3] Ἡ θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου τελεῖται κατὰ τὰς πέντε πρώτας Κυριακὰς τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, τὴν Ἁγίαν καὶ Μεγάλην Πέμπτην, τὸ Μέγα Σάββατον, τὴν παραμονὴν τῆς τοῦ Χριστοῦ Γεννήσεως, τὴν παραμονὴν τῶν Φώτων καὶ τὴν ἡμέραν τῆς ἑορτῆς τοῦ Μεγάλου Βασιλείου.

[4] Ὁ Μέγας Βασίλειος κατέλιπεν ἡμῖν πολλὰ καὶ σπουδαιότατα συγγράμματα, τὰ ὁποῖα ἀποτελοῦν πολυτιμοτάτην καὶ πλουσιωτάτην πηγὴν δι’ ἐκεῖνον, ποὺ ἐπιθυμεῖ νὰ κατανοήσῃ τὴν οὐσίαν τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ νὰ ἐνσαρκώσῃ τὸν ἰδανικὸν τύπον τοῦ καλοῦ Χριστιανοῦ. Τὰ ἔργα τοῦ Μεγάλου τούτου Πατρὸς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ Οἰκουμενικοῦ Διδασκάλου δυνάμεθα νὰ τὰ κατατάξωμεν εἰς δέκα γενικὰς κατηγορίας. Ἤτοι: Αʹ Λειτουργικά. Βʹ Δογματικά. Γʹ Ἑρμηνευτικὰ εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφήν. Δʹ Λόγοι εἰς διαφόρους ἑορτὰς Ἁγίων Μαρτύρων. Εʹ Παιδαγωγικά. Ϛʹ Ἠθικαὶ πρακτικαὶ ὁμιλίαι. Ζʹ Ἀσκητικά. (Πρόκειται, κυρίως περὶ συλλογῆς συγγραμμάτων, ἀναφερομένων εἰς τὸ περιεχόμενον καὶ τὴν ὀργάνωσιν τοῦ Μοναχικοῦ βίου. Εἰς τὴν συλλογὴν ὅμως αὐτήν, κατ’ ἐπέκτασιν, ἐξετάζονται καὶ ζητήματα, σχετιζόμενα μὲ τὴν ἐφαρμογὴν εἰς τὸν βίον τῆς κατὰ Χριστὸν Ἠθικῆς). Ὁ Μ. Βασίλειος διὰ τῶν δύο συγγραμμάτων, («Ὅροι κατὰ πλάτος» καὶ «Ὅροι κατ’ ἐπιτομὴν») ἀφ’ ἑνὸς μὲν ἐξαίρει τὴν ὑπεροχὴν τοῦ Κοινοβιακοῦ συστήματος τοῦ Μοναχικοῦ βίου, ἀφ’ ἑτέρου δὲ διατυπώνει τὰς βασικὰς ἀρχὰς ὀργανώσεως τῶν Κοινοβίων. Θὰ ἠδύνατο κανεὶς νὰ εἴπῃ ὅτι ὁ Μ. Βασίλειος εἶναι ὁ κατ’ ἐξοχὴν θεμελιωτὴς τοῦ Κοινοβιακοῦ συστήματος, δι’ αὐτὸ καὶ θεωρεῖται ὁ μεγάλος θεωρητικὸς καὶ πρακτικὸς Πατὴρ τοῦ Κοινοβιακοῦ πολιτεύματος. Βαθυτάτη δὲ πρέπει νὰ εἶναι ἡ εὐγνωμοσύνη τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ τοῦ Ὀρθοδόξου Μοναχισμοῦ πρὸς τὸν Μ. Βασίλειον διὰ τὴν ὀργάνωσιν αὐτήν. Ηʹ Ἐπιστολαί. Ὁ Μέγας Βασίλειος συνέγραψε, ὡσαύτως, περὶ τὰς 366 ἐπιστολὰς πρὸς διαφόρους καὶ ἐπὶ διαφόρων ζητημάτων. Αἱ ἐπιστολαὶ αὗται ἀποκαλύπτουν «τὴν λεπτότητα τοῦ πνεύματος, τὴν ἔξοχον πολυμάθειαν καὶ τὴν καταπλήσσουσαν πολυμέρειαν τοῦ ἀνδρὸς» καὶ διακρίνονται «οὐ μόνον ἀπὸ ἀπόψεως περιεχομένου, ἀλλὰ καὶ διὰ τὴν χάριν καὶ τελειότητα τοῦ ὕφους» (Πατρολογία Δ. Μπαλάνου σελ. 301). Θʹ Οἱ Κανόνες τοῦ Μ. Βασιλείου. Ἡ Ἁγία Ἕκτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδος περιέβαλε μὲ Οἰκουμενικὸν κῦρος καὶ ὡρισμένας διατάξεις τοῦ Μ. Βασιλείου, περιεχομένας εἰς τὰς ἐπιστολάς του κυρίως καὶ ἀναφερομένας εἰς τὸν καταλογισμὸν διαφόρων ἁμαρτημάτων, ὡς καὶ εἰς τὰ ἐπιβαλλόμενα ἐπιτίμια εἰς τοὺς διαπράξαντας αὐτά. Αἱ διατάξεις αὐταὶ ἀποτελοῦν τοὺς 92 Κανόνας τοῦ Μ. Βασιλείου, ποὺ περιλαμβάνονται εἰς τὸ Ἱερὸν Πηδάλιον. Καὶ Ιʹ Φιλοκαλία. Ὁ Μ. Βασίλειος, ὅταν ἐμόναζεν εἰς τὸν Πόντον, μαζὶ μὲ τὸν Θεολόγον Γρηγόριον, ἀνθολόγησαν ὡρισμένας σκέψεις ἀπὸ τὰ ἔργα τοῦ Ὠριγένους (τοῦ ὁποίου τὰ συγγράμματα δὲν εἶχον ἀκόμη καταδικασθῆ ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας) καὶ συνέγραψαν τὴν Φιλοκαλίαν.

[5] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου ἑορταζομένου κατὰ τὴν 25ην τοῦ παρόντος Ἰανουαρίου.

[6] Εἰς τὸν Ἅγιον Βασίλειον 24 Οἴκους ἐποίησεν ὁ Ὑμνογράφος τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης.