Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ὁσίων Πατέρων ἡμῶν καὶ συνωνύμων ΜΑΚΑΡΙΩΝ, τοῦ τε ἀναχωρητοῦ καὶ Αἰγυπτίου καὶ τοῦ πολιτικοῦ Ἀλεξανδρέως.

Ταῦτα ἀκούσας ὁ Ὅσιος μετέβη εἰς τὴν προρρηθεῖσαν Μονὴν καὶ πάντες οἱ ἀδελφοὶ ἐδέχθησαν αὐτὸν μετ’ εὐλαβείας. Ὁ δὲ Ὅσιος ἠρώτησεν εἰς ποῖον κελλίον εὑρίσκετο ὁ Θεόπεμπτος καὶ μεταβὰς εἰς αὐτὸν τὸν ἐξήτασε πνευματικῷ τῷ τρόπῳ πῶς ἐπορεύετο εἰς τὰ ψυχικά. Ὁ δὲ ἀπεκρίθη· «Καλὰ μὲ τὴν δύναμιν τοῦ Θεοῦ, Πάτερ», συσταλεὶς νὰ εἴπῃ εἰς τὸν Ὅσιον τὴν ἀλήθειαν. Ὁ δὲ σοφώτατος Μακάριος, γνωρίζων ὅτι ἠσχύνετο νὰ ὁμολογήσῃ τὴν ἁμαρτίαν αὐτοῦ, ὡς ἰατρὸς πρακτικὸς μὲ τρόπον ἐπιδέξιον τοῦ εἶπεν· «Ἐγὼ ὁ τάλας εὑρίσκομαι τόσα ἔτη εἰς τὴν ἔρημον καὶ ἔχω τοσοῦτον περίφημον ὄνομα καὶ πάλιν δὲν δύναμαι νὰ φύγω τοὺς αἰσχροὺς καὶ ρυπαροὺς λογισμούς, ἀλλὰ μοὶ δίδουν τόσην ἐνόχλησιν, ὥστε ἐὰν δὲν μοὶ βοηθήσῃ ὁ Κύριος κινδυνεύω νὰ μὲ νικήσωσιν». Ἀπὸ τοὺς λόγους τούτους λαβὼν θάρρος ὁ Θεόπεμπτος ὡμολόγησε τὴν ἀλήθειαν, λέγων· «Τὸ ὅμοιον παθαίνω καὶ ἐγώ, Πάτερ τίμιε, καὶ κινδυνεύω εἰς θάνατον». Τότε ὁ ἰατρὸς τοῦ ἑρμηνεύει τί νὰ πράξῃ καὶ πόσον νὰ νηστεύῃ καὶ πῶς νὰ προσεύχηται διὰ νὰ νικᾷ τὸν πειράζοντα καὶ διορθώσας αὐτὸν ὡς ἔπρεπεν, ἐπέστρεψεν εἰς τὴν κέλλαν αὐτοῦ. Καὶ μεθ’ ἡμέρας τινὰς εἶδε πάλιν τὸν ἄνωθεν δαίμονα ἐπιστρέφοντα ἀπὸ τὴν Μονὴν μὲ τὰ κολοκύνθια, ἐρωτήσας δὲ αὐτὸν πῶς διῆλθε μετὰ τῶν Μοναχῶν, ἀπεκρίνατο λέγων· «Κακὰ καὶ ἀνάποδα, καθότι πάντες μὲ ἀντιμάχονται καὶ μάλιστα ὁ Θεόπεμπτος, τὸν ὁποῖον εἶχον διὰ φίλον μου καὶ δὲν ἠξεύρω τί ἔπαθε καὶ ἔγινε πρός με τῶν ἄλλων σκληρότερος». Οὕτως ἐλύτρωσε τοῦ κινδύνου τὸν Θεόπεμπτον ὁ πολὺς τὴν γνῶσιν καὶ τὴν ἀρετὴν Μακάριος.

Ἐπιστρέφων δέ ποτε ἐξ Αἰγύπτου καὶ ἐρχόμενος εἰς τὸ κελλίον του, εὗρε τοὺς κλέπτας, οἵτινες τοῦ ἐπῆραν ὅ,τι καὶ ἂν εἶχε. Καὶ ὅτε ἔφθασε, τὰ ἐφόρτωναν εἰς τὸν ὄνον, ὁ δὲ Ὅσιος προσεποιήθη ὅτι δὲν ἦσαν ἰδικά του πράγματα. Ὅθεν ὄχι μόνον δὲν τοὺς ἐκακολόγησεν, ἀλλὰ καὶ τοὺς ἐβοήθησε νὰ φορτώσουν λέγων· «Γυμνὸς ἐξῆλθον ἐκ κοιλίας μητρός μου, γυμνὸς καὶ ἀπελεύσομαι. Ὁ Κύριος ἔδωκεν, ὁ Κύριος ἀφείλετο». Ταῦτα δὲ εἰπὼν ὑπέμεινε ἀτάραχα τὴν τοῦ πράγματος στέρησιν. Οὐχὶ δὲ μόνον ὅταν τοῦ ἐπῆραν ἐκεῖνο τὸ ὀλίγον, ὅπερ εἶχεν, ἐμακροθύμησεν, ἀλλὰ καὶ πρότερον, ὅταν ἦτο νεώτερος εἰς ἓν Κοινόβιον, ὑπέμεινε μίαν δεινὴν συκοφαντίαν, τὴν ὁποίαν τοῦ εἶπον ψευδῶς καὶ δὲν ἐπροφασίσθη, ἀλλὰ δι’ ἀγάπην Θεοῦ ἐσιώπησε καὶ ὕστερον, ὅταν ἐγνωρίσθη ἡ ἀλήθεια, ἐθαυμαστώθη περισσότερον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ λίτρα περιέχει οὐγγίας δώδεκα, ἡ δὲ οὐγγία ἀντιστοιχεῖ πρὸς εἴκοσι ἐννέα γραμμάρια περίπου.

[2] Προσθέτει δὲ καὶ τοῦτο ὁ Παλλάδιος, ὅτι ἀφ’ οὗ ὁ Ἅγιος ἰάτρευσε τὴν ἀνωτέρω γυναῖκα, ἔδωκεν εἰς αὐτὴν τοιαύτην συμβουλὴν λέγων· «Γύναι, μὴ λείπῃς ἀπὸ τὴν κοινωνίαν τῶν Μυστηρίων τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ μεταλάμβανε συνεχῶς, διότι αὕτη ἡ διαβολικὴ ἐνέργεια σοὶ ἠκολούθησεν, ἐπειδὴ δὲν μετέλαβες πέντε ἑβδομάδας, καὶ ἐκ τούτου εὗρεν εὐκαιρίαν ὁ διάβολος καὶ σὲ ἐπείραξε». Μέγας δὲ τῇ ἀληθείᾳ λόγος γράφεται περὶ τοῦ μεγάλου τούτου Μακαρίου παρὰ τῷ Εὐεργετινῷ (σελ. 592, Βιβλ. Γ’, Ὑπόθ. Β’), δηλαδή, ὅτι αὐτὸς ἔγινε Θεὸς ἐπίγειος, καθὼς εἶναι γεγραμμένον· διότι ὅπως εἰναι ὁ Θεὸς σκέπων τὸν κόσμον, οὕτω καὶ ὁ Ἀββᾶς Μακάριος σκέπων ἦν τὰ ἐλαττώματα ἃ ἔβλεπεν, ὡς μὴ βλέπων, καὶ ἤκουεν, ὡς μὴ ἀκούων.

[3] Ὁ Ὅσιος Παμβὼ ἑορτάζεται τὴν ιη’ (18ην) Ἰουλίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζ’).

[4] Οὗτος ὁ νεκρὸς ἦτο Ἕλλην, ἀναστηθεὶς δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ἐβαπτίσθη, εἶτα ἐγένετο καὶ Μοναχὸς Μίλης ὀνομασθείς. Περὶ τούτου ἀναφέρει ὁ εἰς τὸ Σάββατον τῆς Τυρινῆς ᾀσματικὸς κανών, ὁ τὰ ὀνόματα τῶν Ὁσίων Πατέρων δηλῶν κατ’ ἀλφάβητον, Μίλην νεκρέγερτον αὐτὸν ὀνομάζων.

[5] Ἤτοι 110 ἕως 140 γραμμάρια.

[6] Εἰς τὰς ἐρήμους ἐκείνας ἐπικρατεῖ κατὰ μὲν τὴν ἡμέραν ἀφόρητος καύσων, κατὰ δὲ τὴν νύκτα δριμύτατον ψῦχος.

[7] Μὲ τούτους τοὺς δύο Μακαρίους συνταξειδεύοντές ποτε διὰ νὰ διέλθουν τὸν ποταμὸν Νεῖλον ἄρχοντές τινες τοῦ βασιλέως ἐνδοξότατοι, ἐθαύμαζον τὴν εὐτέλειαν καὶ τὴν πτωχείαν των· ὅθεν εἷς ἀπὸ αὐτοὺς εἶπε· «Μακάριοι εἶσθε σεῖς, οἵτινες ἐμπαίζετε τὸν κόσμον». Ὁ δὲ Ὅσιος Μακάριος ὁ Ἀλεξανδρεὺς ἀπεκρίθη πρὸς αὐτόν· «Ἡμεῖς μὲν ἐνεπαίξαμεν τὸν κόσμον, ὁ δὲ κόσμος ἐμπαίζει σᾶς· πλὴν ἤξευρε καλά, ὅτι καὶ ἡμεῖς Μακάριοι ὀνομαζόμεθα, καθὼς σὺ καὶ χωρὶς νὰ θέλῃς μᾶς ὠνόμασες». Ταῦτα δὲ εἰπόντος τοῦ Ἁγίου, κατενύχθη ὁ ἄρχων καὶ καταφρονήσας τὰ λαμπρὰ τοῦ βίου πράγματα, ἀπετάξατο τὰ ἑαυτοῦ ὑπάρχοντα καὶ ἔγινε Μοναχός.