Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ὁσίων Πατέρων ἡμῶν καὶ συνωνύμων ΜΑΚΑΡΙΩΝ, τοῦ τε ἀναχωρητοῦ καὶ Αἰγυπτίου καὶ τοῦ πολιτικοῦ Ἀλεξανδρέως.

ΕΙΚΟΝΑ

ΜΑΚΑΡΙΟΙ οἱ Ὅσιοι Πατέρες ἡμῶν, σύγχρονοι ὄντες, ἦσαν ὁ μὲν εἷς ἀπὸ τὴν Θηβαΐδα τῆς Αἰγύπτου, ἐξ οὗ καὶ Αἰγύπτιος ἐπονομάζεται, ὁ δὲ ἕτερος ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρειαν, ἐξ οὗ καὶ Ἀλεξανδρεὺς ἀποκαλεῖται. Ὁ δὲ Αἰγύπτιος λέγεται καὶ Μέγας, καθὸ πρῶτος καὶ μεγαλύτερος κατὰ τὴν ἡλικίαν. Ὁ μὲν λοιπὸν Αἰγύπτιος Μακάριος ἐγεννήθη περὶ τὸ ἔτος τα’ (301), ἐπειδὴ δὲ ἠγάπησε τὴν ἀρετὴν ἐκ νεαρᾶς ἡλικίας, ἐφάνη ἄμεμπτος καὶ ἀκατηγόρητος εἰς ὅλην του τὴν ζωήν. Ὅτε δὲ ἦτο ἐτῶν εἴκοσιν ἢ κατ’ ἄλλους τριάκοντα ἀνεχώρησεν ἀπὸ τὸν κόσμον. Τόσην δὲ ὑπομονὴν ἔδειξεν εἰς τοὺς κόπους τῆς ἀσκήσεως ὁ ἀοίδιμος, ὥστε εἰς ὀλίγους χρόνους ἠξιώθη νὰ λάβῃ τὸ χάρισμα τῆς διακρίσεως καὶ τὴν κατὰ τῶν δαιμόνων ἐξουσίαν καὶ δύναμιν, νὰ προλέγῃ τὰ μέλλοντα καὶ νὰ ποιῇ θαύματα· νέος ἔτι ὤν, ἐκαλεῖτο παιδαριογέρων· ἦτο δὲ μαθητής, ὡς λέγουσί τινες, Ἀντωνίου τοῦ Μεγάλου. Μετὰ δὲ πολλὰς παρακλήσεις τοῦ Ἀρχιερέως, ὅστις δὲν ὑπέφερε νὰ βλέπῃ τὸν λύχνον κρυπτόμενον ὑπὸ τὸν μόδιον, ἔλαβε καὶ τὸ τῆς ἱερωσύνης ἀξίωμα, ὢν τότε ἐτῶν τεσσαράκοντα.

Εἶχε δὲ ὁ Ὅσιος δύο μαθητάς, ἐκ τῶν ὁποίων ὁ εἷς διέμενε μετ’ αὐτοῦ, πρὸς περιποίησιν τῶν ἀσθενῶν, τοὺς ὁποίους ἔφερον πρὸς τὸν Ὅσιον καθημερινῶς διὰ νὰ θεραπεύωνται, ὁ δὲ ἕτερος διέμενεν εἰς ἕτερον κελλίον μακρὰν εὑρισκόμενον. Βλέπων δὲ ὁ Ὅσιος τὸν ὑποτακτικὸν αὐτοῦ Ἰωάννην λαμβάνοντα ἀργύρια ἐκ τῶν ἀσθενῶν, προεῖπεν εἰς αὐτόν, ὅτι θέλει λάβει παρὰ Κυρίου ὀργὴν καὶ παιδείαν, ἂν δὲν διορθωθῇ· ἐπραγματοποιήθη δὲ ὄντως ἡ πρόρρησις αὐτοῦ, καθότι ὁ ἀδελφὸς ἐκεῖνος, ἐπειδὴ δὲν διωρθώθη, κατέστη λεπρός. Ἔφερον δέ ποτε πρὸς αὐτὸν νέον τινά, ὅστις εἶχε μίαν λεγεῶνα δαιμόνων καὶ δὲν ἐχόρταινε καὶ ἄλλοτε μὲν ἐχώνευε, ὥσπερ νὰ ἦτο πῦρ εἰς τὸν στόμαχόν του, τὸ ὁποῖον διέλυε τὸ φαγητόν, ἄλλοτε δὲ πάλιν ἐξήμεσεν αὐτὸ ἐκ τοῦ στόματος δυσῶδες καὶ ὅταν δὲν εἶχεν ἄρτον νὰ φάγῃ, ἔτρωγε τὰ κόπρανα αὐτοῦ ὁ ταλαίπωρος. Ἡ δὲ μήτηρ τοῦ νέου, πίπτουσα εἰς τοὺς πόδας τοῦ Ὁσίου μετὰ θερμῶν δακρύων, ἐδέετο νὰ θεραπεύσῃ τὸν υἱὸν αὐτῆς ὡς συμπαθέστατος. Ὅθεν προσηύξατο ὁ Ἅγιος ἡμέρας ἑπτὰ καὶ τότε τὸν ἔδωκε τῆς μητρός του τεθεραπευμένον καὶ σώφρονα καὶ δὲν ἔτρωγεν, εἰμὴ μόνον τρεῖς λίτρας ἄρτου ἡμερησίως [1].


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ λίτρα περιέχει οὐγγίας δώδεκα, ἡ δὲ οὐγγία ἀντιστοιχεῖ πρὸς εἴκοσι ἐννέα γραμμάρια περίπου.

[2] Προσθέτει δὲ καὶ τοῦτο ὁ Παλλάδιος, ὅτι ἀφ’ οὗ ὁ Ἅγιος ἰάτρευσε τὴν ἀνωτέρω γυναῖκα, ἔδωκεν εἰς αὐτὴν τοιαύτην συμβουλὴν λέγων· «Γύναι, μὴ λείπῃς ἀπὸ τὴν κοινωνίαν τῶν Μυστηρίων τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ μεταλάμβανε συνεχῶς, διότι αὕτη ἡ διαβολικὴ ἐνέργεια σοὶ ἠκολούθησεν, ἐπειδὴ δὲν μετέλαβες πέντε ἑβδομάδας, καὶ ἐκ τούτου εὗρεν εὐκαιρίαν ὁ διάβολος καὶ σὲ ἐπείραξε». Μέγας δὲ τῇ ἀληθείᾳ λόγος γράφεται περὶ τοῦ μεγάλου τούτου Μακαρίου παρὰ τῷ Εὐεργετινῷ (σελ. 592, Βιβλ. Γ’, Ὑπόθ. Β’), δηλαδή, ὅτι αὐτὸς ἔγινε Θεὸς ἐπίγειος, καθὼς εἶναι γεγραμμένον· διότι ὅπως εἰναι ὁ Θεὸς σκέπων τὸν κόσμον, οὕτω καὶ ὁ Ἀββᾶς Μακάριος σκέπων ἦν τὰ ἐλαττώματα ἃ ἔβλεπεν, ὡς μὴ βλέπων, καὶ ἤκουεν, ὡς μὴ ἀκούων.

[3] Ὁ Ὅσιος Παμβὼ ἑορτάζεται τὴν ιη’ (18ην) Ἰουλίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζ’).

[4] Οὗτος ὁ νεκρὸς ἦτο Ἕλλην, ἀναστηθεὶς δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ἐβαπτίσθη, εἶτα ἐγένετο καὶ Μοναχὸς Μίλης ὀνομασθείς. Περὶ τούτου ἀναφέρει ὁ εἰς τὸ Σάββατον τῆς Τυρινῆς ᾀσματικὸς κανών, ὁ τὰ ὀνόματα τῶν Ὁσίων Πατέρων δηλῶν κατ’ ἀλφάβητον, Μίλην νεκρέγερτον αὐτὸν ὀνομάζων.

[5] Ἤτοι 110 ἕως 140 γραμμάρια.

[6] Εἰς τὰς ἐρήμους ἐκείνας ἐπικρατεῖ κατὰ μὲν τὴν ἡμέραν ἀφόρητος καύσων, κατὰ δὲ τὴν νύκτα δριμύτατον ψῦχος.

[7] Μὲ τούτους τοὺς δύο Μακαρίους συνταξειδεύοντές ποτε διὰ νὰ διέλθουν τὸν ποταμὸν Νεῖλον ἄρχοντές τινες τοῦ βασιλέως ἐνδοξότατοι, ἐθαύμαζον τὴν εὐτέλειαν καὶ τὴν πτωχείαν των· ὅθεν εἷς ἀπὸ αὐτοὺς εἶπε· «Μακάριοι εἶσθε σεῖς, οἵτινες ἐμπαίζετε τὸν κόσμον». Ὁ δὲ Ὅσιος Μακάριος ὁ Ἀλεξανδρεὺς ἀπεκρίθη πρὸς αὐτόν· «Ἡμεῖς μὲν ἐνεπαίξαμεν τὸν κόσμον, ὁ δὲ κόσμος ἐμπαίζει σᾶς· πλὴν ἤξευρε καλά, ὅτι καὶ ἡμεῖς Μακάριοι ὀνομαζόμεθα, καθὼς σὺ καὶ χωρὶς νὰ θέλῃς μᾶς ὠνόμασες». Ταῦτα δὲ εἰπόντος τοῦ Ἁγίου, κατενύχθη ὁ ἄρχων καὶ καταφρονήσας τὰ λαμπρὰ τοῦ βίου πράγματα, ἀπετάξατο τὰ ἑαυτοῦ ὑπάρχοντα καὶ ἔγινε Μοναχός.