Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ὁσίων Πατέρων ἡμῶν καὶ συνωνύμων ΜΑΚΑΡΙΩΝ, τοῦ τε ἀναχωρητοῦ καὶ Αἰγυπτίου καὶ τοῦ πολιτικοῦ Ἀλεξανδρέως.

Οὗτος ὁ Ὅσιος Μακάριος εἶχε διάφορα κελλία. Ἕνα εἶχεν εἰς τὴν Σκήτην, εἰς τὴν βαθυτάτην ἔρημον, δεύτερον κατὰ τον Λίβαν, τρίτον εἰς τὰ λεγόμενα Κελλία καὶ τέταρτον εἰς τὸ ὄρος τῆς Νιτρίας· καὶ τὰ μὲν δύο ἐξ αὐτῶν ἦσαν χωρὶς θύραν, εἰς τὰ ὁποῖα ἐκάθητο σκοτεινὰ τὴν Τεσσαρακοστήν. Τὸ ἄλλο ἦτο στενώτατον τόσον, ὥστε δὲν ἠμποροῦσε νὰ ἁπλώσῃ τοὺς πόδας του. Τὸ δὲ τέταρτον ἦτο πλατύτερον, εἰς τὸ ὁποῖον ἠδύνατο ὅστις ἤθελε νὰ τὸν συναντήσῃ. Ἦτο δὲ κατὰ τὸ ἀνάστημα τοῦ σώματος ὀλίγον κυπτός, ἔχων σῶμα μικρὸν καὶ κολοβόν εἶχεν ὀλίγας τρίχας εἰς τὰ χείλη καὶ εἰς τὸ ἄκρον τοῦ πώγωνος, ἐπειδὴ διὰ τὴν ὑπερβολὴν τῶν ἀσκητικῶν κόπων οὐδὲ τρίχες ἐφύτρωσαν εἰς αὐτόν.

Εἰς τοῦτον τὸν Μέγαν Μακάριον (λέγει ὁ Ἡρακλείδης ὁ συγγραφεὺς τοῦ βίου του) μίαν ἡμέραν ἀνέφερα λέγων· «Εὑρίσκομαι, Ἀββᾶ, εἰς μεγάλην ἀμέλειαν καὶ μὲ συγχύζουν οἱ λογισμοὶ καὶ μοῦ λεγουσι· «Σὺ ἐδῶ δὲν κατορθώνεις κανένα καλόν, τί κάθεσαι; Φεῦγε ἀπὸ τοῦτον τὸν τόπον». Τότε λέγει μοι ὁ Ὅσιος Μακάριος· «Ὅταν σοῦ ἔρχωνται οἱ τοιοῦτοι λογισμοὶ νὰ ἀναχωρήσῃς, λέγε πρὸς αὐτούς, ὅτι «ἐγὼ διὰ τὸν Χριστόν μου μένω καὶ φυλάττω τοὺς τοίχους τούτους». Διηγήθη δὲ καὶ τοῦτο ὁ Μέγας Μακάριος· «Ὅταν ποτὲ ἐλειτούργουν, προσῆλθε διὰ νὰ μεταλάβῃ ὁ Ἀββᾶς Μᾶρκος, Ἄγγελος δὲ Κυρίου τοῦ ἔδιδε τὴν Ἁγίαν Κοινωνίαν καὶ ἐγὼ ἔβλεπον μόνον τὸν ἀστράγαλον τῆς χειρὸς ἐκείνου, ὅστις τὸν ἐκοινωνοῦσεν». Μὲ τοιαύτην λοιπὸν πολιτείαν καὶ θαύματα διαλάμψας καὶ οὗτος ὁ θεῖος Μακάριος ἀνεπαύθη ἐν εἰρήνῃ [7].


ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ λίτρα περιέχει οὐγγίας δώδεκα, ἡ δὲ οὐγγία ἀντιστοιχεῖ πρὸς εἴκοσι ἐννέα γραμμάρια περίπου.

[2] Προσθέτει δὲ καὶ τοῦτο ὁ Παλλάδιος, ὅτι ἀφ’ οὗ ὁ Ἅγιος ἰάτρευσε τὴν ἀνωτέρω γυναῖκα, ἔδωκεν εἰς αὐτὴν τοιαύτην συμβουλὴν λέγων· «Γύναι, μὴ λείπῃς ἀπὸ τὴν κοινωνίαν τῶν Μυστηρίων τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ μεταλάμβανε συνεχῶς, διότι αὕτη ἡ διαβολικὴ ἐνέργεια σοὶ ἠκολούθησεν, ἐπειδὴ δὲν μετέλαβες πέντε ἑβδομάδας, καὶ ἐκ τούτου εὗρεν εὐκαιρίαν ὁ διάβολος καὶ σὲ ἐπείραξε». Μέγας δὲ τῇ ἀληθείᾳ λόγος γράφεται περὶ τοῦ μεγάλου τούτου Μακαρίου παρὰ τῷ Εὐεργετινῷ (σελ. 592, Βιβλ. Γ’, Ὑπόθ. Β’), δηλαδή, ὅτι αὐτὸς ἔγινε Θεὸς ἐπίγειος, καθὼς εἶναι γεγραμμένον· διότι ὅπως εἰναι ὁ Θεὸς σκέπων τὸν κόσμον, οὕτω καὶ ὁ Ἀββᾶς Μακάριος σκέπων ἦν τὰ ἐλαττώματα ἃ ἔβλεπεν, ὡς μὴ βλέπων, καὶ ἤκουεν, ὡς μὴ ἀκούων.

[3] Ὁ Ὅσιος Παμβὼ ἑορτάζεται τὴν ιη’ (18ην) Ἰουλίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζ’).

[4] Οὗτος ὁ νεκρὸς ἦτο Ἕλλην, ἀναστηθεὶς δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ἐβαπτίσθη, εἶτα ἐγένετο καὶ Μοναχὸς Μίλης ὀνομασθείς. Περὶ τούτου ἀναφέρει ὁ εἰς τὸ Σάββατον τῆς Τυρινῆς ᾀσματικὸς κανών, ὁ τὰ ὀνόματα τῶν Ὁσίων Πατέρων δηλῶν κατ’ ἀλφάβητον, Μίλην νεκρέγερτον αὐτὸν ὀνομάζων.

[5] Ἤτοι 110 ἕως 140 γραμμάρια.

[6] Εἰς τὰς ἐρήμους ἐκείνας ἐπικρατεῖ κατὰ μὲν τὴν ἡμέραν ἀφόρητος καύσων, κατὰ δὲ τὴν νύκτα δριμύτατον ψῦχος.

[7] Μὲ τούτους τοὺς δύο Μακαρίους συνταξειδεύοντές ποτε διὰ νὰ διέλθουν τὸν ποταμὸν Νεῖλον ἄρχοντές τινες τοῦ βασιλέως ἐνδοξότατοι, ἐθαύμαζον τὴν εὐτέλειαν καὶ τὴν πτωχείαν των· ὅθεν εἷς ἀπὸ αὐτοὺς εἶπε· «Μακάριοι εἶσθε σεῖς, οἵτινες ἐμπαίζετε τὸν κόσμον». Ὁ δὲ Ὅσιος Μακάριος ὁ Ἀλεξανδρεὺς ἀπεκρίθη πρὸς αὐτόν· «Ἡμεῖς μὲν ἐνεπαίξαμεν τὸν κόσμον, ὁ δὲ κόσμος ἐμπαίζει σᾶς· πλὴν ἤξευρε καλά, ὅτι καὶ ἡμεῖς Μακάριοι ὀνομαζόμεθα, καθὼς σὺ καὶ χωρὶς νὰ θέλῃς μᾶς ὠνόμασες». Ταῦτα δὲ εἰπόντος τοῦ Ἁγίου, κατενύχθη ὁ ἄρχων καὶ καταφρονήσας τὰ λαμπρὰ τοῦ βίου πράγματα, ἀπετάξατο τὰ ἑαυτοῦ ὑπάρχοντα καὶ ἔγινε Μοναχός.