Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ὁσίων Πατέρων ἡμῶν καὶ συνωνύμων ΜΑΚΑΡΙΩΝ, τοῦ τε ἀναχωρητοῦ καὶ Αἰγυπτίου καὶ τοῦ πολιτικοῦ Ἀλεξανδρέως.

ἐθεράπευσεν ὁ Ἅγιος, ἀλείφων μὲ ἅγιον ἔλαιον καὶ ραντίζων αὐτὸ μὲ ἁγίασμα. Ὅθεν ἐξῆλθεν ὁ δαίμων καὶ τὸ παρέδωκεν εἰς τὸν πατέρα του ὑγιές, παραγγείλας νὰ μὴ φάγῃ κρέας οὔτε νὰ πίῃ οἶνον ἐπὶ τεσσαράκοντα ἡμέρας. Τόσον δὲ πλῆθος δαιμονιζομένων ἰάτρευσεν ὁ Ὅσιος οὗτος, ὥστε σχεδὸν δὲν ἔχει ἀριθμόν. Καὶ οὗτος δὲ ὁ Ἀλεξανδρεὺς Μακάριος εἶδε τὸν διάβολον, καθὼς τὸν εἶδε δηλαδὴ καὶ ὁ προρρηθεὶς Αἰγύπτιος, καὶ ἐβάσταζε τὰ εἴδη καὶ ἐργαλεῖα μὲ τὰ ὁποῖα ἐπλανοῦσε τοὺς Μοναχούς. Ἐφανέρωνε δὲ ταῦτα ὁ μιαρὸς αἰνιγματωδῶς μὲ ἓν τρυπημένον φόρεμα ὅπερ ἐφόρει καὶ μέ τινα κολοκύνθια τὰ ὁποῖα ἐσήκωνεν.

Οὗτος ὁ Ὅσιος περιπατήσας ἕνα καιρὸν μακρινὴν ὁδόν, διὰ νὰ ὑπάγῃ εἰς τὸ κηποταφεῖον τοῦ Ἰαννῆ καὶ Ἰαμβρῆ τῶν μάγων, οἵτινες ἦσαν ἐν καιρῷ τοῦ Φαραώ, διὰ νὰ ἱστορήσῃ καὶ τὸν τόπον καὶ νὰ βιάσῃ τὸ πλῆθος τῶν δαιμόνων, οἵτινες κατῴκουν ἐκεῖ, νὰ ὁμιλήσουν καὶ χωρὶς νὰ θέλουν, καὶ μὴ γνωρίζων τὴν ὁδὸν ἔβαλε σημεῖα τὰ ἀστροθέσια, καθὼς οἱ ναῦται βάλλουν σημεῖα ἄστρα τινὰ καὶ ταξιδεύουν, καὶ οὕτω διεπέρασεν ὅλην ἐκείνην τὴν ἔρημον. Λαβὼν δὲ καὶ ἕνα δεμάτι καλάμια, ἔστηνεν εἰς κάθε μίλιον ἕνα καλάμι διὰ σημεῖον νὰ εὑρίσκῃ εἰς τὴν ἐπιστροφὴν τὴν ὁδόν. Περιπατήσας λοιπὸν ἐν τῇ ἐρήμῳ ἡμέρας ἐννέα, ἐπλησίασεν εἰς τὸ κηποταφεῖον. Φθάσασα δὲ ἡ νὺξ ἐκοιμήθη ἐκεῖ πλησίον. Ὁ δὲ σατανᾶς, φθονήσας τὸν ἐρχομὸν τοῦ Ἁγίου, ἐπῆρεν ὅλοι τὰ καλάμια, τὰ ὁποῖα ἔβαλε διὰ σημεῖα ὁ Μακάριος καὶ κάμνων ἕνα δεματάκι τὸ ἔθεσε πλησίον τῆς κεφαλῆς του ὅπου ἐκοιμᾶτο καὶ ἀνεχώρησεν. Ἐξυπνήσας δὲ ὁ Ὅσιος εὗρε, τὰ ἴδια καλάμια, τὰ ὁποῖα ἔβαλεν εἰς τὴν ὁδὸν διὰ σημεῖα· γνωρίσας ὅμως τὴν πονηρίαν τοῦ σατανᾶ, δὲν ἐταράχθη. Τοῦτο δὲ ἴσως ἐσυγχωρήθη παρὰ Θεοῦ, διὰ νὰ μὴ ἔχῃ τὴν ἐλπίδα του εἰς τὴν ἀπὸ τὰ καλάμια ὁδηγίαν, ἀλλὰ εἰς τὸν Θεόν.

Καθὼς λοιπὸν ἐμβῆκεν εἰς τὸ κηποταφεῖον, ἐβγῆκαν περὶ τοὺς ἑβδομήκοντα δαίμονες, οἱ ὁποῖοι ἔκαμνον διάφορα σχήματα, ἄλλοι ἐφώναζον, ἄλλοι ἐπηδοῦσαν καὶ ἄλλοι ἔτριζον τοὺς ὀδόντας μὲ πολὺν θυμὸν ἐναντίον του καὶ ἄλλοι ὡς κόρακες πτερωτοὶ τὸν ἐκτυποῦσαν εἰς τὸ πρόσωπον καὶ τοῦ ἔλεγον· «Τί θέλεις ἐδῶ, Μακάριε, πειρασμὲ τῶν καλογήρων; Μήπως ἡμεῖς ἐπήγαμεν καὶ ἠνωχλήσαμέν τινα ἀπὸ τοὺς Μοναχούς; Φθάνει ὅτι μᾶς ἐπῆρες ἐκεῖ τὴν ἔρημον, ἥτις εἶναι κατοικία ἰδική μας καὶ ὅλους τοὺς ἰδικούς μας ἀπ’ ἐκεῖ ἐδίωξες. Δὲν ἔχομεν σχέσιν μὲ σέ. Τί καταπατεῖς ἐδῶ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ λίτρα περιέχει οὐγγίας δώδεκα, ἡ δὲ οὐγγία ἀντιστοιχεῖ πρὸς εἴκοσι ἐννέα γραμμάρια περίπου.

[2] Προσθέτει δὲ καὶ τοῦτο ὁ Παλλάδιος, ὅτι ἀφ’ οὗ ὁ Ἅγιος ἰάτρευσε τὴν ἀνωτέρω γυναῖκα, ἔδωκεν εἰς αὐτὴν τοιαύτην συμβουλὴν λέγων· «Γύναι, μὴ λείπῃς ἀπὸ τὴν κοινωνίαν τῶν Μυστηρίων τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ μεταλάμβανε συνεχῶς, διότι αὕτη ἡ διαβολικὴ ἐνέργεια σοὶ ἠκολούθησεν, ἐπειδὴ δὲν μετέλαβες πέντε ἑβδομάδας, καὶ ἐκ τούτου εὗρεν εὐκαιρίαν ὁ διάβολος καὶ σὲ ἐπείραξε». Μέγας δὲ τῇ ἀληθείᾳ λόγος γράφεται περὶ τοῦ μεγάλου τούτου Μακαρίου παρὰ τῷ Εὐεργετινῷ (σελ. 592, Βιβλ. Γ’, Ὑπόθ. Β’), δηλαδή, ὅτι αὐτὸς ἔγινε Θεὸς ἐπίγειος, καθὼς εἶναι γεγραμμένον· διότι ὅπως εἰναι ὁ Θεὸς σκέπων τὸν κόσμον, οὕτω καὶ ὁ Ἀββᾶς Μακάριος σκέπων ἦν τὰ ἐλαττώματα ἃ ἔβλεπεν, ὡς μὴ βλέπων, καὶ ἤκουεν, ὡς μὴ ἀκούων.

[3] Ὁ Ὅσιος Παμβὼ ἑορτάζεται τὴν ιη’ (18ην) Ἰουλίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζ’).

[4] Οὗτος ὁ νεκρὸς ἦτο Ἕλλην, ἀναστηθεὶς δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ἐβαπτίσθη, εἶτα ἐγένετο καὶ Μοναχὸς Μίλης ὀνομασθείς. Περὶ τούτου ἀναφέρει ὁ εἰς τὸ Σάββατον τῆς Τυρινῆς ᾀσματικὸς κανών, ὁ τὰ ὀνόματα τῶν Ὁσίων Πατέρων δηλῶν κατ’ ἀλφάβητον, Μίλην νεκρέγερτον αὐτὸν ὀνομάζων.

[5] Ἤτοι 110 ἕως 140 γραμμάρια.

[6] Εἰς τὰς ἐρήμους ἐκείνας ἐπικρατεῖ κατὰ μὲν τὴν ἡμέραν ἀφόρητος καύσων, κατὰ δὲ τὴν νύκτα δριμύτατον ψῦχος.

[7] Μὲ τούτους τοὺς δύο Μακαρίους συνταξειδεύοντές ποτε διὰ νὰ διέλθουν τὸν ποταμὸν Νεῖλον ἄρχοντές τινες τοῦ βασιλέως ἐνδοξότατοι, ἐθαύμαζον τὴν εὐτέλειαν καὶ τὴν πτωχείαν των· ὅθεν εἷς ἀπὸ αὐτοὺς εἶπε· «Μακάριοι εἶσθε σεῖς, οἵτινες ἐμπαίζετε τὸν κόσμον». Ὁ δὲ Ὅσιος Μακάριος ὁ Ἀλεξανδρεὺς ἀπεκρίθη πρὸς αὐτόν· «Ἡμεῖς μὲν ἐνεπαίξαμεν τὸν κόσμον, ὁ δὲ κόσμος ἐμπαίζει σᾶς· πλὴν ἤξευρε καλά, ὅτι καὶ ἡμεῖς Μακάριοι ὀνομαζόμεθα, καθὼς σὺ καὶ χωρὶς νὰ θέλῃς μᾶς ὠνόμασες». Ταῦτα δὲ εἰπόντος τοῦ Ἁγίου, κατενύχθη ὁ ἄρχων καὶ καταφρονήσας τὰ λαμπρὰ τοῦ βίου πράγματα, ἀπετάξατο τὰ ἑαυτοῦ ὑπάρχοντα καὶ ἔγινε Μοναχός.