Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ὁσίων Πατέρων ἡμῶν καὶ συνωνύμων ΜΑΚΑΡΙΩΝ, τοῦ τε ἀναχωρητοῦ καὶ Αἰγυπτίου καὶ τοῦ πολιτικοῦ Ἀλεξανδρέως.

στέγην καὶ νὰ κοιμηθῶ, ἀφοῦ παρῆλθον αἱ εἴκοσιν ἡμέραι, ἤθελον γίνει φρενόληπτος. Ὅθεν ὅσον τὸ κατ’ ἐμὲ ἐνίκησα τὸν ὕπνον· καὶ ὅσον πάλιν ἐζήτει ἡ φύσις τὸ ἀπέδωκα. Οὗτος ἐφιλονείκησε καὶ ἠγωνίσθη ποτὲ νὰ μὴ χωρίσῃ τὸν νοῦν αὐτοῦ ἀπὸ τὸν Θεὸν ἐπὶ πέντε ἡμέρας· καὶ κλείσας τὴν κέλλαν του καὶ ἔξωθεν τὴν αὐλήν, διὰ νὰ μὴ δώσῃ οὐδενὶ οὐδεμίαν ἀπόκρισιν, ἐστάθη ὄρθιος ἀρχίζων ἀπὸ τὴν Δευτέραν τῆς ἑβδομάδος ἡμέραν καὶ λέγων νοερῶς ταῦτα· «Πρόσεχε τὰ ὑψηλὰ καὶ λεῖπε τελείως τὰ ἐπίγεια χαμηλά. Ἔχεις εἰς τὸν οὐρανὸν Ἀγγέλους, Ἀρχαγγέλους, τὰ Χερουβείμ, τὰ Σεραφείμ, πάσας τὰς Δυνάμεις τῶν οὐρανῶν, ἔχεις τὸ ἄκρον ἐφετόν, τὸ ἄκρον ἐπιθυμητόν, αὐτὸν τὸν Ὕψιστον τῶν ἁπάντων Θεόν». Ἀφοῦ δὲ παρῆλθον δύο ἡμέραι τοσοῦτον ἐξηρέθισε τὸν διάβολον, ὥστε ἐκεῖνος ἔβαλε πῦρ καὶ κατέκαυσε τὸ ψαθίον ἐπὶ τοῦ ὁποίου ἵστατο ὁ Ὅσιος· ὁμοίως ἔκαυσε καὶ ὅ,τι ἄλλο εἶχεν εἰς τὸ κελλίον του, ἤθελε δὲ νὰ καύσῃ καὶ τὸν Ἅγιον, ἀλλὰ βλέπων ὁ Ὅσιος ὅτι τὸν ἐκύκλωσεν ἡ φλόξ, ἐφοβήθη κατὰ πολὺ καὶ τοιουτοτρόπως ἔπαυσεν ὁ λογισμός του ἀπὸ τὴν θαυμασίαν ἐκείνην θεωρίαν· ἔλεγε δὲ ὁ Ἅγιος ὅτι, ὡς ἐνόμιζε, τοῦτο ἦτο οἰκονομία Θεοῦ, διὰ νὰ μὴ ὑπερηφανευθῇ.

Μίαν φορὰν ἠνώχλησεν ὁ λογισμὸς τὸν Ὅσιον διὰ νὰ ὑπάγῃ εἰς τὴν Ρώμην, ἵνα ὠφεληθῇ ἐκ τῶν ἐκεῖ εὑρισκομένων καὶ πρὸς θεραπείαν τῶν ἀσθενῶν, ἐπειδὴ ἔλαβε χάριν παρὰ Κυρίου νὰ θεραπεύῃ πᾶσαν ἀσθένειαν καὶ νὰ διώκῃ δαιμόνια ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους· αὐτὸς δὲ πεσὼν κατὰ γῆς, ἐξήπλωσε τοὺς πόδας του καὶ ἔλεγε· «Σύρατέ με, σεῖς δαίμονες, διότι ἐγὼ ἑκουσίως μὲ τοὺς πόδας μου εἰς ἄλλο μέρος δὲν ὑπάγω». Ἐπειδὴ δὲ πάλιν ἠνωχλεῖτο ἀπὸ τὸν λογισμόν, ἐφορτώνετο εἰς τὸν ὦμόν του κοφίνιον πλῆρες ἄμμου καὶ μετέβαινεν ἀπὸ ἑνὸς σημείου εἰς ἕτερον καὶ τοιουτοτρόπως ἐνίκησε τὸν ἐνοχλοῦντα λογισμὸν χάριτι τοῦ Χριστοῦ. Μίαν φορὰν ἠνωχλήθη ὁ Ὅσιος ἀπὸ τὸν δαίμονα τῆς πορνείας· ὅθεν ἐπῆγεν εἰς τὴν πανέρημον, καὶ ἐμβῆκεν εἰς ἕνα βαλτώδη τόπον, ἐκεῖ δὲ ἔμεινε μῆνας ἕξ· καὶ τόσον πολλὰ κατεπλήγωσαν τὸ σῶμά του οἱ ἐκεῖ εὑρισκόμενοι μεγαλώτατοι κώνωπες, ὡς σφῆκες, ὥστε ἐγέμισαν ἀπὸ πρήσματα καὶ ἐξογκώματα ὅλα τὰ μέλη τοῦ σώματός του. Ὅθεν, ὅτε μετὰ ἓξ μῆνας ἐπέστρεψεν εἰς τὸ κελλίον του, ἀπὸ ἄλλο τι δὲν ἐγνωρίζετο ὅτι εἶναι ὁ Μακάριος εἰμὴ ἀπὸ μόνην τὴν φωνήν, διότι ἠλλοιώθη ὅλον του τὸ πρόσωπον καὶ τὸ σῶμα καὶ παρωμοίαζε μὲ τοὺς λεπρούς.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ λίτρα περιέχει οὐγγίας δώδεκα, ἡ δὲ οὐγγία ἀντιστοιχεῖ πρὸς εἴκοσι ἐννέα γραμμάρια περίπου.

[2] Προσθέτει δὲ καὶ τοῦτο ὁ Παλλάδιος, ὅτι ἀφ’ οὗ ὁ Ἅγιος ἰάτρευσε τὴν ἀνωτέρω γυναῖκα, ἔδωκεν εἰς αὐτὴν τοιαύτην συμβουλὴν λέγων· «Γύναι, μὴ λείπῃς ἀπὸ τὴν κοινωνίαν τῶν Μυστηρίων τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ μεταλάμβανε συνεχῶς, διότι αὕτη ἡ διαβολικὴ ἐνέργεια σοὶ ἠκολούθησεν, ἐπειδὴ δὲν μετέλαβες πέντε ἑβδομάδας, καὶ ἐκ τούτου εὗρεν εὐκαιρίαν ὁ διάβολος καὶ σὲ ἐπείραξε». Μέγας δὲ τῇ ἀληθείᾳ λόγος γράφεται περὶ τοῦ μεγάλου τούτου Μακαρίου παρὰ τῷ Εὐεργετινῷ (σελ. 592, Βιβλ. Γ’, Ὑπόθ. Β’), δηλαδή, ὅτι αὐτὸς ἔγινε Θεὸς ἐπίγειος, καθὼς εἶναι γεγραμμένον· διότι ὅπως εἰναι ὁ Θεὸς σκέπων τὸν κόσμον, οὕτω καὶ ὁ Ἀββᾶς Μακάριος σκέπων ἦν τὰ ἐλαττώματα ἃ ἔβλεπεν, ὡς μὴ βλέπων, καὶ ἤκουεν, ὡς μὴ ἀκούων.

[3] Ὁ Ὅσιος Παμβὼ ἑορτάζεται τὴν ιη’ (18ην) Ἰουλίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζ’).

[4] Οὗτος ὁ νεκρὸς ἦτο Ἕλλην, ἀναστηθεὶς δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ἐβαπτίσθη, εἶτα ἐγένετο καὶ Μοναχὸς Μίλης ὀνομασθείς. Περὶ τούτου ἀναφέρει ὁ εἰς τὸ Σάββατον τῆς Τυρινῆς ᾀσματικὸς κανών, ὁ τὰ ὀνόματα τῶν Ὁσίων Πατέρων δηλῶν κατ’ ἀλφάβητον, Μίλην νεκρέγερτον αὐτὸν ὀνομάζων.

[5] Ἤτοι 110 ἕως 140 γραμμάρια.

[6] Εἰς τὰς ἐρήμους ἐκείνας ἐπικρατεῖ κατὰ μὲν τὴν ἡμέραν ἀφόρητος καύσων, κατὰ δὲ τὴν νύκτα δριμύτατον ψῦχος.

[7] Μὲ τούτους τοὺς δύο Μακαρίους συνταξειδεύοντές ποτε διὰ νὰ διέλθουν τὸν ποταμὸν Νεῖλον ἄρχοντές τινες τοῦ βασιλέως ἐνδοξότατοι, ἐθαύμαζον τὴν εὐτέλειαν καὶ τὴν πτωχείαν των· ὅθεν εἷς ἀπὸ αὐτοὺς εἶπε· «Μακάριοι εἶσθε σεῖς, οἵτινες ἐμπαίζετε τὸν κόσμον». Ὁ δὲ Ὅσιος Μακάριος ὁ Ἀλεξανδρεὺς ἀπεκρίθη πρὸς αὐτόν· «Ἡμεῖς μὲν ἐνεπαίξαμεν τὸν κόσμον, ὁ δὲ κόσμος ἐμπαίζει σᾶς· πλὴν ἤξευρε καλά, ὅτι καὶ ἡμεῖς Μακάριοι ὀνομαζόμεθα, καθὼς σὺ καὶ χωρὶς νὰ θέλῃς μᾶς ὠνόμασες». Ταῦτα δὲ εἰπόντος τοῦ Ἁγίου, κατενύχθη ὁ ἄρχων καὶ καταφρονήσας τὰ λαμπρὰ τοῦ βίου πράγματα, ἀπετάξατο τὰ ἑαυτοῦ ὑπάρχοντα καὶ ἔγινε Μοναχός.