Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ὁσίων Πατέρων ἡμῶν καὶ συνωνύμων ΜΑΚΑΡΙΩΝ, τοῦ τε ἀναχωρητοῦ καὶ Αἰγυπτίου καὶ τοῦ πολιτικοῦ Ἀλεξανδρέως.

τοὺς τόπους μας; Εἶσαι ἀναχωρητής; Κάθου εἰς τὴν ἔρημον, αὐτὸς ὁ τόπος εἶναι δι’ ἡμᾶς, σὺ δὲν ἠμπορεῖς νὰ κατοικήσῃς ἐδῶ ποτέ, τί ζητεῖς εἰς τοῦτο τὸ κηποταφεῖον, εἰς τὸ ὁποῖον, ἀφ’ ὅτου ἔγινεν, ἕως σήμερον, ζωντανὸς ἄνθρωπος δὲν ἐμβῆκεν;». Αὐτὰ καὶ ἄλλα περισσότερα κραυγαζόντων τῶν δαιμόνων μὲ μεγάλην ταραχήν, λέγει ὁ Ὅσιος Μακάριος· «Θέλω νὰ ἔμβω μόνον νὰ ἴδω καὶ πάλιν ἀναχωρῶ». Ἀπεκρίθησαν οἱ δαίμονες· «Αὐτὸ θέλομεν καὶ ἡμεῖς νὰ μᾶς ὑποσχεθῇς εἰς τὴν συνείδησίν σου». Ὑποσχεθεὶς δὲ ὁ Ἅγιος Μακάριος, ἔγιναν ἄφαντοι οἱ δαίμονες. Ὅθεν ἐμβαίνων ὁ Ἅγιος εἰς ἐκείνην τὴν θαυμασίαν φυτείαν τῶν δένδρων τὸν ὑπήντησεν ὁ διάβολος μὲ γυμνὸν ξίφος, ὁ δὲ Ἅγιος Μακάριος τοῦ εἶπε· «Σὺ ἔρχεσαι ἐναντίον μου μὲ γυμνὸν ξίφος καὶ ἐγὼ ἔρχομαι, ἐναντίον σου ἐν ὀνόματι Κυρίου Σαββαὼθ καὶ ἐν παρατάξει Θεοῦ Ἰσραήλ».

Εἰσελθὼν τότε ὁ Ἅγιος Μακάριος εἰς τὸ κηποταφεῖον, εἶδε πάντα τὰ ἐκεῖ εὑρισκόμενα. Εἶδε φρέαρ, εἰς τὸ ὁποῖον ἦτο κάδος ἐκ χαλκοῦ κρεμασμένος μὲ σιδηρᾶν ἅλυσον, ἥτις ἐκ τῆς πολυκαιρίας ἦτο διαβεβρωμένη. Αἱ ροδιαὶ καὶ τὰ ἄλλα δένδρα εἶχον ξηρανθῆ ἀπὸ τὴν θερμότητα τοῦ ἡλίου. Ἐκεῖ εἶδεν ἀφιερώματα πολλὰ ἀπὸ καθαρὸν χρυσίον. Ἀφοῦ δὲ τὰ ἱστόρησεν ὅλα, ἐπέστρεψεν εἰς τὸ κελλίον του, περιπατήσας εἴκοσιν ἡμέρας, ὅμως ἀπὸ τὴν ἔλλειψιν τροφῆς ἐγίνετο ὡς νεκρός, διότι ὅ,τι τροφὰς εἶχε τὰς ἐτελείωσεν· ἐφάνη δὲ εἰς αὐτὸν μία κόρη μὲ καθαρὸν καὶ λευκότατον φόρεμα, ἡ ὁποία ἐκράτει ποτήριον μὲ ὕδωρ ψυχρότατον. Πλὴν ἔμεινε μακρόθεν ἕως ἓν στάδιον· τοῦτο δὲ ἐγίνετο ἕως τρεῖς ἡμέρας· βλέπων δὲ αὐτὴν ὁ Ὅσιος Μακάριος προσκαλοῦσαν αὐτὸν ἐπεριπάτει νὰ τὴν φθάσῃ διὰ νὰ πίῃ, ἀλλὰ δὲν ἠδυνήθη καὶ μόνον μὲ τὴν ἐλπίδα πῶς εἶχε νὰ πίῃ, παρῆλθον αἱ τρεῖς ἡμέραι. Τότε δὲ ἐφάνησαν πλῆθος πολὺ βουβάλων, ἐκ τῶν ὁποίων ἐξέκοψε μία βουβάλα μὲ τὸ μοσχάρι της καὶ ἦλθον ἀπέναντι τοῦ Ὁσίου, εἶχε δὲ αὕτη γάλα πολὺ εἰς τοὺς μαστούς της· ἤκουσε δὲ καὶ φωνὴν ἄνωθεν, ἥτις τοῦ ἔλεγε· «Μακάριε, ὕπαγε εἰς τὴν βουβάλαν καὶ θήλασον». Ὁ δὲ Ὅσιος ὑπακούσας, ἐπῆγε καὶ θηλάσας ἐξ αὐτῆς ἀνέλαβε δύναμιν, δεικνύων δὲ ὁ Κύριος τελείαν κηδεμονίαν εἰς τὸν δοῦλόν του, τὸν ἠκολούθησεν ἐκείνη ἡ βουβάλα ἕως ὅτου ἐπῆγεν εἰς τὸ κελλίον του καὶ τὸ θαυμασιώτερον ὅτι εἰς μὲν τὸν Ὅσιον ἔδιδε τὸν μαστόν της, εἰς δὲ τὸ ἰδικόν της μοσχάρι δὲν τὸν ἔδιδεν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ λίτρα περιέχει οὐγγίας δώδεκα, ἡ δὲ οὐγγία ἀντιστοιχεῖ πρὸς εἴκοσι ἐννέα γραμμάρια περίπου.

[2] Προσθέτει δὲ καὶ τοῦτο ὁ Παλλάδιος, ὅτι ἀφ’ οὗ ὁ Ἅγιος ἰάτρευσε τὴν ἀνωτέρω γυναῖκα, ἔδωκεν εἰς αὐτὴν τοιαύτην συμβουλὴν λέγων· «Γύναι, μὴ λείπῃς ἀπὸ τὴν κοινωνίαν τῶν Μυστηρίων τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ μεταλάμβανε συνεχῶς, διότι αὕτη ἡ διαβολικὴ ἐνέργεια σοὶ ἠκολούθησεν, ἐπειδὴ δὲν μετέλαβες πέντε ἑβδομάδας, καὶ ἐκ τούτου εὗρεν εὐκαιρίαν ὁ διάβολος καὶ σὲ ἐπείραξε». Μέγας δὲ τῇ ἀληθείᾳ λόγος γράφεται περὶ τοῦ μεγάλου τούτου Μακαρίου παρὰ τῷ Εὐεργετινῷ (σελ. 592, Βιβλ. Γ’, Ὑπόθ. Β’), δηλαδή, ὅτι αὐτὸς ἔγινε Θεὸς ἐπίγειος, καθὼς εἶναι γεγραμμένον· διότι ὅπως εἰναι ὁ Θεὸς σκέπων τὸν κόσμον, οὕτω καὶ ὁ Ἀββᾶς Μακάριος σκέπων ἦν τὰ ἐλαττώματα ἃ ἔβλεπεν, ὡς μὴ βλέπων, καὶ ἤκουεν, ὡς μὴ ἀκούων.

[3] Ὁ Ὅσιος Παμβὼ ἑορτάζεται τὴν ιη’ (18ην) Ἰουλίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζ’).

[4] Οὗτος ὁ νεκρὸς ἦτο Ἕλλην, ἀναστηθεὶς δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ἐβαπτίσθη, εἶτα ἐγένετο καὶ Μοναχὸς Μίλης ὀνομασθείς. Περὶ τούτου ἀναφέρει ὁ εἰς τὸ Σάββατον τῆς Τυρινῆς ᾀσματικὸς κανών, ὁ τὰ ὀνόματα τῶν Ὁσίων Πατέρων δηλῶν κατ’ ἀλφάβητον, Μίλην νεκρέγερτον αὐτὸν ὀνομάζων.

[5] Ἤτοι 110 ἕως 140 γραμμάρια.

[6] Εἰς τὰς ἐρήμους ἐκείνας ἐπικρατεῖ κατὰ μὲν τὴν ἡμέραν ἀφόρητος καύσων, κατὰ δὲ τὴν νύκτα δριμύτατον ψῦχος.

[7] Μὲ τούτους τοὺς δύο Μακαρίους συνταξειδεύοντές ποτε διὰ νὰ διέλθουν τὸν ποταμὸν Νεῖλον ἄρχοντές τινες τοῦ βασιλέως ἐνδοξότατοι, ἐθαύμαζον τὴν εὐτέλειαν καὶ τὴν πτωχείαν των· ὅθεν εἷς ἀπὸ αὐτοὺς εἶπε· «Μακάριοι εἶσθε σεῖς, οἵτινες ἐμπαίζετε τὸν κόσμον». Ὁ δὲ Ὅσιος Μακάριος ὁ Ἀλεξανδρεὺς ἀπεκρίθη πρὸς αὐτόν· «Ἡμεῖς μὲν ἐνεπαίξαμεν τὸν κόσμον, ὁ δὲ κόσμος ἐμπαίζει σᾶς· πλὴν ἤξευρε καλά, ὅτι καὶ ἡμεῖς Μακάριοι ὀνομαζόμεθα, καθὼς σὺ καὶ χωρὶς νὰ θέλῃς μᾶς ὠνόμασες». Ταῦτα δὲ εἰπόντος τοῦ Ἁγίου, κατενύχθη ὁ ἄρχων καὶ καταφρονήσας τὰ λαμπρὰ τοῦ βίου πράγματα, ἀπετάξατο τὰ ἑαυτοῦ ὑπάρχοντα καὶ ἔγινε Μοναχός.