Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ὁσίων Πατέρων ἡμῶν καὶ συνωνύμων ΜΑΚΑΡΙΩΝ, τοῦ τε ἀναχωρητοῦ καὶ Αἰγυπτίου καὶ τοῦ πολιτικοῦ Ἀλεξανδρέως.

Ἡμέραν τινὰ ἐφόνευσαν ἄνθρωπόν τινα κρυφίως καὶ μὴ γινώσκοντες τον φονέα, εἶχον ὡς ἔνοχον ἄλλον ἀθῷον, τὸν ὁποῖον θέλοντες νὰ παραδώσουν εἰς τὴν δικαιοσύνην διὰ νὰ τιμωρηθῇ κατέφυγεν εἰς τὸ κελλίον τοῦ Μακαρίου, διὰ νὰ μὴ τὸν συλλάβουν. Ἀλλ’ οἱ στρατιῶται ἔδραμον καὶ ἐκεῖ καὶ τὸν ἔδεσαν. Ἐκεῖνος δὲ ἐφώναζεν ὀμνύων μετὰ δακρύων ὅτι είναι ἀθῷος. Ὁ δὲ Ὅσιος τὸν ἐλυπήθη καὶ ἐπῆγεν εἰς τὸν τάφον τοῦ φονευθέντος, μεθ’ ὅλων ἐκείνων τῶν ἀνθρώπων καὶ ἐγονάτισεν εἰς προσευχὴν λέγων πρὸς τοὺς παρεστῶτας· «Ἤδη θέλει φανερώσει ἡμῖν ὁ Κύριος, ἐὰν εἶναι ἔνοχος οὗτος ὁ ἄνθρωπος». Ἐφώναξε δὲ τότε τοῦ νεκροῦ μετὰ πίστεως λέγων· «Ὁρκίζω σε εἰς τὸν Δεσπότην Χριστόν, ἵνα εἴπῃς ἡμῖν τὴν ἀλήθειαν, ἐὰν σὲ ἐφόνευσεν οὗτος, τὸν ὁποῖον κατηγόρησαν». Ὁ δὲ νεκρός, ὢ τοῦ θαύματος! ὥσπερ κοιμώμενος ἀπεκρίθη καὶ λέγει αὐτῷ· «Οὐχί, Πάτερ τίμιε, δὲν ἔπταισεν οὗτος, ἀλλ’ ἕτερος μὲ ἐφόνευσε». Ταῦτα οἱ παρεστῶτες ἀκούσαντες ἔφριξαν καὶ παρεκάλεσαν τὸν Ἅγιον νὰ τὸν ἐρωτήσῃ πάλιν, τίς τὸν ἐφόνευσε. Λέγει αὐτοῖς ὁ πάνσοφος· «Φθάνει ὅτι σᾶς ἐβεβαίωσα πῶς ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς δὲν πρέπει νὰ τιμωρηθῇ ὡς ἀθῷος. Ἀλλὰ ἐγὼ δὲν εἶμαι κριτὴς νὰ τιμωρήσω τὸν πταίσαντα».

Διηγεῖται ὁ Ὅσιος Παλλάδιος διὰ τὸν Αἰγύπτιον τοῦτον Μακάριον, ὅτι ἀκόλαστός τις, ζητῶν νὰ ἑλκύσῃ εἰς σατανικὸν ἔρωτα κόρην τινὰ σώφρονα καὶ μὴ δυνηθείς, ἐποίησεν αὐτὴν μὲ διαβολικὰς μαγείας νὰ φαίνεται εἰς τοὺς ἀνθρώπους ὡς φορβάς. Οἱ δὲ γονεῖς ἀπελθόντες εἶπον πρὸς τὸν Μακάριον· «Αὕτη ἡ φορβάς, τὴν ὁποίαν προσηγάγομεν εἰς τὴν ἁγιωσύνην σου, ἦτο θυγάτηρ ἡμῶν καὶ μὲ τὰς μαντείας ἀνθρώπου τινὸς μετεμορφώθη εἰς τοιοῦτον σχῆμα. Ὅθεν παρακαλοῦμέν σε νὰ ποιήσῃς πρὸς Κύριον δέησιν, ὅπως τὴν μετατρέψῃ εἰς τὴν προτέραν μορφήν». Ὁ δὲ Ὅσιος ἀπεκρίθη· «Ὅσον δι’ ἐμέ, τὴν βλέπω γυναῖκα καὶ ὄχι φορβάδα, ὡς λέγετε· αὐτὴ δὲ ἡ μετασχημάτισις δὲν εἶναι εἰς τὸ σῶμά της, ἀλλὰ μόνον εἰς τοὺς ὀφθαλμούς σας ἀπὸ συνεργείαν τοῦ δαίμονος». Ταῦτα εἰπών, ἔλαβε τὴν κόρην εἰς τὸ κελλίον του καὶ ποιήσας εὐχήν, τὴν ἔχρισεν ἅγιον ἔλαιον, ἔκτοτε δὲ ἐφαίνετο πάλιν εἰς τοὺς ὁρῶντας ὡς ἦτο γυνὴ κατὰ φύσιν, ἐπειδὴ διὰ τῆς δεήσεως τοῦ Μακαρίου ἠφανίσθη ἡ μαντεία [2]. Ἄλλοτε πάλιν τοῦ ἔφεραν ἑτέραν κόρην, ἥτις εἶχε δεινὴν ἀσθένειαν, ἐκ τῆς ὁποίας εἶχε σαπίσει ὅλη ἡ σὰρξ αὐτῆς καὶ ἐξήρχετο δυσωδία ἀνείκαστος. Ὁ δὲ Μακάριος εἶπεν εἰς αὐτήν· «Ἔχε ὑπομονήν, θύγατερ, καθότι δι’ ὄφελος τῆς ψυχῆς σου ἔδωκεν ὁ Θεὸς τοιαύτην ἀσθένειαν». Προσευχηθεὶς δὲ δι’ αὐτὴν ἡμέρας ἑπτὰ καὶ ἀλείψας καὶ αὐτὴν ἅγιον ἔλαιον, τὴν ἐθεράπευσε τελείως καὶ πάντες ἐξέστησαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ λίτρα περιέχει οὐγγίας δώδεκα, ἡ δὲ οὐγγία ἀντιστοιχεῖ πρὸς εἴκοσι ἐννέα γραμμάρια περίπου.

[2] Προσθέτει δὲ καὶ τοῦτο ὁ Παλλάδιος, ὅτι ἀφ’ οὗ ὁ Ἅγιος ἰάτρευσε τὴν ἀνωτέρω γυναῖκα, ἔδωκεν εἰς αὐτὴν τοιαύτην συμβουλὴν λέγων· «Γύναι, μὴ λείπῃς ἀπὸ τὴν κοινωνίαν τῶν Μυστηρίων τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ μεταλάμβανε συνεχῶς, διότι αὕτη ἡ διαβολικὴ ἐνέργεια σοὶ ἠκολούθησεν, ἐπειδὴ δὲν μετέλαβες πέντε ἑβδομάδας, καὶ ἐκ τούτου εὗρεν εὐκαιρίαν ὁ διάβολος καὶ σὲ ἐπείραξε». Μέγας δὲ τῇ ἀληθείᾳ λόγος γράφεται περὶ τοῦ μεγάλου τούτου Μακαρίου παρὰ τῷ Εὐεργετινῷ (σελ. 592, Βιβλ. Γ’, Ὑπόθ. Β’), δηλαδή, ὅτι αὐτὸς ἔγινε Θεὸς ἐπίγειος, καθὼς εἶναι γεγραμμένον· διότι ὅπως εἰναι ὁ Θεὸς σκέπων τὸν κόσμον, οὕτω καὶ ὁ Ἀββᾶς Μακάριος σκέπων ἦν τὰ ἐλαττώματα ἃ ἔβλεπεν, ὡς μὴ βλέπων, καὶ ἤκουεν, ὡς μὴ ἀκούων.

[3] Ὁ Ὅσιος Παμβὼ ἑορτάζεται τὴν ιη’ (18ην) Ἰουλίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζ’).

[4] Οὗτος ὁ νεκρὸς ἦτο Ἕλλην, ἀναστηθεὶς δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ἐβαπτίσθη, εἶτα ἐγένετο καὶ Μοναχὸς Μίλης ὀνομασθείς. Περὶ τούτου ἀναφέρει ὁ εἰς τὸ Σάββατον τῆς Τυρινῆς ᾀσματικὸς κανών, ὁ τὰ ὀνόματα τῶν Ὁσίων Πατέρων δηλῶν κατ’ ἀλφάβητον, Μίλην νεκρέγερτον αὐτὸν ὀνομάζων.

[5] Ἤτοι 110 ἕως 140 γραμμάρια.

[6] Εἰς τὰς ἐρήμους ἐκείνας ἐπικρατεῖ κατὰ μὲν τὴν ἡμέραν ἀφόρητος καύσων, κατὰ δὲ τὴν νύκτα δριμύτατον ψῦχος.

[7] Μὲ τούτους τοὺς δύο Μακαρίους συνταξειδεύοντές ποτε διὰ νὰ διέλθουν τὸν ποταμὸν Νεῖλον ἄρχοντές τινες τοῦ βασιλέως ἐνδοξότατοι, ἐθαύμαζον τὴν εὐτέλειαν καὶ τὴν πτωχείαν των· ὅθεν εἷς ἀπὸ αὐτοὺς εἶπε· «Μακάριοι εἶσθε σεῖς, οἵτινες ἐμπαίζετε τὸν κόσμον». Ὁ δὲ Ὅσιος Μακάριος ὁ Ἀλεξανδρεὺς ἀπεκρίθη πρὸς αὐτόν· «Ἡμεῖς μὲν ἐνεπαίξαμεν τὸν κόσμον, ὁ δὲ κόσμος ἐμπαίζει σᾶς· πλὴν ἤξευρε καλά, ὅτι καὶ ἡμεῖς Μακάριοι ὀνομαζόμεθα, καθὼς σὺ καὶ χωρὶς νὰ θέλῃς μᾶς ὠνόμασες». Ταῦτα δὲ εἰπόντος τοῦ Ἁγίου, κατενύχθη ὁ ἄρχων καὶ καταφρονήσας τὰ λαμπρὰ τοῦ βίου πράγματα, ἀπετάξατο τὰ ἑαυτοῦ ὑπάρχοντα καὶ ἔγινε Μοναχός.