Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

«Ἐγὼ ὁ ταπεινὸς Μητροπολίτης Νικομηδείας Μακάριος, συγχώρησιν αἰτήσας ἐκ τοῦ Παναγιωτάτου ἡμῶν Δεσπότου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου καὶ τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας, ἐφ’ οἷς ἔδοξα κατὰ τοὺς παρελθόντας χρόνους ἁμαρτεῖν εἰς αὐτήν, καὶ ἀπαιτηθεὶς ὁμολογίαν, εὑρέθη δὲ ἐνταῦθα ἐκτεθειμένη ὄπισθεν, ταύτην στέργω καὶ ἀσπάζομαι καὶ αὐτὸς ὅλῃ ψυχῇ καὶ παραδίδωμι τῷ Παναγιωτάτῳ μοι Δεσπότῃ τῷ Οἰκουμενικῷ Πατριάρχῃ, καὶ δι’ αὐτοῦ τῇ Ὀρθοδόξῳ Καθολικῇ Μεγάλῃ Ἑκκλησίᾳ τῶν Γραικῶν, ἣν καὶ ὑπογράφω ἰδιοχείρως, διὰ τὸ βέβαιον μηνὸς Φεβρουαρίου ιβ’ τοῦ ἔτους ͵ϛϡοβ’ (6972 ἀπὸ κτίσεως κόσμου ἤτοι ἀπὸ Χριστοῦ 1464) [19].

Μαθὼν ὁ Πάπας ὅτι οἱ Ἕλληνες δὲν στέργουν τὴν ἕνωσιν καὶ τὴν Φλωρεντινὴν Σύνοδον συνοδικῶς κατέκριναν, ἀπέστειλεν ἀντιπροσώπους εἰς Κωνσταντινούπολιν, ἵνα συζητήσουν μὲ τοὺς σοφοὺς τῶν Ἑλλήνων. Ἀλλ’ οὐδὲν κατορθώσαντες ἐπέστρεψαν ἄπρακτοι.

 

Θάνατος τοῦ Ἰωάννου καὶ ἄνοδος  Κωνσταντίνου τοῦ Παλαιολόγου εἰς τὸν θρόνον.  Ἀποκατάστασις τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἡρεμίας.

Ἐπὶ τῆς Πατριαρχίας τοῦ Γρηγορίου, ὁ βασιλεὺς Ἰωάννης, βλέπων τὰς συνεχεῖς ἥττας τῶν Χριστιανικῶν ὅπλων καὶ ἀνωφελῆ τὴν ἀντίστασιν τοῦ ἀδελφοῦ του Κωνσταντίνου, διαψευσθεὶς δὲ εἰς τὰς προσδοκίας του περὶ βοηθείας ἐκ μέρους τῶν Λατίνων καὶ μεταμελούμενος δι’ ὅσα εἰς βάρος τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως διέπραξε, κατελήφθη ὑπὸ νευρικοῦ πυρετοῦ καὶ μετ’ ὀλίγον ἀπέθανε τὴν 30ὴν Ὀκτωβρίου τοῦ ἔτους 1448.

Εἰς τὸν θρόνον ἀνῆλθεν ὁ ἀδελφός του Κωνσταντῖνος, ὁ ἐπονομαζόμενος Δράκων διὰ τὴν γενναιότητα του. Οὗτος προσεκάλεσεν ἀμέσως ἐξ Ἐφέσου τὸν Ἅγιον Μάρκον, ἵνα διορθώσῃ τὴν Ἐκκλησίαν. Ὁ Ἅγιος ἐπρότεινεν εἰς τὸν βασιλέα τὴν σύγκλησιν Συνόδου, ἥτις καὶ συνεκροτήθη εἰς τὸν Ναὸν τῆς τοῦ Θεοῦ Σοφίας, μετεχόντων εἰς ταύτην καὶ τῶν ἄλλων Ὀρθοδόξων Πατριαρχῶν. Κατὰ τὴν Σύνοδον ἐκείνην ἔγιναν τέσσαρες Συνελεύσεις.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.