Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

Ἐπειδὴ δὲ ἔγινε λόγος καὶ περὶ οἰκονομίας, ἀναφέρομεν, εἰς τοῦτο ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον εἶπεν ὁ ἱερὸς Εὐλόγιος Ἀλεξανδρείας: «Ἐὰν γάρ τινες ἀφ’ ἡμῶν οἰκονομίαν δέξωνται, ἄνευ τοῦ τὴν Ἐκκλησίαν εἰς τὴν ἑαυτῆς ἐλευθερίαν ἐπανελθεῖν, οἱ τοιοῦτοι οὐκ οἰκονομίαν ποιήσουσιν, ἀλλὰ μετατεθήσονται πρὸς ἀλλοτρίαν Ἐκκλησίαν καὶ δόξαν (ἤτοι τὴν Λατινικήν)· ὅτι γὰρ τὸ τῆς οἰκονομίας ὁ ὀρθὸς λόγος μεταχειρίζεται, ὅτε τὸ δόγμα τῆς Εὐσεβείας οὐδὲν παραβλάπτεται». Ἐὰν λοιπὸν ὁ Πατριάρχης πληροφορήσῃ ἡμᾶς ὅτι τὴν ἰδίαν μὲ ἡμᾶς ἔχει δόξαν, τότε νὰ συνέλθωμεν καὶ νὰ συσκεφθῶμεν καὶ περὶ οἰκονομίας.

Τὴν ἀναφορὰν ταύτην ὑπέγραψαν οἱ ἐν Κωνσταντινουπόλει εὑρεθέντες Μητροπολῖται, ἐκκλησιαστικοὶ ἄρχοντες, Ἡγούμενοι καὶ Ἱερομόναχοι, ἐν ὅλῳ δέκα πέντε.

 

Ἄλλαι κατακρίσεις τῆς ἐν Φλωρεντίᾳ ψευδοσυνόδου.

Ὁ Λέων ὁ Νομοφύλαξ, εὑρεθεὶς καὶ αὐτὸς εἰς Φλωρεντίαν, ἔγραψεν ἰδιαιτέραν κατάκρισιν τῆς Συνόδου, εἰς τὴν ὁποίαν ὁμολογεῖ ὅτι ἀκολουθήσας τὸν τότε Πατριάρχην Ἰωσήφ, ὡς Κληρικὸς αὐτοῦ, καὶ ἀποδεχθεὶς τὰ ἐκεῖ ἀποφασισθέντα, παρεδέχετο αὐτὰ μέχρι τοῦ θανάτου τοῦ Πατριάρχου Ἰσιδώρου Β’ (1456-1457). Ἤδη ὅμως σκεφθεὶς περὶ τούτων ὡριμώτερον καὶ μὴ θέλων νὰ εἶναι ἀποκεκομμένος ἀπὸ τὴν Ἁγίαν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν ὁμολογεῖ ὅτι ἐπλανήθη καὶ ἀποκηρύσσει τὴν λατινικὴν δόξαν καὶ ἀποστρέφεται τοὺς αὐτὴν φρονοῦντας καὶ ἀποβλήτους θεωρεῖ τῆς τῶν Χριστιανῶν Πίστεως.

Διὰ τοῦτο λοιπὸν ὁμολογεῖ ὅτι παρανόμως ἔγινεν ἡ προσθήκη εἰς τὸ Σύμβολον, ὅτι ἀποκηρύσσει αὐτὴν καὶ πᾶν ἄλλο ἔθος τῆς Ἐκκλησίας τῶν Λατίνων, τὸ ὁποῖον καταδικάζει ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία, ὅπως καταδικάζει καὶ πᾶσαν ἄλλην αἵρεσιν ἀποβληθεῖσαν καὶ καταδικασθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἁγίων ἑπτὰ Οἰκουμενικῶν Συνόδων.

Ὄπισθεν τῆς ὁμολογίας ταύτης Λέοντος τοῦ Νομοφύλακος εὑρέθη ἰδιόχειρος ὁμολογία τοῦ Νικομηδείας Μακαρίου ἔχουσα ὡς ἑξῆς:


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.