Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

ἐξουσίαν εἰς τὸν Πάπαν, δὲν ἐπείθοντο εἰς τὰς παπικὰς προσταγάς. Ἀπὸ τὴν ἀφορμὴν αὐτὴν γίνεται μὲν ἀρχὴ χωρισμοῦ τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, ἀλλ’ ὄχι καὶ τέλειον σχίσμα· διότι ἐφ’ ὅσον ὁ λόγος ἦτο περὶ ἐθίμων καὶ τάξεων ἐκκλησιαστικῶν καὶ δὲν ἐπήρχετο μεταβολή τις εἰς τὰ δόγματα τῆς Πίστεως, δὲν ἐγίνετο καὶ τέλειος χωρισμός.

Κατὰ τὴν ἐποχὴν ὅμως τοῦ αὐτοκράτορος Βασιλείου Α’ τοῦ Μακεδόνος, προσετέθη παρὰ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρώμης φοβερὰ βλασφημία εἰς τὸ Ἅγιον Σύμβολον τῆς Πίστεως, ὅτι δηλαδὴ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ὄχι μόνον ἐκ τοῦ Πατρός, ἀλλὰ καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ ἐκπορεύεται. Ὑπὸ τοιαύτας συνθήκας δὲν ἐπρόκειτο πλέον περὶ χειροτονιῶν καὶ προτιμήσεως θρόνων, ἀλλὰ περὶ αὐτῶν τῶν δογμάτων τῆς Πίστεως. Διὰ τοῦτο ὁ αὐτοκράτωρ Βασίλειος συνεκρότησε Σύνοδον Οἰκουμενικήν [1], εἰς ἣν παρέστησαν καὶ ἀντιπρόσωποι τοῦ Πάπα Ἰωάννου τοῦ Η’, ἡ Σύνοδος δὲ ἐκείνη ἐπεβεβαίωσε τὸν ὅρον τοῦ Ἁγίου Συμβόλου τῆς Πίστεως ἄνευ τινὸς μεταβολῆς. Τὰ πρακτικὰ τῆς Συνόδου ὁμιλοῦν ἐπὶ λέξει ὡς ἑξῆς:

«Οἱ ἁγιώτατοι τοποτηρηταὶ, τῆς πρεσβυτέρας Ρώμης, εἶπον, ὡς ἐκέλευσεν ὁ ἐκ Θεοῦ μέγας βασιλεὺς ἡμῶν, πρέπον ἐστὶ μὴ ἕτερον ὅρον καινουργηθῆναι, ἀλλ’ αὐτὸν τὸν ἀρχαῖον, καὶ ἀνὰ πᾶσαν τὴν οἰκουμένην κρατούμενόν τε καὶ δοξαζόμενον ἀναγνωσθῆναι καὶ ἐπιβεβαιωθῆναι». Ἀνεγνώσθη λοιπὸν εἰς ἐπήκοον πάντων τὸ Ἅγιον Σύμβολον, ἤτοι τὸ «Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν», χωρὶς καμμίαν προσθήκην ἢ ἀφαίρεσιν, ἀλλ’ ἀμετάβλητον ὡς διατηροῦμεν αὐτὸ μέχρι σήμερον ἡμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι. Μετὰ τὴν ἀνάγνωσιν πᾶσα ἡ Σύνοδος ἐξεβόησε: «Πάντες οὕτω φρονοῦμεν· οὕτω πιστεύομεν· ἐν ταύτῃ τῇ ὁμολογίᾳ ἐβαπτίσθημεν καὶ τοῦ ἱερατικοῦ βαθμοῦ ἠξιώμεθα· τοὺς ἑτέρως δὲ παρὰ ταῦτα φρονοῦντας, ὡς ἐχθροὺς Θεοῦ καὶ τῆς ἀληθείας ἡγούμεθα· εἴ τις παρὰ τοῦτο τὸ ἱερὸν Σύμβολον τολμήσει ἕτερον ἀναγράψασθαι ἢ προσθῆναι ἢ ἀφελεῖν, καὶ ὅρον ὀνομάσας ἀποθρασυνθείη, κατάκριτος καὶ πάσης Χριστιανικῆς ὁμολογίας ἀπόβλητος· τὸ γὰρ ἀφαιρεῖν ἢ προσθῆναι ἀτελῆ τὴν εἰς τὴν Ἁγίαν Τριάδα μέχρι τῆς σήμερον ὁμολογίαν δείκνυσι, καὶ τῆς τε Ἀποστολικῆς παραδόσεως καὶ τῆς τῶν Πατέρων διδασκαλίας καταγινώσκει· εἴ τις τοίνυν εἰς τοῦτο ἀπονοίας ἐλάσας τολμήσει, ὡς ἀνωτέρω λέλεκται, ἕτερον ἐκθέσθαι σύμβολον καὶ ὅρον ὀνομάσαι, ἢ προσθήκην ἢ ὑφαίρεσιν ἐν τῷ παραδεδομένῳ ἡμῖν παρὰ τῆς Ἁγίας Οἰκουμενικῆς ἐν Νικαίᾳ τὸ πρῶτον μεγάλης Συνόδου ποιῆσαι, ἀνάθεμα ἔστω».


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.