Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ εἶναι τὸ μέγα καὶ ἀξιοθαύμαστον χάρισμα, διὰ τὸ ὁποῖον ἐσεμνύνετο ἀείποτε τὸ γένος ἡμῶν, ἀδελφοί. Χείμαρρος ὅμως ὁρμητικὸς ἐκ Δύσεως ἠπείλησε κάποτε τὸ Γένος ἡμῶν, θέλων νὰ καταπνίξῃ τὸ ἀγαθὸν τοῦτο καὶ ἐξαφανίσῃ ἀπὸ προσώπου τῆς Γῆς τὴν τοῦ Γένους ἡμῶν Ὀρθοδοξίαν. Καὶ θὰ ἐπετύγχανεν ἴσως εἰς τὴν προσπάθειάν του αὐτήν, ἂν δὲν εὑρίσκετο, κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην, ὁ μέγας ἀνὴρ τῶν ἐν Βυζαντίῳ Εὐγενικῶν, ὁ ἔσχατος καὶ εὐγενικώτατος κλάδος αὐτῶν, Μάρκος ὁ τῆς Ἐφέσου φωστήρ.

Τοὺς ἀγῶνας αὐτοῦ ἐναντίον τοῦ τρομεροῦ ἐκείνου χειμάρρου, ὅστις ὀλίγον ἔλειψε νὰ καταπνίξῃ τὴν Ὀρθοδοξίαν, καὶ τὰ χαρακώματα τὰ ὁποῖα ἀνήγειρε πρὸς προστασίαν τῶν ὁμοδόξων καὶ ὁμογενῶν, σοφοὶ κάλαμοι ἐξύμνησαν. Ὁ μέγας ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, Θεόδωρος ὁ Γαζῆς, Γεώργιος ὁ Σχολάριος ὁ μετὰ ταῦτα Πατριάρχης Γεννάδιος, Νεκτάριος καὶ Δοσίθεος οἱ Πατριάρχαι Ἱεροσολύμων, Ἀθανάσιος ὁ Πάριος καὶ ἄλλοι, τοὺς ὁποίους ἔχοντες ὑπ’ ὄψιν καὶ ἡμεῖς θὰ ἐπιχειρήσωμεν, ὅση ἡμῖν δύναμις, νὰ ἐκθέσωμεν ἐνταῦθα τὰ ὄντως ὑπερφυᾶ αὐτοῦ κατορθώματα, ἵνα δείξωμεν πόσον ἡμεῖς οἱ μεταγενέστεροι εἴμεθα εἰς αὐτὸν ὀφειλέται. Διότι ἐὰν οὗτος ἐνέδιδεν εἰς τοὺς ἀγρίους τοῦ χειμάρρου τῆς δυτικῆς κακοδοξίας φοβερισμούς, ὡς ἐκπροσωπῶν καὶ τὰς ἄλλας Ἐκκλησίας τῆς Ἀνατολῆς, ἡ μὲν Ὀρθοδοξία θὰ ἐξηφανίζετο, ἡ θεσπεσία γλῶσσα καὶ παιδεία τοῦ Γένους ἡμῶν θὰ διεφθείρετο, ὁ δὲ ἐθνικὸς αὐτοῦ χαρακτὴρ θὰ ἠλλοιοῦτο, καταποντιζομένου εἰς τὰ θολερὰ τοῦ χειμάρρου ρεύματα, καὶ παντελῶς ἐξαφανιζομένου ἀπὸ προσώπου τῆς Οἰκουμένης.

Καὶ τὰ μὲν περὶ τοῦ βίου τοῦ τῆς Ἐκκλησίας φωστῆρος Ἁγίου Μάρκου τοῦ Εὐγενικοῦ, ἐκτιθέμενα ἐν πλάτει ἀλλαχοῦ, ἀντιπαρερχόμεθα ἐνταῦθα κατὰ τὰς λεπτομερείας αὐτοῦ, περιοριζόμενοι νὰ ἀναφέρωμεν ὅτι οὗτος γέννημα καὶ θρέμμα ὢν τῆς βασιλίδος τῶν πόλεων καὶ πλησίον σοφῶν καὶ περιωνύμων διδασκάλων φοιτήσας μετὰ τοῦ ἀδελφοῦ αὐτοῦ Ἰωάννου, ἐγένετο ὀνομαστὸς ἐπὶ σοφίᾳ καὶ διαβόητος ἐπὶ ἀρετῇ. Διὰ τοῦτο, ἔτι Ἱερομόναχον ὄντα, ὁ τότε Πατριάρχης Ἀλεξανδρείας αὐτὸν ἐξέλεξεν ὡς τοποτηρητὴν καὶ ἐκπρόσωπον αὐτοῦ εἰς τὴν μελετωμένην Σύνοδον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.