Τῇ ΙΖ’ (17ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ Θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΑΝΤΩΝΙΟΥ τοῦ Μεγάλου.

Ἀπερχόμενος δὲ εἰς τὸ κελλίον του συνήντησεν εἰς τὸ ἔξω ὄρος τοὺς φιλοσόφους Ἕλληνας, οἵτινες ἐνόμιζον ὅτι θὰ χλευάσουν αὐτὸν ἐπειδὴ δὲν ἐγνώριζε γράμματα. Ὁ δὲ εἶπεν εἰς αὐτούς· «Τί εἶναι πρῶτον καὶ αἴτιον τοῦ ἑτέρου; ὁ νοῦς τῶν γραμμάτων ἢ τούτου τὰ γράμματα;». Οἱ δὲ ἀπεκρίθησαν· «Ὁ νοῦς εἶναι πρωτύτερος, ἐπειδὴ αὐτὸς εὗρε τὰ γράμματα». Λέγει εἰς αὐτοὺς ὁ Ἅγιος· «Ὅστις λοιπὸν ἔχει ὑγιᾶ τὸν νοῦν δὲν χρειάζεται γράμματα». Ὅθεν ἐθαύμασαν ἐκεῖνοι βλέποντες εἰς ἓνα ἰδιώτην τοσαύτην σύνεσιν. Ἐλθόντες δὲ μετὰ ταῦτα καὶ ἕτεροι φιλόσοφοι ἢ μᾶλλον εἰπεῖν μωρολόγοι καὶ ἄσοφοι, ἐδοκίμαζαν μὲ συλλογισμοὺς νὰ τὸν νικήσωσι περὶ πίστεως. Ὁ δὲ μᾶλλον ἐνίκησεν αὐτούς, καὶ δημηγορήσας σοφώτατα ἅπασαν τὴν θείαν οἰκονομίαν, ἐστηλίτευσε τὴν τῶν εἰδώλων αὐτῶν ματαιότητα, διότι ἐγίνωσκε τὰς μυθολογίας των καὶ τόσον τοὺς ἤλεγξεν εἰς τὰς ἀθέσμους πράξεις αὐτῶν, ὥστε ἵσταντο ἐκπληττόμενοι, μὴ ἔχοντες τί νὰ ἀποκριθῶσιν.

Ὁ δὲ Ἅγιος ἠρώτησεν αὐτοὺς καὶ πάλιν λέγων· «Εἰπέτε μοι, ἡ περὶ τοῦ Θεοῦ γνῶσις πῶς γινώσκεται καλλίτερα καὶ πῶς ἀποδεικνύεται βεβαιότερα, μὲ τὸν λόγον ἢ μὲ τὰ ἔργα; ποῖα εἶναι προτιμοτέρα, ἡ ἀπόδειξις τῆς ἀληθοῦς πίστεως μὲ τὴν πρᾶξιν καὶ τὴν ἐνέργειαν ἢ ἡ ἀπόδειξις μὲ μόνους τοὺς λόγους;». Οἱ δὲ εἶπον ὅτι προτιμοτέρα καὶ βεβαιοτέρα εἶναι ἡ ἀπόδειξις μὲ τὴν πρᾶξιν καὶ τὰ ἔργα. Τότε ὁ Ὅσιος λέγει εἰς αὐτούς· «Καλῶς εἴπατε ἰδοὺ λοιπόν ἐδῶ εἶναι τινὲς δαιμονιζόμενοι καὶ ἰατρεύσατε αὐτοὺς μὲ τοὺς συλλογισμούς σας ἢ μὲ μαγείαν καὶ ἄλλην τέχνην, ὡς βούλεσθε, ἐπικαλούμενοι τὰ ἀναίσθητά σας εἴδωλα· εἰ δὲ καὶ δὲν δύνασθε, ἐγὼ νὰ τοὺς θεραπεύσω, διὰ νὰ γνωρίσετε τοῦ Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ, τὸν ὁποῖον χλευάζετε, τὴν ἄμαχον δύναμιν». Οἱ δὲ εἶπον ὅτι δὲν ἠδύναντο νὰ πράξουν τοιοῦτον θαυμάσιον. Ἐπικαλεσάμενος τότε τὸν Χριστὸν ὁ Ἅγιος, ἐσφράγισε τρισῶς τοὺς ἀσθενεῖς μὲ τὸ σημεῖον τοῦ Τιμίου Σταυροῦ καὶ ἐθεραπεύθησαν, σωφρονισθέντες δὲ ηὐχαρίστουν τὸν Κύριον. Οἱ δὲ φιλόσοφοι, ἰδόντες τοιοῦτον σημεῖον, ἐξεπλάγησαν. Λέγει τότε πρὸς αὐτοὺς ὁ Ἅγιος· «Τὶ θαυμάζετε; δὲν εἶμαι ἐγὼ ἐκεῖνος ὅστις ἔκαμε τὸ θαῦμα, ἀλλ’ ὁ Χριστὸς, εἰς τὸν ὁποῖον, ἐὰν πιστεύετε καὶ σεῖς, δὲν χρειάζεσθε πλέον μὲ λόγους ἀπόδειξιν, ἀλλὰ ἡ πρὸς Χριστὸν πίστις καὶ ἀγάπη θὰ ἐνεργῇ ὁμοίως καὶ εἰς ἐσᾶς». Οἱ δὲ φιλόσοφοι θαυμάζοντες εἰς τὴν σοφίαν τῶν λόγων του καὶ κατασπαζόμενοι αὐτόν, ἀνεχώρησαν ὁμολογοῦντες ὅτι πολλὰ ὠφελήθησαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος ὁ Ἀμμοῦν ἑορτάζεται κατὰ τὴν 4ην Ὀκτωβρίου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ι’).

[2] Οἱ Μαναχαῖοι ἦσαν αἱρετικοὶ τοῦ 3ου μ.Χ. αἰῶνος, τὴν αἵρεσιν δὲ ταύτην ἵδρυσεν ὁ Πέρσης Μάνης ἢ Μανιχαῖος ἀναμείξας εἰς τὴν χριστιανικὴν διδασκαλίαν στοιχεῖα ἐκ τοῦ Παρσισμοῦ (θρησκείας τῶν ἀπογόνων τῶν ἀρχαίων Περσῶν) καὶ τοῦ Βουδδισμοῦ. Οἱ δὲ Ἀρειανοὶ ἦσαν ὀπαδοὶ τοῦ Ἀρείου, ὅστις ἠρνεῖτο τὴν Θεότητα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. (Βλέπε περὶ τούτων πλατύτερον ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου, σελ. 383 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[3] Εἰς τὸν χειρόγραφον Βίον τοῦ Μεγάλου Ἀντωνίου, καθὼς καὶ εἰς τὸν τετυπωμένον ἐν τῷ «Παραδείσῳ» τοῦ Ἀγαπίου, ἐξ οὗ παρελήφθη παρ’ ἡμῶν ὁ Βίος οὗτος, περιγράφεται ἐνταῦθα ὁλόκληρον τὸ ἱστορικὸν τῆς θείας ἀποκαλύψεως τῆς γενομένης εἰς τὸν Μέγαν Ἀντώνιον περὶ τοῦ Ὁσίου Παύλου τοῦ Θηβαίου, καὶ πῶς ὁ Ἀντώνιος ἀνεκάλυψε τὸν Παῦλον εἰς τὴν βαθυτάτην ἔρημον, τὶ μετ’ αὐτοῦ συνωμίλησε καὶ πῶς κοιμηθέντα τὸν ἐνεταφίασεν. Ἐπειδὴ ὅμως πάντα ταῦτα, καταλαμβάνοντα πέντε περίπου σελίδας προεγράφησαν ἀπαραλλάκτως εἰς τὸν Βίον τοῦ Ὁσίου Παύλου (σελ. 296-302) περιττὸν νομίζομεν νὰ τὰ ἐπαναλάβωμεν ἐνταῦθα, ὁ δὲ βουλόμενος ἂς ἀναγνώσῃ αὐτὰ ἐκεῖ.

[4] Ταῦτα ἐπιλέγει ὁ συγγράψας τὸν Βίον τοῦτον Μέγας Ἀθανάσιος.