Ἐγκώμιον ἐπὶ τῇ εὑρέσει τῆς τιμίας κεφαλῆς τοῦ Προδρόμου. Τοῦ Ἱεροδιδάσκάλου καὶ Ἱεροκήρυκος τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας Μακαρίου τοῦ Χριστιανοπούλου.

«Φωνὴ Κυρίου ἐπὶ τῶν ὑδάτων» (Ψαλμ. κη’ 3), λέγει ὁ Δαυΐδ. Καὶ πάλιν ὁ αὐτός· «Φωνὴ Κυρίου συσσείοντος ἔρημον, συσσείσει Κύριος τὴν ἔρημον Κάδης. Φωνὴ Κυρίου καταρτιζομένη ἐλάφους» (Ψαλμ. κη’ 8-9). Ποία εἶναι ἡ φωνὴ αὕτη, τὴν ὁποίαν ἐννοεῖ ὁ Δαυΐδ, ὅταν λέγῃ ἐπάνω τῶν ὑδάτων, ὅπου καταρτίζει τὰς ἐλάφους, ὅπου σείει τὴν ἔρημον; Ἐνθυμήσου τὴν ἀπόκρισιν ἐκείνην, ἥτις ἐδόθη ἀπὸ τὸν Ἰωάννην εἰς τοὺς Φαρισαίους ἱερεῖς καὶ λευΐτας, ὅταν ἠρωτᾶτο ἀπὸ αὐτοὺς ποῖος εἶναι. Μήπως εἶσαι σύ, τοῦ ἔλεγαν, ὁ Ἠλίας; Μήπως εἶσαι σὺ ὁ Προφήτης, ὁ Μεσσίας; Ὄχι, τοὺς λέγει, μήτε ὁ Ἠλίας εἶμαι, ἀλλὰ μήτε ὁ Προφήτης. Καὶ λοιπόν, τί λέγεις περὶ σεαυτοῦ; Εἰπέ μας ποῖος εἶσαι; Καὶ ποίαν τάχα ἀπόκρισιν, τέλος πάντων, ἔδωκεν εἰς ἐκείνους; «Ἐγώ, φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ» (Ἰωάν. α’ 23). Ἐγὼ εἶμαι ἡ Φωνὴ τοῦ Βοῶντος, ἡ Φωνὴ τοῦ Λόγου, ἡ Φωνὴ τοῦ Κυρίου, τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Ἀκούεις τὸν Ἰωάννην πῶς ὁ ἴδιος μαρτυρεῖ τὸν ἑαυτόν του; Φωνὴν τοῦ Κυρίου, τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἐὰν λοιπὸν εἶναι Φωνὴ τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, πῶς δὲν ἐπιβάλλεται κατ’ ἀνάγκην καὶ δὲν ἁρμόζει κατ’ ἐξοχὴν νὰ λέγεται καὶ Στόμα Αὐτοῦ; Ἡ φωνὴ στόματος, βέβαια, λέγεται φωνή. Αὕτη εἶναι ἡ Φωνὴ τοῦ Κυρίου ὅπου λέγει ὁ Δαυίδ. Ὁ Ἰωάννης δηλαδή· ποῦ; Ἐπὶ τῶν ὑδάτων τοῦ ποταμοῦ Ἰορδάνου· διατί; Διὰ νὰ ἑτοιμάσῃ πρὸς τὸν Κύριον μὲ τὴν διδασκαλίαν καὶ νουθεσίαν του πολὺν λαὸν εὐτρεπισμένον. «Ἑτοιμάσαι Κυρίῳ λαὸν κατεσκευασμένον» (Λουκ. α’ 17). Καὶ τί λέγει πρὸς τὸν λαὸν ἡ Φωνὴ αὕτη; «Μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ Βασιλεία τῶν οὐρανῶν» (Ματθ. γ’ 2).

Ὦ φωνὴ τοῦ Κυρίου, ὢ πῶς, συμπεραίνεται, ὅτι πρὸς αὐτὸν κυρίως κατ’ ἀπόλυτον ἐξαίρεσιν ἁρμόζει νὰ λέγηται καὶ Στόμα τοῦ Χριστοῦ, ὅπως Φωνὴ Αὐτοῦ ὀνομάζεται.

Πόσους τιμίους ἀνθρώπους νὰ ἐξήγαγεν ἄραγε ἀπὸ τὸ ἀνάξιον στόμα τοῦ διαβόλου; Πόσας ἐλάφους, δηλαδὴ ψυχάς, αἱ ὁποῖαι ποθοῦσι τόσον τὰ ὑψηλά, τὰς ἀειρρόους τοῦ οὐρανοῦ κρήνας, ὅσον αἱ ἔλαφοι τὰς πηγὰς τῶν ὑδάτων;

Πόσους καταρτίσας κατευθύνει καὶ ὁδηγεῖ πρὸς τὴν οὐράνιον ὁδόν; Δὲν ἔχουσιν ἀριθμόν· εἶναι ἀναρίθμητοι.

Φωνὴ Κυρίου συσσείοντος ἔρημον. Τόσον ἦτο ἡ Φωνὴ αὕτη οὐράνιος. Τόσον ἐστάθη, λέγω, ὁ Ἰωάννης εἰς το ὕψος τῆς ἀρετῆς καὶ τῆς Ἁγιότητος, ὥστε ἡ ἔρημος ἐκείνη ὠνομάσθη Κάδης, δηλαδὴ Ἁγία. Διότι ἄπειρον πλῆθος λαοῦ συνέτρεχον ἐκεῖ, πρὸς τὸν Ἰωάννην, διὰ τὴν Ἁγιότητά του, συσσεισμὸν τῆς ἐρήμου ἐννοῶν ὁ Δαυῒδ ὄχι τι ἄλλο, παρὰ μόνον τὴν ἀπειροπληθῆ πρὸς τὸν Ἰωάννην τοῦ λαοῦ προσέλευσιν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ πολυγραφώτατος Ἑβραῖος ἱστορικὸς συγγραφεὺς Φλάβιος Ἰώσηπος, συγγράψας τὰς Ἑβραϊκὰς Θρηνῳδίας, εἰς τὸ ἕβδομον Κεφάλαιον τοῦ δεκάτου ὀγδόου λόγου τῆς «Ἀρχαιολογίας», περιγράφει τὴν καταστροφὴν τοῦ στρατοῦ τοῦ Ἡρῴδου ὑπὸ τοῦ στρατοῦ τοῦ Ἀρέθα, ἀναφέρων ἐπὶ λέξει τὰ ἑξῆς: «…Ἔδοξε δὲ τοῖς Ἰουδαίοις ὀλωλέναι τὸν Ἡρῴδου στρατὸν ὑπὸ τοῦ Θεοῦ καὶ μάλα δικαίως, τιννυμένου κατὰ ποινὴν Ἰωάννου τοῦ ἐπικαλουμένου Βαπτιστοῦ. Κτείνει μὲν γὰρ τοῦτον ὁ Ἡρῴδης ἄνδρα ἀγαθὸν καὶ τοῖς Ἰουδαίοις ἀρετὴν κελεύοντα καὶ τὰ πρὸς ἀλλήλους δικαιοσύνην». Ὅπερ ἑρμηνευόμενον λέγει· «Ἐφάνη δὲ εἰς τοὺς Ἰουδαίους ὅτι κατεστράφη ὁ στρατὸς τοῦ Ἡρῴδου ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, ἀποδίδοντος τὴν κατὰ τοῦ Ἰωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ ἀδικοπραγίαν. Διότι ἐφόνευσε τοῦτον ὁ Ἡρῴδης, ἐνῷ ἦτο ἀνὴρ ἐνάρετος καὶ τοὺς Ἰουδαίους προτρέπων εἰς τὴν ἀρετὴν καὶ τὴν δικαιοσύνην πρὸς ἀλλήλους». Ἐπιβεβαιοῖ, δηλαδή, ὁ Ἑβραῖος συγγραφεὺς τὴν ἀπόλυτον εὐλάβειαν καὶ τὸν σεβασμὸν τὸν ὁποῖον εἶχον οἱ Ἰουδαῖοι πρὸς τὸν θεῖον Ἰωάννην. Ἀλλὰ καὶ ἀλλαχοῦ ὁμοίως ἐκφράζεται ὁ Ἰώσηπος.