Τῇ Ζ’ (7ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΑΜΒΡΟΣΙΟΥ Ἐπισκόπου Μεδιολάνων.

Ταῦτα καὶ ἕτερα πλείονα λέγων ὁ Ἅγιος, ἔτρεφε ψυχικῶς τοὺς ἀκούοντας καὶ ἀφοῦ ἔφθασαν εἰς τὴν Ρώμην, τὸν παρεκάλεσεν ἡ ἀδελφή του νὰ λειτουργήσῃ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν ἀρχοντίσσης τινός, ἥτις εἶχεν εἰς ἐκεῖνον πολλὴν εὐλάβειαν καὶ καθὼς ἐλειτούργει τοῦ ἔφερον γυναῖκα παραλυτικὴν νὰ τὴν θεραπεύσῃ. Ὁ δὲ σπλαγχνισθεὶς ἐπ’ αὐτὴν καὶ ποιήσας εὐχὴν πρὸς Κύριον, τὴν ἐθεράπευσε. Τελέσας δὲ εἰς τὴν Ρώμην καὶ ἄλλα διάφορα θαύματα, ἐπέστρεψεν εἰς τὰ Μεδιόλανα καὶ ἐτέλεσε περισσότερα. Οἱ δὲ αἱρετικοὶ ἔλεγον, ὅτι μὲ τέχνην μαντείας τὰ ἔκαμνεν. Εἷς δὲ ἀπ’ ἐκείνους, ὅστις κατηγόρει τὸν Ἅγιον περισσότερον, ἐδαιμονίσθη ἐνώπιον πάντων μὲ δικαίαν κρίσιν τοῦ Θεοῦ, ὅταν δὲ τὸν ἐτάρασσε τὸ δαιμόνιον, ὡμολόγει καὶ παρὰ τὴν θέλησίν του τὴν ἀλήθειαν, λέγων ὅτι ὁ Ἀμβρόσιος εἶναι Ἅγιος καὶ τὰ δόγματά του ὀρθόδοξα, τῶν δὲ Ἀρειανῶν ψευδῆ καὶ μάταια. Διότι ἡ Ἁγία Τριὰς εἶναι ὁμοούσιος, Πατήρ, Υἱὸς καὶ Πνεῦμα Ἅγιον. Οἱ δὲ ἀνόητοι καὶ παράφρονες Ἀρειανοὶ ἐθυμώθησαν ταῦτα ἀκούοντες ἀπὸ τὸν δαιμονιζόμενον καὶ ἀντὶ νὰ πιστεύσουν εἰς τοιαύτην ἀψευδεστάτην μαρτυρίαν, προσθέντες κακὸν ἐπὶ κακοῦ, τὸν ἔρριψαν εἰς τὸν ποταμὸν καὶ ἐπνίγη ὁ ἄθλιος. Ἕτερος δέ τις αἱρετικὸς ἀπὸ τοὺς πρώτους ἐπίστευσε καὶ ἐβαπτίσθη καὶ ἐρωτήσαντες αὐτὸν τινὲς τὴν αἰτίαν, διὰ τὴν ὁποίαν ἐπίστευσε τόσον ταχέως, ἀπεκρίνατο, ὅτι ἐγνώρισεν ὀφθαλμοφανῶς τὴν ἀλήθειαν, διότι ὅταν ἐδίδασκεν ὁ Ἀμβρόσιος, ἔβλεπεν ὡραιότατον Ἄγγελον, ὅστις τοῦ ὡμίλει εἰς τὰ ὦτα καὶ τὸν ἐνουθέτει ὅσα ἐκήρυττε.

Συνέβη δὲ καὶ ἄλλο γεγονὸς κατὰ τὰς τελευταίας ἡμέρας τοῦ Ἀμβροσίου, τὸ ὁποῖον δὲν εἶναι πρέπον νὰ ἀφήσωμεν ἄγνωστον. Ἄνθρωπός τις ὀνόματι Κρεσκόβιος ἐκρύπτετο εἰς τὴν Ἐκκλησίαν διὰ πταίσιμόν τι, τὸ ὁποῖον ἔπραξεν. Ὁ δὲ ἡγεμὼν τῶν Μεδιολάνων, Στηλίχων καλούμενος, ἔστειλεν ἀνθρώπους τοῦ παλατίου ἡμέραν τινά, κατὰ τὴν ὁποίαν ἦτο ὁ Ἅγιος μόνος, νὰ συλλάβουν τὸν κρυπτόμενον. Οὗτοι εἰσῆλθον βιαίως εἰς τὸν Ναὸν τοῦ Κυρίου καὶ λαβόντες αὐτὸν ἐφυλάκισαν, ἔπειτα ἐπῆγαν εἰς τὴν ἀγοράν, εἰς τὴν ὁποίαν ἦτο ὁ ἡγεμὼν καὶ πᾶσα ἡ πόλις συνηθροισμένη διά τινα πανήγυριν καὶ εἶπον πρὸς αὐτόν, ὅτι ἔκαμαν καθὼς τοὺς προσέταξεν. Ὁ δὲ Ἅγιος ἐσκανδαλίσθη πολὺ εἰς αὐτό, βλέπων ὅτι κατεπάτησαν τὸν Ναὸν τοῦ Κυρίου καὶ πίπτει μετὰ θερμῶν δακρύων εἰς προσευχήν, πρὸς τὸν Κύριον δεόμενος νὰ τιμωρήσῃ τοὺς τολμητὰς δημίους, οἵτινες τὸν κατεφρόνησαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἀξίζει νὰ σημειωθῇ ἐνταῦθα ὅτι ἅμα τῇ χειροτονίᾳ τοῦ Ἁγίου εἰς Ἐπίσκοπον ἀπηύθυνε πρὸς αὐτὸν ἐπιστολὴν ὁ Μέγας Βασίλειος, Ἐπίσκοπος τότε Καισαρείας, ἐν τῇ ὁποίᾳ μεταξὺ ἄλλων γράφει τὰ ἑξῆς: «Ἐπειδὴ οὐ παρὰ ἀνθρώπων παρέλαβες ἢ ἐδιδάχθης τὸ Εὐαγγέλιον τοῦ Χριστοῦ, ἀλλ’ αὐτός σε ὁ Κύριος ἀπὸ τῶν κριτῶν τῆς γῆς, ἐπὶ τὴν προεδρίαν τῶν Ἀποστόλων μετέθηκε…». (Ἐπιστ. 197, ἐν Ἑλληνικῇ Πατρολογίᾳ Migne, τόμ. 32, στ. 909-913).

[2] Τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Βασιλέως Θεοδοσίου γεραίρει ἡ Ἐκκλησία κατὰ τὴν ιζʹ (17ην) Ἰανουαρίου (βλέπε ἐν τόμῳ Αʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[3] Τὴν μνήμην αὐτῆς γεραίρει ἡ Ἐκκλησία τὴν ιδʹ (14ην) Σεπτεμβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[4] Τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Αὐγουστίνου γεραίρει ἡ Εκκλησία τὴν ιθʹ (19ην) Ἰουνίου (βλέπε ἐν τόμῳ Ϛʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οἱ Μαρκομάννοι ἦσαν ἰσχυρὸς Γερμανικὸς λαὸς κατοικῶν τότε περὶ τὴν σημερινὴν Βαυαρίαν.

[6] Ἐν τῷ «Παραδείσῳ» γράφεται ἐσφαλμένως ὅτι ἦτο ἐτῶν ὀγδοήκοντα.