Τῇ Ϛ’ (6ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΟΛΑΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Μύρων τῆς Λυκίας τοῦ Θαυματουργοῦ.

Ἦσαν δὲ ἔξαρχοι καὶ πρῶτοι τῆς Ἁγίας ταύτης Α’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου οἱ ἑξῆς Σίλβεστρος Πάπας Ρώμης, Μητροφάνης Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, Ἀλέξανδρος Πατριάρχης Ἀλεξανδρείας, ἔχων ὡς βοηθὸν αὐτοῦ τὸν Μέγαν Ἀθανάσιον, Διάκονον ἔτι τότε ὄντα, Εὐστάθιος Πατριάρχης Ἀντιοχείας, Μακάριος Πατριάρχης Ἱεροσολύμων, Παφνούτιος ὁ Ὁμολογητής, Σπυρίδων Ἀρχιερεὺς Τριμυθοῦντος καὶ ἄλλοι μετὰ τῶν ὁποίων ἦτο καὶ ὁ μέγας καὶ θαυματουργὸς Νικόλαος. Καθήσας δὲ ὁ βασιλεὺς εἰς τὸν θρόνον, ἐκάθισαν ἐξ ἑκάστου μέρους ἀπὸ ἑκατὸν πεντήκοντα ἐννέα Πατέρες. Ἐγένετο δὲ συζήτησις μετὰ τοῦ Ἀρείου μὲ πολλὴν ἀγωνίαν.

Βλέπων ὁ Ἅγιος Νικόλαος ὅτι ὁ Ἄρειος προσεπάθει νὰ ἀποστομώσῃ ὅλους τοὺς Ἀρχιερεῖς, θείῳ ζήλῳ κινούμενος ἠγέρθη καὶ ἔδωκεν εἰς αὐτὸν ἕν τοιοῦτον ράπισμα, ὥστε ἐσείσθησαν τὰ μέλη του. Διαμαρτυρόμενος δὲ ὁ Ἄρειος λέγει πρὸς τὸν βασιλέα· «Βασιλεῦ δικαιότατε, εἶναι δίκαιον ἔμπροσθεν τῆς βασιλείας σου νὰ κτυπᾷ κανεὶς τὸν ἄλλον; ἐὰν μὲν ἔχῃ λόγον ἂς ὁμιλῇ ὡς καὶ οἱ λοιποὶ Πατέρες· ἐὰν δὲ εἶναι ἀμαθὴς ἂς σιωπᾷ ὡς καὶ οἱ ὅμοιοί του· διατί νὰ μὲ ραπίσῃ ἔμπροσθεν τῆς βασιλείας σου;». Ἀκούσας ταῦτα ὁ βασιλεὺς ἐλυπήθη πολὺ καὶ λέγει πρὸς τοὺς Ἀρχιερεῖς· «Ἅγιοι Ἀρχιερεῖς, ὁ νόμος προστάσσει νὰ κόπτεται ὁ χεὶρ ἐκείνου ὅστις τολμήσῃ ἔμπροσθεν τοῦ βασιλέως νὰ κτυπήσῃ τινά· ἀφήνω ὅμως ὅπως κρίνῃ τὴν πρᾶξιν ταύτην ἡ ἁγιότης σας». Ἀπεκρίθησαν οἱ Ἀρχιερεῖς καὶ εἶπον· «Βασιλεῦ, ὅτι μὲν κακῶς ἔπραξεν ὁ Ἀρχιερεύς, τὸ ὁμολογοῦμεν ὅλοι μας· πλὴν σὲ παρακαλοῦμεν, τώρα μὲν ἂς τὸν ἀποβάλωμεν τῆς Συνόδου καὶ ἂς τὸν φυλακίσωμεν, μετὰ δὲ τὸ πέρας τῶν ἐργασιῶν αὐτῆς θέλομεν τὸν καταδικάσει». Ἀφοῦ λοιπὸν ἐπετίμησαν καὶ ἐφυλάκισαν τὸν Ἅγιον, ἐφάνησαν κατὰ τὴν νύκτα ἐκείνην εἰς τὴν φυλακὴν ὁ Χριστὸς καὶ ἡ Θεοτόκος καὶ λέγουν· «Νικόλαε, διατί εἶσαι φυλακισμένος;». Καὶ ὁ Ἅγιος ἀπεκρίθη· «Διὰ τὴν ἰδικήν σας ἀγάπην». Λέγει πρὸς αὐτὸν ὁ Χριστὸς· «Λάβε αὐτό», καὶ τοῦ ἔδωκε τὸ ἅγιον Εὐαγγέλιον, ἡ δὲ Θεοτόκος τοῦ ἔδωκε τὸ ἀρχιερατικὸν ὠμοφόριον. Τὴν ἐπαύριον τινὲς γνωστοί του ἔφερον εἰς τὸν Ἅγιον ἄρτον καὶ βλέπουσιν ὅτι ἦτο λελυμένος ἐκ τῶν δεσμῶν καὶ εἰς μὲν τὸν ὦμόν του ἐφόρει τὸ ὠμοφόριον, εἰς δὲ τὰς χεῖρας ἐκράτει ἀναγινώσκων τὸ ἅγιον Εὐαγγέλιον· ἐρωτήσαντες δὲ ποῦ τὰ εὗρε, τοὺς εἶπε πᾶσαν τὴν ἀλήθειαν. Μαθὼν τοῦτο ὁ βασιλεὺς τὸν ἐξέβαλεν ἐκ τῆς φυλακῆς καὶ τοῦ ἐζήτει συγχώρησιν. Τὸ αὐτὸ ἔπραξαν καὶ οἱ λοιποὶ Ἀρχιερεῖς. Διαλυθείσης δὲ τῆς Συνόδου, ἐπέστρεψαν ἅπαντες οἱ Ἀρχιερεῖς, ὡς καὶ ὁ Ἅγιος Νικόλαος, εἰς τὴν ἐπαρχίαν των.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πάταρα· ἀρχαιοτάτη πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν Μικρὰν Ἁσίαν. Ἐρείπια αὐτῆς σῴζονται παρὰ τὸν κόλπον τοῦ Καλαμακίου κείμενον νοτιοανατολικῶς τοῦ ἀκρωτηρίου Γεντῆ-μπουροὺν καὶ βορειοδυτικῶς τῆς νήσου Καστελλορίζου.

[2] Μύρα· ἀρχαία πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν νοτιοδυτικὴν ἄκραν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἀπέχουσα περὶ τὰ 4 χλμ περίπου ἀπὸ τῆς παραλιακῆς ἐπὶ τοῦ Λιβυκοῦ πελάγους πόλεως Ἀνδριάκης (ἢ Ἀνδράκι), ἐπινείου τῶν Μύρων. Τὰ Μύρα ἤρχισαν ἀκμάζοντα ἀπὸ τῆς ἐποχῆς τῆς Ἀρχιερατείας τοῦ Ἁγίου Νικολάου, ὑπὸ δὲ τοῦ Θεοδοσίου Βʹ ἀνεκηρύχθη εἰς πρωτεύουσαν τῆς Λυκίας. Ἐν αὐτοῖς ὁ Θεοδόσιος Βʹ ἀνήγειρε μεγαλοπρεπῆ Ναὸν τοῦ Ἁγίου Νικολάου, τοῦ ὁποίου ἐρείπια μόνον σῴζονται σήμερον. Εἰς τὴν Μητρόπολιν τῶν Μυραίων ὑπήγοντο τὸ πάλαι 36 Ἐπισκοπαί. Τανῦν τὰ Μύρα καλοῦνται ὑπὸ τῶν Τούρκων Ντεμπρέ.

[3] Ὁ Διοκλητιανὸς ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τῆς Ρώμης κατὰ τὸ ἔτος 284, κατὰ δὲ τὸ ἔτος 286 προσέλαβεν ὡς συμβασιλέα τὸν Μαξιμιανὸν Ἑρκούλιον. Ἀμφότεροι παρῃτήθησαν τοῦ θρόνου κατὰ τὸ ἔτος 305.

[4] Οἱ Ταϊφάλοι ἦσαν φυλὴ προερχομένη ἐκ Μολδοβλαχίας, εἶχον δὲ τότε ἐγκατασταθῇ εἰς τὴν Φρυγίαν. Παρὰ τὴν Σελινοῦντα τῆς Τραχείας Κιλικίας ὑπάρχει ἔτι καὶ νῦν πόλις διασῴζουσα τὸ ὄνομα αὐτῶν καλουμένη Τουρκιστὶ Ταφάλ.

[5] Τὸ ἱερὸν Λείψανον τοῦ Ἁγίου Ἱεράρχου Νικολάου ἀνακομισθὲν κατὰ τὴν ἐποχὴν τῆς πρώτης Σταυροφορίας, βασιλεύοντος ἐν Κωνσταντινουπόλει Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ, μετηνέχθη ἐκ τῶν Μύρων τῆς Λυκίας εἰς τὴν Βάριν (Μπάρι) τῆς Ἰταλίας. Ἡ μνήμη τῆς ἀνακομιδῆς καὶ μετακομιδῆς ταύτης ἑορτάζεται κατὰ τὴν κʹ (20ὴν) Μαΐου. Τὸ ἱστορικὸν αὐτῆς βλέπε ἐν τῷ σχετικῷ Συναξαρίῳ ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».